Citat:
Ursprungligen postat av
Gullegubben
Fascinerande!
Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Varför skulle stockholmarna skynda på att köpa innan priserna sänks? Tror man att priserna sänks rejält på grund av amorteringskravet borde man väl helst vilja vänta? Sjunker priset blir ju även räntekostnaden lägre, vilket mycket väl kan kompensera för det ökade amorteringsutgiften?
Citat:
Ursprungligen postat av
javeliner
Jag tror att det blir precis tvärtom. Att priserna fortsätter ned även under våren till följd av att budgivarna redan nu vet att nya amorteringskravet är ett faktum och att det har en hämmande effekt på priserna.
Det vi har idag är en helt annan marknad än den marknad som körde rally uppåt i maj 2016 inför det första amorteringskravet. Där fanns ingen generell oro för prisfall och alla pilar pekade fortfarande uppåt.
Tack visst är det fascinerade! Jag har redan motiverat varför en stor andel av stockholmarna kommer få bråttom i tidigare inlägg men har inget emot att upprepa mig för er som inte har möjlighet att hänga med i allt som skrivs i tråden eftersom det ibland nästan är ett halvtidsjobb.
Först och främst kommer det nya kravet när det väl träder i kraft att skapa en inlåsningseffekt och minska incitamenten att flytta framför allt för dem som belånar ett nytt boende med över 70 %. Dels för att månadsutgiften stiger och dels för att marknaden fortfarande sannolikt ligger en bra bit under ATH och folk känner ett psykologiskt motstånd mot att realisera sin mindre vinst nära en potentiell botten och markant lägre än den senaste toppen, oberoende av om det faktiskt är en sannolik botten eller ej. Vi som har ägnat oss mycket åt värdepappershandel är väl bekanta med beteendet, gemene man är ofta relativt benägen att säkra en måttlig vinst men betydligt mer långsam med att realisera en förlust eller en vinst som är väsentligt lägre än vad den varit, för min egen del tog det omkring 8 år att träna bort det beteendet (för er som är nyfikna på området rekommenderar jag Trading in the Zone av Mark Douglas)
För det andra kommer 1 mars vara starten på en ny period av ovisshet eftersom ingen säkert kan säga hur marknaden kommer regera när kravet träder i kraft. Den senaste perioden av ovisshet pågick från juni fram till idag eftersom det var då det började talas om ett skärpt amorteringskrav och idag vi fick besked om det. I augusti hölls priserna uppe på ungefär samma nivåer som under våren men avsluten tog märkbart längre tid och det var lägre tempo i budgivningarna och sedan bidrog ovissheten starkt till den passivitet vi har sett hos köparna under hösten.
För det tredje är det stor sannolikhet att de två ovanstående skälen bidrar till ett väsentligt lägre utbud efter den 1 mars eftersom spelreglerna har ändrats och det blir svårare för både köpare och säljare att avgöra vad som är en bra affär.
För det fjärde behöver prisnivåerna, för att månadsutgiften ska nå paritet med att köpa efter 1 mars kontra att köpa innan, sjunka med ytterligare 25-30 % från prisnivån idag fram till i slutet av februari. Ingen kan med säkerhet svara på om priserna kommer sjunka markant efter 1 mars men alla som är berörda av kravet kan svara på att de slipper amortera 1 % extra om året om de köper innan det datumet.
Vi tar ett konkret men fiktivt exempel;
Victor, 28 år, har en bra ekonomiutbildning, jobbar hårt och mycket som management konsult på Deloitte och tjänar 38 000 kr i månaden före skatt samt får även en årlig bonus på 1-2 månadslöner. Victor vill helst bo på Östermalm eller i Vasastan för att ha nära till kontoret och de flesta av hans vänner där eller har som mål att flytta ut. Dessutom vet Victor att det plockar stora pluspoäng att bo där hos majoriteten av de tjejer han är intresserad av och det är kul att ha nära till ett stort utbud av nattliv, restauranger och andra nöjen.
Helst vill Victor ha en tvåa men kan tänka sig en etta om den har grymt bra planlösning och är riktigt charmig. Han vet att de lägenheter som han är riktigt intresserad av att köpa och bo i på viss sikt kostar närmare 4 miljoner, några är billigare och några dyrare men vi ponerar att han kommer slå till på en lägenhet som kostar 3,75 msek.
Victor har sparat drygt ett par hundratusen och hans föräldrar i övre medelklassen kan skjuta till lika mycket för att finansiera kontantinsatsen på 15 %. Han vet att han kan köpa innan första mars och få en månadskostnad på ca 10 000 kr vilket är 35 % av hans inkomst efter skatt på drygt 28 000 kr. Han vet också att han kan köpa efter 1 mars men om inte priserna sjunker drastiskt kommer han få en månadskostnad på ca 13 000 kr i månaden vilket är 45 % av hans disponibla inkomst.
Vad gör Victor?
Jag tror att Victor föredrar att ha 18 000 kr i månaden att röra sig med istället för 15 000 kr, för att kunna festa och gå på middagar på flashiga restauranger regelbundet, shoppa på NK och se framgångsrik ut men ändå kunna lägga undan tillräckligt med pengar för att åka på semester i Brasilien plus en skidresa varje vinter. Alternativt är Victor en torr jävel som väljer att leva en återhållsam livsstil och amortera mera för att ha lägre skulder när det är dags för pension men likt den stora majoriteten av unga vuxna i innerstaden tror jag det är större sannolikhet att han och hans gelikar vill leva livet och ha lite mer pengar till det varje månad.
Vad tror ni "Victor" gör?