2017-11-29, 23:26
Medlem
troglodytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Precis. Det är dit jag vill komma men det verkar liksom omöjligt för folk att förstå att vår ränta måste justeras i samklang med ECB såvida vi inte vill sätta totalstopp för vår export.

Är det inte lite ... patetiskt allt det här? Andra epoker hanterar rätten till yttrandefrihet, kampen mot slaveri, och vi ? Kampen för att en 3a BR i Stockholms innerstad minsann förtjänar att kosta minst 100 kkr/kvm, Sverige är ju ....speciellt?

OnT:
Booli-statistiken visar inte med nödvändighet några faktiska avslut, bara att budgivningsnivån sjunker mer och mer innan objekten dras tillbaka, alltså väldigt få faktiska avslut. Bankerna har strypt kreditkranen rätt ordentligt för att de har insett att FI har fått ett faktiskt mandat och kan utöka kraven ännu mer. Avsluten kommer senare när vissa grupper *måste* sälja.
2017-11-29, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troglodyten
Är det inte lite ... patetiskt allt det här? Andra epoker hanterar rätten till yttrandefrihet, kampen mot slaveri, och vi ? Kampen för att en 3a BR i Stockholms innerstad minsann förtjänar att kosta minst 100 kkr/kvm, Sverige är ju ....speciellt?

OnT:
Booli-statistiken visar inte med nödvändighet några faktiska avslut, bara att budgivningsnivån sjunker mer och mer innan objekten dras tillbaka, alltså väldigt få faktiska avslut. Bankerna har strypt kreditkranen rätt ordentligt för att de har insett att FI har fått ett faktiskt mandat och kan utöka kraven ännu mer. Avsluten kommer senare när vissa grupper *måste* sälja.

Du har helt fel. Booli-statistiken baseras endast på avslut som den hämtar in från mäklarnas hemsidor (alltså inte Hemnet som många tror).

Och, ja bankerna har sedan augusti börjat smygstrypa krediterna. Det tror jag är den primära orsaken till priskorrigeringen. Det är anledningen till varför oron började i sthlm city där objekten är dyrast.

Edit:
Tycker inte att det var patetiskt att kämpa för yttrandefrihet. De hade så klart inte dagens problem men det betyder ju inte att allt var bättre förr.
Senast redigerad av mitt-namn 2017-11-29 kl. 23:37.
2017-11-29, 23:39
Medlem
En stor del av bubblan har ju skjutits in i bostadsrätternas låga avgifter, det vill säga där man inte tagit hänsyn till värdeminskning/underhåll. Det kommer komma som en mini-bubbla efter några år, hur länge den speciella låga avgiftsnivån nu gäller, för att senare övergå till små explosioner här och där när pengar till underhåll saknas och föreningen måste kräva in pengar från bostadsrättsinnehavarna.

Men den största bubblan kommer ju som bekant från spekulanter som överköpt och inte har något annat val än att sälja. De kan inte bo i fler lägenheter än 1. De som varit sent ute och inte riktigt förstått reglerna, t.ex. för omvandling till hyresrätt, kommer gå i konkurs och bankerna kommer vara störst på tillgångssidan. De i sin tur har inget emotionellt band till inköpspriset, utan säljer till högstbjudande oavsett hur lågt de bjuder.
2017-11-29, 23:39
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananmanen
Swedbank har 2% på 3 mån räntan. 3.33 på 10års räntan.
Alltså tror dom på en höjning på ca 1.5% på 10 år.
Åh gud. Inte en till. Varför klickade jag?

Iaf: det betyder absolut inte att de tror på en höjning på 1.5% på 10 år. De tror att snitträntan från t0 till 10 år framåt kommer att vara (strax under) 3.33%. Nu förtäljer inte denna data huruvida de tror att räntan ska studsa runt som en jojo mellan -48% och 97%, men i vart fall säger den inte vad du lyckas tro att den säger.

Matematik? Grundskola? Äh, som sagt, varför klickade jag.
2017-11-29, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Hur ser låneuppläggen ut nu jämfört med 15 år sedan - hur lång tid sätts avbetalningen på, har den förändrats?
För det känns som priserna är sekundärt och månadskostnaden är det primära. Eller ja priset för säljaren så klart men månadskostnaden för köparen.

IDAG
15% kontantinsats
2% amortering/år tills belåningsgraden är 70%
1% amortering/år tills belåningsgraden är 50%
0% amortering på belåningsgrad under 50%

För 15 år sedan kunde man väl låna hela beloppet amorteringsfritt? Någon som kommer ihåg?
2017-11-29, 23:42
Medlem
Citat:
IDAG
15% kontantinsats
2% amortering/år tills belåningsgraden är 70%
1% amortering/år tills belåningsgraden är 50%
0% amortering på belåningsgrad under 50%

För 15 år sedan kunde man väl låna hela beloppet amorteringsfritt? Någon som kommer ihåg?
Du har helt rätt.
2017-11-29, 23:42
Medlem
Hejsvejs avatar
Citat:
Knappast. Jag har påtalat riskerna under flera år. Tror att du har fått min uppfattning helt om bakfoten. Det jag vänder mig mot är galna gissningar som strider mot all rim och reson. Jag tillhör varken bubbelbabblarna eller förnekarna.

Vad anser du vara en rimlig gissning för Stockholms innerstad för, låt säga, augusti 2018? Hur mycket ner från nivåerna augusti 2017?
2017-11-29, 23:44
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Om man hade bra vänner. D.v.s. som för 5 år sedan om man gick till SBAB. Ännu längre tillbaka behövde man dock ännu bättre vänner. För 2 år sedan behövde man återigen väldigt bra vänner för att slippa kontantinsats.

2018 är det oklart om det räcker med kompisar längre. Jag tror till och med den statliga banken fick kalla fötter och la ner det där.
2017-11-29, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvej
Vad anser du vara en rimlig gissning för Stockholms innerstad för, låt säga, augusti 2018? Hur mycket ner från nivåerna augusti 2017?

Det är helt och hållet upp till makroekonomiska åtgärder som ligger bortom vår kontroll och vetskap. Det går inte att göra kvalificerade gissningar när politiker kan få för sig att nu ska vi införa <insert valfri åtgärd>. Det går heller inte heller att förutspå om RB kommer låta kronan sjunka mot euron istället för att följa efter FED och ECB. Det finns för många påhitt politiker och myndigheter kan hitta på för att gissningen ens ska vara meningsfull.
2017-11-29, 23:50
Medlem
Citat:
En blind höna kan till och med fatta att priserna inte kommer gå ner 40% på 5 mån.
Räntorna måste upp minst 2% om det skall vara möjligt och det lär inte hända förrän många år eller om det ens kommer ske.
Finns ingen bank som tror på stora rönte höjningar.
Köparna av bankernas bostadsobligationer sätter räntorna i praktiken inte bankerna. Tydligen så finns det tillräckligt stor efterfrågan på obligationer med lång löptid och låg ränta, men det kan ändras snabbt.
2017-11-29, 23:52
Medlem
Hejsvejs avatar
Citat:
Det är helt och hållet upp till makroekonomiska åtgärder som ligger bortom vår kontroll och vetskap. Det går inte att göra kvalificerade gissningar när politiker kan få för sig att nu ska vi införa <insert valfri åtgärd>. Det går heller inte heller att förutspå om RB kommer låta kronan sjunka mot euron istället för att följa efter FED och ECB. Det finns för många påhitt politiker och myndigheter kan hitta på för att gissningen ens ska vara meningsfull.

Fast du har ju gissat, och argumenterat för, att 40% är orimligt. Så indirekt måste du ha en uppfattning.
2017-11-29, 23:55
Medlem
Citat:
En blind höna kan till och med fatta att priserna inte kommer gå ner 40% på 5 mån.
Räntorna måste upp minst 2% om det skall vara möjligt och det lär inte hända förrän många år eller om det ens kommer ske.
Finns ingen bank som tror på stora rönte höjningar.

De kan omvärdera räntorna snabbt och är nog inte allt för exponerade för 10års räntorna. Är det 10% som tagit den så kan de ta en del förluster om räntorna stiger för de kommer ta ut det på de rörliga räntorna eller de som desperat vill binda sig när det tar hus i helvete.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in