2017-12-02, 23:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
"NF uppfattat skotten vid Sveavägen 46" ?

Anders B (som var bakom GM) hörde två påsksmällare.
Lisbet P (som var framför Olof P) hörde två påsksmällare.

Jag tror NF var bakom Olof P och framför Anders B

Han bör ha varit närmare mordplatsen än vad han vittnar om, om han hörde smällarna, särskilt med tanke på att han hade freestylelurar i öronen, men han hade kanske ingen musik igång.
Citera
2017-12-02, 23:45
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Det är ju omöjligt att få sista ordet i denna eviga tråd, men jag tror bestämt att du själv hjälpte mig med just det.

Jag riktar mina misstankar mot en som aldrig omnämnts med namn i tråden. En vars namn jag aldrig stött på i litteraturen. Han fanns möjligen på Tunnelgatan, men agerade i så fall själv utan Skandiahusets eller rivstartande bilars hjälp.

Sista ordet är nog inget att eftersträva i en sådan här tråd. Det kommer alltid att finnas olika uppfattningar om hur något gått till.
Att övertyga andra är svårt, att övertyga alla andra är omöjligt. Själv är jag nöljd om jag kan övertyga mig själv om en lösning.

Skulle vara intressant att veta vem du misstänker.
Senast redigerad av heheho 2017-12-02 kl. 23:51.
Citera
2017-12-02, 23:47
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Han bör ha varit närmare mordplatsen än vad han vittnar om, om han hörde smällarna, särskilt med tanke på att han hade freestylelurar i öronen, men han hade kanske ingen musik igång.
Ja, jag förstår inte vad han vill säga med dom freestylelurarna ? kanske någon i det gänget som passerade honom hade freestylelurar och salomon ryggsäck ?
Citera
2017-12-02, 23:50
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capodaster
Namnge gärna dem som var otrevliga
Vilka ingick i Uppsala group?
I Jallais nya bok avprogrammeras Bergling på ett slott slutet av 1985 för att man skulle få reda på om det fanns någon annan spion i toppen av staten. Man trodde inom Säpo att man hade en storspion kvar inom staten kanske man trodde det var OP själv!
Men Bergling åkte väl dit dagen innan Palmemordet?
http://kanal10play.com/play?id=e4eacdad-088c-47a2-9b09-5750990c14ad
http://kanal10play.com/play?id=7fd1bb30-cceb-4b7e-af7e-c011b859b101
I inblick med Theutenberg verkar det sitta en massa Ib folk på stolarna bakom-Någon som känner igen dem-Varför var de där o lyssnade på Theutenberg om ingen av de hade med mordet att göra?
I andra delen kommer Ib mannen Svante Winqvist -han berättar bla att alla runt omkring OP hade olämpliga kgb kontakter och räknar upp fruar o tom aftonbladets gunnar fredriksson som sen blev chef för psykförsvaret. Om det nu var en statskupp vet ni ifall alla dessa misstänkta fick sparken eller alla deras kgb kontakter upphörde? Var Fredriksson kvar länge på psykförsvaret eller försvann han snabbt efter mordet-is så fall talar det för en inhemskt mord säkerhetsfolk. Man trodde att vi var infiltrerade av kgb o ville rensa ut ungefär som i Turkiet med Gulinisterna
Vi ska komma ihåg att man inte rapporterade till säpo om dessa kontakter-Jag personligen har inte bestämt vad jag ska tro
Palme litar inte på Säpo som är själva staten hemliga polis-men man vill att Op ska rapportera o alla andra runt men man gör inte det av olika skäl.
Man kan ha fått vetskap om att säpoi var infiltrerat-Det kan va en fälla någon som konspirerat mot op
kan ha lurat han att säpo inte är o lita på vilket då har för med sig att man på ud o andra ställen verkligen var säker på att han var spion. sätter man ihop det med Ciachefen o Mi6 chefens snack till Olof Frånstedt ökar risken att det till slut rinner över inom de egna leden. Man verkar inte ha litat på någon Ib Säpo medierna vilka var infiltrerade av Timbro Wacl Eap-Säpo vart nog arga för att Ib hade haft sådan makt trots att det var bestämt att säpo skulle vara övergripnade första chefen för ´Säpo var pg vinge 1964-1970 sparkad av Op.
när man återigen byter ut Theutenberg mot Kgb kontakten Schori tror jag mordkommandot aktiveras
det handlade om vita sjön o hur mycket vi skulle ge Scori sänkte sig till 50% kanske man då trodde att man var säkra

Jag tycker det verkar som flera höga chefer går ihop Elmer Holmer Vinge o beslutar att avrätta OP.
Det var bara cheferna som visste allt Elmer hade koll på både IB och Ib3.
Den där bonden i skåne bodde han granne med Elmer eller var det en dotter som var flickvän med 33-åringen?

De flesta IB-gubbarna stod "vid kanten" i inblicksprogrammet och fångades inte av kamera (jag var där). Några syns dock på bild.
Citera
2017-12-02, 23:54
Medlem
hehehos avatar
Citat:

Jag tror NF var bakom Olof P och framför Anders B, då han hörde skotten.

Listan är lång på vittnen som talar om "smällare" och "avgasknallar," "inte särskillt högt", en evighetsdiskussion i tråden som bedrivs i skyttegravar. Min uppfattning är klar, det är något lurt med ljudbilden, förevisad revolver stämmer inte med ljudbilden.

Sen finns det 100 argument framåtillbaka om hur högt smällare låter osv men den intresserade kan söka i tråden
Citera
2017-12-03, 00:03
Medlem
Citat:

Jag tror NF var bakom Olof P och framför Anders B, då han hörde skotten.
Ja, nånstans där. Inte givet 46. Säg 48-50, men att han promenerat lika långt som i ursprungsversionen så hamnar man där. Om man sedan utgår från att ABs position i förhållande till LOP är som i ursprungsversionen fast vid den södra reklampelaren i stället för den norra så kommer LOP att hamna in vid dekorimas skyltfönster gående söderut.
Men då förutsätter det att både LOP och Anders B uppehållit sig minst en halvminut utanför Dekorima innan skotten.
Om det var ett mötescenario blir det väl svårt att få in Anders i sammanhanget?
Citera
2017-12-03, 00:12
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Listan är lång på vittnen som talar om "smällare" och "avgasknallar," "inte särskillt högt", en evighetsdiskussion i tråden som bedrivs i skyttegravar. Min uppfattning är klar, det är något lurt med ljudbilden, förevisad revolver stämmer inte med ljudbilden.

Sen finns det 100 argument framåtillbaka om hur högt smällare låter osv men den intresserade kan söka i tråden
Jag har för mig att OP fungerade som en ljuddämpare mellan GM och LP
Och att GM fungerade som en ljuddämpare mellan AB och OP
därav påsksmällare
Citera
2017-12-03, 00:16
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Ja, nånstans där. Inte givet 46. Säg 48-50, men att han promenerat lika långt som i ursprungsversionen så hamnar man där. Om man sedan utgår från att ABs position i förhållande till LOP är som i ursprungsversionen fast vid den södra reklampelaren i stället för den norra så kommer LOP att hamna in vid dekorimas skyltfönster gående söderut.
Men då förutsätter det att både LOP och Anders B uppehållit sig minst en halvminut utanför Dekorima innan skotten.
Om det var ett mötescenario blir det väl svårt att få in Anders i sammanhanget?
Nej NF sköt OP och gick sin väg.
Citera
2017-12-03, 00:35
Medlem
Citat:
Nej NF sköt OP och gick sin väg.
Jo jag förstår vad du tänker, men det finns en hake som jag ser det.
NF var inte känd av utredningen och inga vittnen har sett honom förrän han själv gav sig till känna som vittne.
Varför skulle han ta risken att blanda in sitt namn här. För spänningens skull?
Citera
2017-12-03, 01:08
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jo, det är ju det antagande jag själv gjort. Men sedan funderar jag kring det extrema i att mörda Palme. Den marknadsekonomiska offensiven hade redan inletts tio år tidigare och var redan i full gång trots Palmes protester. Han ensam kunde liksom inte göra så mycket.

Ändå mördas just han. Det kan naturligtvis ha varit så att en grupp personer verkligen var övertygade om att han jobbade för KGB och skulle "sälja ut" Sverige till Sovjet och därför sköt.

Men motivbilden är, trots att man nu rotat runt i detta i en massa år, fortfarande väldigt oklar. Det går att plädera för politiskt motiv, ekonomiskt motiv, landsförrädarmotiv och säkert även andra motiv på ett rätt trovärdigt sätt.

Blir inte riktigt klok på detta med motivet. Om man nu från Säpo eller MUST trodde att Palme spelade under täcket med ryssarna, varför bara inte ställa honom inför riksrätt och avsätta honom? Det borde ju genom avlyssning och övervakning enkelt ha gått att få fram bevis.

Varför skjuter man honom istället?
En enda person kan inte förändra så väldigt mycket även om han var en skicklig retoriker och säkert styrde och ställde i staten. Om sossarna verkligen ville samverka med KGB så hade de ju fortsatt med det även om just Palme dog.

Märkligt.

- Därför att det inte fanns några bevis. Utan bevis, ingen dom. Men,att lura i dumhuvven att det visst var så det förhöll sig var en lätt uppgift, framförallt om dumhuvvena visste att Stora Stygga Vargen SSV satt med all bevisning.

Vi har sett det förr, långt efter och kommer med säkerhet att se det snart igen: Nya måltavlor, nya formuleringar men alltid samma MO. Varför ändra ett vinnande koncept.
Citera
2017-12-03, 01:31
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
- Därför att det inte fanns några bevis. Utan bevis, ingen dom. Men,att lura i dumhuvven att det visst var så det förhöll sig var en lätt uppgift, framförallt om dumhuvvena visste att Stora Stygga Vargen SSV satt med all bevisning.

Vi har sett det förr, långt efter och kommer med säkerhet att se det snart igen: Nya måltavlor, nya formuleringar men alltid samma MO. Varför ändra ett vinnande koncept.

Är inte statsminister hursomhelst i den kategorin som åtnjuter åtalsimmunitet för brott begådda i tjänsten?
Citera
2017-12-03, 02:05
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy

Jo det har du alldeles rätt i. Man kan naturligtvis lura i folk lite vad som helst och få dem att agera. Vi såg exempel på det 1933-1945.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in