2017-11-30, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atfc
Vi tar ett konkret men fiktivt exempel;

Victor, 28 år, har en bra ekonomiutbildning, jobbar hårt och mycket som management konsult på Deloitte och tjänar 38 000 kr i månaden före skatt samt får även en årlig bonus på 1-2 månadslöner. Victor vill helst bo på Östermalm eller i Vasastan för att ha nära till kontoret och de flesta av hans vänner där eller har som mål att flytta ut. Dessutom vet Victor att det plockar stora pluspoäng att bo där hos majoriteten av de tjejer han är intresserad av och det är kul att ha nära till ett stort utbud av nattliv, restauranger och andra nöjen.

Helst vill Victor ha en tvåa men kan tänka sig en etta om den har grymt bra planlösning och är riktigt charmig. Han vet att de lägenheter som han är riktigt intresserad av att köpa och bo i på viss sikt kostar närmare 4 miljoner, några är billigare och några dyrare men vi ponerar att han kommer slå till på en lägenhet som kostar 3,75 msek.

Victor har sparat drygt ett par hundratusen och hans föräldrar i övre medelklassen kan skjuta till lika mycket för att finansiera kontantinsatsen på 15 %. Han vet att han kan köpa innan första mars och få en månadskostnad på ca 10 000 kr vilket är 35 % av hans inkomst efter skatt på drygt 28 000 kr. Han vet också att han kan köpa efter 1 mars men om inte priserna sjunker drastiskt kommer han få en månadskostnad på ca 13 000 kr i månaden vilket är 45 % av hans disponibla inkomst.

Vad gör Victor?

Jag tror att Victor föredrar att ha 18 000 kr i månaden att röra sig med istället för 15 000 kr, för att kunna festa och gå på middagar på flashiga restauranger regelbundet, shoppa på NK och se framgångsrik ut men ändå kunna lägga undan tillräckligt med pengar för att åka på semester i Brasilien plus en skidresa varje vinter. Alternativt är Victor en torr jävel som väljer att leva en återhållsam livsstil och amortera mera för att ha lägre skulder när det är dags för pension men likt den stora majoriteten av unga vuxna i innerstaden tror jag det är större sannolikhet att han och hans gelikar vill leva livet och ha lite mer pengar till det varje månad.

Vad tror ni "Victor" gör?

Att Victor helt ärligt vill köpa sitt boende för miljontals kronor baserat på att han vill träffa tjejer och sen inte vill ha ett sparande utan vill spendera sina pengar istället för att amortera eller investera visar att han nog inte har en så bra ekonomiutbildning trots allt..
2017-11-30, 16:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnez
Varför tror du att de inte bankerna kan stoppa någon som vill höja sitt lån?

De gör väl alltid en genomgång av personen som vill öka lånet för att avgöra om personen ifråga är kreditvärdig (villkoren för kreditvärdig avgör banken).
Det är ingen "rättighet" att få låna pengar.

Ja och de har redan gjort en kreditprövning och godkänt kunden för det lånebeloppet och sedan har kunden amorterat ned det, då kommer banken I de flesta fall godkänna en höjning igen. Åtminstone om kunden har skött sig. Sedan kan förstås kunden vända sig till andra banker också.
2017-11-30, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Att Victor helt ärligt vill köpa sitt boende för miljontals kronor baserat på att han vill träffa tjejer och sen inte vill ha ett sparande utan vill spendera sina pengar istället för att amortera eller investera visar att han nog inte har en så bra ekonomiutbildning trots allt..
Inte ens victor är dum nu att köpa en för dyr bostad i en sjunkande marknad. Förra gången amorteringskravet infördes så var vi i en uppgång. Det påverkade folks spekulationsmotiv, dvs ta del av framtida uppgångar och där man även vant sig vid de stora uppgångar som skett.

Denna gång är nog väldigt få beredda att bli inlåsta i sin bostad i flera år kanske, speciellt om du är 29-35 och familjbildning/flick-pojkvän lurar runt hörnet.
2017-11-30, 16:41
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Jag hittade siffror på 3-4% ner i Norge. Jag kanske inte tittar på rätt siffra men det låter inte så dramatiskt.
Det är väl rejält! När bolåneräntan ligger på 1.5%, tänk dig att plötsligt förlora två-tre årskostnader för sitt boende bara så där på ett par månader. 1% bostadsprisfall är under ett år 3000 kronor i månaden förlorad förmögenhet i julhandeln för medelbostadsägaren.

Citat:
Lägger vi det ovanpå den nuvarande nedgången i Sverige som främst verkar orsakats av boom i nybygge. Då kan det bli ganska rejäl nedgång innan det hela är över.
Jag undrar hur mycket av nybygget som är tillfälliga modul- och containerbostäder. Inte uppenbart i statistiken.
2017-11-30, 16:57
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troglodyten
Booli (och penates/husmask som får info från booli) registrerar bara sista bud innan objektet försvinner så det är ingen marknadsvärdering om objektet bara togs bort från marknaden,
Öh, jo. Jag försökte förklara för dig vad marknadsvärdering betyder, du borde läst. Huruvida säljaren vill ha 82 miljoner för sin etta i Skåne är inte intressant. Det enda vi tappar är så att säga kompisföräljningar, eftersom det blir dolda bud med potential att vara högre.

Det är snarare en förklaring till varför penates/husmask fungerar trots att mäklarstatistik är rent skräp. HOX har en bra modell, penates och husmask har rimligare underlag vilket gör att deras sämre modeller ändå kan producera något användbart. Mäklarstatisk är mäklarnas okorrigerade nonsens-siffror.
2017-11-30, 17:12
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atfc
Vad tror ni "Victor" gör?

Victor är en betahanne som egentligen inte har råd att bo i innerstaden med den lönen. Victor bör således flytta till annan ort där hans livsstil är billigare.
2017-11-30, 17:22
Medlem
troglodytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Öh, jo. Jag försökte förklara för dig vad marknadsvärdering betyder, du borde läst. Huruvida säljaren vill ha 82 miljoner för sin etta i Skåne är inte intressant. Det enda vi tappar är så att säga kompisföräljningar, eftersom det blir dolda bud med potential att vara högre.

Det är snarare en förklaring till varför penates/husmask fungerar trots att mäklarstatistik är rent skräp. HOX har en bra modell, penates och husmask har rimligare underlag vilket gör att deras sämre modeller ändå kan producera något användbart. Mäklarstatisk är mäklarnas okorrigerade nonsens-siffror.

Nisse lägger ut sin bostad till försäljning med utgångspris 5Mkr men han vill ha minst 6.5Mkr för att sälja. Det kommer in tre bud på 4.5Mkr, 4.8Mkr och 5.1Mkr. Nisse vill inte gå ner så mycket i pris utan väljer att avbryta försäljningen.

Booli registrerar slutbudet 5.1Mkr.

Vilka av dessa siffror är ett marknadsvärde?
5.1Mkr? Nej eftersom det inte finns någon säljare till det priset.
6.5Mkr? Nej eftersom det inte finns någon köpare till det priset.

I min värld måste det ske avslut där köpare och säljare finner varandra, helst flera gånger, för att man ska kunna prata om marknadsvärde.

Vad exakt är det du tycker är marknadsvärde i exemplet?
Senast redigerad av troglodyten 2017-11-30 kl. 17:29.
2017-11-30, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Det är väl lika viktigt i de där kretsarna att inte vara en loser som i alla andra? Hur fett låter det på mäklarfesten om de andra vet att man ligger 1 miljon back på sin Östermalms "1,5a" och inte kan flytta förrän lånet är neramorterat till marknadsvärdet.

Bra poäng men vad det gäller anseendet i vissa kretsar spelar det konkreta betydligt större roll än det diffusa och ovissa. Exempelvis, Victor köper en fin lya på Östermalm innan 1 mars, han bjuder in bekanta på fest och lägger ut bilder på instagram etc. Det är ett faktum att han bor på Östermalm och får det relaterade anseendet. Det är diffust och ovisst hur mycket hans boende kommer tappa i värde och för de som inte känner honom väl vet inte när eller till vilket pris han köpte sin lägenhet och det är lätt att dölja den dåliga affären om den ens visar sig vara dålig.

Minus 1 miljon på en lägenhet köpt för 3,75 innebär en värdeminskning på ca 27 %;

- På vilken tidshorisont uppskattar du att den värdeminskningen sker?

- Hur motiverar du minskningen?

- Har du stöd i motiveringen från någon auktoritet du kan länka till, t ex en professor eller institution?

I mitt föregående längre inlägg med uppskattning av procentuell värdeutveckling och tidshorisonter hänvisade jag till två storbanker plus Konjunkturinstitutet. Skulle vara kul om flera länkade till underlag från auktoriteter på området än att bara dra till med egna påhitt, inte riktat mot dig bara rent allmänt.

Jag påstår inte att jag har rätt och du har fel, det är mycket möjligt att det är vice versa så jag vill gärna läsa mer om hur du har kommit fram till dina teorier och slutsatser.
2017-11-30, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troglodyten
Booli-statistiken är väl senaste noterade bud innan objektet försvann? De kan dock inte veta om det var för att objektet såldes eller drogs tillbaka? Eller har jag missat något? Så om säljarna inte får tillräckligt bra bud under en tid drar de tillbaka försäljningen och återkommer senare. På så vis kan "Booli-priset" krypa neråt hur långt som helst utan att en enda försäljning har skett. När säljarens och köparens förväntningar möts sker det avslut på riktigt.

Förmodligen kunde man förbättra Booli-kvalitén om man tog hänsyn till hur länge objektet legat ute. Försvinner det efter en vecka är det förmodligen en försäljning, försvinner det efter 30+ dagar utan att det kommit bud de senaste 3 veckorna är det förmodligen att säljaren drar tillbaka säljet.

Jag vet faktiskt inte. Vore intressant om någon som visste kunde uttala sig, och nu menar jag inte kvalificerade gissningar utan någon som antingen har varit i kontakt med booli eller har källhänvisning. Det är möjligt att mäklarnas sidor har någon form av markör på ett riktigt slutpris som spindlarna "förstår".
2017-11-30, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Läste nånstans att byggarna (alla led) har sett hur mycket som köpts på spekulation där spekulanten tjänar pengar på deras svett sas. och att de numera har lärt sig att ta rätt betalt. Vad jag förstår så är det ingen spekulant som är tokig nog att köpa på dessa nivåer i tron att de kommer få ändå mer betalt om ett par år!

Min tanke är att de bet sig i foten när elimerade spekulanten genom högre priser? Det var spekulanten som såg till att projekten blev slutsålda!

Tack. Låter som en rimlig förklaring.
2017-11-30, 17:29
Medlem
Citat:

Har ingen betydelse. Folk resonerar så här.
2017-11-30, 17:29
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Cocaine-Cowboy
Victor är en betahanne som egentligen inte har råd att bo i innerstaden med den lönen. Victor bör således flytta till annan ort där hans livsstil är billigare.

"Victor" gick sen ekonomiutbildning för att ligga bra till för att få vissa typer av jobb och med det jobb han har är hans framtidsutsikter att öka lönen med i snitt 10 % om året. Jag har för övrigt en bekant som har gjort just det för den typen av jobb men med ännu högre snitt.

Det handlar inte om att träffa tjejer eller spara, investera och amortera utan om att leva en viss livsstil och det tror jag gäller för en stor andel av befolkningen i innerstaden annars hade väl alla köpt ett större och bättre boende en bra bit utanför stan spenderat en timme till eller mer per arbetsdag på att pendla. Den stora massan agera på det vis som gör dem lyckliga idag och imorgon sen tänker de att det som gör dem olyckliga om några år får de ta hand om då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in