2017-11-30, 20:10
  #14701
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det är tvärtom. Det är genom prisreglering man ser till att tillgången blir begränsad.
Prisregleringen gör att priserna hålls på en nivå där alla har råd, och inte bara de rikaste.
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Ombildningarna beror på hyresregleringen. Utan den hade de inte skett.
Nej, det är fel. Vi har haft hyresreglering i 50 år utan ombildningar. Ombildningarna har skett efter att Alliansen fatta ett politiskt beslut om att sälja ut Allmännyttan.
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Så pga av dig och politiker som omhuldar hyresregleringen hindrar ni nyproduktion av bostäder. (Och tar inget ansvar för det och bygger själva). Och så gör ni det intressant för hyresgästerna att ombilda HR till BR.
Det är ingen som hindrar nyproduktion. Det byggs massor, 140000 bostäder kommer byggas i Stockholm de närmaste 15 åren.
Att det är intressant att ombilda till br beror på att husen säljs alldeles för billigt. Men kommunen behöver inte sälja, vår nuvarande kommunstyrelse har valt att stoppa ombildningarna
Citera
2017-11-30, 20:18
  #14702
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Och efterfrågan på dessa kommer ju inte direkt minskas av alla som sitter i BR och ser chansen att casha ut genom att få tag på en HR på det här sättet...
Hur ska du hindra att folk säljer sina bostadsrätter och cashar in? Det är väl själva grundtanken med att investera, att man kan göra en vinst.
Tycker man att det är illa så måste ju Alliansen utförsäljningar av Allmännyttan vara en katastrof. Folk som inte har behövt ta några risker med lån eller spara till handpengar blir rika över en natt, bara för att de råkar bo i Allmännyttans hyreshus.
Citera
2017-11-30, 22:30
  #14703
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nej, när du ska exemplifiera så blandar DU in pris.

Låter man inte betalvilja avgöra, måste man låta något annat. Vanligen ordnar civiliserade människor köper. Tom i Sovjet gjorde man det.
Vad du vill är att låta slumpen avgöra. Antagligen tänker du dig att du ska vinna mot Agda 67 år.
Och eventuellt att du ska sälja lägenheten svart och snika till dig.

Vad du inte tänker på är att de underprissatta lägenheterna knappt kommer ut på marknaden. VD för en av de största Fastighetsbolagen nämnde att de billigaste lägenheterna nästan aldrig omsattes. Du får sitta vid dator dygnet runt i 10 år utan att få dig en sådan.

Och genom att låta slumpen avgöra byggs inget. För du tänker väl inte ta ansvar och bygga och hyra ut till bruksvärdeshyra.


Vad menar du med omsätts? Det bor ju redan någon där som är nöjd med det, vill du kasta ut den personen för att få in någon annan som kan "betala mer". Det löser inget problem alls om någon som kanske inte kan få en annan bostad blir utkastad.

Tysklands system fungerar mycket bra, vi ska nog ha så i Sverige. Berlin är ett föredöme.
Citera
2017-11-30, 22:38
  #14704
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Och efterfrågan på dessa kommer ju inte direkt minskas av alla som sitter i BR och ser chansen att casha ut genom att få tag på en HR på det här sättet...

Konsekvensanalys är inte riktigt slemmets starka sida.


Haha skämtar du eller, hur jävla många som sitter i en BR förutom pensionärer cashar ut och byter till en HR, en minoritet. Snarare att man cashar ut och köper en ännu dyrare BR. Konsekvensanalys var det ja....
Citera
2017-12-01, 00:47
  #14705
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Prisregleringen gör att priserna hålls på en nivå där alla har råd, och inte bara de rikaste.
Det blir lika fint som i Sovjet med tomma hyllor, oändliga köer och samtidigt slöseri när varorna kostade för lite.
Varför är köer och slöseri så viktigt för dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Nej, det är fel. Vi har haft hyresreglering i 50 år utan ombildningar. Ombildningarna har skett efter att Alliansen fatta ett politiskt beslut om att sälja ut Allmännyttan.
Nej. Nu har någon tok lurat i dig ren goja som vanligt. Lagen om ombildning är över 30 år. (Lag (1982:352) om rätt till fastighetsförvärv för ombildning till bostadsrätt eller kooperativ hyresrätt)

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är ingen som hindrar nyproduktion. Det byggs massor, 140000 bostäder kommer byggas i Stockholm de närmaste 15 åren.
De HR som byggs är med presumtionshyra. (I siffran du nämnde lär det inte bli många HR med bruksvärdeshyra. Ja, det är väl de som du och slemmet betalar förlusterna för).

Jag har frågat varför inte du och slemmet öppnar era plånböcker och låter bygga hyresfastigheter och hyra ut till bruksvärdeshyra.
Men jag får inget svar. Bara personangrepp. Är det för att ni vet att det är en förlustaffär. Och du menar att andra ska ta förluster och du skall profitera på dom.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Att det är intressant att ombilda till br beror på att husen säljs alldeles för billigt. Men kommunen behöver inte sälja, vår nuvarande kommunstyrelse har valt att stoppa ombildningarna
Nej, nu har någon tok lurat dig igen. Hyresfastigheterna säljs inte billigt alls. De säljs för marknadspris för hyresfastigheter. Finns inget fastighetsbolag som ger bort något.

Att fastigheten kan värderas högre efter ombildning beror på att det inte är en hyresfastighet längre. Och då prissätts den inte som en hyresfastighet längre.

Detta har jag förklarat för dig massor med ggr. Vad är det som hindrar dig från att ta emot informationen.
Citera
2017-12-01, 00:55
  #14706
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Vad menar du med omsätts?
Att någon flyttar ut och någon annan flyttar in.

Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Det bor ju redan någon där som är nöjd med det,
Hur vet du att dom är nöjda. Dom kanske hellre vill ha något större/mindre. Eller närmare till jobbet. Eller ...? Skälen är många.
Vad kommer det sig att du är oförmögen att inse de?

Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
vill du kasta ut den personen för att få in någon annan som kan "betala mer". Det löser inget problem alls om någon som kanske inte kan få en annan bostad blir utkastad.
Nu försöker du bygga en halmgubbe.
Jag pekar på att de mest underprissatta HR har ett så stort värde (men de kan inte säljas) så den som sitter på en sådan HR släpper den inte med mindre än en ombildning så att ägaren till kontraktet kan casha in värdet.

Även ni samhällsförstörande kommunister borde väl iaf ana att det är ett problem med köerna.
Det är ju inte alla som får sig en HR mygelvägen.
Citera
2017-12-01, 00:59
  #14707
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Haha skämtar du eller, hur jävla många som sitter i en BR förutom pensionärer cashar ut och byter till en HR, en minoritet. Snarare att man cashar ut och köper en ännu dyrare BR. Konsekvensanalys var det ja....
Det är inte att casha ut. Det innebär att man efter att ha betalat flyttskatten kan flytta till en mindre BR.
Jag kan nog tänka mig att en del som bor i BR kan tänka sig att flytta till HR. Men alla har inte 17 års kötid.
Citera
2017-12-01, 01:02
  #14708
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Hur mäter Alpha101 bristen och köerna i ett scenario där bruksvärdeshyresrätter förmedlas genom först-till kvarn-princip?
Tiden tills att Agda 65 som när hon får ett brev om en tillgänglig lägenhet tagit bussen till bostadsförmedlingen och lägenheten finns kvar och hon kan åka och titta på den och tacka ja.

Och med ditt system inträffar det aldrig. Och medge att du skiter fullständigt i henne. Du ägnade inte henne den minsta tanke. Du är nog den mest extrema egoist forumet sett.
Citera
2017-12-01, 07:48
  #14709
Avslutad
Det är slående att de yvigaste förespråkarna av hyresregleringen, som tex Slemhog och Tammer, alltid av en "slump" sitter själva på vinstlotten iom en kraftigt prisreglerad hyresrätt i ett attraktivt område (eller åtminstone en mycket attraktiv köplats) Det erorderar hela deras trovärsighet. Precis som att mångkulturens starkaste förespråkare alltid bor löngst bort från den.
Citera
2017-12-01, 08:55
  #14710
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Alpha tuggar fradga, svingar hårt, försöker få det låta som slemhog är pensionärsplågare när han inte lyckas förklara hur han ska mäta bristen vid ett avskaffat kösystem.
Vad menar du med "mäta bristen"? Vad menar du att en brist är för någonting? Kan du ge något exempel på hur "bristen" på bostäder någonsin har "mätts" någonstans, så att vi kan försöka börja förstå vad det är du frågar om?
Citera
2017-12-01, 10:52
  #14711
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det är inte att casha ut. Det innebär att man efter att ha betalat flyttskatten kan flytta till en mindre BR.
Jag kan nog tänka mig att en del som bor i BR kan tänka sig att flytta till HR. Men alla har inte 17 års kötid.

Precis! Jag vet nog många som gladeligen skulle sälja sin BR till en reglerad HR. Ta sin miljonvinst och köpa ett landsställe, eller som slemmet. Ett hus i Spanien för pengarna.
Citera
2017-12-01, 11:17
  #14712
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Hur ska du hindra att folk säljer sina bostadsrätter och cashar in? Det är väl själva grundtanken med att investera, att man kan göra en vinst.
Tycker man att det är illa så måste ju Alliansen utförsäljningar av Allmännyttan vara en katastrof. Folk som inte har behövt ta några risker med lån eller spara till handpengar blir rika över en natt, bara för att de råkar bo i Allmännyttans hyreshus.

Har jag skrivit att man ska hindra det? Jag argumenterade mot Slemmets lilla idé om först till kvarn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in