Citat:
Ursprungligen postat av
troglodyten
Den exakta kalkylräntan är inte så intressant imho, det är att det tillkommit en post som ökar kalkylkostnaden med 50% (6% kalkylränta). Sedan kan man argumentera detaljer.
Sedan är FI på krigsstigen, om bankerna försöker kringgå reglerna genom att sänka kalkylräntan eller tilllåta "återbelåning" kommer FI att hoppa jämfota på dem, bokstavligen, för att visa vem som bestämmer.
Jag tror att bankerna börjar få lite "Fear of God" nu.
Vad får du 6% ifrån, har du personlig erfarenhet av den relativt låga kalkylräntan? Jag har oftare hört 7-8%.
Och det är inte bankerna som kringgår några regler om kunden höjer upp sitt lån igen, och det finns inget i några regler som hindra ökad belåning.
En bra regel för den kund som är ekonomisk är att t.ex. varje år göra en koll på vilken bank som för tillfället erbjuder bäst ränta och att byta till denne. I samband med det anger man också hur mycket man vill låna. Eller så stannar man kvar hos sin bank men drar upp belåningen till nivån som gällde innan man började amortera. Inget hindrar detta.
Om det sedan är klokt att amortera eller inte är en helt annan fråga. Personligen anser jag att det är klokare att ta de pengarna och månadsspara i börsen. Det ger låg risk över tid då pengarna inte kommer in i en klump vid ett tillfälle, utan istället månadsvis. Samtidigt ger det klart högre förväntad avkastning vilket sänker nettoskulden snabbare.
Hoppa jämfota kommer knappast FI kunna göra om detta. De kan inte införa regler som hindrar upplåning. Möjligen kan de sänka maxbelåningen från 85 till kanske 80% men då blir det ännu svårare för de som ska köpa sin första bostad.