Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-12-21, 19:08
Medlem
Tamborinos avatar
Ja va bra.
Usch va nervöst det blev, bara att hoppas på livstid nu då.
I kväll får man tända ett ljus för Tova, och ta en öl och skåla med Åklagaren på distans
Citera
2017-12-21, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Menar du att om han skulle vara så oskyldig som han anser sig vara, så borde han ju ha bett kompisarna komma tidigare när Tova enligt honom åkte iväg?

Ja, hans föräldrar hade nog aldrig trott detta om honom. Men vad jag förstått (har inte följt tråden så noga på sistone) så litar de på polisens undersökning.
Läste FUP:en. Hans mor fick läsa delar ur Tovas dagbok. Och trodde inte sina ögon. Men hon begrep att det Tova skrev vad sant. Stackars morsa.
Citera
2017-12-21, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast du hade fel, överläggningen handlade om skuldfrågan.

Han är skyldig till mord enligt TR.
Men kära du. Om man beslutar fortsatt häktning så anses han skyldig, om inte så indikerar det på en mild dom. Nu är det påföljden det handlar om så småningom.
Citera
2017-12-21, 19:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Men kära du. Om man beslutar fortsatt häktning så anses han skyldig, om inte så indikerar det på en mild dom. Nu är det påföljden det handlar om så småningom.
Nu yrar du.

Att behålla någon i häkte säger ingenting om hur skuldfrågan sedan faller -- släpps de ur häkte är det däremot en indikation på friande eller kort straff.

I det här fallet handlade den långa överläggningen om skuldfrågan - inte om häktningen. Man har gått igenom bevisen och kommit fram till att han är skyldig till mordet på Tova.

Påföljd kan man däremot inte bestämma förrän RPU är färdigt.
Citera
2017-12-21, 19:32
Medlem
Mogna-Meloners avatar
LÄGG NED ALLT JÄVLA TJAFS OM HÄKTNING HIT OCH DIT!

Låt oss istället känna lättnad över dagens beslut.

/Mod
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-12-21 kl. 19:37.
Citera
2017-12-21, 19:44
Medlem
Citat:
Fantastiskt att Tova fått upprättelse. Mycket skicklig åklagare och en tät polisutredning.
Håller med. En mycket skicklig utredning. De sparade inte på krutet. Alla dessa förhör med varenda person som haft det minsta lilla att göra med Tova. Vilket fantastiskt arbete. Och de knöt samman alla indicier till en helhet som överhuvudtaget inte gick att motbevisa, även om försvaret försökte tappert. All heder till åklagare och polis.
Citera
2017-12-21, 19:47
Medlem
Går det redan imorgon att begära ut ljudupptagning från rättegången tror ni? 🤗
Citera
2017-12-21, 19:54
Medlem
micro113s avatar
Jag tvekar mellan att hoppas på att han är frisk och kan dömas till ett långt fängelsestraff och på att hoppas att han bedöms som sjuk och istället överlämnas till vård inom rättspsykiatrin.

Bedöms han som sjuk och överlämnas till vård så minskar hans motivation för att överklaga, och då besparas Tovas familj ytterligare rättsprocesser. Däremot bli inlåsningstiden då osäker -- den kan bli alltför kort eller mycket lång.

Bedöms han som frisk och kan dömas till fängelse så väntar minst en förhandling till - den i Hovrätten, för om straffet blir så kort att han känner sig nöjd så kommer åklagaren överklaga -- blir straffet långt kommer han att överklaga.
Citera
2017-12-21, 19:55
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haldol138
Går det redan imorgon att begära ut ljudupptagning från rättegången tror ni? 🤗
Nej, du måste nog vänta till slutgiltig dom. Förhandlingarna pågår fortfarande när det gäller påföljden och i så motto är inte domen klar än.
Citera
2017-12-21, 19:55
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ja, exakt. Men i folkmun var det ju en dom eftersom det stod svart på vitt att de var skyldiga.

Ja och i ovanligt skarpa formuleringar dessutom, livstidsstraffet kom ju inte som en överraskning precis.

Vi får hoppas att den här juvelen också får ett likartat straff.
Citera
2017-12-21, 20:09
Medlem
Ber om ursäkt för jag inte fortsatte länka från direktrapporteringen. Haft fullt upp på eftermiddagen då jag ska resa iväg imorgon.

Är för övrigt mycket glad över slutresultatet av rättegångarna, hoppas han åker dit på livstid. Superbra jobbat!
Citera
2017-12-21, 20:10
Medlem
YES!

https://www.expressen.se/kronikorer/catarina-lundback/det-som-hande-tova-19-kan-drabba-alla-kvinnor/

Saxat ur krönikan

"Jag tror Tova Mobergs 19-åriga liv hade gått att rädda. Men bara med ett system där kvinnor faktiskt törs berätta – och får stöd när de gjort det."
(min fetning)

"Allt pekar på honom – men han nekar. Män i sådana här fall gör ofta det. Nekar och hoppas att de ska komma undan."

"Gång på gång mördas kvinnor av sina män. Drygt tre gånger oftare är det mannen som mördar kvinna än tvärtom, enligt Brottsförebyggande rådet.

Det måste få ett slut. Men hur?"

"En kvinna måste omedelbart kunna få skydd och stöd så att hon vågar anmäla och framför allt hålla fast vid sin anmälan.

Rädslan – och kärleken – tar ibland överhanden och gör att den utsatta kvinnan drar tillbaka sin anmälan. Igen och igen. Därför måste samhället finnas där, innan det händer, med ett tydligt system och stödfunktion för kvinnorna där även mannen omfattas för att förhindra att han hämnas.
min fetning)

Min kommentar

Kvinnor VET att dom nästan aldrig blir trodda, inte heller leder en anmälan till någon påföljd för förövaren, därför skriver dom ner händelser, fotar och dokumenterar, berättar i hopp om att dom skall få ihop så det räcker som bevis vid en anmälan. Ofta blir dom ihjälslagna innan.

DETTA MÅSTE DET BLI ÄNDRING PÅ!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in