Citat:
Ursprungligen postat av
blekmyr
Ja, jag belånar mig hellre på 6 miljoner och köper en villa och aldrig betalar av lånet än att jag har en högre månadskostnad men ser ett ljus i tunneln.

Det är naturligtvis bra att ha låga boendekostnader vid t ex pensionsåldern, då många får räkna med att den disponibla inkomsten då blir lägre, men annars är det ju egentligen upp till var och en hur man gör, om man räknar med att bostadspriserna stiger med 2%(inflation) per år i genomsnitt så är fortfarande priset på bostaden betydligt högre än anskaffningsvärdet när du t ex dör.
Låt säga att ett par på 60 år köper 70 m2 för 30 000 per m2, genomsnittlig ränta på 3,3% och med en avbetalningsplan på 100 år så blir kostnaden för lånet + amortering 4 597 i månaden(sjunker kontinuerligt i och med amorteringen).
När dom är 90 år är marknadsvärdet 54 000 per m2, dvs 54 000 x 70. Det återstående lånet är 1 249 500:-, lånet kan lösas genom försäljning.
Om avbetalningsplanen istället är 30 år blir kostnaden för lånet+amortering 8 034 i månaden. 0 i lån när dom är 90 år.