2019-12-20, 19:49
Medlem
ArgusOnes avatar
Morsan plockade upp en lokalköpt färdigmarinerad, kokt och giljerad från Roslagen som troligtvis blir sjukt fin. Annars verkar LIDLS ha toppkvalitet av de färdiga i butik.
Citera
2019-12-20, 23:48
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Morsan plockade upp en lokalköpt färdigmarinerad, kokt och giljerad från Roslagen som troligtvis blir sjukt fin. Annars verkar LIDLS ha toppkvalitet av de färdiga i butik.

Lidls kokta skinka utan svål fick toppbetyg i Expressens test och bottenbetyg i Aftonbladets test. Hur kan det bli så? Ojämn kvalitet och där Expressen fick tag i en bra skinka och Aftonbladet fick tag i en dålig?

Själv köpte jag en premium skinka av Scan förra året för 180 kr kilot bara för att testa. Jag tyckte inte den var något märkvärdig. Så det kommer nog bli en skinka för runt 70 kr/kg som fått hyfsat betyg i båda testerna.
Citera
2019-12-20, 23:50
Medlem
Ichwills avatar
Blir väl en skinka från Lidl, har kört på den 3-4 år i rad och varit nöjd.
Citera
2019-12-21, 12:21
Medlem
det blev en guldkötts skinka här hemma
Citera
2019-12-21, 15:55
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Lidls kokta skinka utan svål fick toppbetyg i Expressens test och bottenbetyg i Aftonbladets test. Hur kan det bli så? Ojämn kvalitet och där Expressen fick tag i en bra skinka och Aftonbladet fick tag i en dålig?

Själv köpte jag en premium skinka av Scan förra året för 180 kr kilot bara för att testa. Jag tyckte inte den var något märkvärdig. Så det kommer nog bli en skinka för runt 70 kr/kg som fått hyfsat betyg i båda testerna.

Vi körde en från LIDL för två år sedan, den var mycket fin. Sedan har jag inte hört någon klaga på den, så de verkar ha gjort något rätt med sina charkprodukter, som överlag är mycket fina.

Här kan man se en översikt av testvinnare och år. Notera dock att Svea Lantkötts inte funnits särskilt många år.

https://www.test.se/julskinka/
Citera
2019-12-21, 16:33
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epson740
det blev en guldkötts skinka här hemma

För min del blev det Silverkötts. Har inte råd med Guldkött och Bronskötts skinka är inte god. En kompromiss helt enkelt.
Citera
2019-12-23, 09:27
Medlem
guld götts för att förklara är en fadersgris av rasen duroc som paras med svensk gårdsgris vilket ger bättre smak och saftigare julskinka
Citera
2019-12-23, 10:18
Medlem
Sverige08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epson740
guld götts för att förklara är en fadersgris av rasen duroc som paras med svensk gårdsgris vilket ger bättre smak och saftigare julskinka
Oj vad du bara hoppades på att någon skulle fråga vad det var för något, och så var det ingen som frågade så du blev tvungen att förklara iallafall haha!
Citera
2021-11-22, 12:30
Medlem
CrazyWorlds avatar
Är det Lidl’s skinka som gäller i jul? Eller vilken köper ni?
Citera
2021-11-22, 21:53
Medlem
Lidl har bitvis jättebra kött, sidfläsk, kotletter, fläskfilé, högrev och färdigkokt skinka.. köpte ett år färdigkokt ng annanstans men då var den rå i mitten. Fruktansvärt. Har köpt två hittills, färdigkokt, på PULSEN, ( del av citygross)de var ok.
Citera
2021-11-24, 18:38
Medlem
Kanske direkt av någon bonde, några gjorde det förra julen, en helt ny värld öppnades, men annars bruka Coop eller Ica vara ätbar.
Citera
2021-11-25, 18:44
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salladsmix
Kanske direkt av någon bonde, några gjorde det förra julen, en helt ny värld öppnades, men annars bruka Coop eller Ica vara ätbar.

Minns nåt program av matgeek ang det där då han direkt gick till en duktig bonde som förklarade rubbet, och stod och styckade ochså. Kan ju vara upplysande innan man går till slakteriet eller ev kan det beställas via rökeriet. Orka inte googla fram det långa avsnittet men det finns där på hans kanal

i övrigt : https://www.test.se/julskinka/

men det betyder inte så mycket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in