2017-11-30, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det är naturligtvis bra att ha låga boendekostnader vid t ex pensionsåldern, då många får räkna med att den disponibla inkomsten då blir lägre, men annars är det ju egentligen upp till var och en hur man gör, om man räknar med att bostadspriserna stiger med 2%(inflation) per år i genomsnitt så är fortfarande priset på bostaden betydligt högre än anskaffningsvärdet när du t ex dör.

Låt säga att ett par på 60 år köper 70 m2 för 30 000 per m2, genomsnittlig ränta på 3,3% och med en avbetalningsplan på 100 år så blir kostnaden för lånet + amortering 4 597 i månaden(sjunker kontinuerligt i och med amorteringen).

När dom är 90 år är marknadsvärdet 54 000 per m2, dvs 54 000 x 70. Det återstående lånet är 1 249 500:-, lånet kan lösas genom försäljning.

Om avbetalningsplanen istället är 30 år blir kostnaden för lånet+amortering 8 034 i månaden. 0 i lån när dom är 90 år.

För det första är inflationen bra mycket högre än 2%/år. För det andra så har paret ett sunt ekonomiskt tänk om de betalar sin 4 597:-/mån plus ytterligare kanske 5000:-/mån i amortering. Man ska inte leva i tänket med att låga räntor är för evigt.

Det är bra att folk kommer få betala mer, jag är inte för statliga regleringar men det är helt sjukt vad ekonomiskt efterblivna folk är och jag skulle gärna se ännu högre amorteringskrav.

Eller så gör vi det enkelt för oss: avskaffa alla statliga insättningsgarantier och andra skydd som bankerna får så kanske de blir lite mer försiktiga med andras pengar. Enda anledningen till att vi fått den här sjuka situationen är ju för att förmögenheter skapas ur tomma intet varje dag.
2017-11-30, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Fascinerande!

Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Varför skulle stockholmarna skynda på att köpa innan priserna sänks? Tror man att priserna sänks rejält på grund av amorteringskravet borde man väl helst vilja vänta? Sjunker priset blir ju även räntekostnaden lägre, vilket mycket väl kan kompensera för det ökade amorteringsutgiften?

Citat:
Ursprungligen postat av javeliner
Jag tror att det blir precis tvärtom. Att priserna fortsätter ned även under våren till följd av att budgivarna redan nu vet att nya amorteringskravet är ett faktum och att det har en hämmande effekt på priserna.

Det vi har idag är en helt annan marknad än den marknad som körde rally uppåt i maj 2016 inför det första amorteringskravet. Där fanns ingen generell oro för prisfall och alla pilar pekade fortfarande uppåt.

Tack visst är det fascinerade! Jag har redan motiverat varför en stor andel av stockholmarna kommer få bråttom i tidigare inlägg men har inget emot att upprepa mig för er som inte har möjlighet att hänga med i allt som skrivs i tråden eftersom det ibland nästan är ett halvtidsjobb.

Först och främst kommer det nya kravet när det väl träder i kraft att skapa en inlåsningseffekt och minska incitamenten att flytta framför allt för dem som belånar ett nytt boende med över 70 %. Dels för att månadsutgiften stiger och dels för att marknaden fortfarande sannolikt ligger en bra bit under ATH och folk känner ett psykologiskt motstånd mot att realisera sin mindre vinst nära en potentiell botten och markant lägre än den senaste toppen, oberoende av om det faktiskt är en sannolik botten eller ej. Vi som har ägnat oss mycket åt värdepappershandel är väl bekanta med beteendet, gemene man är ofta relativt benägen att säkra en måttlig vinst men betydligt mer långsam med att realisera en förlust eller en vinst som är väsentligt lägre än vad den varit, för min egen del tog det omkring 8 år att träna bort det beteendet (för er som är nyfikna på området rekommenderar jag Trading in the Zone av Mark Douglas)

För det andra kommer 1 mars vara starten på en ny period av ovisshet eftersom ingen säkert kan säga hur marknaden kommer regera när kravet träder i kraft. Den senaste perioden av ovisshet pågick från juni fram till idag eftersom det var då det började talas om ett skärpt amorteringskrav och idag vi fick besked om det. I augusti hölls priserna uppe på ungefär samma nivåer som under våren men avsluten tog märkbart längre tid och det var lägre tempo i budgivningarna och sedan bidrog ovissheten starkt till den passivitet vi har sett hos köparna under hösten.

För det tredje är det stor sannolikhet att de två ovanstående skälen bidrar till ett väsentligt lägre utbud efter den 1 mars eftersom spelreglerna har ändrats och det blir svårare för både köpare och säljare att avgöra vad som är en bra affär.

För det fjärde behöver prisnivåerna, för att månadsutgiften ska nå paritet med att köpa efter 1 mars kontra att köpa innan, sjunka med ytterligare 25-30 % från prisnivån idag fram till i slutet av februari. Ingen kan med säkerhet svara på om priserna kommer sjunka markant efter 1 mars men alla som är berörda av kravet kan svara på att de slipper amortera 1 % extra om året om de köper innan det datumet.

Vi tar ett konkret men fiktivt exempel;

Victor, 28 år, har en bra ekonomiutbildning, jobbar hårt och mycket som management konsult på Deloitte och tjänar 38 000 kr i månaden före skatt samt får även en årlig bonus på 1-2 månadslöner. Victor vill helst bo på Östermalm eller i Vasastan för att ha nära till kontoret och de flesta av hans vänner där eller har som mål att flytta ut. Dessutom vet Victor att det plockar stora pluspoäng att bo där hos majoriteten av de tjejer han är intresserad av och det är kul att ha nära till ett stort utbud av nattliv, restauranger och andra nöjen.

Helst vill Victor ha en tvåa men kan tänka sig en etta om den har grymt bra planlösning och är riktigt charmig. Han vet att de lägenheter som han är riktigt intresserad av att köpa och bo i på viss sikt kostar närmare 4 miljoner, några är billigare och några dyrare men vi ponerar att han kommer slå till på en lägenhet som kostar 3,75 msek.

Victor har sparat drygt ett par hundratusen och hans föräldrar i övre medelklassen kan skjuta till lika mycket för att finansiera kontantinsatsen på 15 %. Han vet att han kan köpa innan första mars och få en månadskostnad på ca 10 000 kr vilket är 35 % av hans inkomst efter skatt på drygt 28 000 kr. Han vet också att han kan köpa efter 1 mars men om inte priserna sjunker drastiskt kommer han få en månadskostnad på ca 13 000 kr i månaden vilket är 45 % av hans disponibla inkomst.

Vad gör Victor?

Jag tror att Victor föredrar att ha 18 000 kr i månaden att röra sig med istället för 15 000 kr, för att kunna festa och gå på middagar på flashiga restauranger regelbundet, shoppa på NK och se framgångsrik ut men ändå kunna lägga undan tillräckligt med pengar för att åka på semester i Brasilien plus en skidresa varje vinter. Alternativt är Victor en torr jävel som väljer att leva en återhållsam livsstil och amortera mera för att ha lägre skulder när det är dags för pension men likt den stora majoriteten av unga vuxna i innerstaden tror jag det är större sannolikhet att han och hans gelikar vill leva livet och ha lite mer pengar till det varje månad.

Vad tror ni "Victor" gör?
2017-11-30, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Varför skulle stockholmarna skynda på att köpa innan priserna sänks? Tror man att priserna sänks rejält på grund av amorteringskravet borde man väl helst vilja vänta? Sjunker priset blir ju även räntekostnaden lägre, vilket mycket väl kan kompensera för det ökade amorteringsutgiften?
Jo precis. Förra gången hetsade det till isf för att folk ville passa på medan de kunde för att ta del av en framtida prisstegring innan dörren stängdes och de inte skulle ha råd enligt banken.

Men att folk skulle skynda på nu för att ta del av ett prisfall? Kommer inte bli samma mekanik nu. Lika bra vänta till efter kravet och hoppas priserna droppar med motsvarande pris omvandlat till månadskostnad som amorteringen ger.
2017-11-30, 15:19
Medlem
aquoss avatar
Mycket intressant läsning i den här tråden, tackar alla som har kommenterat med sin åsikt.

Jag har några frågor dock. Baserat på den nuvarande situationen så ser det ut som att ett jobb men en inkomst på ca 30 000(+- 2000) väntas mig i Augusti nästa år. Min första tanke är ju att köpa en bostad, och min uppskattning för en kontantinsatts ligger på ca 300 000kr. Vi säger att allt detta stämmer, hur pass bra skulle man ligga till för en lägenhet någonstans i söder? Tror ju inte att jag kommer få en trea på 100 kvadrat, men nyfiken är man ju baserat på hur det ser ut idag.

Enligt det jag har läst angående det nya ammorteringskravet så ligger jag ganska dåligt till då lånet som behövs tas kommer att vara ganska högt och därför så blir det stora utgifter i månaden på lägenheten. Jag planerar att stå på lägenheten ensam.

Det kändes någorlunda bra tills det nya ammorteringskravet :/
2017-11-30, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atfc
...
Det är väl lika viktigt i de där kretsarna att inte vara en loser som i alla andra? Hur fett låter det på mäklarfesten om de andra vet att man ligger 1 miljon back på sin Östermalms "1,5a" och inte kan flytta förrän lånet är neramorterat till marknadsvärdet.
2017-11-30, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aquos
Mycket intressant läsning i den här tråden, tackar alla som har kommenterat med sin åsikt.

Jag har några frågor dock. Baserat på den nuvarande situationen så ser det ut som att ett jobb men en inkomst på ca 30 000(+- 2000) väntas mig i Augusti nästa år. Min första tanke är ju att köpa en bostad, och min uppskattning för en kontantinsatts ligger på ca 300 000kr. Vi säger att allt detta stämmer, hur pass bra skulle man ligga till för en lägenhet någonstans i söder? Tror ju inte att jag kommer få en trea på 100 kvadrat, men nyfiken är man ju baserat på hur det ser ut idag.

Enligt det jag har läst angående det nya ammorteringskravet så ligger jag ganska dåligt till då lånet som behövs tas kommer att vara ganska högt och därför så blir det stora utgifter i månaden på lägenheten. Jag planerar att stå på lägenheten ensam.

Det kändes någorlunda bra tills det nya ammorteringskravet :/
Så du tycker att 33 års avbetalning inledningsvis på din bostad är i minsta laget?

Priserna kommer givetvis justeras delvis för den ökade månadsutgiften. Chilla bara.
2017-11-30, 15:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Jo precis. Förra gången hetsade det till isf för att folk ville passa på medan de kunde för att ta del av en framtida prisstegring innan dörren stängdes och de inte skulle ha råd enligt banken.

Men att folk skulle skynda på nu för att ta del av ett prisfall? Kommer inte bli samma mekanik nu. Lika bra vänta till efter kravet och hoppas priserna droppar med motsvarande pris omvandlat till månadskostnad som amorteringen ger.

Förra gången fick folk bråttom att köpa för att de inte ville omfattas av de nya reglerna, och samma faktor finns nu.
2017-11-30, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
För det andra så har paret ett sunt ekonomiskt tänk om de betalar sin 4 597:-/mån plus ytterligare kanske 5000:-/mån i amortering. Man ska inte leva i tänket med att låga räntor är för evigt.

Som jag uppfattade det du skrev är ljuset i tunneln skuldfrihet?

I mitt exempel räknade jag med 3,3% i ränta i genomsnitt. En månadsamortering på 6488 innebär att paret amorterar 4,3% av lånet första året, amorteringen ökar sedan kontinuerligt i relation till storleken på lånet och efter 10 år är amorteringen 7,7%.
2017-11-30, 15:43
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Första gången jag ser avgiftsfritt i fem år! Fan vad nöjd jag hade varit om jag köpt en likadan tidigare utan rabatt, not!!

"MISSA INTE! EXKLUSIVA STENHUS - 0 KR I AVGIFT FÖRSTA 5 ÅREN. ERBJUDANDET GÄLLER TOM 31/12-17. OBS! ENDAST FÅ SJÖLÄGEN KVAR. ANMÄL INTRESSE REDAN IDAG."

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-norra-kallfors-sodertalje-kommun-marias-vag-2-13019116

Nu har jag inte kunnat läsa alla avtalsvillkoren då jag inte hittade dem men det luktar "subprime" lång väg. Dvs om avgiften blir högre när den väl införs efter fem år för att ta igen 60 månader? Undrar om det gäller exakt fem år oavsett ägare. Om, då kan det inte bli lätt att sälja den om man så behöver efter fyra år... om marknaden då dessutom har vikit och räntan är lite högre... Spontant verkar detta vara käpprätt åt skogen... vilken risk man tar... not my cup of tea...

// CC
2017-11-30, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är en poäng men bankerna kan inte stoppa en kund som vill höja sitt lån, då behöver man bara byta bank och ange hur mycket man vill låna där.

Varför tror du att de inte bankerna kan stoppa någon som vill höja sitt lån?

De gör väl alltid en genomgång av personen som vill öka lånet för att avgöra om personen ifråga är kreditvärdig (villkoren för kreditvärdig avgör banken).
Det är ingen "rättighet" att få låna pengar.
Senast redigerad av johnez 2017-11-30 kl. 15:58.
2017-11-30, 15:53
Medlem
aquoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Så du tycker att 33 års avbetalning inledningsvis på din bostad är i minsta laget?

Priserna kommer givetvis justeras delvis för den ökade månadsutgiften. Chilla bara.

Inte riktigt. Men jag vet ju inte heller hur mycket priserna kommer att justeras. Dessutom så måste de justeras ganska ordentligt om så är fallet, DNs uppskattning på 1.5% lär ju inte göra mycket. (Artikeln är inte skriven än men leder hit)
Senast redigerad av aquos 2017-11-30 kl. 15:57.
2017-11-30, 15:58
Medlem
sasos avatar
gäller nya amorteringskravet nya lån eller även gamla låntagare också?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in