Citat:
Ursprungligen postat av
Tullius
Ett litet räkneexempel för att visa på det undangömda utbudet:.
Förbättrad version:
Sökkriteria: Sthlm inom tullarna 60-130 kvm ('familjelägenheter' för vanliga människor utan enormt kapital)
Bostadssajt inkl utbudstyp /// Till salu just nu /// Sålt de senaste 3 månaderna
Hemnet allt /// 576 /// 714
Hemnet bara nyproduktion /// 50 /// ej sökbart
Hemnet inte nyproduktion /// 526 /// ej sökbart
Booli allt /// 1010 /// 943
Booli bara nyproduktion /// 394 /// ej sökbart*
Booli ej nyproduktion /// 616 /// ej sökbart*
* provade att söka på byggår men det funkade inte eftersom den uppgiften ofta saknades i annonsen
1) 229 (943-714) fler lägenheter sålda enligt Booli jämfört med Hemnet. Dessa är troligen bortplockade objekt som aldrig såldes men som fick bud. 229 / 943 = 25 %. De bortplockade objekten är objekt där budet troligen inte legat lägre än 10 % under utgångspriset. Riktiga 'skambud' verkar mäklarna inte publicera.
2) Hemnets utbud, 576 objekt, motsvarar 80 % av försäljningen under 3 månader. Den genomsnittliga beräknade försäljningstiden borde därmed vara 73,6 dagar ( antal till salu/antal sålt under 3 månader * 91,25 dagar). 427 objekt har lagts till de senaste 31 dagarna, mot förväntade 238 (714/3). Skarvar vi litet får vi därmed ett dolt utbud (i träda utanför Hemnet) på 79 % (427/238-1).
3) 90 fler objekt 'ej nyproduktion' till salu enligt Booli jämfört med Hemnet. 90/616 = 15 % av Boolis objekt finns inte på Hemnet. Dessa är troligen objekt som ligger i träda 'mot Hemnet', men finns på mäklarens egna sajt.
Så med ovan skarvning ser vi
ett extra utbud utöver Hemnet och Booli på 64 % och ett extra utbud som syns på Booli men inte Hemnet på 15 %. Det är därför jag menar att det blir blodigt i vår när dessa skall samsas med 2018 års utbud. Under förutsättning att alla dessa inte tillhör min grupp 8, opportunistiska säljare som inte behöver sälja
Edit: Gjorde en tankevurpa i 1) som jag rättat.