2017-11-30, 19:46
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är klart du har rätt och trilske fel som vanligt. Om jag bjuder 1 kr för din cykel och det inte finns någon annan där som bjuder högre är förstås inte marknadsvärdet på din cykel 1 kr bara av den anledningen.
"Där"? Vi vet att du har svårt, men du slutar ju aldrig förbluffa. Ditt "där" är överallt, för vi pratar om hela marknaden.

Jag har försökt lära dig saker ett antal gånger och du har aldrig begripit något alls, men here goes: jo, faktum är att din fula cykel är värd precis 1 krona om ingen vill betala mer än 1 krona för den. Precis samma olyckliga verklighet gäller för ditt hus.

Dvs du har konstruerat ett helt korrekt exempel för kanske första gången i ditt liv(?), när du försökte konstruera ett pedagogiskt felaktigt sådant.

I ditt konstruerade exempel går företaget i konkurrs, eftersom de säljer något ingen vill köpa. Detta förändrar inte marknadspriset på de varor de försökte men misslyckades att sälja (jag förstår att du är förvånad).

Enda anledningen att exemplet känns konstigt för dig är att det i verkligheten inte uppstår en situation där ingen vill köpa en cykel för mer än 1 krona. Well, det i kombination med din makalöst låga förmåga att lösa problem.
2017-11-30, 19:47
Medlem
troglodytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Om köparna inte vill betala begärt pris så kommer säljarna till slut tvingas sänka sitt pris.
Priser stiger därför att köparna vill betala begärt pris och mer därtill, konkurrens om objekten uppstår.

Det är ingen definition, det är ett enkelt konstaterande byggt på sunt förnuft.

Tesla kan ersättas av andra bilmärken.

Det du säger är ju att marknadsvärdet är där köpare och säljare möts, exakt var det är vet man inte innan affären genomförs.
2017-11-30, 19:51
Medlem
jack.danielss avatar
Jag har tittat (för skojs skull) på lägenheter på södermalm och motsvarande storlek i gbg och jämfört priserna. En ovetenskaplig betraktelse är att månadsavgiften oftast är bra mycket lägre än gbg! Vet inte varför? Men en 2:a på södermalm kan ofta ha en avgift under eller runt 2000 och det förekommer inte i Gbg! Avgiften tenderar ju att ha en viss prisdrivande effekt.
Senast redigerad av jack.daniels 2017-11-30 kl. 19:53.
2017-11-30, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Men om bankernas utlåning faktiskt stryptes i somras så borde nyutlåningen per månad minskat, vilken den inte gjort:
https://i.imgur.com/21lsWvi.png
http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__FM__FM0401/MFIM1/?rxid=71c941bb-f370-4761-91b4-a45499f2ec31

Det beror på hur många som lånen har fördelats på.

Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Jag tror inte bankerna dragit i någon broms. I alla fall inte i somras. Snarare är det ungefär samma mängd pengar som ska omsättas på en marknad som nu innehåller fler bostäder. Antalet personer i behov av bostad som kan ta ett lån har inte ökat i samma takt som utbudet, och priset anpassas därefter.

Uppenbarligen har ju bankerna gjort det. Förvisso baserat på anekdoter men jag ser inga anledningar till varför de skulle ha ljugit. Men det betyder inte att du kan ha rätt. Jag tippar på att det är både och.
2017-11-30, 19:52
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr

Ja, jag belånar mig hellre på 6 miljoner och köper en villa och aldrig betalar av lånet än att jag har en högre månadskostnad men ser ett ljus i tunneln.

Precis! Vem fan vill sitta med 6 miljoner i skuld när man kan ha mycket lägre bopriser, högre månadsavgifter och ränte/amorterings kostnader istället och sen mycket snabbare bli skuldfri ifall man är en supersparare.

Som på 80-talet då radhuspriserna med inflation var 4 ggr lägre än idag och kostnaderna var något högre, men genom att spara som jag är duktig på och sparar över 60% av min nettolön, så hade man blivit snabbt skuldfri.
Medelklassen som köper nya skräpbilar som faller kraftigt i värde, dyra märkeskläder, 3 resor per år, finresturangbesök och champagne varje helg hade aldrig blivit skuldfria och så ska det va ifall man är en korkad slösare.
Nu sitter vi "supersparare" i samma båt som denna statusdrivna medelklass och kan aldrig bli skuldfria och får inte fördelar och skuldfrihet pga av att priserna är för höga och aldrig går betala av typ. Det är sinnessjukt.
Senast redigerad av slemhog 2017-11-30 kl. 19:54.
2017-11-30, 19:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
"Där"? Vi vet att du har svårt, men du slutar ju aldrig förbluffa. Ditt "där" är överallt, för vi pratar om hela marknaden.

Jag har försökt lära dig saker ett antal gånger och du har aldrig begripit något alls, men here goes: jo, faktum är att din fula cykel är värd precis 1 krona om ingen vill betala mer än 1 krona för den. Precis samma olyckliga verklighet gäller för ditt hus.

Dvs du har konstruerat ett helt korrekt exempel för kanske första gången i ditt liv(?), när du försökte konstruera ett pedagogiskt felaktigt sådant.

I ditt konstruerade exempel går företaget i konkurrs, eftersom de säljer något ingen vill köpa. Detta förändrar inte marknadspriset på de varor de försökte men misslyckades att sälja (jag förstår att du är förvånad).

Enda anledningen att exemplet känns konstigt för dig är att det i verkligheten inte uppstår en situation där ingen vill köpa en cykel för mer än 1 krona. Well, det i kombination med din makalöst låga förmåga att lösa problem.

Nej som även troglodyten förklarade för dig bryter dina definitioner mot vedertagna definitioner enligt mer kunniga ekonomer. Marknadspriset bestäms inte utifrån vad den ena parten anser att något är värt, värdet bestäms när affär sker.

Du kan som sagt var gå in i en Tesla-butik och säga att du bjuder 10,000 kr för en spritt ny Tesla men det betyder inte att marknadsvärdet är 10,000 kr bara för att det inte finns någon annan som bjuder högre just då.
2017-11-30, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Jag har tittat (för skojs skull) på lägenheter på södermalm och motsvarande storlek i gbg och jämfört priset. En ovetenskaplig betraktelse är att månadsavgiften oftast är bra mycket lägre än gbg! Vet inte varför? Men en 2:a på södermalm kan ofta ha en avgift under eller runt 2000 och det förekommer inte i Gbg! Avgiften tenderar ju att ha en viss prisdrivande effekt.

Föreningarna i sthlm är mkt äldre och har därför lägre lån. Desto närmare centrum du bor desta lägre avgift (och äldre förening).
2017-11-30, 20:40
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det är väl rejält! När bolåneräntan ligger på 1.5%, tänk dig att plötsligt förlora två-tre årskostnader för sitt boende bara så där på ett par månader. 1% bostadsprisfall är under ett år 3000 kronor i månaden förlorad förmögenhet i julhandeln för medelbostadsägaren.
3-4% är inte så farligt. Om man säljer så går det ändå inte uppskatta slutpriset med bättre precision än 10% och då har man gissat bra.

Det ska ner 15-20% för att det ska bli mer än lite brus i statistiken.

Bor man kvar så är det bara ett filosofiskt värde. Det påverkar egentligen inget.
2017-11-30, 20:44
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troglodyten
Har du någon källa på den där definitionen? Det kan lika gärna bli så att köparen kryper till korset eller att man möts någonstans mitt emellan. Men värdet är vad transaktionen ger, inget annat.

Om jag går in i Tesla-butiken och pekar på en ny Model S och säger att jag betalar 50k för den orsakar jag nog ofrivilligt en hel del skratt, precis som personen som vill ha 10Mkr för sin tvåa i Rågsved.

Ditt erbjudande på 50kr är inte marknadspris. Detta eftersom du som enskild person inte är detsamma som ”hela” marknaden.

NuVärdet är vad marknaden är beredd att betala vid den angivna tidpunkten. Om marknaden kryper till korset och höjer sitt bud en månad senare så har värdet ökat. Men det betyder inte att det inta fanns något marknadsvärde på objektet idag.

Det viktiga här är att objektet på ett rättvist sätt marknadsförs på marknaden. Om jag får i uppdrag att sälja en fina tvåa i Vasastan på 55 kvm med balkong, låg avgift etc. Och marknadsför den på ett vettigt sätt med fina bilder, stylad osv.. på marknadsplatser såsom Hemnet, booli, spekulantregister, tidningen, sociala medier osv. Jag kör visningar i 1 månads tid. Fyra söndagstidningar på raken, jag har sju privatvisningar, den har nu legat på Hemnet i över 30 dagar och högsta bud är 5,1 milj. Dvs detta är vad marknaden i dagsläget uppenbarligen som mest är beredd att betala. Säljaren är verklighetsfrånvänd och vill ha 6,5 Mill. Då påstår du att värdet på bostaden är någonstans däremellan?

Säljarens feberdrömmar om 6;5 miljoner har ingenting med marknadsvärdet att göra. Däremot så känns det ganska rimligt att 5,1 Mill är marknadsvärde då det är detta som marknaden som mest var beredd att betala. Eller?

Citat:
Det är klart du har rätt och trilske fel som vanligt. Om jag bjuder 1 kr för din cykel och det inte finns någon annan där som bjuder högre är förstås inte marknadsvärdet på din cykel 1 kr bara av den anledningen.

Om ditt pris är 5000 kr kan vi bara säga att marknadspriset just nu är lägre än 5000 kr, eftersom du inte har någon köpare som bjuder det, men också högre än 1 kr eftersom du inte säljer för det priset. Exakt var någonstans mellan 1 och 5000 kr marknadsvärdet är kan vi däremot inte uttala oss om, vi det det först när avslut sker och då gäller marknadspriset endast i det ögonblicket.

Se mitt svar ovan. Angående din cykel. om det inte finns någon inom en rimlig tidsram och område som är beredd att betala mer för din cykel än en krona. Ja då är marknadsvärdet 1 krona. Du kan välja att inte sälja för att du tycker den är värd två kronor eller 30.000kr. Men marknadsvärdet är likväl en krona. Exempelvis du kanske befinner dig i en fattig afrikansk by med din fina cykel. Tar du din cykel och reser hem till Stockholm så får du marknadspriset som gäller i Stockholm för den. Och det kan mycket väl vara 30.000kr. Bara o lägga ut annons på blocket och vänta och se...
2017-11-30, 20:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Se mitt svar ovan. Angående din cykel. om det inte finns någon inom en rimlig tidsram och område som är beredd att betala mer för din cykel än en krona. Ja då är marknadsvärdet 1 krona.

Nej då du misslyckades att köpa cykeln för 1 kr så var uppenbarligen inte marknadspriset 1 kr.
2017-11-30, 20:48
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Nej som även troglodyten förklarade för dig bryter dina definitioner mot vedertagna definitioner enligt mer kunniga ekonomer. Marknadspriset bestäms inte utifrån vad den ena parten anser att något är värt, värdet bestäms när affär sker.

Du kan som sagt var gå in i en Tesla-butik och säga att du bjuder 10,000 kr för en spritt ny Tesla men det betyder inte att marknadsvärdet är 10,000 kr bara för att det inte finns någon annan som bjuder högre just då.

Det viktiga är hur objektet exponeras för marknaden. I mitt exempel ovan så har objektet exponerats adekvat för att anses ha fått fram marknadsvärdet. Men det har inte Tesslan bara för att det kom in ett fyllo i bilbutiken och erbjöd 10k.

Lägg ut Tesslan på blocket med fina bilder. Låt den ligga där i en månad och se vad det bästa budet blir. Det är marknadsvärdet. Förmodligen bra mycket högre än 10.000kr.
2017-11-30, 20:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Det viktiga är hur objektet exponeras för marknaden. I mitt exempel ovan så har objektet exponerats adekvat för att anses ha fått fram marknadsvärdet. Men det har inte Tesslan bara för att det kom in ett fyllo i bilbutiken och erbjöd 10k.

Lägg ut Tesslan på blocket med fina bilder. Låt den ligga där i en månad och se vad det bästa budet blir. Det är marknadsvärdet. Förmodligen bra mycket högre än 10.000kr.

Det spelar ingen roll, om 1 kr inte räckte för att köpa cykeln så var marknadspriset inte 1 kr.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in