2017-11-28, 19:41
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Din jämförelse med läkemedel haltar. Det är absolut ingen brist på läkemedel men det är väldigt dyrt varav subventioneringen (ja det är en subventionering) Denna tillfaller dock ALLA ocj inte ett fåtal som råkat stått i en läkemedelskö.
Det är alltså själva köandet som stör dig, och inte prisregleringen i sig? Man köar ju till allt, man köar för att komma in på krogen, till kassan i affären, på bensinstationen. Vad är så illa med det?
Citera
2017-11-28, 19:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Med marknadshyra kommer hyrorna stiga och det blir dyrare för de boende, alla boende. Allra dyrast blir det i attraktiva lägen, vilket kommer tvinga de som inte är förmögna att flytta.
Kan du på ett enkelt sätt förklara hur det kan vara rättvist?

Kan du på ett enkelt sätt förklara varför de generella hyrorna inte är märkbart högre i Norge, Danmark eller Island som har marknadshyror?
Citera
2017-11-28, 19:58
Avslutad
Citat:
Det är alltså själva köandet som stör dig, och inte prisregleringen i sig? Man köar ju till allt, man köar för att komma in på krogen, till kassan i affären, på bensinstationen. Vad är så illa med det?

Prisreglering för något som är nödvändigt för att överleva är ok i viss mån ja. Men en attraktiv lägenhet i ett attraktivt område behöver ingen för att överleva. På krogen, i kassan och i affären så betalar man marknadspris.
Citera
2017-11-28, 22:30
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag tänkte just på mediciner för udda sjukdomar etc. Oavsett är det ett sidospår och ännu en riktigt kass jämförelse av Tammer.

Norge, Danmark, Island har alla markadshyror. Där är INTE hyrorna väsentligt högre än i Sverige (utom i guldvåningarna på Ströget i Köpenhamn och motsvarande). Tammer är svaret skyldig till varför Sverige skulle utvecklas HELT annorlunda än resten av norden vid införande av marknadshyror.

Är dom inte?

En nyproducerad hyresrätt på 40- 50 m2 några km från oslo centrum kostar 11- 14000 kr.
En 50-tal 1a på 33 m2 går för 9000-10000.
Jämför det med svenska bruksvärdeshyror så finner du skillnad.

I Helsingfors kostar en 40 kvadratare nästan alltid över 700-800 euro i närförort medans jag betalar 3600 sek för min lägenhet i närförort.

Circa 80% av det du skriver är bullshit.
Flanders är nu kategoriserad i facket nyliberalt lögnaktigt avskum av slemhog. I denna grupp hittar vi andra kretiner såsom alpha, svenne, kurt-sune, paul-smith och moderatorn jag aldrig minns namnet.
Senast redigerad av slemhog 2017-11-28 kl. 22:32.
Citera
2017-11-28, 22:41
Medlem
slemhogs avatar
Om marknadshyror införs och min hyra går från 3600 till 8000-10 000 för min fjuttlägenhet, kommer jag givetvis säga upp den och köpa en bostadsrätt eller flytta utomlands.

Jag bytte jobb nyss och fick upp lönen nära skiktgränsen för statlig skatt(nöjd ) och har möjlighet att köpa en motsvarande bostadsrätt i närförort och få 3600 i kostnad. Eller är det bara jag som är ett ekonomiskt snille som inte vill betala 8000-1000 för en hyresrätt med oftast sämre standard och lättare bli vräkt än få en bostadsrätt jag kan inreda 100% i min smak för 3600 i kostnad?
Kurt-sune, tror du jag är ensam om att tänka såhär? Det tror inte jag och att efterfrågan på borätter kommer öka kraftigt och driva upp priserna. Just nu faller dom kraftigt, men det kanske bromsas upp ifall SD och Moderatsvinen avreglerar hyresmarknaden 2019. Jag hoppas så blir fallet för din skull så du slipper må dåligt över bostadsköerna på hyresrätter du aldrig kommer bo i, enligt egna ord.

Dom flesta brukar tänka som mig i vad som är eftertraktat och bra i livet har jag märkt så jag har knappast fel!
Senast redigerad av slemhog 2017-11-28 kl. 23:02.
Citera
2017-11-28, 22:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Det spelar väl viss roll om kötiden är 3 minuter eller 30 år tänker jag.
Citera
2017-11-28, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Om marknadshyror införs och min hyra går från 3600 till 8000-10 000 för min fjuttlägenhet, kommer jag givetvis säga upp den och köpa en bostadsrätt eller flytta utomlands.

Jag bytte jobb nyss och fick upp lönen nära skiktgränsen för statlig skatt och har möjlighet att köpa en motsvarande bostadsrätt i närförort och få 3600 i kostnad.
Kurt-sune, tror du jag är ensam om att tänka såhär? Det tror inte jag och att efterfrågan på borätter kommer öka kraftigt och driva upp priserna. Just nu faller dom kraftigt, men det kanske bromsas upp ifall SD och Moderatsvinen avreglerar hyresmarknaden 2019.

Dom flesta brukar tänka som mig i vad som är eftertraktat och bra i livet har jag märkt så jag tror inte jag har fel!

Med andra ord så är det sådana som du som är orsaken till "bostadsbristen". Detta enligt dig själv.
Citera
2017-11-28, 22:48
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Med andra ord så är det sådana som du som är orsaken till "bostadsbristen". Detta enligt dig själv.

Inlägget var till kurt-sune, men om du måste svara så svara på kontentan och hela inlägget istället för att bete dig som en pajas.
Senast redigerad av slemhog 2017-11-28 kl. 22:50.
Citera
2017-11-28, 22:50
Medlem
Citat:
Svara på kontentan och hela inlägget istället för att bete dig som en pajas.

Detta är ju kontentan. Du bor i hyresrätt trots att du inte behöver göra det över huvud taget. Att du gör det innebär att någon annan inte kan göra det, för så fungerar kösystemet.

Namnet på tråden är: Sveriges: landet där det råder stor bostadsbrist. Det enda tema du har är att du gillar att ha din hyresrätt och vill inte att någon annan ska ha den. T.ex. någon som behöver den bättre än du.
Citera
2017-11-28, 22:53
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Detta är ju kontentan. Du bor i hyresrätt trots att du inte behöver göra det över huvud taget. Att du gör det innebär att någon annan inte kan göra det, för så fungerar kösystemet.

Namnet på tråden är: Sveriges: landet där det råder stor bostadsbrist. Det enda tema du har är att du gillar att ha din hyresrätt och vill inte att någon annan ska ha den. T.ex. någon som behöver den bättre än du.

Nej, kontentan var huruvida införandet av marknadshyror kommer höja efterfrågan och värdet på bostadsrätter, vilket jag är övertygad om.
Du din bomullsskalle kan inte ha speciellt lätt för dig på högskoleprovet där man ska kunna plocka ut kontentan och huvudresonemanget i en text...
Citera
2017-11-28, 22:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Och anledningen till att han gör det är prisregleringen. Precis som flera av oss sagt alltså, prisregleringen skapar brist på hyresrätter.
Citera
2017-11-28, 23:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej, kontentan var huruvida införandet av marknadshyror kommer höja efterfrågan och värdet på bostadsrätter, vilket jag är övertygad om.
Du din bomullsskalle kan inte ha speciellt lätt för dig på högskoleprovet där man ska kunna plocka ut kontentan och huvudresonemanget i en text...

Kan du utveckla dina tankar här, om varför trycket på BR skulle bli högre med marknadshyror. Om du svarar att fler kommer efterfråga BR eftersom färre kommer efterfråga HR så är frågan om du tror att färre kommer bo i HR.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in