Citat:
Ursprungligen postat av
Pretorian1
Norge givetvis, alla kategorier.
Dilldressing på hamburgaren du beställer på gatuköket?
Jajjamän!
Vurderer du "det kulinariske nivået" på et land basert på gatekjøkkensmat?
Ut i fra kommentarene, så virker det som om det er type veikro og gatekjøkken som utgjør vurderingskriteriene, som jeg synes er litt sært. Jeg spiser aldri slik mat, så jeg kan ikke uttale meg om det, men det er jo på ingen måte overraskende at den er dårlig.
Jeg spiser ute på restaurant i Oslo ca annenhver dag, og jeg drar stort sett på ulike steder for å prøve nye ting, selv om det naturligvis blir en del gjentakelser. Stort sett er jeg svært fornøyd med nivået. Jeg skjønner ikke helt hva det er som gjør at vi ligger lavest i verden, liksom. Jeg har reist mye og spiser alltid ute og ser på ingen måte at vi skiller oss negativt ut, spesielt ikke sammenlignet med land som Tyskland, Polen og Romania, selv om det naturligvis finnes mange byer som er bedre. Jeg klarer ikke å se at det allmenne nivået i Sverige er vesentlig høyere. Dere liker å snakke om nordmenn og frossenpizza, men dere har jo et par svin på skogen selv, feks forkjærligheten for ketsjup og makaroni.
Jeg tror mye handler om prisnivå (med svenske øyne) og at de norske matkjedene konkurrerer hardt på pris, som kan gå utover utvalget. De som er interessert i mat vet naturligvis hvor de skal gå for å finne bedre utvalg.
For øvrig, i den mest metodisk grundige undersøkelsen jeg har sett, ble Stockholm rangert som verdens 14.beste matby, Oslo den 16.beste og København den 19.beste.
Lenke