Citat:
Ursprungligen postat av
boboslacke
Tja det är svårt att se bakom vilka turer som kan ha förekommit men koppling mellan Holmer och Anstrin finns ju belagd och han passar utan tvekan på den vaga beskrivningen. Liksom OF var han ju en fd underrättelseman i skuggorna som kan tänkas ha engagerat sig i undersökande av misstankar mot OP.
Anstrin var den som samverkade med OF då Säpo (som ju valde att sticka upp huvudet om OP), kring bland annat agenten ADA/MOTIVET dvs Gunnar Ekberg (ÖGAT) som agerade i bland KFML lika mycket som provokatör som som infiltratör och som delades av Anstrin och Frånstedt.
Här har vi alltså en person till som var ute ur operativ tjänst men som de kretsar som ansåg att t ex Säpo inte tog misstankarna mot OP på allvar skulle kunna tänkas kontakta likväl som man kunde vänad sig till OF efter mordet
Här har vi alltså ett galleri med personer utanför operativt aktiv underrättelsetjänst (med undantag för Donald) som kan ha delat syn och som har personkopplingar djupt i i gamla IB-gänget.
Holmer, Anstrin och gamla IB gäng är alltså en högst trolig och inte alls märklig konstellation av fribrytare eller som Tore och Näss uttryckte det "bakgård" att tänka sig aktiv utan yttre uppdragsgivare.
Tack. En annan person som var tagen ur aktiv tjänst inom underrättelseverksamheten var då PGV efter konflikten med Palme.
Varför tror du att just personer inom
underrättelseverksamheten var ute för att mörda Palme?
Vore intressant att höra dina tankar där. Själv kan jag enkelt se andra som var svårt Palmefientliga som också skulle kunna ha varit involverade i en komplott - BW, Per R till exempel.
De rörde sig väl i samma kretsar alla dessa personer så det är väl svårt att särskilja exakt vilka som deltog kanske. Även de tre Säpomännen som övervakade Palme i hemlighet, enligt tipset till Sten A, hör hit liksom - tror jag - AK som hade väldigt lätt för att tappa bort tips och som enkelt kunde plantera PKK-spåret hos HH.
Ja lite lösa funderingar om olika tänkbara konspiratörer. Men min fråga gäller alltså specifikt detta med underrättelsetjänsten.
Tror det är jätteviktigt att vi parallellt med letandet efter folk på Sveavägen även försöker kartlägga grupperingen längre upp i samhället, de som rimligen var anstiftarna.
I övrigt delar jag helt din och andras uppfattning att WT-männen är nyckeln. Det är helt ologiskt att WT-männen befann sig utanför bostaden, vid tunnelbanan, utanför Grand och mittemot mordplatsen utan att vara inblandade.