2017-12-03, 20:26
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jo det har du alldeles rätt i. Man kan naturligtvis lura i folk lite vad som helst och få dem att agera. Vi såg exempel på det 1933-1945.

Precis. Och jag hade gärna utvecklat min tanke längre, men det här är tråden om OP så.

Att Palme inte var en KGB-agent känner jag mig däremot övertygad om. Han var en humanist.

Att han önskade goda kontakter med öster, likväl som väster, är väl en självklarhet som Statsman för ett land.

Vi är ett neutralt land och ska vi ändra på det så blir det med svenska folkets vilja. Tills något sådant har skett, har de styrande att rätta sig till vår Neutralitet.
Citera
2017-12-03, 20:37
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
Tror jag inte men det kan du bättre an jag.

Statsråd får fällas till ansvar för brott begångna i utövandet av tjänsten endast ifall de genom sitt handlande grovt har åsidosatt sin tjänsteplikt, BrB 20 kap. 10§.
Det som spekulerats om OP är väl kanske det som faller under BrB18 kap. Det talas allmänt om "landsförräderi" men regleringen i 22 kap. med den kapitelrubriceringen förutsätter principiellt att riket skulle vara i krig.

Men om det skulle vara så att man kunde påvisa brottslighet till innebärande "grovt åsidosättande av tjänsteplikt" , så är det väl KU som beslutar om det är åtalbart, RF 12 kap. 3§. Enligt RB 3 kap. 3§ är HD första instans i dessa fall.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-12-03 kl. 20:48.
Citera
2017-12-03, 20:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Precis. Och jag hade gärna utvecklat min tanke längre, men det här är tråden om OP så.

Att Palme inte var en KGB-agent känner jag mig däremot övertygad om. Han var en humanist.

Att han önskade goda kontakter med öster, likväl som väster, är väl en självklarhet som Statsman för ett land.

Vi är ett neutralt land och ska vi ändra på det så blir det med svenska folkets vilja. Tills något sådant har skett, har de styrande att rätta sig till vår Neutralitet.

Sverige är inte ett neutralt land 2017 i händelse av krig och var det inte heller 1986. Däremot var Sverige officiellt alliansfritt 1986 och är det också 2017. Skilj på neutralt och alliansfritt.

I någon mån är detta faktum intressant i relation till mordet på OP.

Mordet kan ha att göra med Sveriges relation till annat land, men mest sannolikt var motivet ekonomiskt, en koppling till Bofors är inte långsökt.

Palme var inte en envåldshärskare, det hade gått att få bort honom på demokratisk väg genom skandaler och annat. Ett mord antyder att det var brådskande, kanske satt OP inne med information som skulle kunna ha skadat mäktiga ekonomiska intressen.

Bofors fick Indienordern kort efter att OP mördades.

Bofors, Skandia och stora summor pengar, där någonstans finns gåtans lösning tror jag. Kanske var OP inblandad i mutaffärer eller hade ingående kännedom.
Citera
2017-12-03, 20:55
Medlem
Citat:

Jag tror inte heller att OP var en KGB agent. Jag tror dock att ryktet/misstankarna kan varit avsiktliga, dock måhända inte med sikte på att han nödvändigt skulle dödas, men bli tillräckligt skandaliserad och misstänkliggjord för att få bort honom som statsminister och/ eller partiledarpositionen. Kommer ryktet ursprungligt från något forna Sovjetland så har det nog varit riktat specifikt till kretsar där det antas falla i "god jord" (så ryktet växer och sprider sig).
Citera
2017-12-03, 20:57
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja tolkningen av förhören med IM är snart föremål för en doktorsavhandling. Det är närmast omöjligt att reda ut exakt vad han såg och hur det är med tiderna egentligen.

Men som du säger så möter ju NF paret Palme och ser då en man i blå jacka bakom dem som går lite underligt. De har då alltså passerat AB bakom ryggen på honom eftersom han står vid trottoarkanten och tittar söderut efter sina kompisar.

Att NF är så säker på att det är samme man som han mött på trottoaren gående bakom paret Palme som sedan står i porten har jag också funderat på med tanke på avståndet. Hur kan han vara så säker på det?

.

Jag har inte läst det förhörsprotokollet men möjligheten kan vara att han sökt sig mot brottsplatsen efter MOP och då sett AB igen?
Citera
2017-12-03, 20:58
Bannlyst
Bofors, Skandia och stora summor pengar, där någonstans finns gåtans lösning tror jag. Kanske var OP inblandad i mutaffärer eller hade ingående kännedom.
Vad har du läst det Iesho om en amerikan som någon minut efter mordet möjligen gick in på Skandia?
Citera
2017-12-03, 21:00
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Statsråd får fällas till ansvar för brott begångna i utövandet av tjänsten endast ifall de genom sitt handlande grovt har åsidosatt sin tjänsteplikt, BrB 20 kap. 10§.
Det som spekulerats om OP är väl kanske det som faller under BrB18 kap. Det talas allmänt om "landsförräderi" men regleringen i 22 kap. med den kapitelrubriceringen förutsätter principiellt att riket skulle vara i krig.

Men om det skulle vara så att man kunde påvisa brottslighet till innebärande "grovt åsidosättande av tjänsteplikt" , så är det väl KU som beslutar om det är åtalbart, RF 12 kap. 3§. Enligt RB 3 kap. 3§ är HD första instans i dessa fall.

Och nu valde de att tolka lagboken annorlunda: -Skjut först och fråga sedan.
Citera
2017-12-03, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Sverige är inte ett neutralt land 2017 i händelse av krig och var det inte heller 1986. Däremot var Sverige officiellt alliansfritt 1986 och är det också 2017. Skilj på neutralt och alliansfritt.

Mordet kan ha att göra med Sveriges relation till annat land, men mest sannolikt var motivet ekonomiskt, en koppling till Bofors är inte långsökt.

Palme var inte en envåldshärskare, det hade gått att få bort honom på demokratisk väg genom skandaler och annat. Ett mord antyder att det var brådskande, kanske satt OP inne med information som skulle kunna ha skadat mäktiga ekonomiska intressen.

Eller så agerar någon på ett rykte som denne anar eller vet är osant. Kanske om denne har kännedom om att ryktet florerat som mest bland de som bl. a. har till uppgift att känna igen och neutralisera FIs propaganda kampanjer i krigstid, men det funkar inte ens i fredstid?

Jag vet inte men det här med officiellt alliansfritt och uppenbar önskan att ingå i ett block kan ju ibland balansera på gränsen till idioti. Ett hyfsat färskt exempel är väl konflikten mellan Georgien och Ryssland. Den inhemska opinionen i Sverige (såväl ledande politiker som pressen) tjatade oavbrutet om Rysslands attack på Georgien fastän de Hoop Scheffer i samband med att NATOs rapport om det släpptes uttalade att Ryssland använt sig av oproportionerligt våld i samband med att de utnyttdade sin självförsvarsrätt mot Georgiens attack. Så antingen är det så att en ansenlig del av den svenska officiella opinionen ljuger för medborgarna eller helt enkelt kommenterar saker de inte förstår sig på. Och exempelvis Jan Björklund som lyckades uppnå majors grad innan han fockades från försvaret är ju en av dem som fabulerat om detta.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-12-03 kl. 21:39.
Citera
2017-12-03, 21:11
Medlem
En i mitt tycke intressant sammanställning av vittnesmål av ögonvittnen angående mop.

https://www.youtube.com/watch?v=9m4TiJC8beI
Citera
2017-12-03, 21:15
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Helt rätt med alliansfrihet och ekonomi. I händelse av krig skulle vi förhålla oss neutrala. Att ekonomi har en betydelse är självklart; det är grundpelaren i världpolitiken. Orsaken, motivet, att röja Palme ur vägen, kan vara vapenhandel men motivet att få medlöparna till att utföra dådet tror jag är Landsföräderi -spektaklet.
Det fröet säddes långt innan skottet.
Citera
2017-12-03, 21:24
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag tror inte heller att OP var en KGB agent. Jag tror dock att ryktet/misstankarna kan varit avsiktliga, dock måhända inte med sikte på att han nödvändigt skulle dödas, men bli tillräckligt skandaliserad och misstänkliggjord för att få bort honom som statsminister och/ eller partiledarpositionen. Kommer ryktet ursprungligt från något forna Sovjetland så har det nog varit riktat specifikt till kretsar där det antas falla i "god jord" (så ryktet växer och sprider sig).

Haltar ditt resonemang lite här tycker du?

Palme var utpekad-Stort- som KGB-spion. Då. Sedan långt före MOP. Och i nutid. Jag finner ingen anledning till att Sovjet skulle sprida ett sådant rykte.

Den motsatta sidan hade all anledning och det gjorde och gör de än idag.
Citera
2017-12-03, 21:38
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Medvetet eller inte, NF är alldeles för svajig för att få något vettigt ur.

Dock, mannen han ser bakom LOP vill NF sätta på en mörkblå jacka, medans ABs är tämligen ljus.....
Nej, Nicola F sagär ljusblå jacka som på telefonkatalogens Stockholmsdel A-M

http://oi65.tinypic.com/2ptqrr7.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in