Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-01, 14:01
Medlem
I detta forum har jag läst att B kände det som att han hade två personligheter, men i fup:en läste jag bara att han förnekade det. Har han tagit tillbaka att han sagt så vid något tillfälle? Kan någon som orkar förklara det där med personlighetsklyvningen?
Citera
2017-12-01, 14:04
Medlem
Alvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
"- Han har aldrig någonsin, sedan hennes telefon stängs av och till att hon hittas, försökt få kontakt med henne vilket torde vara synnerligen anmärkningsvärt, säger Christer Sammens."
Har försökt följa fallet här I tråden, så det kanske har tagits upp! Men detta är ju jävligt märkligt om han är oskyldig... Jag menar, samtalen till hennes mobil borde ju stått som spön i backen både från familj, vänner och Billy innan hon hittades...
Citera
2017-12-01, 14:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alvid
Har försökt följa fallet här I tråden, så det kanske har tagits upp! Men detta är ju jävligt märkligt om han är oskyldig... Jag menar, samtalen till hennes mobil borde ju stått som spön i backen både från familj, vänner och Billy innan hon hittades...

Ja, helt klart märkligt.

Men han har väl menat att Tova har åkt med någon kille och typ sovit över där.... Därav hans uteblivna oro?
Men när föräldrarna, kompisar börjar leta och även polisen?????

Något är helt galet med denna person och hans konstiga reaktioner.
Citera
2017-12-01, 14:11
Medlem
notknapparens avatar
Forts rapportering Svt, försvarsadvokaten:

"Bo Karlsson tror att hammaren som hittades i vattnet intill kroppen kan ha legat längre i vattnet än vad åklagaren påstår eftersom den har rostfläckar. Foto: Markus Dahlberg"

"@Ellen Förutom domaren är det tre nämndemän och en tingsfiskal (också domare) som också för protokoll."

"@Åsa Advokaten går just nu igenom mobiltelefonernas mastuppkopplingar, Han säger att master som Tovas telefon kopplar upp till under kvällen/natten täcker stora delar av Hudiksvall, och att det finns master med bättre täckning vid gården än vad telefonen kopplar upp mot.
- Vad vill jag säga med det här? När Tovas telefon kopplar bort från mobilnätet (sista gången) så är det den mast som har sämst täckning över gården. Slutsatsen är att Tova inte befinner sig på gården när den stängs av, säger Bo Karlsson.
"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/nu-forsatter-rattegangen-i-tova-moberg-fallet

Huuu. Här hade man hoppats på säkrare täckning.....
Senast redigerad av notknapparen 2017-12-01 kl. 14:22.
Citera
2017-12-01, 14:21
Medlem
notknapparens avatar
Forts Svt, försvarsadvokaten:

"Enligt Bo Karlsson finns vittnen som från början säger sig ha sett Tova på en hamburgerrestaurang i Hudiksvall på natten. Bo menar att polisen pressar vittnena på ett hårt sätt, och ett av dem då blir osäker men tror ändå att det kan ha varit Tova han såg."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/nu-forsatter-rattegangen-i-tova-moberg-fallet

Nu avlutar han med några sekretessbelagda uppgifter, dörrarna stängs.
Citera
2017-12-01, 14:32
Medlem
Citat:
Forts rapportering Svt, försvarsadvokaten:

"Bo Karlsson tror att hammaren som hittades i vattnet intill kroppen kan ha legat längre i vattnet än vad åklagaren påstår eftersom den har rostfläckar. Foto: Markus Dahlberg"

"@Ellen Förutom domaren är det tre nämndemän och en tingsfiskal (också domare) som också för protokoll."

"@Åsa Advokaten går just nu igenom mobiltelefonernas mastuppkopplingar, Han säger att master som Tovas telefon kopplar upp till under kvällen/natten täcker stora delar av Hudiksvall, och att det finns master med bättre täckning vid gården än vad telefonen kopplar upp mot.
- Vad vill jag säga med det här? När Tovas telefon kopplar bort från mobilnätet (sista gången) så är det den mast som har sämst täckning över gården. Slutsatsen är att Tova inte befinner sig på gården när den stängs av, säger Bo Karlsson.
"

Huuu. Här hade man hoppats på säkrare täckning.....

Det gör inte så mycket, masten hon kopplar mot vid sina sista samtal, 1.06 och 1.16, täcker de fakto gården samt att Billy själv (och Emma) intygar att Tova var med honom på gården kl 01.06 och 01.16:

Billys samtal till polisen 14/5 kl. 20:41
Billys uppgifter
Den misstänkte Billy Fagerström har i förhör under hela förundersökningen uppgivit att han
såg Tova Moberg lämna gården, Fränö 401, i en bil och att han sedan inte vet vart hon tagit
vägen. Billy har även i förhör hänvisat till att Tovas väninna Emma Andersson till honom
uppgivit att Tova varit ute och åkt bil med flera personer den aktuella natten. Detta skall Tova
i telefonsamtal ha berättat för Emma.
Ovan uppgifter motsägs av Billy själv i ett samtal han har med polisen på söndagskvällen
den 14 maj.
Billy ringer ett samtal till polisen söndagen den 14:e maj 2017 klockan 20.41 där han till
polisens operatör uppger att Och då när jag var med hon. Alltså med Tova då, då ljög hon
för sin tjejkompis och sa att, ehh, att hon var ute och åkte bil i stan med några istället, istället
för att säga att hon var med mig av någon anledning för att hon inte.., ja jag har ingen
aning, hon vela väl inte berätta att hon var med mig kanske, jag har ingen aning i alla fall.

Emma Andersson har i förhör sagt att när hon talade med Billy på söndagen och berättade
vad Tova sagt till henne så hade Billy skrattat och uppgivit att han satt bredvid Tova i köket
på Fränä vid detta samtal och att Tova bara ljög om att hon var ute och åkte bil
, han verkade
tycka att det var roligt. Emma har också berättat att vid det sista samtalet med Tova hade
Tova sagt att hon var på Fränö med Billy.

Det är ingen i den runt 4000 sidor stora förundersökningen som säger sig ha varit med Tova
någonstans den aktuella natten och sedan kört henne tillbaka till Fränö. Några personer har
uppgivit att de tror de sett Tova under den aktuella natten och dessa uppgifter har
kontrollerats så långt det går genomörhör och annat. Se rapportering om detta ned
an.
Citera
2017-12-01, 14:56
Medlem
notknapparens avatar
Blir lite lätt oroad av denna försvarsadvokat:

1. avsaknaden av blodiga skor (om han hade eldat upp dom, borde rester av gummi hittats?)
2. avsaknaden av blod i huset (om han gått från brottsplats till hus med blodiga skor)
3. vad har han i sikte med att nämna inbrotten?
4. tunnan. Om man inte kan bevisa att det eldats nyligen i den, då kan man
5. inte heller bevisa att hammaren (som ska haft brända rester av tygfragment på sig) är mordvapnet
6. vad är det med hammaren som gör att försvarsadvokaten menar att den kan ha legat längre i vattnet?
7. Billy saknar skador som entydigt överensstämmer med avvärjning från Tova
8. mastuppkopplingarna som täcker stora områden och inte entydigt visar var Tova befann sig

Egna tankar:
1 &2. Skorna. Som någon sa, han eldade upp dom. Men, om han hade eldat upp dom, borde rester av gummi hittats i tunnan? Kanske slog han Tova endast en gång hårt med hammaren, hon segnade ner och han fortsatte slå när hon låg? Skorna kanske aldrig blev särskilt blodiga under? Eller så blev de blodiga och han tänkte på att ta av sig dom? Men då blir det knepigt. Om han gick barfota, borde det kunna komma blodspår ändå på marken eller eventuella skor som han bytt till.
Och de skoavtryck man har funnit vid stranden och i vattnet, har man kunnat få några skoavtryck som överensstämmer med några skor/skostorlek som Billy har? Får fundera mer över allt detta.

3. Inbrotten.Har advokaten den alternativa gärningsmannen i tankarna här? Vad ska den alternativa gärningsmannen isf hämtat/lämnat/ändrat?

4. Tunnan. Räcker det med att hundföraren iakttog att tunnans ena sida var torr trots regn. Ingen har känt värme eller sett rök. Och räcker det med att knapparna som hittats i tunnan överensstämmer med knappar som funnits i plagg som burits av Billy nyligen/mordnatten är försvunna. Alla knappar har inte heller återfunnits. Hur mycket betyder detta?

5&6. Hammaren kan ju varit åldrad av långvarigt användande och använts/legat ute i regn/snö. Hur ska advokaten visa att den legat längre i vattnet?

7. Billy hade ju vissa skador som inte är väldigt övertygande att de kommer från mordet. Kanske inte räcker som ett indicium?

8. Mastuppkopplingarna. Detta tycker jag verkar oroväckande.

Vad säger ni som har mer erfarenhet?
Kan Sammens slå hål på advokatens invändningar?
Citera
2017-12-01, 14:59
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Några ax-plock från Svt:s magra rapportering (inget nytt som inte framgår i FUP eller det vi hört än så länge):

"Nu går åklagaren igenom telefonlistor, vilka som har haft kontakt med varandra och var telefoner har kopplat upp sig.."

"Åklagaren vill visa att expojkvännen har varit hemma hos Tova natten innan mordnatten."

"Efter 21 har Tova tagit sig till expojkvännens gård.
Strax innan 22 har Tova och vännen kontakt igen, där Tova skriver att hon kommer till festen om en stund.
- Det verkar som att hon bara skulle in till expojkvännen en liten stund, säger åklagaren.
"

"Strax efter 01 har Tova sista kontakten med vännen på festen över telefon. Därefter skriver expojkvännen åter till sina vänner att de inte får komma till gården.
01.21 ringer en annan vän till Tova, samtalet går direkt till röstbrevlådan.
Därefter skriver expojkvännen till vännerna igen att de inte får komma än,
02.20 kopplar Tovas telefon upp till en mast sista gången.
- Det kan ha att göra med att hennes sim-kort tas ut, säger åklagaren.
Efter den tidpunkten meddelar expojkvännen åter vännerna att de absolut inte får komma till gården,.
"

"nu går man igenom en stegräknare i expojkvännens telefon som visar att den plötsligt har varit väldigt aktiv mellan 02 och 07. Det handlar om 3,6 kilometer, säger åklagaren."

"Jämfört med expojkvännens normala dygnsrytm så sticker den här natten ut på ett unikt sätt, enligt åklagaren.
- Vad som förklarar dessa rörelser är att expojkvännen har berövat Tova livet och det har föranlett aktiviteten, säger Christer Sammens.
"

[...]"- Han har aldrig någonsin, sedan hennes telefon stängs av och till att hon hittas, försökt få kontakt med henne vilket torde vara synnerligen anmärkningsvärt, säger Christer Sammens."

"@Picasso Expojkvännen är svår att tolka. Han ser ut att anteckna i papper men visar i övrigt inga tydliga reaktioner, tycker jag."

Nu har rätten varit på husesyn och ute vid vattnet där Tova hittades. Media fick inte komma in. Lunch efter detta.

Journalisten på plats som rapporterar, Marcus Dahlberg, bör nog hålla sig på redaktionen i fortsättningen. Hur han kunna vinna ett pris är för mig rätt obegripligt.
Mager raportering är bara förnamnet. Skäms på sig. Det är nu han bör visa framfötterna...

Hoppas du läser detta Marcus. Det finns alldeles utmärkta gratis tangentbordsträningsprogram att ladda ner...

http://vipatv.svt.se/204/priser/arkiv-for-priser/2017-05-03-markus-dahlberg-och-cecilia-eriksson-graner-vann-journalistpris.html
Citera
2017-12-01, 15:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Det gör inte så mycket, masten hon kopplar mot vid sina sista samtal, 1.06 och 1.16, täcker de fakto gården samt att Billy själv (och Emma) intygar att Tova var med honom på gården kl 01.06 och 01.16:

Billys samtal till polisen 14/5 kl. 20:41
Billys uppgifter
Den misstänkte Billy Fagerström har i förhör under hela förundersökningen uppgivit att han
såg Tova Moberg lämna gården, Fränö 401, i en bil och att han sedan inte vet vart hon tagit
vägen. Billy har även i förhör hänvisat till att Tovas väninna Emma Andersson till honom
uppgivit att Tova varit ute och åkt bil med flera personer den aktuella natten. Detta skall Tova
i telefonsamtal ha berättat för Emma.
Ovan uppgifter motsägs av Billy själv i ett samtal han har med polisen på söndagskvällen
den 14 maj.
Billy ringer ett samtal till polisen söndagen den 14:e maj 2017 klockan 20.41 där han till
polisens operatör uppger att Och då när jag var med hon. Alltså med Tova då, då ljög hon
för sin tjejkompis och sa att, ehh, att hon var ute och åkte bil i stan med några istället, istället
för att säga att hon var med mig av någon anledning för att hon inte.., ja jag har ingen
aning, hon vela väl inte berätta att hon var med mig kanske, jag har ingen aning i alla fall.

Emma Andersson har i förhör sagt att när hon talade med Billy på söndagen och berättade
vad Tova sagt till henne så hade Billy skrattat och uppgivit att han satt bredvid Tova i köket
på Fränä vid detta samtal och att Tova bara ljög om att hon var ute och åkte bil
, han verkade
tycka att det var roligt. Emma har också berättat att vid det sista samtalet med Tova hade
Tova sagt att hon var på Fränö med Billy.

Det är ingen i den runt 4000 sidor stora förundersökningen som säger sig ha varit med Tova
någonstans den aktuella natten och sedan kört henne tillbaka till Fränö. Några personer har
uppgivit att de tror de sett Tova under den aktuella natten och dessa uppgifter har
kontrollerats så långt det går genomörhör och annat. Se rapportering om detta ned
an.

Ja, Emmas vittnesmål kan vara viktigt.

Men, hon uppger själv att hon varit full. Hon säger inte så full, men om man tittar hur mycket hon druckit, ja då undrar man. Hon påstår att hon hade druckit dagligen på semestern, men den tolerans som hon menar, låter stor.
Men i stort misstänker jag inte att hon vittnar felaktigt, men det är något advokaten kan använda mot hennes vittnesmål tänker jag. Märkte att hon vid ett tillfälle sagt att hon tänkte att Tova var inomhus, eftersom det var så tyst, i ett annat sa hon utomhus. Kan ha varit felsägning.

Tänker att den bilresa som Tova sa att hon gjort, var ju tidigare på kvällen. Då ska hon enligt Billy ha suttit vid köksbordet med honom. Men sen ska hon lämnat gården efter det.

Det lämnar utrymme för att denna chaufför kan ha gjort något med Tova i närheten, och att hon då hon aldrig lämnat området.

Hoppas att Billys alla lögner till föräldrar, kompisar och förhörsledare, och försök till att ordna alibi trasslar till det för honom i rätten så att han inte kan förklara varken det ena eller andra som ställs mot honom.

Hahaha, nu låter det som om jag tvivlar på att Billy är gärningsman.
Nej, jag tvivlar inte en sekund på att han är gärningsmannen.
Citera
2017-12-01, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Journalisten på plats som rapporterar, Marcus Dahlberg, bör nog hålla sig på redaktionen i fortsättningen. Hur han kunna vinna ett pris är för mig rätt obegripligt.
Mager raportering är bara förnamnet. Skäms på sig. Det är nu han bör visa framfötterna...

Hoppas du läser detta Marcus. Det finns alldeles utmärkta gratis tangentbordsträningsprogram att ladda ner...

http://vipatv.svt.se/204/priser/arkiv-for-priser/2017-05-03-markus-dahlberg-och-cecilia-eriksson-graner-vann-journalistpris.html
Han läste nog i pausen.. Tagit sig nu..
Citera
2017-12-01, 15:26
Medlem
Citat:
Ja, Emmas vittnesmål kan vara viktigt.

Men, hon uppger själv att hon varit full. Hon säger inte så full, men om man tittar hur mycket hon druckit, ja då undrar man. Hon påstår att hon hade druckit dagligen på semestern, men den tolerans som hon menar, låter stor.
Men i stort misstänker jag inte att hon vittnar felaktigt, men det är något advokaten kan använda mot hennes vittnesmål tänker jag. Märkte att hon vid ett tillfälle sagt att hon tänkte att Tova var inomhus, eftersom det var så tyst, i ett annat sa hon utomhus. Kan ha varit felsägning.

Tänker att den bilresa som Tova sa att hon gjort, var ju tidigare på kvällen. Då ska hon enligt Billy ha suttit vid köksbordet med honom. Men sen ska hon lämnat gården efter det.

Det lämnar utrymme för att denna chaufför kan ha gjort något med Tova i närheten, och att hon då hon aldrig lämnat området.

Hoppas att Billys alla lögner till föräldrar, kompisar och förhörsledare, och försök till att ordna alibi trasslar till det för honom i rätten så att han inte kan förklara varken det ena eller andra som ställs mot honom.

Hahaha, nu låter det som om jag tvivlar på att Billy är gärningsman.
Nej, jag tvivlar inte en sekund på att han är gärningsmannen.
Det förklarar silvertejpen såklart.... 😂 kan ingen tro på..
Citera
2017-12-01, 15:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiFlag
Det förklarar silvertejpen såklart.... 😂 kan ingen tro på..

Ja, det är verkligen bra!

Sammens sa ju idag att det var en fullträff. Ingen utomstående mördare kommer att gå in på gården och hämta och lämna material för att ordna bort sitt mordoffer.

"Åklagare Christer Sammens fortsätter att gå igenom sin bevisning. Det handlar om tejp och en tejprulle.
En tejprulle som hittats i köket hör ihop med tejpen som satt runt Tova när hon hittades. Enligt Christer Sammens har NFC konstaterat att det är en fullträff i matchning
."

Dessutom lämnar man förmodligen offret kvar på plats om man inte tar med sig det. Vem jobbar i timmar på en gård med att frakta bort ett offer och riskera gud vet vad.
Senast redigerad av notknapparen 2017-12-01 kl. 15:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in