Citat:
Ursprungligen postat av
pk2
Det är lättare att bevisa att Gud finns, än att bevisa att också Satan finns.
Massor med saker talar indirekt för att Gud finns, en del av dessa "bevis" har jag tagit upp
i tråden. Jag vet inte om det är OT att prata om eventuella bevis för att Satan finns, men
det var en pastor i en församling som visade bilder från WTC-terrodådet när tvillingtornen
rasade i NYC, där han påstod att man kunde se Satan på bilderna. Detta tog jag som ren humbug.
Jag har dock läst om sådana saker att det finns dem som tom har bildbevis på att Satan finns.
Om man kan bevisa att Satan finns, borde det också automatiskt betyda att Gud finns, eller?
Men man får vara lite försiktig med sådana "bevis", Satan är en ryktbar figur inom många religioner.
Jo visst, men "guds vrede" är också en beryktad egenskap där man får utgå ifrån att "guds förmåga" omfattar också en del sattyg..
...men du påstår att det är lätt att föra gudens existens i bevis, varför undrar då merparten i denna tråd över de exakta bevisen och när det var så lätt för dig att klassa evidens som evidens och inget annat än evidens - hur kommer det sig att isf inte forskareliten tillgodogjort sig "guds eviga makt"?
Det finns abslut inte ett bibliskt ord, som är konkret gällande för levande människors räkning vilket i sig är en omvänd kvittens på att de "bibliska orden" saknar både tyngd och bärkraft där det gäller och när det gäller, därav också denna tråd.
Frågan om guds existens skulle alltså aldrig behöva vara så massiv.. om det var så givet att den abrahamitiske enligt texten dessutom hatiske guden, fanns mer än i människors fantasier/drömmar och VILJA.