YES!
https://www.expressen.se/kronikorer/catarina-lundback/det-som-hande-tova-19-kan-drabba-alla-kvinnor/
Saxat ur krönikan
"Jag tror Tova Mobergs 19-åriga liv hade gått att rädda.
Men bara med ett system där kvinnor faktiskt törs berätta – och får stöd när de gjort det."
(min fetning)
"Allt pekar på honom – men han nekar. Män i sådana här fall gör ofta det. Nekar och hoppas att de ska komma undan."
"Gång på gång mördas kvinnor av sina män. Drygt tre gånger oftare är det mannen som mördar kvinna än tvärtom, enligt Brottsförebyggande rådet.
Det måste få ett slut. Men hur?"
"En kvinna måste omedelbart kunna få skydd och stöd så att hon vågar anmäla och framför allt hålla fast vid sin anmälan.
Rädslan – och kärleken – tar ibland överhanden och gör att den utsatta kvinnan drar tillbaka sin anmälan. Igen och igen. Därför måste samhället finnas där, innan det händer, med ett tydligt system och stödfunktion för kvinnorna där även mannen omfattas för att förhindra att han hämnas.
min fetning)
Min kommentar
Kvinnor VET att dom nästan aldrig blir trodda, inte heller leder en anmälan till någon påföljd för förövaren, därför skriver dom ner händelser, fotar och dokumenterar, berättar i hopp om att dom skall få ihop så det räcker som bevis vid en anmälan.
Ofta blir dom ihjälslagna innan.
DETTA MÅSTE DET BLI ÄNDRING PÅ!!!