2017-11-30, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Vilket skämt. Innerstadspriser i Solna. Varför tar de så hutlöst betalt för dessa lägenheter?
Det kostar att bygga.
2017-11-30, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvej
Bara det att takten på nedgången sedan augusti 2017 skulle innebära att priserna fallit med 40% i augusti 2018. Mycket kan såklart hända, men att döma ut "nollscenariot" som helt orimligt är inget man brukar göra i andra samhällsvetenskapliga områden som handlar om att förutsäga en utveckling. Hade ett prisfall med 40% inneburit att bostadspriserna fallit under hushållens inkomster så hade jag kunnat köpa att det var "orimligt". Men så är ju inte fallet, 40% innebär bara att priserna är tillbaka på 2013-nivån (eller 2011-2012 kanske, justerat för inflation).

1. Det är nio mån till aug och fem till april.

2. Vad menar du med "bostadspriserna fallit under hushållens inkomster"?

3. Nej, 40% prisfall är en tillbakagång på mellan 7 år (valueguard) till 11 år (mäklarstatistik). Tar man hänsyn till inflationen blir får du lägga på ytterligare några år.
2017-11-30, 00:32
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Jag tröttnade på metadiskussion som du hoppade in i ang. 40% nedgång till våren vilket är så pass bisarrt att jag inte ens orkar diskutera den saken mer.
Det hade det kanske varit mer rimligt att säga just det, istället för att börja raljera om något helt ovidkommande.

Håller du med om att ifall folk blir inlåsta i sin bostad så är det en bostad mindre på marknaden, och ett hushåll mindre som eftersöker bostad på marknaden? För i sådana fall så borde du inse att just inlåsningseffekten går jämnt ut när det kommer till påverkan på pris.
2017-11-30, 00:39
Medlem
Citat:
Har du aldrig köpt aktier?
Inga avslut = inga prisförändringar

Dra ner på knarket...

När en vara inte har en efterfrågan så är antingen marknaden mättad eller är prisbilden helt fel. Då är det naturliga en prisnedgång för att återigen möta köparna.
2017-11-30, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Det hade det kanske varit mer rimligt att säga just det, istället för att börja raljera om något helt ovidkommande.

Håller du med om att ifall folk blir inlåsta i sin bostad så är det en bostad mindre på marknaden, och ett hushåll mindre som eftersöker bostad på marknaden? För i sådana fall så borde du inse att just inlåsningseffekten går jämnt ut när det kommer till påverkan på pris.

Jag håller med om att det skulle få en effekt bland de som flyttar runt i samma bestånd. Det finns dock väldigt många som skulle vilja flytta till BR om de hade råd. Det finns även en hel del som skulle flytta till sthlm och hellre ta ett jobb där om priserna sjönk (som idag är tvingade att jobba på mindre ort). Dessa kommer snappa upp dessa lägenheter snabb.

Alla spruckna bostadsbubblor har ett långsamt förlopp. Det tar flera år.
2017-11-30, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuneiforme
När en vara inte har en efterfrågan så är antingen marknaden mättad eller är prisbilden helt fel. Då är det naturliga en prisnedgång för att återigen möta köparna.

Det jag skrev var inte en subjektiv uppfattning eller åsikt. Det var fakta. Det är inte ens öppet för diskussion.
2017-11-30, 00:47
Medlem
Hejsvejs avatar
Citat:
1. Det är nio mån till aug och fem till april.

2. Vad menar du med "bostadspriserna fallit under hushållens inkomster"?

3. Nej, 40% prisfall är en tillbakagång på mellan 7 år (valueguard) till 11 år (mäklarstatistik). Tar man hänsyn till inflationen blir får du lägga på ytterligare några år.

1. Ok, så 40% på nio månader är rimligt då?

2. Menade tillgångar (vilka är knutna till inkomster). Poängen var att någonstans måste priserna bottna. En sådan absolut botten i ett läge där efterfrågan fortfarande finns är när man inte behöver ta lån alls för att köpa.

3. Ok. Tittade på husmask. Men det gör detsamma, kontentan är att många drabbas men att priserna fortfarande överstiger det som folk har sparat på banken.
2017-11-30, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvej
1. Ok, så 40% på nio månader är rimligt då?

2. Menade tillgångar (vilka är knutna till inkomster). Poängen var att någonstans måste priserna bottna. En sådan absolut botten i ett läge där efterfrågan fortfarande finns är när man inte behöver ta lån alls för att köpa.

3. Ok. Tittade på husmask. Men det gör detsamma, kontentan är att många drabbas men att priserna fortfarande överstiger det som folk har sparat på banken.

1. Jag tror att priserna någon gång kommer att sjunka 30-40% men jag ser det som extremt osannolikt att det händer under 2018. Min gissning är snarare flera år fram i tiden och precis som Trilske var inne på så tror jag på en kommande rekyl i slutet av vintern. Mycket beror också på vad regeringen säger ang. amorteringskravet och vad RB beslutar.

2. Den absoluta botten är 0 kr. Extrema räntor gör att avgifterna blir skyhöga. Så pass höga att bostadsrätterna blir värdelösa. Du kan dock applicera det resonemanget på villor.
2017-11-30, 01:10
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Det jag skrev var inte en subjektiv uppfattning eller åsikt. Det var fakta. Det är inte ens öppet för diskussion.
Om samtliga som äger en viss typ av ovanlig blomma vill ha en miljon för att sälja, men ingen köpare kan tänka sig ge mer än 1000 kr, så spelar det ingen roll att ägarna säger att blomman är värd en miljon. Det är den ju inte för då hade någon kunnat tänka sig att köpa den.

Jag kan inta bara hitta på att min mobil är värd en miljon, och sen säga att jag är miljonär. Det är vad en vara nuvarande köps för som avgör vad den är värd, inte vad säljarna begär. Det måste du väl ändå förstå.
2017-11-30, 01:12
Medlem
Citat:
Du måste ha hört duktigt fel på siffran 40% till våren 2018... Då skulle alla stockholmare som köpt senaste 11 åren vara under vattnet. Med tanke på att man bor i snitt i en lägenhet i 5 år så betyder det i princip att samtliga stockholmare (utom möjligen pensionärer) skulle få för sig att sälja med förlust. Detta utan att det varken har höjts räntor eller blivit massarbetslöshet. Tillåt mig tvivla!
Dawlish verkar inte ha så bra koll på siffrorna dessvärre, skulle tvivla mycket starkt på hans källor och yttranden i tråden. Med den matematikkunskapen hamnar man inte på private banking event med DB
2017-11-30, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Om samtliga som äger en viss typ av ovanlig blomma vill ha en miljon för att sälja, men ingen köpare kan tänka sig ge mer än 1000 kr, så spelar det ingen roll att ägarna säger att blomman är värd en miljon. Det är den ju inte för då hade någon kunnat tänka sig att köpa den.

Jag kan inta bara hitta på att min mobil är värd en miljon, och sen säga att jag är miljonär. Det är vad en vara nuvarande köps för som avgör vad den är värd, inte vad säljarna begär. Det måste du väl ändå förstå.

Jag förstår vad du menar, men marknaden fungerar inte så.
2017-11-30, 01:21
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Det är låga priser i förhållande till inkomst (skuldkvot). Fokus är att begränsa skuldkvoten. Så länge priserna är <4,5x årsinkomst brutto så är det att betrakta som "lågt" i denna kontext.
Okej, jag har ingen koll på detta men vill gärna förstå bättre!
Kanske är jag dum, men VARFÖR skulle priserna sjunka så drastiskt? Självklart förstår jag att ökad ränta innebär ökade avgifter och därmed höga månadskostnader som folk tillslut inte har råd med. Men i nuläget är räntan oförändrad och jag tror knappast att gemene man ''tänker'' så himla långt egentligen? Folk har överbelånat sig i flera år nu, trots alla varningar om bostadskrasch, varför skulle Svenssons helt plötsligt vakna?

Dessutom byggs det ju knappt några hyresrätter, och de som byggs har skyhöga hyror och långa köer. Vart fan bor folk då?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in