2017-11-30, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvej
Fast du har ju gissat, och argumenterat för, att 40% är orimligt. Så indirekt måste du ha en uppfattning.

Jag gissar också att det inte blir ett tredje världskrig inom 5 månader. Mina argument är inte plockade ur arslet så du kan gå tillbaka till dem och upplysas av min eminenta kunskap.
2017-11-30, 00:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av troglodyten
Booli-statistiken visar inte med nödvändighet några faktiska avslut, bara att budgivningsnivån sjunker mer och mer innan objekten dras tillbaka, alltså väldigt få faktiska avslut. Bankerna har strypt kreditkranen rätt ordentligt för att de har insett att FI har fått ett faktiskt mandat och kan utöka kraven ännu mer. Avsluten kommer senare när vissa grupper *måste* sälja.
Ja, man kan fråga sig hur mycket avslut som egentligen görs. Om vi tittar på perioden 1-28 november, ettor och tvåor på Södermalm, så visar Booli på 134 slutbud ifjol och 155 slutbud i år. Så antingen har likviditeten där varit bättre än ifjol, eller så är Boolistatistiken full av slutbud som aldrig blev affär.

Nivåerna på slutbuden har som bekant varit fallande i år månad för månad sedan i somras, ifjol var det tvärtom.

Om vi tar fasta på att Erik Olsson i TV4-intervjun redan för över en månad sedan talade om 10-15% verkligt prisfall sedan sommaren, så skulle det kunna va så att situationen idag är ännu värre än vad Booli (Husmask/Penates) indikerar. Samtidigt har jag ingen alldeles klar bild av hur något sådant skulle ha skett. En variant vore förstås rena bluffbud som läggs för att trissa upp bilden av priset, men där ingen sedan köper, men det är svårt att tro att något sådant skulle va vanligt förekommande. Men inte heller att säljare får bud i linje med vad de begärt, men ändå backar, verkar ju sannolikt. Så summa summarum: det är svårt att veta vad som händer just nu.

När det gäller försäljningen av nyproduktion så tyder ju allt på att den går väldigt dåligt. Så vad händer på Södermalm, handlas det mer eller mindre än ifjol, och om mindre, varför visar Boolistatistiken över antal slutbud en ökning.

Ytterligare en variant är att det finns en massa annonser som inte får ett enda bud, men som när de dras tillbaka hamnar i statistken för slubud med begärt pris. I så fall kan man misstänka att folk snarare begärt över medianpriserna, och då skulle vi som sagt kunna ha en verklig bild som är (mycket) sämre än vad Booli visar.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-11-30 kl. 00:22.
2017-11-30, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Om man hade bra vänner. D.v.s. som för 5 år sedan om man gick till SBAB. Ännu längre tillbaka behövde man dock ännu bättre vänner. För 2 år sedan behövde man återigen väldigt bra vänner för att slippa kontantinsats.

2018 är det oklart om det räcker med kompisar längre. Jag tror till och med den statliga banken fick kalla fötter och la ner det där.

Trodde alla var lika mycket värda i statens ögon

Hittills har väl SBAB var den mest generösa kreditgivaren pga att de inte har samma vinstförväntningar men jag har hört att en annan (ny?) aktör kommit in på marknaden med slappare krav.
2017-11-30, 00:05
Medlem
Detta lär ju vara det berömda nybygget Derby. Till det modesta priset 3.6 miljoner så får du en liten etta i en helt säkert problemfri brf.

Med det nya amorteringskravet så lär du tjäna cirkus 800k. Om det blir på håret att du klarar av att få lån så kommer du amortera en del.

Inflytt om 2 år. Om det någonsin kommer byggas.

https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-rasunda-solna-kommun-garvis-carlssons-gata-12407418
2017-11-30, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Ja, man kan fråga sig hur mycket avslut som görs. Om vi tittar på perioden 1-28 november, ettor och tvåor på Södermalm, så visar Booli på 134 slutbud ifjol och 155 slutbud i år. Så antingen har likviditeten där varit bättre än ifjol, eller så är Boolistatistiken full av slutbud som aldrig blev affär.

Nivåerna på slutbuden har som bekant varit fallande i år månad för månad sedan i somras, ifjol var det tvärtom.

Vad menar du? När man söker på booli så ser man ju endast avslut. I alla fall när jag slår på en random utvald gata i stockholm.
2017-11-30, 00:08
Medlem
cybergrodans avatar
Det är sånt jäkla tjat om bostadsmarknaden, men det verkar bara vara i Stockholm som det märks? Självklart lär det märkas för alla om räntan höjs, men i min stad är priserna minst lika höga som i somras. Möjligen att ett fåtal villor och fritidshus har sålts för utgångspriset eller strax under, men lägenheterna går fortfarande uppåt.

Senast idag såg jag flera mindre lägenheter som gick för över miljonen, och jag köpte själv en likvärdig (faktiskt ''bättre'' i flera avseenden) lägenhet för under 900k för 1.5 år sedan.
2017-11-30, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Detta lär ju vara det berömda nybygget Derby. Till det modesta priset 3.6 miljoner så får du en liten etta i en helt säkert problemfri brf.

Med det nya amorteringskravet så lär du tjäna cirkus 800k. Om det blir på håret att du klarar av att få lån så kommer du amortera en del.

Inflytt om 2 år. Om det någonsin kommer byggas.

https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-rasunda-solna-kommun-garvis-carlssons-gata-12407418

Vilket skämt. Innerstadspriser i Solna. Varför tar de så hutlöst betalt för dessa lägenheter?
2017-11-30, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Det är sånt jäkla tjat om bostadsmarknaden, men det verkar bara vara i Stockholm som det märks? Självklart lär det märkas för alla om räntan höjs, men i min stad är priserna minst lika höga som i somras. Möjligen att ett fåtal villor och fritidshus har sålts för utgångspriset eller strax under, men lägenheterna går fortfarande uppåt.

Senast idag såg jag flera mindre lägenheter som gick för över miljonen, och jag köpte själv en likvärdig (faktiskt ''bättre'' i flera avseenden) lägenhet för under 900k för 1.5 år sedan.

Det är kreditkranen som har dragits åt och därför märks det mest på dyra objekt. Jag vet inte var du bor men det kanske inte finns så dyra lgh där? När det gäller det nya amorteringskravet så kommer det ju nästan bara att slå mot sthlm.
2017-11-30, 00:16
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Det är kreditkranen som har dragits åt och därför märks det mest på dyra objekt. Jag vet inte var du bor men det kanske inte finns så dyra lgh där? När det gäller det nya amorteringskravet så kommer det ju nästan bara att slå mot sthlm.
Jag bor i Gävle, så det är ju inte i närheten av priserna i Stockholm. Men de flesta mindre ettor i centrum går ändå kring miljonen, så skulle inte säga att det är särskilt låga priser.
2017-11-30, 00:18
Medlem
Hejsvejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Jag gissar också att det inte blir ett tredje världskrig inom 5 månader. Mina argument är inte plockade ur arslet så du kan gå tillbaka till dem och upplysas av min eminenta kunskap.

Bara det att takten på nedgången sedan augusti 2017 skulle innebära att priserna fallit med 40% i augusti 2018. Mycket kan såklart hända, men att döma ut "nollscenariot" som helt orimligt är inget man brukar göra i andra samhällsvetenskapliga områden som handlar om att förutsäga en utveckling. Hade ett prisfall med 40% inneburit att bostadspriserna fallit under hushållens inkomster så hade jag kunnat köpa att det var "orimligt". Men så är ju inte fallet, 40% innebär bara att priserna är tillbaka på 2013-nivån (eller 2011-2012 kanske, justerat för inflation).
2017-11-30, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Jag bor i Gävle, så det är ju inte i närheten av priserna i Stockholm. Men de flesta mindre ettor i centrum går ändå kring miljonen, så skulle inte säga att det är särskilt låga priser.

Det är låga priser i förhållande till inkomst (skuldkvot). Fokus är att begränsa skuldkvoten. Så länge priserna är <4,5x årsinkomst brutto så är det att betrakta som "lågt" i denna kontext.
2017-11-30, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dawlish
Jag var på ett private banking event som Danske Bank anordnade i förra veckan för väldigt förmögna personer.

En del av seminariumet handlade just om bostadsmarknadssituationen (akutinsatt, resten handlade om equityallokering) och DBs utlåtande om läget. Massa grafer etc involverat förstås. Man konstaterade först det uppenbara, att marknaden har rasat med minst 10% sedan augusti. Vidare förutspår DBs analytiker att det kommer falla till 40% mot våren 2018.

Han menade också att det skulle försvaga den svenska kronan som skulle landa på runt 9 gentemot euron. Det i sin tur skulle dock öka exporten, men påverka finansmarknaden till det negativa i stort.

Arbetssituationen i landet menar DB kommer inte att påverkas nämnvärt, och man tror att det nya amorteringsförslaget kommer de facto att klubbas och påverka alla som är belånade mer än 10% av sin bruttoinkomst. Dvs, nya kravet kommer slå mot dem som har det allra sämst ställt, minst lön och högst lån. Rimligt förstås.

Hur som helst, poängen är att inte ens bankerna kan längre blunda för prisfallet. Nissen från DB försökte lugna alla närvarande med en väldigt nervös stämma, som bara avslöjade det ekonomiska förfallet som sker i Sverige.

Nu vet ni det.

Det kanske gynnar exporten men Sverige som land är extremt importberoende idag. Priserna på dagligvaror kommer att dra iväg rejält om den svenska kronan försvagas ytterligare. Detta är ytterligare en faktor man bör ta i beaktande när det gäller ökningarna i hushållens utgifter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in