2017-12-03, 22:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Eftersom PresidentBahama tidigare i diskussionen hade talat om lägenheter utan tända lampor kvällstid eller något liknande så var min tanke att vi självklart inte talade om lägenheter ägaren bor i permanent. Nu förtydligade jag det eftersom du tolkat det annorlunda. Bra så.

Fortfarande innebär det du skrev att ett par som bott i sin bostad lång tid men som byter ner sig när de blir pensionärer och får mindre behov och lägre inkomst har spekulerat enligt dig.
2017-12-03, 22:21
Medlem
Kan någon förklara varför mäklare/säljare gör på detta vis?

Denna lägenhet som exempel:

https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1,5rum-kungsholmen-stockholms-kommun-geijersvagen-6-12635643

Den har legat ute väldigt länge. Budgivningen gick segt. Kom upp i nästan 2.7milj.
Lägger sedan ut ett nytt pris på lägenheten som är ca 200 000kr mer än vad högsta budet var?

Väldigt många lägenheter som jag ser att det är likadant med. Varför skulle någon köpa den för 200k mer än vad högsta budet var på?

MVH
2017-12-03, 22:34
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituiation

https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1,5rum-kungsholmen-stockholms-kommun-geijersvagen-6-12635643

Den har legat ute väldigt länge. Budgivningen gick segt. Kom upp i nästan 2.7milj.
Lägger sedan ut ett nytt pris på lägenheten som är ca 200 000kr mer än vad högsta budet var?

Väldigt många lägenheter som jag ser att det är likadant med. Varför skulle någon köpa den för 200k mer än vad högsta budet var på?

MVH

Det handlar om lockpriser från mäklarna, vilket egentligen är förbjudet men som övht inte följs. Riktiga stolpskott är dom, mäklarskrået.
2017-12-03, 22:35
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Fortfarande innebär det du skrev att ett par som bott i sin bostad lång tid men som byter ner sig när de blir pensionärer och får mindre behov och lägre inkomst har spekulerat enligt dig.

Nej de har inte spekulerat. Eftersom du läste inlägget som djävulen läser bibeln förtydligade jag.
Senast redigerad av Tullius 2017-12-03 kl. 22:38.
2017-12-03, 22:43
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej de har inte spekulerat. Eftersom du läste inlägget som djävulen läser bibeln förtydligade jag.

Då förstår du inte vad du själv skrev, du skrev tydligt att om man säljer pga "höjda räntor, minskade bostadspriser, eller stora förändringar för ägaren" så är det att betrakta som spekulation. Detta stämmer in på ett par som bott i sin bostad lång tid men som säljer när de blir pensionärer pga minskade inkomster. Läs det du skrev här igen:

Citat:
För att det skall vara relevant om lägenheten är köpt på spekulation / numera innehas som spekulation - ur marknadspåverkande perspektiv - och det är väl det som är relevant för oss här, så måste det vara så att höjda räntor, minskade bostadspriser, eller stora förändringar för ägaren kommer leda till en försäljning. Är vi överens om det?
2017-12-03, 22:54
Avslutad
Citat:

MVH

De hoppas på en psykologisk effekt av något slag med "accepterat pris". Den första som bjuder accepterat pris får köpa. Så man hoppas att någon tänker "ah jag vill slippa stressen med budgivningen" och bara slå till direkt. Problemet är ju nu bara att det inte är några hetsiga budgivningar. Och folk vet ju att mäklarna försöker med det här tricket, det blir mer o mer desperat. Eventuella köpare vet att det är gott om tid och finns gott om desperata säljare.

Det är kort och gott tvärtom mot innan.
2017-12-03, 22:57
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Då förstår du inte vad du själv skrev, du skrev tydligt att om man säljer pga "höjda räntor, minskade bostadspriser, eller stora förändringar för ägaren" så är det att betrakta som spekulation. Detta stämmer in på ett par som bott i sin bostad lång tid men som säljer när de blir pensionärer pga minskade inkomster. Läs det du skrev här igen:

Innan ovanstående hade PresidentBahama skrivit detta:
Citat:
T ex kan en så primitiv åtgärd som att ta en promenad på Östermalm och kolla i hur många fönster ljusen lyser, ge mycket värdefull information om stora makroekonomiska förlopp i Sverige framöver. Och det är därför marknader är så kul.

För mig var det självklart att vi därmed talade om lägenheter som ägaren INTE bodde i. För dig var det inte självklart. Jag förtydligade i efterhand att vi INTE talade om lägenheter som ägaren bor i permanent.

Efter mitt inlägg lade PresidentBahama till ytterligare en reflektion kring uthyrning som plötsligt blir olönsam. Jag kommer fundera över om det finns någon möjlighet att räkna på detta. I så fall återkommer jag.

En reflektion: Låt oss alla försöka förstå varandra och inte med flit försöka missförstå varandra. Det blir så trist med hårklyverier. Nej, du behöver inte svara på det.
Senast redigerad av Tullius 2017-12-03 kl. 23:00.
2017-12-03, 22:58
Medlem
Citat:

MVH
I en episod som länkades in från ett annat forum skulle en bostad i ett dödsbo säljas. Först kommer ett sk skambud på 4.2 eller något sådant. Det ignorerar man och fortsätter ha bostaden ute. Några veckor senare kommer budgivning igång och den säljs för ca 7.2 MSEK.

Ganska stor skillnad däremellan. Menar du att dom borde ha sålt för 4.2?

Det är inte varje helg som intresserade personer dyker upp.
2017-12-03, 23:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Innan ovanstående hade PresidentBahama skrivit detta:

För mig var det självklart att vi därmed talade om lägenheter som ägaren INTE bodde i. För dig var det inte självklart. Jag förtydligade i efterhand att vi INTE talade om lägenheter som ägaren bor i permanent.

Efter mitt inlägg lade PresidentBahama till ytterligare en reflektion kring uthyrning som plötsligt blir olönsam. Jag kommer fundera över om det finns någon möjlighet att räkna på detta. I så fall återkommer jag.

En reflektion: Låt oss alla försöka förstå varandra och inte med flit försöka missförstå varandra. Det blir så trist med hårklyverier. Nej, du behöver inte svara på det.

Ja jag förstår att du hade det inlägget i tankarna men fortfarande anser jag att den definitionen som du ändå gav för spekulationsköp inte är speciellt bra. Inte ens om du lägger till att man inte ska bo i bostaden. Att stora förändringar för ägaren skulle leda till försäljning är knappast ett kriterium jag skulle ange för om det är spekulation, det är rätt naturligt att man anpassar sig efter stora förändringar.
2017-12-03, 23:34
Medlem
Glossuss avatar
Citat:

MVH

Tämligen säker på att det är säljaren som inte är nöjd med det högsta budet och önskar att mäklaren ska göra på detta sätt för att om möjligt få mer betalt.. Mäklaren är nog mest intresserad av att få ett avslut till högsta budet.
2017-12-03, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det har jag själv två om än anekdotiska exempel på. Skilsmässor där de medelålders kvinnorna är de som köpt först och det gemensamma huset inte blivit sålt. Det är fyra pers, både män och kvinnor, som berusats av de här årens exempellösa prisökningar och därmed agerat oförsiktigt. Tala om att redan uppstressad typisk svensk medelklass har ännu mer att tänka på. Ingen julefrid där inte.

Är det där verkligen vanligt för medelklassen? Observera att det inte är en anklagande ton utan jag har bara genuint svårt att se vuxna människor skulle öka på belåningen för konsumtion snarare än en akut avgift, en dyr tandläkaravgift exempelvis.

Andra får gärna dela med sig av sina erfarenheter i det här ämnet, antingen som ovan, anekdotiska exempel eller artiklar.
2017-12-04, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeNeFrego
Är det där verkligen vanligt för medelklassen? Observera att det inte är en anklagande ton utan jag har bara genuint svårt att se vuxna människor skulle öka på belåningen för konsumtion snarare än en akut avgift, en dyr tandläkaravgift exempelvis.

Andra får gärna dela med sig av sina erfarenheter i det här ämnet, antingen som ovan, anekdotiska exempel eller artiklar.

Sorry, verkligheten ser ut sån att många bostäder är belånade upp till skorstenen.

Det har helt enkelt gått till så att de frågat banken om tex billån. Banken har bedömt värdet på deras bostad och gett mer lån.

Utlandsresor, lyxvanor, bilar, båtar.

Då bostaden blivit värd en mille till har folk blivit fartblinda.

"Det är alltid en bra investering att köpa sin bostad"

Skulle vara intressant hur många som köpt nyproduktion som det är Inflytt 2018 och hur många av dom som inte sålt sin nuvarande bostad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in