2017-11-29, 14:30
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Absolut, men av dem är endast Romagnoli kvar, och man fullföljde inte satsningen. Berlusconi hade inte den ekonomiska uthålligheten utan hoppades på snabb utväxling där några köp och egna talanger skulle ordna sportsliga framgångar. Men det krävs oftast fortsatta investeringar eftersom man ska bygga ett lag. En del spelare kommer inte att passa in. Det handlar om att relativt snabbt bygga ett lag då spelare och kanske tränare förändras. Det tar ett tag innan man har en pålitlig stomme som man sedan kan fortsätta bygga kring.

Jämför gärna hur lång tid det tog för Juventus att återvända, trots att man hade mästare som stomme.
Jag kan hålla med om mycket, men resultatet hittills är helt enkelt för dåligt. Milan var inte helt nedmonterade till någon sorts Fiorentina eller Leeds tidigt 2000-tal när det officiellla ägarbytet skedde. Man har satsat i två år och kalibrerat truppen och Montella har faktiskt haft tid på sig. Att då efter 2,2 miljarder i sommar vara avsågade från kampen om cl-platser redan i November är underkänt. Man har förlorat mot alla top 6 lagen, inte en poäng har man lyckats skrapa ihop i de matcherna.

Jag minns att vi diskuterade juventus trupp 05/06 och jag tyckte att den var lite överskattad och gammal redan då. 07/08 tycker jag definitivt det. Nedved var 35 år. Del piero 33 år. Trezeguet 30 år, Camoranesi 31 år. Viera,Zlatan,Cannavaro,Thuram hade läämnat. Juventus 07-11 är ett bevis på att även den mest organiserade klubben behöver tid på sig att komma rätt. Men de kom faktikst till cl redan första säsongen om jag minns rätt. De var inte så här usla.
Citera
2017-11-29, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Jag kan hålla med om mycket, men resultatet hittills är helt enkelt för dåligt. Milan var inte helt nedmonterade till någon sorts Fiorentina eller Leeds tidigt 2000-tal när det officiellla ägarbytet skedde. Man har satsat i två år och kalibrerat truppen och Montella har faktiskt haft tid på sig. Att då efter 2,2 miljarder i sommar vara avsågade från kampen om cl-platser redan i November är underkänt. Man har förlorat mot alla top 6 lagen, inte en poäng har man lyckats skrapa ihop i de matcherna.

Jag minns att vi diskuterade juventus trupp 05/06 och jag tyckte att den var lite överskattad och gammal redan då. 07/08 tycker jag definitivt det. Nedved var 35 år. Del piero 33 år. Trezeguet 30 år, Camoranesi 31 år. Viera,Zlatan,Cannavaro,Thuram hade läämnat. Juventus 07-11 är ett bevis på att även den mest organiserade klubben behöver tid på sig att komma rätt. Men de kom faktikst till cl redan första säsongen om jag minns rätt. De var inte så här usla.
Ha ha du ska nog mer se det som att jag i eftertankens kranka blekhet söker efter orsaker som nog låter som ursäkter. Jag såg kanske att Napoli skulle utmana om lo Scudetto, och att Inter skulle vara med i toppen, men jag tippade också Milan på CL-plats.
Citat:

Om jag ska drista mig till att göra en prognos över säsongen:

1. Napoli
2. Juventus
3. Milan
4. Inter
5. Roma
6. Fiorentina
7. Torino
8. Lazio
9. Sampdoria
10. Atalanta
11. Sassuolo
12. Hellas
13. Udinese
14. Bologna
15. Chievo
16. Genua
17. Cagliari
18. Spal
19. Crotone
20. Benevento

Man borde ha gjort sig av med Montella tidigare.
Citera
2017-11-29, 19:46
Medlem
Fint att Giuseppi Rossi återvänder till Serie A. Kan säkert bli värdefull för Genoa, hoppas att de använder honom klokt och med måtta.
Citera
2017-11-29, 19:48
Medlem
gato12s avatar
På tal om Rossi, vad gör Paolo Rossi nuförtiden? Han var den som fick in mig på italiensk fotboll, i VM 1982.
Han kan ju knappast vara tvungen att ta så många restaurangnotor själv...?
Citera
2017-11-29, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
På tal om Rossi, vad gör Paolo Rossi nuförtiden? Han var den som fick in mig på italiensk fotboll, i VM 1982.
Han kan ju knappast vara tvungen att ta så många restaurangnotor själv...?
Paolo Rossi definierar Calcio. Skandaler, briljans och vinnarskalle. 1982 var en fantastisk saga med Paolo Rossi i huvudrollen.

https://www.youtube.com/watch?v=g7gP5NSTegM

Vad som händer nu har jag mindre koll på, men har för mig att han fixar och donar med diverse mer eller pålitliga affärsmöjligheter. Inte minst en fotbollsakademi i Perugia. Han syns såklart i TV med jämna mellanrum.
Citera
2017-11-29, 21:57
Medlem
Citat:
Paolo Rossi definierar Calcio. Skandaler, briljans och vinnarskalle. 1982 var en fantastisk saga med Paolo Rossi i huvudrollen.

https://www.youtube.com/watch?v=g7gP5NSTegM

Vad som händer nu har jag mindre koll på, men har för mig att han fixar och donar med diverse mer eller pålitliga affärsmöjligheter. Inte minst en fotbollsakademi i Perugia. Han syns såklart i TV med jämna mellanrum.
Mitt egna minne av VM 1982 är dock till tonerna av Ti amo:
https://www.youtube.com/watch?v=rxumzh4igKk

Den är dock skriven några år tidigare, men det förändrar inte mitt minne.

Det var en tid då italiensk fotboll, men också kultur som t ex musik tog steg framåt. Inte minst i Sverige. Herregud minns:
https://www.youtube.com/watch?v=syc78JzHGTs&pbjreload=10
Citera
2017-11-30, 15:52
Medlem
Från skönsjungande italienare från tidigt 1980-tal, till Coppa Italia. Kvalitetsmässigt ett steg nedåt.

Idag spelar Genoa mot Crotone (vinnaren får spela borta mot Juventus) och Udinese mot Perugia (vinnaren får spela borta mot Napoli).

Övriga resultat från de senaste två dagarna:

Cagliari 1-2 Pordenone
Torino 2-0 Carpi
Sassuolo 2-1 Bari
Chievo 1-1 Verona [Verona vann på straffar 5-4]
Sampdoria 4-1 Pescara
Spal 0-2 Cittadella

Värt att notera är att Serie C-laget Perdenone gick vidare, att Hellas vann derbyt mot Chievo, samt möjligen även att Serie B-laget Cittadella är vidare.

I nästa omgång kommer de stora elefanterna in i turneringen. Den är dock fortfarande riggad på så vis att de högst rankade har hemmaplan på den enda matchen. Dubbelmöten sker först i semifinal.

Juventus - Genoa/Crotone
Roma - Torino
Atalanta - Sassuolo
Napoli - Udinese/Perugia
Milan - Verona
Inter - Pordenone
Fiorentina - Sampdoria
Lazio - Cittadella

Inga riktigt heta matcher i den omgången, dock kan det bli ett par bra matcher i kvartsfinalerna; Juventus mot Roma samt Milan. Om Roma förlorar hemma mot Torino blir det istället Juventus mot Torino, dvs fortfarande en toppmatch. Men det är såklart fortfarande spekulationer.
Citera
2017-11-30, 19:57
Medlem
myskankans avatar
Svante Ingelsson slog ett perfekt inlägg till Maxi Lopez, som nickade in 6-3 till Udinese. Galen match, Perugia var nära på att vända när Mustacchio gjorde 4-3, Udinese ledde med 4-1 ett tag. I slutet fångade Ingelsson upp en boll precis utanför straffområdet, vände upp och stänkte in den till 7-3. Men Udine var inte klara där, matchen slutade 8-3!

Tyvärr har jag inte kunnat titta så mycket Coppa Italia som jag vill. 15:00 är en usel tid att spela match mitt i veckan. Jag älskar dom tidiga omgångarna med endast en utslagsmatch. Jag får se dom mindre lagen verkligen gå för det och dessutom roteras det en del. Mycket unga spelare som får chansen. Matcherna kan bli riktigt underhållande. Nu har jag bara haft matcherna i gång på datorn och tittat till lite då och då.

Politanos mål i sista minuten som avgjorde matchen är helt fantastiskt.
https://www.youtube.com/watch?v=PJO0F1eXjUo

Milinković-Savić drog en frispark i ribban. Inte Sergei som spelar i Lazio, utan brorsan, Torinos målvakt Vanja.
https://www.youtube.com/watch?v=N-A4BDvBCRo
Citera
2017-11-30, 22:09
Medlem
myskankans avatar
Citat:
Fint att Giuseppi Rossi återvänder till Serie A. Kan säkert bli värdefull för Genoa, hoppas att de använder honom klokt och med måtta.

Han sitter på Luigi Ferraris just nu och tittar på Coppan. Tydligen har han klarat av fystesten och kommer antagligen skriva på för Genoa till helgen.

Jag tycker att Beppe Rossi är anfallaren som gli' azzurri har saknat dom senaste åren, tyvärr hamnade han i ett skadehelvete.
Citera
2017-12-01, 16:23
Medlem
Napoli mot Juventus! Vansinnigt stor match, med mycket på spel. Kommer att bli spektakulärt.
Citera
2017-12-01, 16:31
Medlem
Serie B-tabellen toppas av Bari (29 poäng), Palermo (28 p) och Parma (26 p).

Tre lag med traditioner och publik. Palermo har tappat en del publik, men de lär återkomma vid framgångar och framtidshopp. Bari (17.200 i publiksnitt denna säsong), Palermo (6.600) och Parma (11.000).
Citera
2017-12-01, 16:41
Medlem
Citat:
Serie B-tabellen toppas av Bari (29 poäng), Palermo (28 p) och Parma (26 p).

Tre lag med traditioner och publik. Palermo har tappat en del publik, men de lär återkomma vid framgångar och framtidshopp. Bari (17.200 i publiksnitt denna säsong), Palermo (6.600) och Parma (11.000).
Samtidigt har jag en svaghet för lag med sportsliga svårigheter men där publiken möter upp. I Serie B är dessa just nu Cesena (på plats 20 av 22 lag) med ett publiksnitt på 11.900 dvs näst bäst i serien, samt Foggia (plats 17) med ett snitt på 11.300 dvs en tredje plats i publikligan.

PS
Ja jag skriver medan jag ser lottningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in