Citat:
Ursprungligen postat av
Tullius
Det nya amorteringskravet gäller bara nya bolånetagare. Tanken var nog att inte, med politiska beslut, ändra på förutsättningarna för de som redan köpt. Det står säkert i rapporten jag länkade. Har läst mycket i den, men inte hela. Så hur många bolånetagare som idag ligger över 4,5 ggr är ju helt irrelevant.
Om andelen som tar lån hamnar över 4,5 ggr är 15%, så är det just det som är relevant. Det är ju de som amorteringskravet berör. Övriga 85% kan helt ignorera kravet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tullius
Den ytterligare procenten skall ju fungera som en påminnelse till de framtida köpare, som ämnar låna litet väl mycket jämfört med sin lön, att lån faktiskt måste sättas i relation till vad man tjänar och inte bara till bostadens nuvarande värdering. Det är framförallt i Sthlm kreditnivåerna nått vansinniga nivåer. Vi anser oss smartare än lantisar, men lånebubblan gör att jag börjar tvivla på om det verkligen stämmer. Om en / one / ein / un / 1% i ökad amortering ställer till det, så är lånebubblan vid bristningsgränsen redan. Vilket jag ju är övertygad om att den är.
Hur vet du att det är väl mycket? Är det inte bara så att det är något du tycker?
Sedan skulle jag gärna se något lite mer substantiellt om den sk bubblan. För mig är den något "gäckande".
Citat:
Ursprungligen postat av
Tullius
I Sthlm är mängden nyproduktion, nästan allt i 'premiumsegmentet', enkom tillräckligt för att brisera bubblan. Nyproduktionsspekulanterna gör processen kortare och det utökade amorteringskravet snabbar på det ytterligare. Vilket jag tror är bra. Låt oss snabbt komma ner till en ny jämnvikt kring prisnivån vid årsskiftet 2013/2014;
Fastighetsbolag och utvecklare bygger det dom ser att kunderna vill betala för.
Vad är förslaget, att dom ska bygga det kunderna inte vill betala för?
Citat:
Ursprungligen postat av
Tullius
bostadsutvecklarna får skära i sina kostnader och effektivisera och sedan kan de börja bygga med en prisnivå som passar för sjuksköterskor och poliser. Vi lär behöva rätt många av den senare gruppen med utvecklingen vi har i no-go-zonerna.
Att skära i kostnaderna kan vara lättare sagt än gjort. Eller tror du byggnads är villiga att justera i kollektivavtalen så nyproduktion bli billigare.
Bilar finns i prisklasser från ca 90K till 700K (eller mer). Tata försökte göra en som skulle kosta 16K men ser ut att ha gått bet på det. Eller så var det ingen som var villig att betala för den.
Om du och andra ser möjligheten att bygga (och följa svensk byggstandard + div regler och lagar) och producera bostäder billigare och folk är beredda att betala för de, så är det bara att ni tutar och kör. Ni kommer att välkomnas med öppna armar.
Men vi ser ju inte riktigt det hända. Vad är det som hindrar er?
Vidare händer det att jag länkar billigare objekt ibland, men då blir det ett fasligt gnäll över låg standard och "råtthål" av bubblapratarna. För flera av de verkar det bara handla om att dom ska kunna köpa sig en lyxvåning i Stockholms innerstad för en billig penning. Annars är det en bubbla. Inte konstigt att jag har svårt att ta bubbelpratare på allvar.