2017-12-02, 20:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Finns en poäng i det här. Min senaste bostad utgick jag ifrån att inte göra vinst. Jag räknade inte med förlust heller men att gå +-0. I gengäld har jag väldigt låga boendekostnader och bor bra. Varje år sparar jag ungefär 60k jmf med HR (som är i princip omöjliga att få ändå). Om jag bor här i 5 år så blir 300k i förlust samma sak som att bo i HR.

Ja det visar tydligt på vikten av att fokusera på boendekostnaden. Att sitta och trycka i en HR för att man är rädd att göra förlust kan med tiden leda till betydligt större förluster. Jag har sagt det många gånger, bor gör vi på lång sikt och då bör man också fokusera på vad som är lönsamt på sikt och inte vara hypernervös över lite upp- och nedgångar på kort sikt.
2017-12-02, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Spekulerat?

Säg nu att din dotter Fia kommit in på x-linjen i Luleå. Hon hittar ingen bostad och är bekymrad och ledsen.
Då kan du rädda situationen och säga köp den här. Jag ställer upp som medlåntagare. Det är lugnt.
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-centrum-lulea-kommun-tullgatan-31-a-12777955
Då uppnår du följande:
* Hon får sig en ok bostad.
* avgift+kapitalutgift är 1923/mån. Blir klart lägre än något korridorsrum.
* hon bor bättre, och slipper kanske ifrån vissa dåligheter som ett korridorsrum skulle innebära.

Eftersom hon bor billigare kan hon tom amortera på lånet.

Var är nu den stora spekulationen beskriven ovan?

---------------------------
Jag har sagt det förr. Jag upplever er bubbelpratare som sjukligt fixerad vid bostadspriser. Varför kan ni inte bara ta emot informationen att många av oss köper för att bo.

När jag 1990 köpte villa var jag helt övertygad om ett kommande prisfall. Men jag köpte ändå för livssituationen talade för det. Sedan antog jag att jag skulle bo där ganska länge så prisfallet skulle iaf smetas ut på ganska många år. Då var det en no issue i jämförelse. Det viktiga var att hitta ett hus man gillade. Varför kan ni inte bara förlika er med att folk kanske tänker så.

Hennes boende situation kommer lösa sig. Jag känner folk som har bott ett tag på en soffa eller hyrt något i andra hand men hon kommer helt klart få en bostad. När jag var 19 sov jag i en kasern med 10 andra i rummet eller i ett tolvmanna tält. Det är bra att hon lär sig inte springa till mamma för hjälp med alla hennes problem.

En studentbostad har minimal hyra, uthyrarna pressar priserna och det går knappt att bo billigare. Räntan och avgiften må vara lägre men byter någon brandvarnare på din bostadsrätt? Renoverar någon badrummet åt henne? Köper någon en ny spis åt henne? Totalkostnaden kommer vara högre.
2017-12-02, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Du kan låna till aktieköp också. Sedan finns ju optioner, warrants, terminer etc, om man vill ha mer hävstång.

Skulle bli förvånad om ens 1/20 känner till alla dessa typer av värdepapper. Tror du överskattar medelsvenssons kunskapsnivå. De flesta vet inte ens vad en fond egentligen är. Ungefär där ligger nivån.
2017-12-02, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crowman
Hennes boende situation kommer lösa sig. Jag känner folk som har bott ett tag på en soffa eller hyrt något i andra hand men hon kommer helt klart få en bostad. När jag var 19 sov jag i en kasern med 10 andra i rummet eller i ett tolvmanna tält. Det är bra att hon lär sig inte springa till mamma för hjälp med alla hennes problem.

En studentbostad har minimal hyra, uthyrarna pressar priserna och det går knappt att bo billigare. Räntan och avgiften må vara lägre men byter någon brandvarnare på din bostadsrätt? Renoverar någon badrummet åt henne? Köper någon en ny spis åt henne? Totalkostnaden kommer vara högre.

Men vilket skitsnack, självklart är det bättre att köpa exemplet ovan.

.
2017-12-02, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Men vilket skitsnack, självklart är det bättre att köpa exemplet ovan
Det beror helt och hållet på budget och vad man tycker är viktigt. Dock kommer du inte ifrån att studentkorridor är det billigaste sättet att bo på.
2017-12-02, 21:01
Medlem
Citat:
Det beror helt och hållet på budget och vad man tycker är viktigt. Dock kommer du inte ifrån att studentkorridor är det billigaste sättet att bo på.

Trams. Månadskostnaden för att bo i t.ex. sthlm city var fram tills amorteringskravet kom billigare än att bo i studentlägenhet.
2017-12-02, 21:07
Medlem
Citat:
Trams. Månadskostnaden för att bo i t.ex. sthlm city var fram tills amorteringskravet kom billigare än att bo i studentlägenhet.
Kostnaden för studentbostäder är endast underhållskostnaden och den är i regel minimerad för studentboenden. Bara det faktum att man delar kök sänker kostnaden. Vissa i tråden verkar tro att boendekostnad = ränta när den är den som absolut lägst.
2017-12-02, 21:11
Medlem
Citat:
Kostnaden för studentbostäder är endast underhållskostnaden och den är i regel minimerad för studentboenden. Bara det faktum att man delar kök sänker kostnaden. Vissa i tråden verkar tro att boendekostnad = ränta när den är den som absolut lägst.

Om man inte beter sig som idiot behöver man som regel inte göra ett skit under sin 3 åriga studieperiod. Har man otur får man byta kylskåp. Jag har svårt att tro att det finns studentlägenheter på 2-3k/mån.
2017-12-02, 21:24
Medlem
Citat:
Om man inte beter sig som idiot behöver man som regel inte göra ett skit under sin 3 åriga studieperiod. Har man otur får man byta kylskåp. Jag har svårt att tro att det finns studentlägenheter på 2-3k/mån.
Du har ändå konsumerat en del av bostaden. Om du köper en bil och äger den i två år så kommer du troligtvis inte behöva byta ut någon ny del men lycka till att få samma pris på den eftersom nästa köpare vet att den ekonomiska katastrofen nu är 2-3 år närmare.
2017-12-02, 21:27
Medlem
Citat:
Du har ändå konsumerat en del av bostaden. Om du köper en bil och äger den i två år så kommer du troligtvis inte behöva byta ut någon ny del men lycka till att få samma pris på den eftersom nästa köpare vet att den ekonomiska katastrofen nu är 2-3 år närmare.

Det enda som jag besvarade var ditt påstående att det är billigare att bo i studentlägenhet - dvs, månadskostnaden. Inte något annat.
2017-12-02, 21:47
Medlem
Citat:

Luleå är ett svårt exempel att räkna på då bostadsrätterna oftast ligger i centrala Luleå medan universitetet ligger i utkanten. Det tillsammans med ganska låg hyra på studentboendena 5-10 min från skolan gör att nästan ingen köper sitt studentboende. Standardhyra för studentrum med pentry är 3000kr/10månader.

Umeå är nog bättre att kolla för jämförelse men där är marknaden rätt överhettad så knappast lönt mot studentboenden som kostar ungefär som i Luleå.
2017-12-02, 21:54
Avslutad
I Linköping ligger de billigaste 20 m2 studentrummen under 3 000 kr/månad. Hyra 10 månader/år.

https://www.studentbostader.se/sv/sok-bostad/lediga-bostader

(gemensamt kök då)

Nyproduktionen är betydligt dyrare. Så i praktiken finns det två marknader i Sverige, en kommunistisk med låga priser, men med köer och svarthandel, och en där det råder marknadsekonomi. Detta är givetvis också en anledning till att det kunnat uppstå sådana obalanser, och tvekande inför nybyggande. Man vet inte vem man konkurrerar med och marknaden har inte ett, utan två jämviktspriser.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-12-02 kl. 22:06.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in