2017-12-01, 22:43
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Kanske inte men det finns chans för ökat antal transaktioner och temporär uppgång i samband med terminstart och "nytt jobb start" och "hinna före 1 mars".

Vad händer förresten med folk som hamnar i klistret. Typ någon som köpte på ritning 2017 och får flytta in 2019.. :0

Det vi saknar här i tråden är några riktiga insiders som kan berätta hur bankerna tänker t.ex. kring de kunder som fått lånelöfte för att köpa nyproduktion. De så kallade brygglånen kommer spela stor roll för hur bostadsmarknaden utvecklas.
2017-12-01, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Det här är egentiligen PresidentBahamas statistik, men jag tar mig fräckheten att så att säga 'steal with pride' ...

JM nyproduktion till salu
Början av oktober 1400
11/11 1723
15/11 1800
18/11 1823
29/11 1841
1/12 1910

Det är nästan 10 om dagen. JM omsätter 13 miljarder per år. Det är cirka 25 miljoner om dagen som blir osålt. 25 * 365 = 9125. De verkar alltså färdigställa 3 lägenheter för varje de säljer troligtvis.
2017-12-01, 22:48
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Kanske inte men det finns chans för ökat antal transaktioner och temporär uppgång i samband med terminstart och "nytt jobb start" och "hinna före 1 mars".

Vad händer förresten med folk som hamnar i klistret. Typ någon som köpte på ritning 2017 och får flytta in 2019.. :0

Antar att det första de försöker sig på är att slingra sig ur avtalet, dock utan att lyckas..
Därefter att försöka sälja. Får de inga relevanta bud får de helt sonika flytta in..
2017-12-01, 23:16
Medlem
sebno1s avatar
Det finns vissa områden jag har stenkoll på sedan ett år tillbaka och nu ser man att antalet objekt sjunker på Hemnet men det intressanta är att dom oftast finns kvar på Mäklarnas hemsidor, tror det är många som väntar in Januari och lägger ut igen + alla som inte lade ut sina objekt nu i okt/nov för att dom tänker vänta till början av nästa år. Jag trodde innan att vi skulle slå 9000 stycken objekt till jan/feb men tror att vi kan landa uppåt 9500-10 000 objekt i Stockholms län till februari 2018.

Amorteringskravet tror jag slår bakut den här gången tyvärr och det här kan bli mer blodigt än jag trott! Nästan så att jag redan nu har ökat på kravlistan med ett rum plus öppen spis.

/Grupp 7
Senast redigerad av sebno1 2017-12-01 kl. 23:20.
2017-12-01, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Antar att det första de försöker sig på är att slingra sig ur avtalet, dock utan att lyckas..
Därefter att försöka sälja. Får de inga relevanta bud får de helt sonika flytta in..

Formulerade frågan fel. Jag menar de som redan har förbundit sig att köpa nyproduktion men måste vänta väldigt länge på att flytta in. Om marknaden fortsätter falla så kan de hamna i en situation där de måste sälja nuvarande lgh till ett pris som gör att de inte har täckning/$ för den nya lägenheten. Vad händer då?
2017-12-01, 23:19
Medlem
Citat:
Det vi saknar här i tråden är några riktiga insiders som kan berätta hur bankerna tänker t.ex. kring de kunder som fått lånelöfte för att köpa nyproduktion. De så kallade brygglånen kommer spela stor roll för hur bostadsmarknaden utvecklas.

Hur länge får man ha ett brygglån i dagsläget?
Btw, har du ngn kommentar på resten av mitt inlägg?
2017-12-01, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Det finns vissa områden jag har stenkoll på sedan ett år tillbaka och nu ser man att antalet objekt sjunker på Hemnet men det intressanta är att dom oftast finns kvar på Mäklarnas hemsidor, tror det är många som väntar in Januari och lägger ut igen + alla som inte la upp nu i okt/nov för att dom tänker vänta till början av nästa år. Jag trodde innan att vi skulle slå 9000 stycken objekt till jan/feb men tror att vi kan landa uppåt 9500-10 000 objekt i Stockholms län till februari 2018.

Amorteringskravet tror jag slår bakut den här gången tyvärr och det här kan bli mer blodigt än jag trott! Nästan så att jag redan nu har ökat på kravlistan med ett rum plus öppen spis.

/Grupp 7

Jag tror att antalet transaktioner kommer bli väldigt högt i jan/feb. Alla som måste eller vill röra på sig kommer göra det innan första mars. Det i kombination med stort utbud kommer ge en stor aktivitet. Tänker också på villamarknaden. Ingen normal person har råd/lust med extra amortering på en standardvilla i Bromma för 6-7 milj. Tror den köpgruppen faktiskt skiter i om de ev. får köpa billigare sen eftersom de ändå kommer bo där resten av livet.
2017-12-01, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Det finns vissa områden jag har stenkoll på sedan ett år tillbaka och nu ser man att antalet objekt sjunker på Hemnet men det intressanta är att dom oftast finns kvar på Mäklarnas hemsidor, tror det är många som väntar in Januari och lägger ut igen + alla som inte lade ut sina objekt nu i okt/nov för att dom tänker vänta till början av nästa år. Jag trodde innan att vi skulle slå 9000 stycken objekt till jan/feb men tror att vi kan landa uppåt 9500-10 000 objekt i Stockholms län till februari 2018.

/Grupp 7

Jag har koll på en lya där det står såld på mäklarens hemsida, Booli visar ett sista bud på den men hemnet har inte med den på slutpriser och snubben står kvar på adressen fortfarande.

Kan vara så att köparna inte fått igenom lånet eller nåt.

Dessutom vet jag om att lägenheten har renoverats mycket. Jäkligt surt för dom som gjort det nu när det faller. Hundratusingarna fladdrar lätt iväg.

Edit: dom som köpte på toppen i somras och smällde på med renovering av kök och bad... Jag vill inte tänka längre.
Senast redigerad av dc3102 2017-12-01 kl. 23:34.
2017-12-01, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Jag har koll på en lya där det står såld på mäklarens hemsida, Booli visar ett sista bud på den men hemnet har inte med den på slutpriser och snubben står kvar på adressen fortfarande.

Kan vara så att köparna inte fått igenom lånet eller nåt.

Dessutom vet jag om att lägenheten har renoverats mycket. Jäkligt surt för dom som gjort det nu när det faller. Hundratusingarna fladdrar lätt iväg.

Det är inte ovanligt att överlåtelsen sker 3 mån fram i tiden (kan t.o.m. vara 6 mån). Det är heller inte ovanligt att Hemnet inte visar slutpris. Kan inte komma ihåg en enda lgh som jag sålt där hemnet presenterat slutpriset. Så jag skulle inte dra några höga växlar på det här.
2017-12-01, 23:48
Medlem
sebno1s avatar
Har ingen större koll ute i tattarområdena men är det såhär billigt ute i Solna?

https://www.notar.se/kopa-bostad/objekt/4MMBDOI4GL8TUJPO#bilder
Storlek: 4 Rum, 116 kvm
Avgift: 5 772 kr/mån (lite högt)
Beskrivning utöver det vanliga: 2 badrum i en sådan här typ av lägenhet, bastu och högst upp i huset med populära sneda tak

Utgångspris: 3,795. 33 289 kr/m²
Prissänkt 12% till: 3.335, 28 879 kr/m²

Hög belåning visserligen men ändå många hyresrätter som föreningen senare kan göra om till BR, får betyg: A på allabrf.

Var någon som talade om att Solna gått ner väldigt mycket men hur har det sett ut där innan?
Senast redigerad av sebno1 2017-12-01 kl. 23:53.
2017-12-01, 23:51
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Du har helt rätt. Vi har:

Grupp 10: dödsbon och flytt till serviceboende. Dessa säljer lägenheten för det pris mäklaren tror är ett rimligt marknadspris.

Grupp 11: äldre som vill flytta till lägenhet, antingen i närheten av villan eller mer centralt. Dessa vill ha en låg månadsavgift och skyr nyproduktion med höga föreningslån. När bostadsutvecklare klagar på 'inlåsningseffekter' så glömmer de att de faktiskt inte heller byggt lägenheter som passar denna grupp. Givet det osäkra läget på bostadsmarknaden kommer de sälja först innan de köper och de kommer inte sälja om de inte får ett pris där de med säkerhet kan köpa en lägenhet med låg månadsavgift i en förening med låga lån.

Grupp 10 kan nog sälja till det pris mäklaren tycker är ett bra pris i de fall mäklaren själv är köparen.
2017-12-01, 23:59
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Formulerade frågan fel. Jag menar de som redan har förbundit sig att köpa nyproduktion men måste vänta väldigt länge på att flytta in. Om marknaden fortsätter falla så kan de hamna i en situation där de måste sälja nuvarande lgh till ett pris som gör att de inte har täckning/$ för den nya lägenheten. Vad händer då?

Det kommer att bli verkligheten för många, tror jag. Svaret från mig blir likadant som det förra.
Att skriva på ett köpeavtal på en lgh som man får tillträde till två år senare är verkligen risky business, eftersom ingen vet med säkerhet hur marknaden ser ut då.. Dessutom är avtalen skrivna så att enda möjligheten att komma ur knipan är att sälja så fort upplåtelseavtalet är skrivet. Alternativet är avtalsbrott, som kan bli riktigt kostsamt..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in