2017-11-30, 20:51
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej då du misslyckades att köpa cykeln för 1 kr så var uppenbarligen inte marknadspriset 1 kr.

Som sagt. Om du försökt få ut högsta möjliga pris för din vara där och då på den marknad som du befinner dig på och det bästa budet du får för din cykel är en krona. Ja då är marknadspriset i den stunden på den marknaden en krona.
2017-11-30, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Det beror på hur många som lånen har fördelats på.

Uppenbarligen har ju bankerna gjort det. Förvisso baserat på anekdoter men jag ser inga anledningar till varför de skulle ha ljugit. Men det betyder inte att du kan ha rätt. Jag tippar på att det är både och.
"Bromsen" kan ha varit högst marginell? Eller snarare, de ville inte att utlåningen skulle öka mer än den redan gör. Typ som att hålla farten i en nedförsbacke snarare än att stanna?

Hur som helst, de senaste 12 månaderna har det skett 40 592 brf lgh försäljningar i Stockholms län enligt mäklarstatistik. Dvs nästan 2017.

38 445 likadana försäljningar skedde 2016 enligt SCB. 42 067 st 2015.
http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BO__BO0501__BO0501C/FastprisBRFRegionAr/table/tableViewLayout1/?rxid=29693879-ad3a-479c-a70a-4a1a52a180ff

Uppenbarligen är det inte antalet avslut heller som lett till prisfallet.

Jag tror stenhårt på det stora utbudet, som gjort att folk insett att det faktiskt går att bygga fler hus, vilket lett till pessimism om evig prisuppgång.
Senast redigerad av fittfittan 2017-11-30 kl. 20:55.
2017-11-30, 20:53
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Förra gången fick folk bråttom att köpa för att de inte ville omfattas av de nya reglerna, och samma faktor finns nu.

Håller inte med dig ofta men jag tror också på en liten rekyl uppåt men tyvärr nog inte så länge som et är tänkt, förra gången gick fortfarande som tåget.

Märkt att många osålda objekt förövrigt har tagits bort osålda, detta kan få en explosion och nytt rekord i antal lägenheter ute på marknaden i Januari. Tror att vallen på över 9000 stycken objekt i Stockholms län kan slås
2017-11-30, 20:55
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Det spelar ingen roll, om 1 kr inte räckte för att köpa cykeln så var marknadspriset inte 1 kr.

Man kan såklart munhuggas om skillnaden på marknadspriset och marknadsvärdet. Det blir först ett marknadspris om transaktionen sker. Men eftersom marknadsvärdet uppenbarligen var för lågt för säljaren som var snål, dum, verklighetsfrånvänd, klok? Ej desperat att sälja... whatever.. så blev det inget avslut.
2017-11-30, 20:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Som sagt. Om du försökt få ut högsta möjliga pris för din vara där och då på den marknad som du befinner dig på och det bästa budet du får för din cykel är en krona. Ja då är marknadspriset i den stunden på den marknaden en krona.

Nej du bryter mot alla vedertagna definitioner av marknadspris och det blir inte bättre för att du upprepar dig. Marknadspris definieras när affär sker, det bestäms inte ensidigt av antingen säljaren eller köparen.

Ica kan stå där och begära 300 kr/kg för kyckling men marknadspriset blir inte 300 kr bara för att deras prislapp säger det. Likaså blir det inte 1 kr bara för att du som enda kund står där och erbjuder det. Marknadspris bestäms när ni faktiskt enas om ett pris och kycklingen säljs.

Debatt vore aningen enklare om folk i tråden kunde sluta hitta på egna definitioner av ord och begrepp som strider mot allt som är vedertaget. Det blir lite som ni inte pratar svenska utan ert eget påhittade språk då.
2017-11-30, 21:03
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Det spelar ingen roll, om 1 kr inte räckte för att köpa cykeln så var marknadspriset inte 1 kr.

Ett annat exempel. Om du bygger en riktigt fet lyxvilla uppe i Norrländska skogarna och spenderar 15 miljoner på bygget för att sedan försöka sälja villan. Vad tror du då sker? Du vill såklart göra vinst och lägger ut den för 18 Mill. Tre månader sedan är högsta budet 6 Mill. Fina kåkar i närområdet säljs för mellan 500.000kr och 1,5 milj. Vad anser du att marknadsvärdet på denna villa är?
2017-11-30, 21:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Håller inte med dig ofta men jag tror också på en liten rekyl uppåt men tyvärr nog inte så länge som et är tänkt, förra gången gick fortfarande som tåget.

Märkt att många osålda objekt förövrigt har tagits bort osålda, detta kan få en explosion och nytt rekord i antal lägenheter ute på marknaden i Januari. Tror att vallen på över 9000 stycken objekt i Stockholms län kan slås

Antar att du håller med om att det blev ett rally när amorteringskravet infördes, för detta är fakta som du kan kolla upp. Om det sedan ska bli ett rally även denna gång av samma skäl återstår förstås att se.

För att det ska upprepas talar att folk även denna gång vill undvika de nya reglerna och köpa innan dessa införs. Mot talar som du säger att det vi nu haft en svacka och att folk kanske inte lika starkt tror på uppgång.
2017-11-30, 21:06
Medlem
Kn0llas avatar
Skönt att jag snart kan köpa en 2/3a i stockholms innerstad för halva priset.
2017-11-30, 21:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ett annat exempel. Om du bygger en riktigt fet lyxvilla uppe i Norrländska skogarna och spenderar 15 miljoner på bygget för att sedan försöka sälja villan. Vad tror du då sker? Du vill såklart göra vinst och lägger ut den för 18 Mill. Tre månader sedan är högsta budet 6 Mill. Fina kåkar i närområdet säljs för mellan 500.000kr och 1,5 milj. Vad anser du att marknadsvärdet på denna villa är?

Jag har inte sett villan så jag har ingen aning men marknadsvärdet ökar inte med automatik bara för att man spenderar pengar på den. Vill inte folk bo där blir den kanske inte såld även om man investerat massor i den.
2017-11-30, 21:08
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
3-4% är inte så farligt. Om man säljer så går det ändå inte uppskatta slutpriset med bättre precision än 10% och då har man gissat bra.

Det ska ner 15-20% för att det ska bli mer än lite brus i statistiken.

Bor man kvar så är det bara ett filosofiskt värde. Det påverkar egentligen inget.
Om man just har investerat uppåt tio årsinkomster i ett bolån, så bryr man sig visst om att förlora 15% av det på några månader, och undrar var det kommer att sluta. Med -33% ned till toppen på Lehmann-bubblans utgångspris för tio år sen? Eller -33% till ned därifrån som i många andra länder?

När bostadspriser börjar rasa med 3% i månaden (-31% om året) så finns det kanske anledning att tänka över sina "besparingar" investerade i Riksbankens presskonferenser.
2017-11-30, 21:09
Medlem
Hejsvejs avatar
Citat:

Mata inte trollen. Strategin är uppenbarligen att ddosa med ovidkommande pseudodiskussioner/metadiskussioner.
2017-11-30, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1

Jag tror också på rekyl men jag är nyfiken på hur du tänker ändå.

Varför skulle det bli en rekyl om marknaden översvämmas i januari?
Borde inte rekylen sätta igång omedelbart med tanke på att 1 mars är gränsen för när nya lån tecknas vilket är på överlåtelsedagen. Imorgon är det 3 mån till 1:a mars.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in