Citat:
Ursprungligen postat av
troglodyten
Har du någon källa på den där definitionen? Det kan lika gärna bli så att köparen kryper till korset eller att man möts någonstans mitt emellan. Men värdet är vad transaktionen ger, inget annat.
Om jag går in i Tesla-butiken och pekar på en ny Model S och säger att jag betalar 50k för den orsakar jag nog ofrivilligt en hel del skratt, precis som personen som vill ha 10Mkr för sin tvåa i Rågsved.
Ditt erbjudande på 50kr är inte marknadspris. Detta eftersom du som enskild person inte är detsamma som ”hela” marknaden.
NuVärdet är vad marknaden är beredd att betala vid den angivna tidpunkten. Om marknaden kryper till korset och höjer sitt bud en månad senare så har värdet ökat. Men det betyder inte att det inta fanns något marknadsvärde på objektet idag.
Det viktiga här är att objektet på ett rättvist sätt marknadsförs på marknaden. Om jag får i uppdrag att sälja en fina tvåa i Vasastan på 55 kvm med balkong, låg avgift etc. Och marknadsför den på ett vettigt sätt med fina bilder, stylad osv.. på marknadsplatser såsom Hemnet, booli, spekulantregister, tidningen, sociala medier osv. Jag kör visningar i 1 månads tid. Fyra söndagstidningar på raken, jag har sju privatvisningar, den har nu legat på Hemnet i över 30 dagar och högsta bud är 5,1 milj. Dvs detta är vad marknaden i dagsläget uppenbarligen som mest är beredd att betala. Säljaren är verklighetsfrånvänd och vill ha 6,5 Mill. Då påstår du att värdet på bostaden är någonstans däremellan?
Säljarens feberdrömmar om 6;5 miljoner har ingenting med marknadsvärdet att göra. Däremot så känns det ganska rimligt att 5,1 Mill är marknadsvärde då det är detta som marknaden som mest var beredd att betala. Eller?
Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Det är klart du har rätt och trilske fel som vanligt. Om jag bjuder 1 kr för din cykel och det inte finns någon annan där som bjuder högre är förstås inte marknadsvärdet på din cykel 1 kr bara av den anledningen.
Om ditt pris är 5000 kr kan vi bara säga att marknadspriset just nu är lägre än 5000 kr, eftersom du inte har någon köpare som bjuder det, men också högre än 1 kr eftersom du inte säljer för det priset. Exakt var någonstans mellan 1 och 5000 kr marknadsvärdet är kan vi däremot inte uttala oss om, vi det det först när avslut sker och då gäller marknadspriset endast i det ögonblicket.
Se mitt svar ovan. Angående din cykel. om det inte finns någon inom en rimlig tidsram och område som är beredd att betala mer för din cykel än en krona. Ja då är marknadsvärdet 1 krona. Du kan välja att inte sälja för att du tycker den är värd två kronor eller 30.000kr. Men marknadsvärdet är likväl en krona. Exempelvis du kanske befinner dig i en fattig afrikansk by med din fina cykel. Tar du din cykel och reser hem till Stockholm så får du marknadspriset som gäller i Stockholm för den. Och det kan mycket väl vara 30.000kr. Bara o lägga ut annons på blocket och vänta och se...