2017-11-29, 11:55
Medlem
Det är lättare att bevisa att Gud finns, än att bevisa att också Satan finns.

Massor med saker talar indirekt för att Gud finns, en del av dessa "bevis" har jag tagit upp
i tråden. Jag vet inte om det är OT att prata om eventuella bevis för att Satan finns, men
det var en pastor i en församling som visade bilder från WTC-terrodådet när tvillingtornen
rasade i NYC, där han påstod att man kunde se Satan på bilderna. Detta tog jag som ren humbug.
Jag har dock läst om sådana saker att det finns dem som tom har bildbevis på att Satan finns.

Om man kan bevisa att Satan finns, borde det också automatiskt betyda att Gud finns, eller?
Men man får vara lite försiktig med sådana "bevis", Satan är en ryktbar figur inom många religioner.
Citera
2017-11-29, 16:52
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2

Massor med saker talar indirekt för att Gud finns, en del av dessa "bevis" har jag tagit upp
i tråden. Jag vet inte om det är OT att prata om eventuella bevis för att Satan finns, men
det var en pastor i en församling som visade bilder från WTC-terrodådet när tvillingtornen
rasade i NYC, där han påstod att man kunde se Satan på bilderna. Detta tog jag som ren humbug.
Jag har dock läst om sådana saker att det finns dem som tom har bildbevis på att Satan finns.

Om man kan bevisa att Satan finns, borde det också automatiskt betyda att Gud finns, eller?
Men man får vara lite försiktig med sådana "bevis", Satan är en ryktbar figur inom många religioner.
Jo visst, men "guds vrede" är också en beryktad egenskap där man får utgå ifrån att "guds förmåga" omfattar också en del sattyg..

...men du påstår att det är lätt att föra gudens existens i bevis, varför undrar då merparten i denna tråd över de exakta bevisen och när det var så lätt för dig att klassa evidens som evidens och inget annat än evidens - hur kommer det sig att isf inte forskareliten tillgodogjort sig "guds eviga makt"?

Det finns abslut inte ett bibliskt ord, som är konkret gällande för levande människors räkning vilket i sig är en omvänd kvittens på att de "bibliska orden" saknar både tyngd och bärkraft där det gäller och när det gäller, därav också denna tråd.

Frågan om guds existens skulle alltså aldrig behöva vara så massiv.. om det var så givet att den abrahamitiske enligt texten dessutom hatiske guden, fanns mer än i människors fantasier/drömmar och VILJA.
Citera
2017-11-29, 17:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Japp, men vi kan väl hålle oss till trådfrågan och fokusera på att bevisa 'gud' ... istället för att inkludera andra spekulativa entiteter i diskussionen.

Citat:
Massor med saker talar indirekt för att Gud finns, en del av dessa "bevis" har jag tagit upp i tråden.

Vad är "indirekte bevis"? Indicier? Förtydliga gärna.

Citat:

Det blir förmodentligen bara en falsk dikotomi, och inte ett bevis.
Citera
2017-11-29, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Japp, men vi kan väl hålle oss till trådfrågan och fokusera på att bevisa 'gud' ... istället för att inkludera andra spekulativa entiteter i diskussionen.

Citat:
Vad är "indirekte bevis"? Indicier? Förtydliga gärna.
Jag har tagit upp några exempel tidigare i tråden som jag anser vara "indicier" på att
Gud finns. Jag har sagt det tidigare, att om man lägger ihop information från olika områden,
så kan man skapa sig en hyfsad bild av hur det ligger till.

Citat:
Det blir förmodentligen bara en falsk dikotomi, och inte ett bevis.
Citera
2017-11-29, 17:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag har tagit upp några exempel tidigare i tråden som jag anser vara "indicier" på att
Gud finns. Jag har sagt det tidigare, att om man lägger ihop information från olika områden,
så kan man skapa sig en hyfsad bild av hur det ligger till.

En viss mängd kvantitativa indicier summerade är fortfarande inget bevis.
Citera
2017-11-30, 00:15
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:

Rent filosofiskt är det svårt att bygga en sådan dikotomi, men vi vet från Bibeln att Satan de facto är en riktig person. När det kommer till bevis för Gud så är det som du säger huvudsakligen indirekt bevisföring som leder oss till den slutsatsen. Saker såsom liv, universums existens, DNA, reproduktion, fri vilja, osv. Jag är egentligen ingen stor apologetiker, men vill man verkligen dyka in i en debatt med ateister och Gudsförnekare så är det dessa ömma punkter man skall trycka på, då kommer de inte långt.
Citera
2017-11-30, 00:27
Medlem
KortStubins avatar
Inlägg med diskussioner om teodicéproblemet och fri vilja har flyttats till:
(FB) Den stora tråden om Teodicéproblemet (sammanfogad tråd /mod)

Fortsätt gärna dessa diskussioner i den tråden. Här är det gudbevis som ska presenteras och diskuteras.
/Moderator
Citera
2017-11-30, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religion utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"
Det går inte att bevisa guds existens, ta som exempel med matematiken. Finns matematiken eller har vi skapat den? Finns Gud eller har vi skapat den?
Citera
2017-11-30, 07:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och det kan vi väl diskutera på tråden "Är bibeln sann".

Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Jag fattar, du vill undvika diskussion. Jag antar att det är enklare att deflektera alla frågeställningar till diverse andra trådar.

Försöker hålla mig OnT så gott det går, och frågan om bibelns sanning är inte denna tråds ämne.
Citera
2017-11-30, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicklas.W
Jag tror själv inte på gud.
Kan du ge mig bevis på att han inte finns.

Dagens politiker och massorna av muslimska invällarne som forstor Sverige ett kristet land samt den feministiska regeringen där hälften anser att kon är en social konstruktion samt socioekonomiska aspekter avgor vem som är god eller ond.
Räcker det.
Citera
2017-11-30, 07:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Rent filosofiskt är det svårt att bygga en sådan dikotomi, men vi vet från Bibeln att Satan de facto är en riktig person.

Ta det på tråden "Är bibeln sann".

Citat:
När det kommer till bevis för Gud så är det som du säger huvudsakligen indirekt bevisföring som leder oss till den slutsatsen.

Presentera, förtydliga och belägga gärna en sån "indirekt" (~alternativ) bevisföring på lämplig tråd.

Citat:
Saker såsom liv, universums existens, DNA, reproduktion, fri vilja, osv. Jag är egentligen ingen stor apologetiker, men vill man verkligen dyka in i en debatt med ateister och Gudsförnekare så är det dessa ömma punkter man skall trycka på, då kommer de inte långt.

Vad ateism är och vad den står för kan vi väl diskutera på tråder lämpade för detta.
Citera
2017-11-30, 07:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Det går inte att bevisa guds existens,

Hittills har ingen lyckats (med hjälp av konventionell bevisföring), men det betyder ju inte att det med säkerhet inte kommer att kunne finnas såna bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in