2017-11-27, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av praele
Conrad sätter sig på höga hästar till skillnad från dig och Motståndsrörelsen som verkar vilja bestämma vilka som får öppna en ny organisation och vem som inte får göra det? Varför i helvete skulle hela den nationella rörelsen dö för att DFS startar en ny organisation?

Varför gör inte du revolution i morgon för att slippa lägga detta ansvar på framtidens generationer?

Conrads white knight?
Nej, jag är inte med i NMR och tycker faktiskt att de är ett gäng klåpare.

Jag har aldrig sagt att DFS behövde söka tillstånd hos NMR. Däremot tycker jag är att det är mer än märkligt när man går in och skiter ner hela deras kamp och säger att den redan är förlorad.
Så beter man sig väl inte mot en av de få stora organisationer som står på samma sida till någon grad?
Jäkligt onödigt, man förklarar i princip krig och vill stjäla medlemmar.

Detta är mellan NMR och Motgiftarna. Splittringen. Varför skall jag göra revolution?
Jag har under många ÅR förklarat att vi måste se framtiden för vad den är.

Tuff, svår och vi måste ta ställning till att vi sitter i en usel sits. Jag har blivit anklagad för defatism av bland annat Conrad flera gånger och mängder av folk här på Flashback.
Nu kommer kappvändarna ut med lite diagram och säger att det i princip är kört. Men det är inte defatism när det kommer från Conrad och Dan, då är det minsann en plan.

Man ska ju köpa något hus med cafe och gym och rädda Sverige. Sedan skall folk hänga i lyktstolpar och gamla Sverige kommer tillbaks.
Herregud.
Citera
2017-11-27, 23:28
Medlem
praeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landos
Conrads white knight?
Nej, jag är inte med i NMR och tycker faktiskt att de är ett gäng klåpare.

Jag har aldrig sagt att DFS behövde söka tillstånd hos NMR. Däremot tycker jag är att det är mer än märkligt när man går in och skiter ner hela deras kamp och säger att den redan är förlorad.
Så beter man sig väl inte mot en av de få stora organisationer som står på samma sida till någon grad?
Jäkligt onödigt, man förklarar i princip krig och vill stjäla medlemmar.

Detta är mellan NMR och Motgiftarna. Splittringen. Varför skall jag göra revolution?
Jag har under många ÅR förklarat att vi måste se framtiden för vad den är.

Tuff, svår och vi måste ta ställning till att vi sitter i en usel sits. Jag har blivit anklagad för defatism av bland annat Conrad flera gånger och mängder av folk här på Flashback.
Nu kommer kappvändarna ut med lite diagram och säger att det i princip är kört. Men det är inte defatism när det kommer från Conrad och Dan, då är det minsann en plan.

Man ska ju köpa något hus med cafe och gym och rädda Sverige. Sedan skall folk hänga i lyktstolpar och gamla Sverige kommer tillbaks.
Herregud.
Man har inte sagt någonting om att NMR's kamp är förlorad. Aldrig någonsin. Man har däremot flera gånger diskuterat i radion om att den nationella rörelsens svaghet genom alla år har varit att man inte haft något brett alternativ till gatuaktivismen. Människor har kommit och gått även i NMR genom åren och varit aktiva i några år för att sedan sluta och aldrig mer bli aktiva igen. NMR menar själva att de främst är en rörelse som agerar på gatan. Alla kommer inte vilja gå med i Motståndsrörelsen oavsett hur vi vrider och vänder på det. Som jag skrev tidigare: Vänstern har hundratals organisationer inom alla områden vart du än vänder dig i samhället, varför kan inte vi också ha det utan att behöva konkurrera med varandra och vara ovänner?
Citera
2017-11-27, 23:33
Medlem
Citat:
Herregud.

Hänga på café låter åtminstone trevligare än att dra på sig lunginflammation efter att ha stått med en banderoll på en motorvägsbro i den norrländska höstkylan och därefter enbart ha homeopati som enda kur...
Jag tycker förövrigt detta är en onödig eskalering av Motståndsrörelsen. Gårdagens analys och sakliga kritik framförd av Lindberg kändes riktigt, men sedan tog såklart den professionella gråterskan Öberg över kränkthetskampen och så var det osakliga gnällandet igång. Ibland är det faktiskt bättre att ta det lite lugnt och se hur saker utvecklar sig istället för att dra förhastade slutsatser.
Svenskarnas Hus låter som en utmärkt idé. En fast punkt där projekt kan startas och spreta iväg, folk kan träffas under avslappnade former och fungera som en mycket bredare inkörsport jämfört med ett infomöte hos näste 4. Om Motståndsrörelsen spelar sina kort rätt har man här en alldeles utmärkt rekryteringsplats.
Senast redigerad av James-Jonny 2017-11-27 kl. 23:38.
Citera
2017-11-27, 23:45
Medlem
JuliusSpenglers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Svar: Man är inte en ensamstående degenererd kosmopolit utan en vanlig vit svensk. Förmodligen familjeförsörjare med barn eller i stånd med att bilda familj.
"flaggskrivare" luktar AFA. Bör nog bara ignoreras.
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBrun
Så oavsett vad. DFS fyllde ett tomrum som NMR inte klarade knipa när man var ensamma på täppan och för det har man faktiskt inga andra än sig själva att skylla. Alla ovan saker går ju dock att reparera, om man så skulle önska.
Eller så skyller man på bankerna som stängt ner Motståndsrörelsens företag efter att det blev för framgångsrikt. Att Sverige är en "rättvis marknad" där populistiska nätverk konkurrerar på lika villkor med radikala aktivistorganisationer är ett efterblivet skrivbordsresonemang.
Citat:
Ursprungligen postat av Leliana
Okej, om vi säger att så är fallet att det är ingen rättvis "konkurrens", vad är det som krävs för att det ska bli det?
Det finns aldrig rättvisa, poängen är att "konkurrens" är ett ihåligt tramsargument som alla använder för att rättfärdiga sin egen rätt att göra vad de vill utan hänsyn till andra.
Citat:
Förstår din poäng och håller med om att det kommer att påverka rörelsen. Men jag ser inget fel med det och den konkurrensen du beskriver (förutom bankernas agerande, men det är ju väntat och inget DFS har orsakat).
Problemet är att mer populistiska projekt avradikaliserar rörelsen genom att begränsa tillväxten för mer radikala alternativ. Motgift har gått från att vara ett mediaprojekt som knuffar en del människor åt rätt håll till att nu bli en rörelse som på olika sätt vill förändra den nationella rörelsen. Det är klart att det skapar irritation.
Citat:
Sedan utgår jag inte som du verkar göra(?) att det finns ett fast antal människor och kapital
Läser mer noga då: "Även om rörelsen inte är ett nollsummespel och den enes bröd inte är den andres död så finns det inslag av att den som först etablerar sig med något intar en dominerande ställning som är svår att komma i kapp."
Citat:
utan ser att över tiden har fler människor blivit radikalare ju sämre Sverige har blivit och denna trend kommer att fortsätta. Det vill säga det kommer finnas mer folk och kapital att vinna till sin sida.
Det är sant att stödet för nationella idéer ökar och att flera grupper kan växa samtidigt. Men samtidigt är det också sant att det finns vissa gränser för hur mycket pengar och aktivister som går att mobilisera totalt sett vid en viss tidpunkt beroende på vart i uppvakningsprocessen vi befinner oss i. Så det är klart att organisationer i viss mån konkurrerar om samma människor och resurser även om man i viss mån också når lite olika målgrupper. Alltså påverkar de olika verksamheterna varandra och det är inte positivt för Motståndsrörelsen att DFS lanserats då DFS-verksamheten (tigga pengar och köpa byggnader) hade kunnat göras av Motståndsrörelsen likaväl som av Motgift.
Citat:
Om NMR inte har kunnat attrahera "oberoende talanger" under all denna tid som de har agerat utan konkurrens, så är det ju bra att ett alternativ har kommit som sätter dessa människor i organiserat arbete. Jag ser därmed det hela som en vinst för oss alla, varesig man ser DFS som en konkurrent eller ej.
Motståndsrörelsen har haft lite mer än två år på sig utan "konkurrens" och rörelsen har utvecklats extremt snabbt under den tiden. Nu avslutas den perioden av arbetsro med ett nytt projekt som inför valrörelsen lovar guld och gröna skogar och väcker liv i gamla konflikter. Folk verkar ju också missa mönstret: SvP, FNU, De odödliga, Ukrainafrivilliga o.s.v. - de här personerna lanserar ju nya grejer stup i kvarten och det är alltid upp som en sol och ner som en pannkaka efter ett tag, om man bortser från Motgift som fungerat över lång tid (även om de via Motgift fortfarande har haft en tendens att experimentera med nya initiativ inom projektet som snabbt dött ut).
Citat:
Ursprungligen postat av Heir
Men nu skrev jag ju att det gällde politiska förändringar och där har han alltid rört sig inom nationalismens ramar. Hans ideologiska ställningstaganden har knappast ändrat sig nämnvärt. Ända sedan sina tidiga tonår fram till idag har han alltid förstått att massinvandring är något helt galet.
Inte ändrat sig? Från att tycka att kristendomen är ren ondska till att kristendomen är något bra. Ok...
Citera
2017-11-28, 00:04
Medlem
Guillounisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Jag tror NMR hade tjänat mer på en vänligare inställning till "konkurrerande" nationella projekt. Detta eftersom att NMR är ännu mer extrema än DFS, och det är nog mer troligt att folk går från DFS till NMR än tvärtom (även om man kan tycka att det borde gå bra att vara med i bägge samtidigt). Om NMR hade haft en vänligare inställning så skulle de säkert kunna hålla föreläsningar i Svenskarnas Hus, dela ut sina flygblad där, etc. Känns bara så onödigt att sumpa en sådan chans till samarbete. Men än är det inte försent för att reparera denna skada. Men något säger mig att NMR är för arroganta och högfärdiga för att kunna be om ursäkt för sitt agerande.

Säkert är det så. När man så uppenbart blir störda och defensiva så uppvisar man, tvärtemot vad de vill, svaghet. Jag tycker inte att DFS är särskilt intressant personligen och saknar förtroende för flera av de ledande men hotet mot NMR ser jag inte riktigt. Lockar man verkligen samma klientel; och om det vore så, så är ju ambitionen i vilket fall att öka anhängarskaran och antalet människor som kan tänkas vara intresserade av att bidra på olika sätt. "Kakan" får inte förutsättas vara statisk.

I alla fall så står DFS och NMR för två väldigt olika typer av nationalism där jag helt klart står på den senare sidan. Vore ju värre om det hade skapats någon sorts pseudo-version av NMR. Det är inte alls det det rör sig om i det här fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av JuliusSpengler
Folk verkar ju också missa mönstret: SvP, FNU, De odödliga, Ukrainafrivilliga o.s.v. - de här personerna lanserar ju nya grejer stup i kvarten och det är alltid upp som en sol och ner som en pannkaka efter ett tag, om man bortser från Motgift som fungerat över lång tid (även om de via Motgift fortfarande har haft en tendens att experimentera med nya initiativ inom projektet som snabbt dött ut).

Inte ändrat sig? Från att tycka att kristendomen är ren ondska till att kristendomen är något bra. Ok...

Det är väl lite här jag ser problemet. Den enda jag kan säga att jag har förtroende för är Dan Eriksson men jag har sett vissa oroande tendenser där också. I övrigt: studsbollen Söderman, Ukrainadåren Robin Holmgren och de instabila Ingrid & Daniel. Patrik Larsson känner jag inte till.

Sen kan man ju resa frågan om hönan och ägget ifall man är lite extra konspiratorisk. Vad kom först?

- Dan och Magnus skall flytta tillbaka till Sverige och därför ska Det fria Sverige bildas

eller

- Det fria Sverige bildas och därför ska Dan och Magnus flytta tillbaka till Sverige
Citera
2017-11-28, 00:17
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuliusSpengler
Folk verkar ju också missa mönstret: SvP, FNU, De odödliga, Ukrainafrivilliga o.s.v. - de här personerna lanserar ju nya grejer stup i kvarten och det är alltid upp som en sol och ner som en pannkaka efter ett tag, om man bortser från Motgift som fungerat över lång tid (även om de via Motgift fortfarande har haft en tendens att experimentera med nya initiativ inom projektet som snabbt dött ut).

FNU initierades framförallt av Robin Boström som idag är medlem i Nordiska Motståndsrörelsen. Vad jag vet så var inga medlemmar i Svenskarnas parti inblandade i att starta den organisationen. SvP existerade för övrigt från 2008 till 2014 så det var inte ett projekt som lades ner snabbt eller var dödfött som du verkar vilja antyda.
Citera
2017-11-28, 00:21
Medlem
Guillounisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
FNU initierades framförallt av Robin Boström som idag är medlem i Nordiska Motståndsrörelsen.

Det promotades dock en del av dåvarande Radio Framåt och Mikael Skillt var väl en del av det. Då var han god vän med Söderman. Vet inte hur det står till idag.

Citat:
Vad jag vet så var inga medlemmar i Svenskarnas parti inblandade i att starta den organisationen. SvP existerade för övrigt från 2008 till 2014 så det var inte ett projekt som lades ner snabbt eller var dödfött som du verkar vilja antyda.

SvP i kombination med RF/Motgift visade sig dock ha en extremt splittrande effekt på den "nationella rörelsen" och verkade säkert avskräckande på mångas engagemang. Nu driver Stefan Jacobsson AFP där Nick Griffin har en ledande roll. Griffin lanserade för inte så längesen en närmast bisarr attack på "alt-right"-rörelsen.

http://altrightnotright.com/
Citera
2017-11-28, 00:25
Medlem
Frejssons avatar
Sympatiserar inte med någon gruppering, men för mig är det ganska klart.

I NMR skall du delta själv i kampen. Man har en struktur som gör att nya personer hela tiden kan ta över. Likt en mcklubb. Dom nya personerna som du får in i organisationen vet direkt vad dom skall göra och får uppskattning omgående. Dom lär sig organisationen i grunden.

I det nya projektet är det mer "ge oss pengar så skall vi göra jobbet för er". DNS är beroende av ett fåtal personer. Att dom skall komma överens och fatta rätt beslut. Här är det svårt att rekrytera nytt då det inte kommer nya människor in på samma sätt.

Iden i grunden är bra, men det kommer aldrig funka. Politiska motståndare och myndigheter kommer göra allt för att stoppa det. I bästa fall kommer man lyckas köpa loss en gammal lada utanför Tidaholm där det spelas in poddar och serveras torra mackor.
Citera
2017-11-28, 00:33
Medlem
Guillounisms avatar
Frågan är enkel. Är det bättre att hoppas på en miljon kronor i donationer och därefter köpa ett hus som kommer att attackeras och möjligen brännas ner eller att lägga tid, kraft och energi på att övertyga människor som redan bor i miljonvillor?

Idén om tydligt nationalistiskt ägda och till nationalister brukliga fastigheter är ju bra men man gör det baklänges som jag ser det. För att göra jämförelsen: NMR har redan en stor och stabil struktur med många människor som är redo att betala och ställa upp så där blir det ju naturligt att bilda någon slags nationalistisk gård sedermera. DFS må ha många som ställer upp med pengar i och med Motgift men hur mycket kraft blir det bakom pengarna och investeringarna?
Citera
2017-11-28, 00:43
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guillounism
Det promotades dock en del av dåvarande Radio Framåt och Mikael Skillt var väl en del av det. Då var han god vän med Söderman. Vet inte hur det står till idag.

Men nu påstod JuliusSpengler att "de här personerna" (jag antar att han syftar på SvP-folk i största allmänhet) drog igång FNU men det är alltså inte korrekt. Mikael Skillt var inte medlem i SvP när FNU bildades för övrigt och jag tror inte att han var en av grundarna överhuvudtaget.

Citat:
Nu driver Stefan Jacobsson AFP där Nick Griffin har en ledande roll. Griffin lanserade för inte så längesen en närmast bisarr attack på "alt-right"-rörelsen.

http://altrightnotright.com/

Ja, den där boken bygger på dålig research och blandar ihop alternativhögern med personer och grupper som Richard Spencer, Daniel Friberg och andra ledande figurer fördömt och distanserat sig från. Med andra ord så blev jag besviken när jag läste den då man borde kunna kräva en viss saklighet från Nick Griffin. Med det sagt så kan Stefan Jacobsson inte ta ansvar för vad Griffin påstår. Dessutom så är det allmänt känt att Jacobsson står på god fot med den nordiska alternativhögern.
Senast redigerad av MrSkargard 2017-11-28 kl. 00:59.
Citera
2017-11-28, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av praele
Man har inte sagt någonting om att NMR's kamp är förlorad. Aldrig någonsin. Man har däremot flera gånger diskuterat i radion om att den nationella rörelsens svaghet genom alla år har varit att man inte haft något brett alternativ till gatuaktivismen. Människor har kommit och gått även i NMR genom åren och varit aktiva i några år för att sedan sluta och aldrig mer bli aktiva igen. NMR menar själva att de främst är en rörelse som agerar på gatan. Alla kommer inte vilja gå med i Motståndsrörelsen oavsett hur vi vrider och vänder på det. Som jag skrev tidigare: Vänstern har hundratals organisationer inom alla områden vart du än vänder dig i samhället, varför kan inte vi också ha det utan att behöva konkurrera med varandra och vara ovänner?

Nja, nog var det allt det som var själva kontentan när man kallade dessa projekt och "kampen" för naiv och verklighetsfrånvänd.
Återigen, jag har inte mycket till övers för NMR.

Gällande att sammansvetsa nationalister, det är ju det som hänt de senate åren helt naturligt.
Därför är det ju urbota dumt att man skall börja angripa varandra nu!

Tycker det står klart att prio för Dan när Jonas är borta är att sikta in sig på mellanmjölksegmemntet och bygga pyramiden med sig själv och Magnus i toppen. Leva på donationer och leka företagare.

Skrev detta den 4:e November, tycker min analys var väldigt träffande:

(FB) Motgift - Magnus Söderman och Dan Eriksson Hela inlägget.
I&C in i styrelsen, donationer donationer, medlemskap mellanmjölk.

Nu tre veckor senare står Dan och viftar med guldbiljetter som någon svettig mobilförsäljare i något köpcentrum Fy fan vad patetiskt.

Har ingenting emot nya projekt, men finner det ytterst komiskt att Dan nu uppvisade precis samma siffror och analyer som jag och många andra med mig gjort länge gällande hur dystert läget är och hur man måste anpassa sig.
Då var vi defatister som skulle lämna röreslen för att inte svartpillra alla kämpar.

Nu när Dan gör precis samma sak så är det helt plötsligt inte längre defatism?
Lycka till hursomhelst.

Bygg era fritidsgårdar för vuxna och nya studio till Dan, Conrad och Ingrid.
Sedan kan ni järnpillra er med Folin och drömma om episka strider och hur fint nya Sverige skall bli...allt medans skiten brinner ner.

Dan sticker väl utomlands igen när han lyft lön ett par år när det inte passar längre. Polen kanske?
Får se om min analys var lika träffande om tre år. Tämligen säker på det då den mannen är oerhört genomskinlig.
Citera
2017-11-28, 02:41
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Nja, nog var det allt det som var själva kontentan när man kallade dessa projekt och "kampen" för naiv och verklighetsfrånvänd.

Nej.

I verkligheten, där vi andra, lite mer normala människor lever, så sades absolut ingenting om att NMR:s kamp var förlorad. Ett allmänt tips till dig, eftersom du rent generellt inte har något vettigt att säga, är att faktiskt vara tyst. Så slipper alla trådar du drar fram i bajsas ner av en ointressant klagosång där alla andra är idioter på sina egna vis. Och om du ändå känner att du "bara måste skriva något" så kan du prova att först ta 20 andetag och se om det går över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in