Sure, jag håller med om att det är otroligt, jag menar bara att om hela staden mer eller mindre upplöses vid 40% på 5 månader är 10-15% på 2-3 månader rätt jävla signifikant.
Ja, det är signifikant men det är en annan diskussion.
Nej, vi dividerar att det är omöjligt att det sker inom fem månader.
Desto lägre priserna blir desto fler blir inlåsta och därför blir marknaden trögare och ledtiderna längre. Det är en självklarhet.
Jag upprepar. Vi dividerar vad som händer inom 5 mån inte 5 år.
Om fler blir låsta till sin lägenhet så innebär det ju också att dessa personer inte flyttar till någon lägenhet d.v.s. antalet budgivare på de objekt som faktiskt säljs blir markant färre.
Allting pekar på att det kommer bli prisnedsättningar på säkert 30 %. Förhoppningsvis hamnar alla luffare som tagit lån på sin årslön x 20 på gatan där de hör hemma, alternativt på lyxfällan.
Nej, vi dividerar att det är omöjligt att det sker inom fem månader.
Desto lägre priserna blir desto fler blir inlåsta och därför blir marknaden trögare och ledtiderna längre. Det är en självklarhet.
Jag upprepar. Vi dividerar vad som händer inom 5 mån inte 5 år.
Om det är just de fem månaderna det gäller så har du säkert rätt. För egen del är själva magnituden för möjligt skalv huvudsaken. Vad gäller konsekvenserna av en kraftig nedgång på säg 30%, så betyder inte en eller ett par månader hit eller dit så mycket för mig. Men om ditt huvudfokus är tidpunkten så ok.
jag [n=1] noterade att Booli värderar min villa [n=1] högre än för en månad sedan. För nästan tankarna till en stigande trend. Och inte några 10-15% prisnedgång.
Tråden är tamejfan inte en dag gammal och nog har vi redan hittat årets minst intellektuella inlägg.
Jag skiter i det här, det går inte att läsa vad detta ** torkar av sig med handen och lägger på nätet.
Hela tråden kommer ändå bli bannad så kommer skräpet få sitta där själv.
Senast redigerad av Trillske 2017-11-29 kl. 22:39.
På aktiemarkanden är en klassiker "försök inte fånga den fallande kniven".
Nu är bostadsmarknaden som tur var inte av ren investerings-dignitet. Men köpa nya bostäder är aldrig ett "måste", utan föregås alltid av avvägd bedömning. De som väljer att sälja i köparens marknad däremot har ofta ett "måste" över sig, vilket psykologiskt förvärrar rekylen.
Tror vi är inne för en stökig tid framöver som kommer påverka sverige som nation.
Att tro 40% är nån typ av botten eller worst-case-scenario är ett önsketänkande om något.
är förmodligen mer troligt den fortsätter dala i samma takt en lång tid framöver
Tycker mig se en ökning av objekt där kronofogdens logotyp står.. och det redan nu.
bara en upplevd faktor? nån som sett statistik?
Jag tycker moderator kan låsa den här tråden redan nu. Det är bara en fortsättning på Bostadsbubbla i Sverige-tråden. Vi har samma aktörer, samma trötta pajkastning och "argument".
Mitt-namn förstår fortfarande inte grundläggande prissättningsmekanismer och alpha101 fattar ingenting...
Jag tröttnade på metadiskussion som du hoppade in i ang. 40% nedgång till våren vilket är så pass bisarrt att jag inte ens orkar diskutera den saken mer.
Såna som du skulle för ett år sen sagt att 10% nedgång på bomarknaden i Stockholm var så bisarrt etc.
Om du tror att 40% nedgång skulle vara omöjligt så tänk igen. Det säljs ju bostadsrätter för tolv-femton millar i Stockholm. Det finns gott om fallhöjd.
En blind höna kan till och med fatta att priserna inte kommer gå ner 40% på 5 mån.
Räntorna måste upp minst 2% om det skall vara möjligt och det lär inte hända förrän många år eller om det ens kommer ske.
Swedbank har 2% på 3 mån räntan. 3.33 på 10års räntan.
Alltså tror dom på en höjning på ca 1.5% på 10 år.
Finns ingen bank som tror på stora rönte höjningar.
Såna som du skulle för ett år sen sagt att 10% nedgång på bomarknaden i Stockholm var så bisarrt etc.
Om du tror att 40% nedgång skulle vara omöjligt så tänk igen. Det säljs ju bostadsrätter för tolv-femton millar i Stockholm. Det finns gott om fallhöjd.
Knappast. Jag har påtalat riskerna under flera år. Tror att du har fått min uppfattning helt om bakfoten. Det jag vänder mig mot är galna gissningar som strider mot all rim och reson. Jag tillhör varken bubbelbabblarna eller förnekarna.
En blind höna kan till och med fatta att priserna inte kommer gå ner 40% på 5 mån.
Räntorna måste upp minst 2% om det skall vara möjligt och det lär inte hända förrän många år eller om det ens kommer ske.
Swedbank har 2% på 3 mån räntan. 3.33 på 10års räntan.
Alltså tror dom på en höjning på ca 1.5% på 10 år.
Finns ingen bank som tror på stora rönte höjningar.
Precis. Det är dit jag vill komma men det verkar liksom omöjligt för folk att förstå att vår ränta måste justeras i samklang med ECB såvida vi inte vill sätta totalstopp för vår export.
Hur ser låneuppläggen ut nu jämfört med 15 år sedan - hur lång tid sätts avbetalningen på, har den förändrats?
För det känns som priserna är sekundärt och månadskostnaden är det primära. Eller ja priset för säljaren så klart men månadskostnaden för köparen.