2017-11-30, 07:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du fick svar, var det något speciellt ord du inte förstod?

Självklart har marknaden prisat in allt som är känt i marknadspriserna, behöver du ens fråga om det?
Blir det jobbigt att inte kunna/vilja svara. Hur tror du att bolånemarknaden påverkas av en kommande lågkonjunktur?

De kvantitativa lättnaderna bromsande är i startgroparna. Ännu så länge flödar billiga pengar. Hur kan då en sänkning redan vara inprisad menar du?
2017-11-30, 07:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troglodyten
Vi kan säga 7-8%, det där var ett s.k. exempel, möjligen ett för snällt sådant.

Om man tar upp nya lån blir det väl 10 års amortering på den delen? Då har man inom ett antal år en en större kostnad om man "återbelånar" 3% per år och amorterar det på 10 år, en tredubbling typ av kostnaden.

Det är möjligt att kalkylräntorna kryper ned från 7-8% mot 6% med dessa nya amorteringsregler så du kanske såg framåt.

Men nej, amorteringen är för det första ingen kostnad utan endast en utgift och sparande. En utgift som man dessutom kan hämta tillbaks igen enligt det jag skrev ovan och därför bestämmer man själv i praktiken hur mycket man ska amortera över tid.
2017-11-30, 08:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Blir det jobbigt att inte kunna/vilja svara. Hur tror du att bolånemarknaden påverkas av en kommande lågkonjunktur?

De kvantitativa lättnaderna bromsande är i startgroparna. Ännu så länge flödar billiga pengar. Hur kan då en sänkning redan vara inprisad menar du?

Det här är dina personliga tankar och bedömningar men marknaden prisar in allt som är känt och allt som kan befaras ske och prissätter det. Om marknaden inte har korrigerats tillräckligt enligt din bedömning betyder det att marknaden inte delar din bedömning och därför gör en annan prissättning.

Kanske anser marknaden att ditt scenario inte är sannolikt eller att effekterna av det scenariot inte blir som du tror.
2017-11-30, 08:11
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Jag bor i Gävle, så det är ju inte i närheten av priserna i Stockholm. Men de flesta mindre ettor i centrum går ändå kring miljonen, så skulle inte säga att det är särskilt låga priser.
Det är höga priser i förhållande till kostnad för risk, väldigt låga priser i förhållande till kostnad för att låna pengar. För gemene köpare innebär det alltså att ekvationen är beroende av en mycket stark tro på att i minsta fall få tillbaka sina pengar vid försäljning.

Den tron har helt klart funnits där senaste 10 åren. Men sedan är Gävle en typisk stad som mer eller mindre går ned på noll illa kvickt för vanliga bostadsrätter med förändrad fundamenta såsom plötsligt markant försämrad arbetsmarknad eller rejält ökad ränta. Så det vill verkligen till att den där tron är stark.
2017-11-30, 08:25
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Booli-statistiken är väl senaste noterade bud innan objektet försvann? De kan dock inte veta om det var för att objektet såldes eller drogs tillbaka? Eller har jag missat något? Så om säljarna inte får tillräckligt bra bud under en tid drar de tillbaka försäljningen och återkommer senare. På så vis kan "Booli-priset" krypa neråt hur långt som helst utan att en enda försäljning har skett. När säljarens och köparens förväntningar möts sker det avslut på riktigt.

Förmodligen kunde man förbättra Booli-kvalitén om man tog hänsyn till hur länge objektet legat ute. Försvinner det efter en vecka är det förmodligen en försäljning, försvinner det efter 30+ dagar utan att det kommit bud de senaste 3 veckorna är det förmodligen att säljaren drar tillbaka säljet.

Tämligen säker på att det blir ett "boolipris" endast om den där "budgivning pågår"-skylten kommit upp. Och också i de fall då mäklaren mailar ut slutpris.
2017-11-30, 08:49
Medlem
troglodytens avatar
Citat:
Det är möjligt att kalkylräntorna kryper ned från 7-8% mot 6% med dessa nya amorteringsregler så du kanske såg framåt.

Men nej, amorteringen är för det första ingen kostnad utan endast en utgift och sparande. En utgift som man dessutom kan hämta tillbaks igen enligt det jag skrev ovan och därför bestämmer man själv i praktiken hur mycket man ska amortera över tid.

Vilken del av meningen "det var ett exempel" är det som är svår att förstå? Så nej, jag såg inte framåt, kalkylräntan har tidigare varit lägre än 6% men idag kanske den är högre. Det spelar ingen roll, det handlar om att bankerna äntligen börjar få lite respekt för Finansinspektionen (om inte regeringen skjuter dem i sank genom att stoppa förslaget, där sitter regeringen i en ordentlig knipa hur de ska agera).

Amorteringen är i första steget pengar som ska ut. Om sedan vissa med låg belåning väljer att ta upp nya lån för att täcka den utgiften så är det deras sak. Majoriteten har inte den möjligheten för att bankerna inte kommer att tillåta det (om inte annat så för att de är livrädda för ännu mer reglering).

Det vore trevligt om du kunde tillföra mer till diskussionen med tanke på antalet inlägg du gör. Nu har du hakat upp dig på om kalkylräntan ska vara 6,7 eller 8% och sedan det vanliga "det är bara att ta upp nya lån " i stället för att kanske komma med ett räkneexempel som visar att Svensson klarar och är komfortabel med 8Mkr istf 6Mr i lån om räntan kryper upp till 6% (förlåt jag menade 7-8%), eller för den delen bankernas relation till Finansinspektionen i ljuset av FI.s nya maktställning.
2017-11-30, 08:52
Medlem
troglodytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Tämligen säker på att det blir ett "boolipris" endast om den där "budgivning pågår"-skylten kommit upp. Och också i de fall då mäklaren mailar ut slutpris.

Jag har ingen aning om detaljerna men jag är tämligen säker på att de bara tar sista registrerade bud från olika källor, utan kunskap om det blev affär eller inte. Det enda man kan utläsa från dessa siffror är någon slags temperaturmätare på budgivningsviljan, vilken verkar vara dålig just nu.

Mäklarförbundets och Valueguards rapporter är kanske mer baserade på faktiska försäljningar.
2017-11-30, 09:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Jag förstår vad du menar, men marknaden fungerar inte så.

Du verkar ha grundläggande problem med att förstå vad en marknad är och hur prisbildningsmekanismen fungerar.

I en så pass stor marknad som exvis Stockholms bostadsrättsmarknad kommer avsluten aldrig helt upphöra. Även om det bara säljs en tiondel så många bostadsrätter som förr kommer dessa visa marknadspriset.

Det är så grundläggande att man baxnar. Fattar du verkligen inte?
2017-11-30, 09:57
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
temperaturmätare på budgivningsviljan
En annan formulering för "marknadens värdering" eller "marknadsvärde". Ni har någon form av huvudskpöken som gör detta svårare än det är. Kanske är problemet att vi ibland måste värdera saker innan vi vet om det finns köpare (försäkring tex)? Det är dock inget annat än ett försök att gissa marknadspriset.

Med det sagt är olika index olika bra på att mäta olika saker. Tittar vi på de kontinuerligt uppdaterade alternativen (som jag känner till) skulle jag säga att för att få förståelse för BR-marknadens nuvarande prissättning: HOX > Penates >>> Mäklarstatistik. Husmask har jag dålig koll på.
Senast redigerad av Trillske 2017-11-30 kl. 10:02.
2017-11-30, 10:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det här är dina personliga tankar och bedömningar men marknaden prisar in allt som är känt och allt som kan befaras ske och prissätter det. Om marknaden inte har korrigerats tillräckligt enligt din bedömning betyder det att marknaden inte delar din bedömning och därför gör en annan prissättning.

Kanske anser marknaden att ditt scenario inte är sannolikt eller att effekterna av det scenariot inte blir som du tror.
Återigen så hur kommer en lågkonjunktur påverka bostadsmarknaden?
Eller blir det aldrig mer lågkonjunktur?

Räntesättningen sker från nuläge och med den tro som finns här och nu.
2017-11-30, 10:39
Medlem
Klockan 11:45 meddelar regeringen sitt beslut angående de nya föreslagna amorteringskraven från FI.

Vid ett besked om införande, tror ni priserna får sig en extra skjuts nedåt eller är detta redan inprisat?

Värt att notera så räknar FI med att detta kommer beröra 30% av de nya låntagarna i Stockholm.

Hur stor blir effekten på slutpriserna när 30% av de nya låntagarna måste amortera betydligt mer än tidigare? Onekligen intressanta tider framöver.
2017-11-30, 10:48
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Vilket skämt. Innerstadspriser i Solna. Varför tar de så hutlöst betalt för dessa lägenheter?

Läste nånstans att byggarna (alla led) har sett hur mycket som köpts på spekulation där spekulanten tjänar pengar på deras svett sas. och att de numera har lärt sig att ta rätt betalt. Vad jag förstår så är det ingen spekulant som är tokig nog att köpa på dessa nivåer i tron att de kommer få ändå mer betalt om ett par år!

Min tanke är att de bet sig i foten när elimerade spekulanten genom högre priser? Det var spekulanten som såg till att projekten blev slutsålda!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in