Citat:
Ursprungligen postat av
Trillske
En annan formulering för "marknadens värdering" eller "marknadsvärde". Ni har någon form av huvudskpöken som gör detta svårare än det är. Kanske är problemet att vi ibland måste värdera saker innan vi vet om det finns köpare (försäkring tex)? Det är dock inget annat än ett försök att gissa marknadspriset.
Med det sagt är olika index olika bra på att mäta olika saker. Tittar vi på de kontinuerligt uppdaterade alternativen (som jag känner till) skulle jag säga att för att få förståelse för BR-marknadens nuvarande prissättning: HOX > Penates >>> Mäklarstatistik. Husmask har jag dålig koll på.
HOX, mäklarstatistik och valueguard baserar sig på faktiska avslut och det innebär ju i sig att det är en marknadsvärdering i varje avslut. Booli (och penates/husmask som får info från booli) registrerar bara sista bud innan objektet försvinner så det är ingen marknadsvärdering om objektet bara togs bort från marknaden, däremot en indikation på att avståndet mellan köpare och säljare är för stort, alltså att det inte finns något marknadsvärde.
Sedan kan man avhålla sig från drygheter om hjärnspöken och annat, det har varit för mycket av den varan i den här tråden.