2017-12-02, 21:57
Medlem
Någon i tråden kanske kan bekräfta eller dementera?

Jag har i bakhuvudet att jag läst någonstans att SSI och SÄPO inte drog jämnt med varandra.

Så om någon av dessa grupper cirkulerade i området och det hände några konstigheter, så kanske man helt enkelt bara hemligstämplar det hela för att det går inte att redovisa offentligt.
Att någon/några från SSI alternativt SÄPO agerade på egen hand med egen agenda.

Kan ordinarie polis utreda det hela om SSI och/eller SÄPO är inblandade?
Citera
2017-12-02, 22:02
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
I GMPs rek anges att Ami Rolder med sällskap pga illamående står ett par minuter i dekorimahörnan , ca 2317-19. Dessa ses enligt egen utsago inte av Nicola Fauzzi när han passerar mordplatsen och tittar in på den mörka Tunnelgatan . NF bör ha passerat senare , när Rolders sällskap går vidare ner mot Kungsgatan.

Om man ska realistiskt se på vad NF säger så är det mest troligt att han står vid Sveavägen 48 och inte 56 när skotten faller. Där hade man kunnat se att mannen i Dekorimaporten är den han nyss mött.
Citera
2017-12-02, 22:03
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Ett alternativ är i så fall att ABs sällskap har lämnat platsen för flera minuter sedan och att AB av någon anledning dröjt sig kvar.
Ett annat alternativ är att dom är kvar inne på bankomaten och kommer ut ungefär samtidigt som LOP passerar AB. I vilken riktning dom gått har jag inte fått fram, men dom skulle ju norrut och har inte hört skott, så en inte allt för vågad gissning är att dom hunnit några hundra meter norrut.
Bankomatklockan irriterar mig på riktigt. Om den stämde med övervakningsapplikationens klocka och om vi förutsätter att den åtminstone gick rätt, så kan det max vara två min fel.
Dom hade så vitt jag förstår fram till måndag morgon att synka klockan med fröken ur, sen gjordes en ny tidskorrigering. Att dom inte lyckats fastställa den exakta tiden för bankomatklockorna är skandalöst illa, men det är det mycket som är i denna utredning.

Ja det är irriterande. Dock är det med säkerhet så att AB går innan de andra kommer ut.
Citera
2017-12-02, 22:04
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Nej, förklaringen är att hans kompisar fortfarande var i banklokalen när han började gå söderut.
Så är det.
Citera
2017-12-02, 22:09
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/gws-palmelista---sju-missar-i-mordarjakten/

OM GW har rätt så kanske Rimborns förhör på mordnatten är det bästa förhöret av LP.
LP som man måste betrakta som ett väldigt viktigt vittne till händelsen.
Är det inte märkligt att två så högt uppsatta poliser med lång erfarenhet inte lyckas bättre?

Citerar Leif GW Persson
"Sågar förhör
Ett av förhören med Lisbet Palme hölls av dåvarande länspolismästaren Hans Holmér och den i dag pensionerade polisen Tommy Lindström.
- Jag har aldrig sett ett sådant förhör i hela mitt liv, det är något slags terapeutiskt samtal hemma hos henne där Holmér och Tommy Lindström sitter och bluddrar och knappt kan få i stånd ett begripligt protokoll efteråt, säger Leif GW Persson.
- Det hänvisar man ofta till, att hon är hörd. Ja, morsning, skrockar han."
Citera
2017-12-02, 22:12
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Och vad vet du om gratis knark?
Vad vet du om vad CP gjorde vid Oxen?
Vad vet du om CPs blixthäftiga humör?
Känner du någon knarkare som snedtänt?

Du kan svara direkt efter mina frågor.

När det gäller personer som lever för att överleva dagen, gäller då, nu och för alltid
" don't bite the hand that feeds you".

Överlevnadsinsikt.

Finns inget i GMs agerande som tyder snedtändning eller hastigt agerande i affekt.
Citera
2017-12-02, 22:25
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Om man ska realistiskt se på vad NF säger så är det mest troligt att han står vid Sveavägen 48 och inte 56 när skotten faller. Där hade man kunnat se att mannen i Dekorimaporten är den han nyss mött.
Nej, om han verkligen hade gått förbi paret Palme och Anders B där de verkligen var (vid den södera reklampelaren) då hade han varit vid Sveavägen 44 (Skandiahuset huvudingång)

Jag tror att han såg Anders B i Dekorimaporten från mordplatsen och att allt annat är påhitt, för att få oss att tro att han var längre norrut på Sveavägen.
Senast redigerad av 299792458 2017-12-02 kl. 22:35.
Citera
2017-12-02, 22:51
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Nej, om han verkligen hade gått förbi paret Palme och Anders B där de verkligen var (vid den södera reklampelaren) då hade han varit vid Sveavägen 44 (Skandiahuset huvudingång)

Jag tror att han såg Anders B i Dekorimaporten från mordplatsen och att allt annat är påhitt, för att få oss att tro att han var längre norrut på Sveavägen.

En någorlunda sansad förklaring till NF är att möjligen blandar ihop var han såg LOP. Han säger först att det var efter AFs Kyrkogata men då var LOP på andra sidan.

Förmodligen, och troligen, bör man flytta hela hans vittnesmål ett kvarter söderut?
Citera
2017-12-02, 23:06
Medlem
299792458s avatar
Citat:
En någorlunda sansad förklaring till NF är att möjligen blandar ihop var han såg LOP. Han säger först att det var efter AFs Kyrkogata men då var LOP på andra sidan.

Förmodligen, och troligen, bör man flytta hela hans vittnesmål ett kvarter söderut?

till den södera reklampelaren, vid mordplatsen, utanför Dekorima

http://oi64.tinypic.com/avfpkx.jpg
Citera
2017-12-02, 23:19
Medlem
Citat:

Ja det tror jag också. Det låter rimligare. Sveavägen 56 är På gränsen att NF ens skulle kunna uppfatta skott. Sen tror jag han hade hörlurar på.
Om NF uppfattat skotten vid Sveavägen 46-48 i stället för 56 stämmer det bättre.
Ok. NF ser LOP i samma position som i förhållande till husfasaden som tidigare sagts, men utanför Dekorima. Ett tiotal meter bakom och på trottoarens ytterkant bakom reklampelaren ser han Anders B. Han promenerar ytterligare 35-40 sekunder och när han är utanför Sveavägen 46 ( var låg bankomaten?) smäller det.
Frågan är då vad LOP och Anders B uppehållit sig med under tiden?
Senast redigerad av gida 2017-12-02 kl. 23:28.
Citera
2017-12-02, 23:22
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
till den södera reklampelaren, vid mordplatsen, utanför Dekorima

http://oi64.tinypic.com/avfpkx.jpg

Ett sådant scenario skulle bättre passa in i NFs egna vittnesmål.

1. Om NF går i normal promenadtakt bör han redan ha passerat AFs Kyrkogata innan LOP har kommit över till den sidan.

2. Eller kommit så långt att den man som går bakom LOP inte är AB.

Problemet här blir dock att om man flyttar NFs
version ett kvarter söderut stämmer inte ABs och LOPs inbördes placering med vad CA ser.

Det blir fel i alla fall.
Citera
2017-12-02, 23:33
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Ja det tror jag också. Det låter rimligare. Sveavägen 56 är På gränsen att NF ens skulle kunna uppfatta skott. Sen tror jag han hade hörlurar på.
Om NF uppfattat skotten vid Sveavägen 46 i stället för 56 stämmer det bättre.
Ok. NF ser LOP i samma position som i förhållande till husfasaden som tidigare sagts, men utanför Dekorima. Ett tiotal meter bakom och på trottoarens ytterkant bakom reklampelaren ser han Anders B. Han promenerar ytterligare 35-40 sekunder och när han är utanför Sveavägen 46 ( var låg bankomaten?) smäller det.
Frågan är då vad LOP och Anders B uppehållit sig med under tiden?
"NF uppfattat skotten vid Sveavägen 46" ?

Anders B (som var bakom GM) hörde två påsksmällare.
Lisbet P (som var framför Olof P) hörde två påsksmällare.

Jag tror NF var bakom Olof P och framför Anders B, då han hörde skotten.
Senast redigerad av 299792458 2017-12-02 kl. 23:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in