2017-11-30, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troglodyten
Ja, det är synd om dem som gått på "räntan-kommer-aldrig-att-gå-upp-det-är-nya-tider-nu" men det här kommer att bli blodigare än det mesta i historisk tid, åtminstone när räntorna börjar normaliseras.

Det knepiga i den här situationen är ju att RB inte kommer att höja räntan om vi får en bokrasch. Det som istället händer är att kronan blir värdelös. Frågan är vilken väg de tar...

Underskatta aldrig hur knasiga beslut politikerna kan ta. De överträffar sig själva på veckobasis.
2017-11-30, 23:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ja, och?

"Det du säger är ju att marknadsvärdet är där köpare och säljare möts, exakt var det är vet man inte innan affären genomförs (alltså aktörernas respektive förväntningar)."

Det jag säger står klart och tydligt, det är inte det du initialt skrev, dvs att marknadsvärdet är det säljaren vill ha pga att säljaren inte vill sälja till ett lägre pris.
Det kan vara sant om säljaren har den enda 4 rummaren i hela Sthlm, nu är det inte så med bostäder.

Sålunda så kommer säljaren tvingas dra ned på sina förväntningar allt eftersom marknaden backar, eller så får säljaren sitta kvar i sin orealiserade bostad och låtsas tro att bostaden eg är värd mycket mer än vad den faktiskt skulle vara vid en försäljningen på marknaden( lite som båtägare ofta tycker).
2017-11-30, 23:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Fick ett PM som besvarade min fråga kring huruvida 1:a mars ska vara brytgräns för kontraktsskrivning ELLER dagen då lånet de facto tas.

Svaret är:

Det intressanta här är att det (tydligen) betraktas som ett, av banken godkänt bolån, dagen man skriver på kontraktet och inte dagen då lånet sätts upp (vilket är lite konstigt).

Källa

Nej konstigt är väl inte det, tidpunkten då avtalet ingås avgör förstås vilka regler som ska användas.
2017-11-30, 23:21
Medlem
Civilizations avatar
Anyway.. my two cents

Det nya amorteringskravet är definitivt spiken i kistan. Den stora utbudstzunamin av nyprod som kommer ut nästa år i kombination av en redan pessimistisk bomarknad, snålare banker, bolånetak, ett ränteläge som i stort sett bara kan gå åt ett håll, ett politiskt struligt år med svårigheter att bilda regering, nyproduktion som totalt stannar upp och vi går in i en recession vilket medför en rivstart på en lång lågkonjuktur.

= game over för bostadsbubblan.

Men så länge inte räntorna ökar för mycket så kanske raset stannar av vid ca: 30% i Sthlm med omnejd.
2017-11-30, 23:23
Medlem
troglodytens avatar
Citat:
Det knepiga i den här situationen är ju att RB inte kommer att höja räntan om vi får en bokrasch. Det som istället händer är att kronan blir värdelös. Frågan är vilken väg de tar...

Underskatta aldrig hur knasiga beslut politikerna kan ta. De överträffar sig själva på veckobasis.

Hm... Ingves har tjatat sig blå i ansiktet hela tiden att resten av etablissemanget måste ta tag i bostadssektorn, sänkningarna av reporäntan var riktad till att stimulera företagssidan men tyvärr fanns ingen etablerad spärr mot den privata sidan.
2017-11-30, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej konstigt är väl inte det, tidpunkten då avtalet ingås avgör förstås vilka regler som ska användas.

Fast pappren man skriver under vid kontraktsskrivning berör ju bara saker mellan säljare och köpare. Banken är ju inte ens inblandad i det skedet förutom att de har sagt "ok" på köpeskillingen för just det objekt som kontraktet skrivs för. Detaljerna för själva lånet stipuleras på överlåtelsedagen.
2017-11-30, 23:26
Medlem
troglodytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det jag säger står klart och tydligt, det är inte det du initialt skrev, dvs att marknadsvärdet är det säljaren vill ha pga att säljaren inte vill sälja till ett lägre pris.
Det kan vara sant om säljaren har den enda 4 rummaren i hela Sthlm, nu är det inte så med bostäder.

Sålunda så kommer säljaren tvingas dra ned på sina förväntningar allt eftersom marknaden backar, eller så får säljaren sitta kvar i sin orealiserade bostad och låtsas tro att bostaden eg är värd mycket mer än vad den faktiskt skulle vara vid en försäljningen på marknaden( lite som båtägare ofta tycker).

Kan du hitta ett citat av mig på det fetstilta, något så dumt skulle jag aldrig säga, det jag sagt hela tiden är att marknadspriset är där köpet sker.
2017-11-30, 23:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Fast pappren man skriver under vid kontraktsskrivning berör ju bara saker mellan säljare och köpare. Banken är ju inte ens inblandad i det skedet förutom att de har sagt "ok" på köpeskillingen för just det objekt som kontraktet skrivs för. Detaljerna för själva lånet stipuleras på överlåtelsedagen.

Det är två olika kontrakt, ett om bostadsförsäljningen och ett om lånet.
2017-11-30, 23:27
Medlem
Fris avatar
Citat:
I många sammanhang är det bättre om reglerna ligger utom politisk kontroll så slipper man dumheterna som följer av vallöften att villkoren ändras en gång per regeringsbyte.
Om vi hade haft en riksbank som var separat vald från regering och riksdag och högsta domstol, så ja kanske. Men som det är nu så har vi en totalitär demokrati där Riksdagen hittar på vad fan den vill. Den hittade t.ex. på, helt godtyckligt (eller enligt order som omvärlden som samtidigt "råkade" hitta på samma sak, alltså korruption) att Riksbanken ska göra så att inflationen blir 2%. Sedan dess har Riksbanken vägrat eller misslyckats kapitalt att nå detta "mål". Ingen reaktion från politikerna. Och inget oberoende alls. Om Riksdagen imorgon beslutar att Riksbanken ska ledas av en liten häst och att räntan ska sättas till Ingves plus 200 baspunkter, då är det sant att det är så. Finns inget oberoende alls. Riksdagen dikterar totalitärt.

De senaste tjugo åren har ingen regering ändrat något beslut, eller ens fattat något beslut av någon betydelse överhuvudtaget. Eller har du något exempel på det efter 1990-talet? Jag känner inte till alls hur någon svensk regering skulle ha gjort någonting som haft någon påverkan på ekonomin efter Göran Perssons skuldsanering på 1990-talet. Påminn mig gärna om du kommer på nånting som någon svensk regering har gjort efter dess!
2017-11-30, 23:29
Medlem
Citat:
Hm... Ingves har tjatat sig blå i ansiktet hela tiden att resten av etablissemanget måste ta tag i bostadssektorn, sänkningarna av reporäntan var riktad till att stimulera företagssidan men tyvärr fanns ingen etablerad spärr mot den privata sidan.

Helt riktigt och motiveringen har hela tiden varit att det hotar den ekonomiska stabiliteten. Frågan är ju då om han själv vågar vara den som slutligen raserar stabiliteten. Det skulle bli smått ironiskt. Särskilt då han under lång tid fått skulden för något som egentligen inte är hans fel (hittills).
2017-11-30, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är två olika kontrakt, ett om bostadsförsäljningen och ett om lånet.

Säker? Jag minns inte.
2017-11-30, 23:31
Medlem
troglodytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Om vi hade haft en riksbank som var separat vald från regering och riksdag och högsta domstol, så ja kanske. Men som det är nu så har vi en totalitär demokrati där Riksdagen hittar på vad fan den vill. Den hittade t.ex. på, helt godtyckligt (eller enligt order som omvärlden som samtidigt "råkade" hitta på samma sak, alltså korruption) att Riksbanken ska göra så att inflationen blir 2%. Sedan dess har Riksbanken vägrat eller misslyckats kapitalt att nå detta "mål". Ingen reaktion från politikerna. Och inget oberoende alls. Om Riksdagen imorgon beslutar att Riksbanken ska ledas av en liten häst och att räntan ska sättas till Ingves plus 200 baspunkter, då är det sant att det är så. Finns inget oberoende alls. Riksdagen dikterar totalitärt.

De senaste tjugo åren har ingen regering ändrat något beslut, eller ens fattat något beslut av någon betydelse överhuvudtaget. Eller har du något exempel på det efter 1990-talet? Jag känner inte till alls hur någon svensk regering skulle ha gjort någonting som haft någon påverkan på ekonomin efter Göran Perssons skuldsanering på 1990-talet. Påminn mig gärna om du kommer på nånting som någon svensk regering har gjort efter dess!

Jag föredrar 349 idioter som ska samsas om någonting än en idiot som gör som han vill. Det minskar åtminstone risken för krig och annat vansinne. Helst av allt kommer de inte överens om någonting alls.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in