Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-10, 17:59
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ingenstans så sägs det EXPLICIT att det är efter MOP som Barbro ringer. Det är en trådsanning du nu upprepar och gör gällande som fakta. Så hur ska du ha det, gäller dina brandtal mot att skapa och upprätthålla trådsanningar alla, vissa, eller av dig utvalda?

Transkribering som finns i tråden. Samtal mellan Anders Jallai och Olle Frånstedt angående BARBRO Gruppen.

"Ja, just det, och när Palme blev mördad så var det självfallet en världsnyhet och jag följde med det noga. Det kunde man göra för media fungerade tillräckligt bra där nere. Sen hade jag svenska kontakter fortlöpande. Då så sas det vid ett tillfälle att i samband med mordet hade funnits ett antal personer runtomkring där som hade walkietalkies. Och det var ju inte så vanligt att folk hade det, men jag hade då haft en del kontakter och fått reda på att det fanns en del grupper i Sverige som var i huvudsak politiskt orienterade, men förmodligen ingick i ett större nät. Dom här två grupperna Barbro och Leon hade kontakt med *ohörbart* och samarbetade. I den här grupper så var det så att Barbro han var mer en rekryteringsbas och i huvudsak hade de politisk spaning på extremister till både höger och vänster. Att det sen fanns en vidare kontakt från Leon upp till en central enhet, nånting i gamla IB:s sfär så att säga, så förstod jag, när jag hörde det, att de här som funnits omkring där med walkietalkie skulle mycket väl vara från den där gruppen. För att ledaren för Barbrogruppen hade tagit kontakt med mig och talat om att Säkerhetspolisen var misstänkta för att jaga folk och det kan mycket väl ha varit mina människor eller jagsjälv som har gjort det här, dom här spaningarna på folk, och dom kan ha varit där i närheten . . Så det slog mig då att dom här människorna som nämndes i utredningen om personer med walkietalkies det kan ha varit den här gruppen och det var ju då möjliga Palmemördare."
Nej, visst har du rätt, fast du har en löjlig och osaklig ton. Min tolkning av den detaljen behöver inte alls vara riktig. Hon kan ha ringt vid något annat tillfälle i något annat ärende och klagat över att SÄPO jagat hennes folk. Så sant!
Citera
2018-03-10, 18:01
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jag hittade en motivbild.
Det blir så många korta poster på det här sättet, när man bara ger minimalt med information. Vilken var motivbilden som du hittade?
Citera
2018-03-10, 18:15
Medlem
hehehos avatar
undrar vad vi vet on klubben "brunkeberg"
25 volymer finns på riksarkivet
Citera
2018-03-10, 18:16
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det blir så många korta poster på det här sättet, när man bara ger minimalt med information. Vilken var motivbilden som du hittade?
Av hänsyn till utredning och individ, kan jag inte svara på den frågan, iesho
Citera
2018-03-10, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Av hänsyn till utredning och individ, kan jag inte svara på den frågan, iesho
Eller hur.
Citera
2018-03-10, 20:07
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Inte Teutenberg. OF. Det var första framträdandet som numera bara finns svagt refererat där Teutenberg blev lite tagen av OF:s häftiga utfall. Det var väl OF som tappade koncentrationen i sin iver. Pratade klartext om det som bara sägs mellan skål och vägg.

Kanske förklaringen till närvaron kring T på bokmässan. OF och för den delen DF har ju en tendens att breda ut sig lite för vidlyftigt över tid. De ville se till att inga svåra frågor ställdes eller att fel detaljer avslöjades. De tysta bakom är smartare det erkänns men inte tillräckligt smarta.

Min gissning är att Tutens klagan kring Moskvaresan utlöste mordet där en myt uppstod att det brände till. De som misstänkt OP fick övertygelsen att det var kritiskt läge och gick till aktion. Teuten blev alibi... andra (en mycket trång grupp) fattade beslutet och övertygade en eller flera om legitimiteten.

Möjligt att det fanns någon slags ok att spana... Ingen lyssnade på gängets anklagelser men kanske någon lyssnade till Tutens klagan och gav klartecken.

Hoppas att Säpos akt dyker upp. Uppenbarligen hade Säpo enligt PM:et identifierat övervakare innan mordet med tanke på PM:et. Både du och jag förstår nog att ett underliggande material fanns sedan tidigare som underlag.

Fast här passar ju ett mötesscenario in. Man kan ju ha utsatt Palme för ett test i syfte att utröna om han var att lita på eller inte. Man kan ha kontaktat honom och sagt att man har tillgång till militärt underrättelsematerial som han kunde ta del av om han kom till hörnet efter biografen.
Citera
2018-03-10, 20:53
Medlem
riskybizzys avatar
Debattartikel av Borgnäs och Wall 9/3. Synd att den ligger bakom en betalvägg.

https://www.svd.se/palmeutredningen-maste-synas-av-en-kommission
Citera
2018-03-10, 20:59
Medlem
Neonights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Debattartikel av Borgnäs och Wall 9/3. Synd att den ligger bakom en betalvägg.

https://www.svd.se/palmeutredningen-maste-synas-av-en-kommission

Incognito min vän.
Citera
2018-03-10, 21:02
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neonight
Incognito min vän.

Vad menar du?
Citera
2018-03-10, 21:05
Medlem
Neonights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Vad menar du?

Använd Incognito-läget så kringgår du väggen.
Citera
2018-03-10, 21:43
Medlem
Ove Mollviks avatar
Anna Hage har just kommit ut med en riktigt intressant och samtidigt gripande berättelse om hur hon blev behandlad i det elaka spel som gällde för att få någon ensam galning fast för mordet. Ansvarig myndighet visste nog mycket väl hur det förhöll sig just så som Holmér kunde varna för och Tunander sedan räkna upp en hel mängd inblandade till så som proffsen normalt planerar politiska dåd.
Typiskt nog blev också Hage trakasserad och förföljd av såväl polis, militär, säpofolk som mediedrev och privatspanande galningar. Alla agerar de till synes oberoende av varandra men på något övergripande plan kan man se en slags samordning i stil med vad jag själv erfarit av det centrala opinionsstyret, det som numera är inordnat i MSB. Vem som kan lura, muta eller hota vem till vad håller man tydligen reda på genom psykologisk kartläggning långt i förväg.
Det är heller inte första gången jag hör Malou och vänner från tv4 tala om ruskiga blickar på folk som man så tar för givet är skyldiga. Franchell pekade ut Mihailovic på så vis och nu skulle tydligen Hage duperas till samma sorts utpekande av CP. Här i intervjun blir det precis som i boken också mycket tal om blickar https://m.youtube.com/watch?v=NRnP5YNRn_Y
Citera
2018-03-10, 22:57
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Nej, visst har du rätt, fast du har en löjlig och osaklig ton. Min tolkning av den detaljen behöver inte alls vara riktig. Hon kan ha ringt vid något annat tillfälle i något annat ärende och klagat över att SÄPO jagat hennes folk. Så sant!

Om du lyssnar på intervjun så framgår det med all tydlighet att Barbro inte känner sig jagad av SÄPO. Hon säger att det kan vara hennes folk som spanat på individerna som SÄPO påstås "jaga".
Tolka på du, men då vore det ju på sin plats att du förtydligar dina tolkningar så att dessa tillsammans med den fakta du presenterar framstår som fakta och inte dina egna tolkningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in