2017-11-05, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-Vitamin
Detta har säkert avhandlats tidigare, men kan någon förklara för mig hur CSN kan tillåtas skjuta på utbetalningarna helt godtyckligt? Skiter man fullständigt i att människor har räkningar att betala?

Som nu senast skulle pengarna - preliminärt - betalas ut den 3:e november. Nu är de framskjutna till den 7:e november - preliminärt! På ren svenska: vad fan är problemet med att betala ut pengarna kring den 25:e varje månad som vore det en löneutbetalning så att studerande kan leva normalt?

När det är preliminärt brukar det bero på att allt inte är klart för utbetalning. Är du säker på att du är registrerad på rätt antal hp enligt din ansökan och att du lämnat studieförsäkran? Annars skulle jag kontakta CSN för de skjuter inte upp utan anledning.
Citera
2017-11-05, 12:09
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frx
När det är preliminärt brukar det bero på att allt inte är klart för utbetalning. Är du säker på att du är registrerad på rätt antal hp enligt din ansökan och att du lämnat studieförsäkran? Annars skulle jag kontakta CSN för de skjuter inte upp utan anledning.

Studieförsäkran är lämnad och skolan jag läser hos har vidimerat min antagning. Jag får väl vänta och se om stålarna dyker upp på tisdag, annars ringer jag.
Citera
2017-11-05, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-Vitamin
Studieförsäkran är lämnad och skolan jag läser hos har vidimerat min antagning. Jag får väl vänta och se om stålarna dyker upp på tisdag, annars ringer jag.

Om det fortsätter stå preliminärt lär inga pengar komma. Du ska inte bara vara antagen utan registrerad också, och på rätt antal poäng. Skulle du exempelvis ha sökt för heltid men blivit registrerad för halvtid kommer du inte få några pengar förrän det är rättat.
Citera
2017-11-05, 21:45
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frx
Om det fortsätter stå preliminärt lär inga pengar komma. Du ska inte bara vara antagen utan registrerad också, och på rätt antal poäng. Skulle du exempelvis ha sökt för heltid men blivit registrerad för halvtid kommer du inte få några pengar förrän det är rättat.

Jag är i slutveckan av min kurs, så rimligtvis borde jag vara registrerad. Och det är på 100% (som för övrigt är ett jävla tempo att läsa på!) så vi får se vad som händer. Jag tror det ordnar sig!
Citera
2017-11-07, 00:36
Medlem
kackes avatar
Tjoho har en fråga jag önskar att någon förhoppningsvis kan svara på.

Jag fortsätter att vara dum och söka för en termin istället för ett helt år som man kan göra.

Vet någon om man kan ändra ansökan till ett år (alltså till juni 2018) istället för nuvarande v2 2018?
Citera
2017-11-08, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kacke
Tjoho har en fråga jag önskar att någon förhoppningsvis kan svara på.

Jag fortsätter att vara dum och söka för en termin istället för ett helt år som man kan göra.

Vet någon om man kan ändra ansökan till ett år (alltså till juni 2018) istället för nuvarande v2 2018?

Ja, gå in och ändra din ansökan bara. Det gamla beslutet gäller tills du får ett nytt.
Citera
2017-11-08, 17:55
Medlem
Pegganns avatar
Bör man maximera sitt CSN-lån och spara de pengar som blir kvar i månadens slut eller ska man välja att inte maximera lånet?

Har räknat ut att min skuld blir runt 180 000kr om jag tar hela lånet. Är det mycket? Vad kommer räntekostnaden i månaden att bli? Hur kommer det påverka mina chanser att låna till min framtida bostad?
Citera
2017-11-15, 16:49
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peggann
Bör man maximera sitt CSN-lån och spara de pengar som blir kvar i månadens slut eller ska man välja att inte maximera lånet?

Har räknat ut att min skuld blir runt 180 000kr om jag tar hela lånet. Är det mycket? Vad kommer räntekostnaden i månaden att bli? Hur kommer det påverka mina chanser att låna till min framtida bostad?

Bostad blir svårt om du behöver låna för utbildning.
Jag fick lägga 600k från egen ficka lånefri när jag köpte mitt nuvarande boende.
Citera
2017-11-17, 10:21
Medlem
Tjo

Om man söker den vanliga studiebidraget eller medel eller va det nu heter och så passar man på att ta studielån samtidigt (om man ska gå komvux), klarar man sig då helt själv med försörjningen eller måste man ansöka om ekonomiskt bistånd? Är det bara första månaden som man får studiemedeln som slösas lite för att man ska skaffa skolböcker?

Tänkte ju att man helst hade velat slippa soc
Citera
2017-11-17, 13:29
Medlem
Pegganns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax
Bostad blir svårt om du behöver låna för utbildning.
Jag fick lägga 600k från egen ficka lånefri när jag köpte mitt nuvarande boende.

Var det en tvåa i Stockholms innerstad? Svårt att tänka mig att alla behöver 600k kontantinsats.
Citera
2017-11-17, 19:59
Medlem
softcore123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tony0682
Tjo

Om man söker den vanliga studiebidraget eller medel eller va det nu heter och så passar man på att ta studielån samtidigt (om man ska gå komvux), klarar man sig då helt själv med försörjningen eller måste man ansöka om ekonomiskt bistånd? Är det bara första månaden som man får studiemedeln som slösas lite för att man ska skaffa skolböcker?

Tänkte ju att man helst hade velat slippa soc

Totalsumman som du kan få både från bidrag och från lån beror väl lite på hur gammal du är? Är inte helt hundra på hur mycket du kan få med både bidrag och lån när du studerar på komvux, kanske kan någon annan uppmärksamma det? Tror i alla fall att åldern på hur mycket bidrag du kan få är 25 år, lån delen har jag ingen aning om hur mycket du får, men är du över 25 så borde nog bidrag+lån räcka.
Citera
2017-11-18, 20:22
Medlem
Azizoks avatar
Ska man betala tillbaka studielån vid det fall som man inte klarar av en kurs på Komvux? I vilket fall ska man betala tillbaka studiemedel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in