2017-12-04, 08:28
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja visst. Pojkvännen var med på plats. Däremot finn ju inget belägg för att han heller har den fulla bilden av vad som rörde sig i offrets huvud.

Om man ser till nyhetsflödet efter mordet så har det nånstans flimrat förbi att Kim trodde gott om alla. Här tror jag ett ord som aningslöshet kan vara på plats. Kim älskade aningslöst hela världen, typ. Att hon skulle ana ugglor i mossen runt denne kändis, denne berömde kapten fanns nog inte på kartan.

Hon verkade ju väldigt "selfmade" enligt nyhetsflödet. Hon hade ingen som lärt henne att litet hälsosam misstänksamhet måste man uppbåda mot vissa människor. Hon växte nog upp väldigt skyddad.
Senast redigerad av Starback 2017-12-04 kl. 08:30.
Citera
2017-12-04, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det där du skriver är väldigt intressant!
Vad försegick som gjorde att PM var tyst om detta? Var u-båtsturen med KW en plötslig impuls liksom dyket? Eller försökte PM dölja något planerat?

För att värdera PMs "farlighet" och hur stört hans inre är, är det nog väldigt viktigt att kartlägga hur
planerat det hela kan ha varit från PM.
Var det så att han hade bestämt sig för att göra så här med "en kvinna" - oavsett vilken och KW bara hade otur när hon valde att följa med ut alldeles ensam - eller skedde hela händelseförloppet impulsartat när hon ex avvisade hans sexuella inviter?

Ja, jag funderar på dyket, var KW med på det eller inte? Hans turer brukade gå till Flakfortet och vad jag förstår är det också där han tidigare har gjort dyk. Varför åker han först mot Middelgrund i stället för att segla direkt mot Flakfortet? Var det från början bara tänkt som en tur i yläge, en ca 2 timmar lång tur fram o tillbaka till Middelgrund? När exakt skedde dyket? Jag har inte sett någon bekräftad uppgift på det i alla fall, ca 22.00-24.00 är det jag läst i media. Vi vet för lite helt enkelt o får vänta till rättegången då frågorna, till viss del i alla fall, kommer rätas ut. Om KW hade vänner med innan avgång så kommer ju värdefull info komma därifrån.
Citera
2017-12-04, 09:08
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja håller med. Det är inte frågan om att skuldbelägga KW för någonting - det är PM som är boven.
Men det vore onekligen intressant att försöka klargöra varför de åkte ut på tu man hand, varför ingen annan följde med och varför ingen väntade på KW på land.

Var detta planerat av PM? Ja då är det ett överlagt mord.

Vad fick en sund vettig 30-årig kvinna att kliva ner i en hemmabyggd plåtburk med en främmande äldre karl och låta sig fraktas ner på botten utan möjlighet att fly därifrån eller kunna ta kontakt med någon utomstående och vara borta på obestämd tid? Ingen som saknade henne förrän många timmar senare när det hade övergått i ett nytt dygn.

Vilken säkerhets back-up hade hon? Var inget dyk inplanerat? Om han ändå dök - vem kollade på dem från land? Om de fastnade där nere hur skulle hon fått hjälp? Han hade ju en dykutrustning ombord - men KW då?

Citerar din sista mening - det är obegripligt - hur tänkte KW?

Absolut, skevskallen Madsen bär hela ansvaret för vad som har hänt men som sagt, något känns djävligt fel i upplägget från KW.

För att kunna ge Madsen vad han förtjänar så skulle det nog vara bra om det kunde klarläggas hur upplägget egentligen var, skulle de verkligen ge sig ut på dyk och annat?

Hon måste ju ha dryftat saken med sin pojkvän åtminstone kan man ju tycka eller körde hon alltid sitt eget race utan att försäkra sig bakåt?

Hela upplägget är verkligen helt obegripligt.
Citera
2017-12-04, 10:02
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Om man ser till nyhetsflödet efter mordet så har det nånstans flimrat förbi att Kim trodde gott om alla. Här tror jag ett ord som aningslöshet kan vara på plats. Kim älskade aningslöst hela världen, typ. Att hon skulle ana ugglor i mossen runt denne kändis, denne berömde kapten fanns nog inte på kartan.

Hon verkade ju väldigt "selfmade" enligt nyhetsflödet. Hon hade ingen som lärt henne att litet hälsosam misstänksamhet måste man uppbåda mot vissa människor. Hon växte nog upp väldigt skyddad.

Fast det fanns under sommaren 2017 ingen anledning att ana några ugglor ang Madsen. Det fanns ingen känd våldsamhet och ingen känd tidigare brottslighet. Åtskilliga personer visste att Wall var tillsammans med Madsen på ubåten.
Citera
2017-12-04, 10:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback

Ja, det har jag skrivit tidigare att jag också tror. Att hon växte upp väldigt skyddat och omhuldat. Jag känner igen den där aninglösheten, godtroheten, och den fasta övertygelsen att man är så värdefull att ingen skulle lägga en hand på en varken för att smeka eller slå, ifrån många medelklasstjejer jag känt. Uppväxta i trygga villaområden och i skolor utan alltför utflippade värstingar. (Och ibland, men mera sällan medelklasskillar - kanske är det erfarenheter och snack unga män plockar upp i lumpen, på pissoarer och i lagsporternas omklädningsrum, som gör skillnaden där.)
Senast redigerad av Merwinna 2017-12-04 kl. 11:01.
Citera
2017-12-04, 11:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fast det fanns under sommaren 2017 ingen anledning att ana några ugglor ang Madsen. Det fanns ingen känd våldsamhet och ingen känd tidigare brottslighet. Åtskilliga personer visste att Wall var tillsammans med Madsen på ubåten.

Filmen "Amateurs in Space" fanns liksom recensioner av den. Och Djursings bok - där M:s utlevande sexliv framgår - fanns också recenserad på nätet före den 10 augusti. Det har jag kollat. På M:s egen blogg och i kommentarerna till den från folk som umgicks med honom, kan man hitta mycket som får en att höja ett ögonbryn, om man är bara en aning vaksamt lagd.
Citera
2017-12-04, 11:07
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Filmen "Amateurs in Space" fanns liksom recensioner av den. Och Djursings bok - där M:s utlevande sexliv framgår - fanns också recenserad på nätet före den 10 augusti. Det har jag kollat. På M:s egen blogg och i kommentarerna till den från folk som umgicks med honom, kan man hitta mycket som får en att höja ett ögonbryn, om man är bara en aning vaksamt lagd.

Som sagt, ingen känd våldsbrottslighet, inga kända fängelsedomar.

Att någon har 'utlevande sexliv' tillsammans med personer som gett sitt medgivande innebär ju ingalunda att personen mer troligt skulle skada eller mörda.

Att någon är excentrisk innebär inte heller att man bör akta sig för den.
Citera
2017-12-04, 11:08
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ja, fast nu var själva jobbet redan avklarat, och en ubåt är en väldigt speciell, ovanlig, spännande och potentiellt farlig miljö. (Om man inte tillhör besättningen på en ubåt, då.) Det var dessutom på kvällen, i solnedgången.
Nu blandar du ihop dina egna fanatiskt beundrande och romantiska tankar om Madsen och u-båten med Kims tankar, som du inte vet något alls om och lär vara så långt ifrån dina tankar det går. Blir galet långsökt och overkligt då.

Citat:
Jag tror att pojkvännen misstänkte något. Och att det är därför han inte har varit med på några av manifestationerna för Kim heller. Jag tror att han lider av en gnagande oro kring varför K absolut måste bli ensam med karl'n, om hon också hade några annorlunda böjelser (det finns ju visst stöd för det i artiklarna som hon skrivit), och om han (pojkvännen) överhuvudtaget kände henne...
Räcker det inte för dig med att förtala och kränka offret, ska hennes pojkvän nu också få sin beskrärda del av dig? Riktigt otäckt empatistört och har inget med MORDET och STYCKNINGEN av Kim att göra.

Visa källa på att det finns "visst stöd" för "om KW hade några annorlunda böjelser" i artiklarna hon skrivit. Menar naturligtvis inte att det räcker som källa att hänvisa till att hon skrivit om andra människor med "några annorlunda böjelser".

Med din sjuka, snuskiga fantasi så gör nog de flesta klokt i att hålla sig på behörigt avstånd från dig.
Citera
2017-12-04, 11:20
Medlem
Citat:

Nej, inte annat än att han är ganska gränslös, har tidigare sänkt en ubåt och vill låta sig skjutas ut i rymden med en kalkyl på 30% chans att överleva.

Han har på frågan om den mycket magra säkerheten i båten själv sagt att om det händer något, då är han beredd att dö i båten.

Det är denna typ av risk som jag tycker är väsentlig, men inte du, uppenbart, och där värderar vi olika.
Citera
2017-12-04, 11:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Att någon har 'utlevande sexliv' tillsammans med personer som gett sitt medgivande innebär ju ingalunda att personen mer troligt skulle skada eller mörda.

Att någon är excentrisk innebär inte heller att man bör akta sig för den.

Kanske inte skada eller mörda, men att en person som lever i öppet förhållande, och besöker klubbar där främmande människor har sex med varandra utan några inledande krusiduller, har ett kortare steg till sexuella närmanden även annars, och i mindre grad respekterar om kvinnan ifråga är upptagen, kan man nog lugnt utgå ifrån. (Och här tänkte jag skriva: "sannolikheten är betydligt större än om det skulle vara en präst man skulle träffa t.ex.", men såg just i en av våra kvällstidningar en otrevlig skildring av en manlig präst som t.o.m. hade haft sex med en ung MAN i församlingen, så den liknelsen håller inte riktigt...)

Det sker ju en tillvänjning - som man själv lever och alla andra i den miljön där man vistas, blir det normala. Alla samvetsbetänkligheter för en pojkvän som väntar i hamnen t.ex., viftas högst troligt bort som sippt och förlegat trams.
Citera
2017-12-04, 11:34
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Nej, inte annat än att han är ganska gränslös, har tidigare sänkt en ubåt och vill låta sig skjutas ut i rymden med en kalkyl på 30% chans att överleva.

Han har på frågan om den mycket magra säkerheten i båten själv sagt att om det händer något, då är han beredd att dö i båten.

Det är denna typ av risk som jag tycker är väsentlig, men inte du, uppenbart, och där värderar vi olika.

Fattar inte riktigt poängen med att gång på gång påpeka att du och jag tycker olika. Det lär väl framgå av att vi skriver våra åsikter? Om de sedan skiljer sig åt kan ju jag se det av vad du skriver.

Att han pratar om att skjutas ut i rymden eller att han ägnar sig åt udda sexualitet har ju ingenting med båtturen att göra. Hur har det gått med alla tidigare kända passagerare på ubåten? Hur många har torterats till döds, hur många har våldtagits, hur många har misshandlats ombord?

Det var ju uppenbarligen där den största risken förelåg, och detta gick inte att förutse.

Båten i sig var inget problem.
Senast redigerad av Clay Allison 2017-12-04 kl. 11:38.
Citera
2017-12-04, 11:37
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Kanske inte skada eller mörda, men att en person som lever i öppet förhållande, och besöker klubbar där främmande människor har sex med varandra utan några inledande krusiduller, har ett kortare steg till sexuella närmanden även annars, och i mindre grad respekterar om kvinnan ifråga är upptagen, kan man nog lugnt utgå ifrån. (Och här tänkte jag skriva: "sannolikheten är betydligt större än om det skulle vara en präst man skulle träffa t.ex.", men såg just i en av våra kvällstidningar en otrevlig skildring av en manlig präst som t.o.m. hade haft sex med en ung MAN i församlingen, så den liknelsen håller inte riktigt...)

Det sker ju en tillvänjning - som man själv lever och alla andra i den miljön där man vistas, blir det normala. Alla samvetsbetänkligheter för en pojkvän som väntar i hamnen t.ex., viftas högst troligt bort som sippt och förlegat trams.

Fats nu var det var just torterad och mördad Wall blev, så det är väl den riskbedömningen som är den väsentliga här?

Nu utgår du från dina egna fördomar. Att leva i öppet förhållande med - återigen - någon som gett sitt medgivande, säger inget om risken att vederbörande ska våldföra sig på en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in