2017-11-30, 13:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Är det någon som har statistik på hur mycket Norge föll efter att de införde samma krav som i Sverige? Rimligtvis bör vi få liknande effekt.

Det finns statistik om hur mycket det steg efter att det infördes förra gången, kolla på Valueguard.se
2017-11-30, 14:09
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
När amorteringskravet beslöts förra gången blev det ett rally fram tills det infördes så vi får väl se om historien upprepas. Nu är visserligen stämningen mer dämpad men kanske kan det här bli det som sparkar igång rallyt igen.
Det är förstås det de hoppas på. Och jag läst nånstans att riksdagsvoteringen inte hålls förrän i sommar, stämmer det? De hoppas att "hinna-före-amorteringskravet"-rallyt kan upprepas nu under valåret. +20% på 18 månader förra gången fram till juni i fjol. Men en ekonomi är en nyckfull djungel och det kan få motsatt effekt nu i prisnedgång och förväntad global ränteuppgång, än vad det hade för ett par år sedan före Trump å allt.

Regeringen hade nog hoppats att FI inte skulle föreslå någonting. Nu när FI har lagt ett förslag, så måste ju regeringen ta ställning till det. De hatar sånt! Om de gör nånting så kan de ju få skulden för konsekvenserna som det får. Nu för tiden accepterar varje regering automatiskt varje myndighets förslag, så att de i efterhand kan skylla ifrån sig på den myndigheten. Presskonferensen med finansmarknadsminister Bylund idag tydliggjorde det spelet. Handlade mest om vilket ansvar regeringen tar på sig, och ministern skyllde hela tiden ifrån sig på myndigheten och oppositionen.
2017-11-30, 14:11
Medlem
javeliners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atfc
Vad det gäller Stockholms innerstad så tror jag att amorteringskravet redan är inprisat i nedgången vi har sett sen i somras. Fram till 1 mars när kravet ska träda i kraft tror jag snarare att vi får se en skjuts uppåt i priserna för att de ca 33 % av stockholmarna som berörs, samt den ännu högre andelen av unga singelhushåll i huvudstaden, för att de vill köpa så fort som möjligt för att undvika den extra utgiften som kravet innebär. Efter 1 mars är en annan historia och det blir troligtvis en rejäl sättning och passivitet i marknaden fram till augusti-september i väntan på att se vad kravet får för effekter på marknaden.

Jag tror att det blir precis tvärtom. Att priserna fortsätter ned även under våren till följd av att budgivarna redan nu vet att nya amorteringskravet är ett faktum och att det har en hämmande effekt på priserna.

Det vi har idag är en helt annan marknad än den marknad som körde rally uppåt i maj 2016 inför det första amorteringskravet. Där fanns ingen generell oro för prisfall och alla pilar pekade fortfarande uppåt.
2017-11-30, 14:12
Medlem
Nu börjar folk bli lite bajsnödiga, har hört flera på jobbet diskutera bostäder vilket aldrig hänt tidigare. Man märker samtidigt hur dålig koll folk har, "varför ska vi höja räntan när det går bra för landet? det borde ju vara tvärtom!", "vi vill ju att folk ska konsumera", "det är ju dåligt med bostadskrasch för då går räntorna upp!"

Ja, jag belånar mig hellre på 6 miljoner och köper en villa och aldrig betalar av lånet än att jag har en högre månadskostnad men ser ett ljus i tunneln.
2017-11-30, 14:32
Medlem
Lofns avatar
DI brukar intervjua mäklare som naturligtvis tycker allt som dämpar prisutvecklingen är dåligt. Hur kommer det sig att detta är intressant journalistik? Sedan säger mäklaren "amorteringskrav är inte bra för barnfamiljer för då kanske de inte har råd att köpa större...". Vad han säger är att han tycker barnfamiljer ska belåna sig till den grad att amortering är omöjligt(och jag får procent på det). DET är ju verkligen att bry sig om barnfamiljer...

Allt som kan få ner priserna något är naturligtvis bra för barnfamiljer som behöver köpa ett boende. Hur kan det vara dåligt för dem att de får lägre lån? Syntax error. Visst, vi har en ekonomi som bygger på att man ska tjäna pengar på att bo men det är ju ett systemfel. Det måste ju kosta att bo. Nu lägger man kostnaden på nästa ägare, som lägger kostnaden på nästa ägare osv osv. Det håller inte längden. Å andra sidan är vi alla döda i längden så det kanske fungerar ändå på något magiskt sätt?
2017-11-30, 14:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Nu börjar folk bli lite bajsnödiga, har hört flera på jobbet diskutera bostäder vilket aldrig hänt tidigare. Man märker samtidigt hur dålig koll folk har, "varför ska vi höja räntan när det går bra för landet? det borde ju vara tvärtom!", "vi vill ju att folk ska konsumera", "det är ju dåligt med bostadskrasch för då går räntorna upp!"

Svenskar är obildade idioter (som har höga tankar om sig själva fast det är de som stjälper sitt eget land). De kan sköta sina arbeten men inte mycket mer än så.
Senast redigerad av Mertillen 2017-11-30 kl. 14:48.
2017-11-30, 14:37
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Det finns statistik om hur mycket det steg efter att det infördes förra gången, kolla på Valueguard.se
Jag hittade siffror på 3-4% ner i Norge. Jag kanske inte tittar på rätt siffra men det låter inte så dramatiskt.

Lägger vi det ovanpå den nuvarande nedgången i Sverige som främst verkar orsakats av boom i nybygge. Då kan det bli ganska rejäl nedgång innan det hela är över.
2017-11-30, 14:37
Avstängd
Citat:

Ja, jag belånar mig hellre på 6 miljoner och köper en villa och aldrig betalar av lånet än att jag har en högre månadskostnad men ser ett ljus i tunneln.

Detta. Egentligen är det redan nu absurt att fattiglappar kan låna 4 ggr årsinkomsten öht. Ingen är så kreditvärdig, inte ens utan betalningsanmärkningar och fast inkomst.
Låneekonomin är en fejkekonomi där det inte är pengar som gör en rik utan det är ens förtroendekapital som betyder allt.
2017-11-30, 14:47
Medlem
Första gången jag ser avgiftsfritt i fem år! Fan vad nöjd jag hade varit om jag köpt en likadan tidigare utan rabatt, not!!

"MISSA INTE! EXKLUSIVA STENHUS - 0 KR I AVGIFT FÖRSTA 5 ÅREN. ERBJUDANDET GÄLLER TOM 31/12-17. OBS! ENDAST FÅ SJÖLÄGEN KVAR. ANMÄL INTRESSE REDAN IDAG."

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-norra-kallfors-sodertalje-kommun-marias-vag-2-13019116
2017-11-30, 14:48
Medlem
Citat:

Det är naturligtvis bra att ha låga boendekostnader vid t ex pensionsåldern, då många får räkna med att den disponibla inkomsten då blir lägre, men annars är det ju egentligen upp till var och en hur man gör, om man räknar med att bostadspriserna stiger med 2%(inflation) per år i genomsnitt så är fortfarande priset på bostaden betydligt högre än anskaffningsvärdet när du t ex dör.

Låt säga att ett par på 60 år köper 70 m2 för 30 000 per m2, genomsnittlig ränta på 3,3% och med en avbetalningsplan på 100 år så blir kostnaden för lånet + amortering 4 597 i månaden(sjunker kontinuerligt i och med amorteringen).

När dom är 90 år är marknadsvärdet 54 000 per m2, dvs 54 000 x 70. Det återstående lånet är 1 249 500:-, lånet kan lösas genom försäljning.

Om avbetalningsplanen istället är 30 år blir kostnaden för lånet+amortering 8 034 i månaden. 0 i lån när dom är 90 år.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-11-30 kl. 14:58.
2017-11-30, 14:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av javeliner
Jag tror att det blir precis tvärtom. Att priserna fortsätter ned även under våren till följd av att budgivarna redan nu vet att nya amorteringskravet är ett faktum och att det har en hämmande effekt på priserna.

Det vi har idag är en helt annan marknad än den marknad som körde rally uppåt i maj 2016 inför det första amorteringskravet. Där fanns ingen generell oro för prisfall och alla pilar pekade fortfarande uppåt.

Det kan bli så men det blev tvärtom när amorteringskravet infördes i Sverige, då blev det rally innan det infördes och sedan fortsatte uppgången efteråt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Jag hittade siffror på 3-4% ner i Norge. Jag kanske inte tittar på rätt siffra men det låter inte så dramatiskt.

Lägger vi det ovanpå den nuvarande nedgången i Sverige som främst verkar orsakats av boom i nybygge. Då kan det bli ganska rejäl nedgång innan det hela är över.

Kolla hur det blev i Sverige också.
2017-11-30, 15:00
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Kolla hur det blev i Sverige också.

Det kommer dröja innan vi får facit. Jag skulle tro att det tar till September nästa är innan marknaden har stabiliserats på sin nya nivå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in