2017-11-30, 11:00
Medlem
troglodytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
En annan formulering för "marknadens värdering" eller "marknadsvärde". Ni har någon form av huvudskpöken som gör detta svårare än det är. Kanske är problemet att vi ibland måste värdera saker innan vi vet om det finns köpare (försäkring tex)? Det är dock inget annat än ett försök att gissa marknadspriset.

Med det sagt är olika index olika bra på att mäta olika saker. Tittar vi på de kontinuerligt uppdaterade alternativen (som jag känner till) skulle jag säga att för att få förståelse för BR-marknadens nuvarande prissättning: HOX > Penates >>> Mäklarstatistik. Husmask har jag dålig koll på.

HOX, mäklarstatistik och valueguard baserar sig på faktiska avslut och det innebär ju i sig att det är en marknadsvärdering i varje avslut. Booli (och penates/husmask som får info från booli) registrerar bara sista bud innan objektet försvinner så det är ingen marknadsvärdering om objektet bara togs bort från marknaden, däremot en indikation på att avståndet mellan köpare och säljare är för stort, alltså att det inte finns något marknadsvärde.

Sedan kan man avhålla sig från drygheter om hjärnspöken och annat, det har varit för mycket av den varan i den här tråden.
2017-11-30, 11:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troglodyten

Amorteringen är i första steget pengar som ska ut. Om sedan vissa med låg belåning väljer att ta upp nya lån för att täcka den utgiften så är det deras sak. Majoriteten har inte den möjligheten för att bankerna inte kommer att tillåta det (om inte annat så för att de är livrädda för ännu mer reglering).

.

Varför skulle inte bankerna tillåta det, bankerna tjänar pengar på utlåning och om de tidigare har godkänt en högre belåning så gör de i normalfallet det igen.
2017-11-30, 11:41
Medlem
troglodytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Varför skulle inte bankerna tillåta det, bankerna tjänar pengar på utlåning och om de tidigare har godkänt en högre belåning så gör de i normalfallet det igen.

För att Finansinspektionen har gått all-in att stoppa lånetillväxten. Bankerna vill gärna låna ut så mycket som möjligt men om de agerar som du hoppas och vill kommer FI att styra upp ännu hårdare och det vill inte bankerna.

FI har ett starkt mandat idag och det blir ännu starkare, det handlar inte bara om amortering.
https://www.di.se/nyheter/regeringen-lagger-forslag-om-utokat-mandat-for-fi/
2017-11-30, 11:55
Medlem
utan.att.stannas avatar
Gick igenom.
2017-11-30, 11:57
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Gick igenom.

Japp. Hur många befintliga låntagare berörs?

"FI:s förslag innebär i korthet att låntagaren måste amortera ytterligare en procent på skulden om lånet är 4,5 gånger större än inkomsten före skatt."

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/regeringen-ger-besked-om-amorteringskrav-1
2017-11-30, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kentiro
Klockan 11:45 meddelar regeringen sitt beslut angående de nya föreslagna amorteringskraven från FI.

Vid ett besked om införande, tror ni priserna får sig en extra skjuts nedåt eller är detta redan inprisat?

Värt att notera så räknar FI med att detta kommer beröra 30% av de nya låntagarna i Stockholm.

Hur stor blir effekten på slutpriserna när 30% av de nya låntagarna måste amortera betydligt mer än tidigare? Onekligen intressanta tider framöver.

Vad det gäller Stockholms innerstad så tror jag att amorteringskravet redan är inprisat i nedgången vi har sett sen i somras. Fram till 1 mars när kravet ska träda i kraft tror jag snarare att vi får se en skjuts uppåt i priserna för att de ca 33 % av stockholmarna som berörs, samt den ännu högre andelen av unga singelhushåll i huvudstaden, för att de vill köpa så fort som möjligt för att undvika den extra utgiften som kravet innebär. Efter 1 mars är en annan historia och det blir troligtvis en rejäl sättning och passivitet i marknaden fram till augusti-september i väntan på att se vad kravet får för effekter på marknaden.
2017-11-30, 12:02
Medlem
Gullegubbens avatar
"Om regeringen gör verklighet av Finansinspektionens förslag införs ett extra amorteringskrav på en procent av lånebeloppet, för nya lån som överstiger 4,5 gånger bruttoinkomsten (lön före skatt). Det beräknas påverka cirka 15 procent av alla nya låntagare och då främst i de dyrare storstäderna.

I juni 2016 infördes det förra amorteringskravet som innebär att lån överstigande 70 procent av bostadens värde ska amorteras med två procent per år, för att sedan sjunka till en procent per år för lånebelopp mellan 50 och 70 procent av bostadens värde."

https://www.sydsvenskan.se/2017-11-28/lanehamstring-infor-amorteringskrav

Så blir det lånehamstring eller kommer det ett sentiment att det är klokt att vara mindre exponerad?
2017-11-30, 12:13
Medlem
Troians avatar
Vad är det som gäller om inkomsten minskar?

Exempel: Kalle har en årslön på 500 000, och lånar 2 miljoner kronor den 1 mars. Han blir senare arbetslös, och inkomsten minskar till 400 000 - innebär det då att han måste amortera mer?
2017-11-30, 12:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troglodyten
För att Finansinspektionen har gått all-in att stoppa lånetillväxten. Bankerna vill gärna låna ut så mycket som möjligt men om de agerar som du hoppas och vill kommer FI att styra upp ännu hårdare och det vill inte bankerna.

FI har ett starkt mandat idag och det blir ännu starkare, det handlar inte bara om amortering.
https://www.di.se/nyheter/regeringen-lagger-forslag-om-utokat-mandat-for-fi/

Det är en poäng men bankerna kan inte stoppa en kund som vill höja sitt lån, då behöver man bara byta bank och ange hur mycket man vill låna där.
2017-11-30, 12:23
Medlem
Säg att jag går på visning och skriver kontrakt på en lägenhet den 21feb.
Inflyttningen är dock inte förräns juni.
Drabbas jag av amorteringskravet?
2017-11-30, 12:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananmanen
Säg att jag går på visning och skriver kontrakt på en lägenhet den 21feb.
Inflyttningen är dock inte förräns juni.
Drabbas jag av amorteringskravet?

Det är kontraktsdatumet som är avgörande.
2017-11-30, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Vilket skämt. Innerstadspriser i Solna. Varför tar de så hutlöst betalt för dessa lägenheter?

Det är dyrt, och marken får nog kallas förhållandevis dyr, PEAB och Fabege köpte tomterna för 490 miljoner 2009 från Svenska fotbollsförbundet, vilket om jag inte har helt fel, ger ett m2 pris på 16 456:-. Vet ej hur det sett ut med rivningskostnader osv.

Sedan tillkommer självklart byggkostnaderna.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-11-30 kl. 12:33.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in