Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Stella Polaris sköttes inte av B-detaljen(som då för övrigt varken formellt eller faktiskt existerade i dess senare form).
Att Åke Ek skulle ha varit inblandad i SP finns det inga belägg för. Mest troligt rustade Ek av i Finland under tiden för genomförandet av SP. Halvåret senare 1945 gjorde han sin värnplikt och därefter engagerades han 1946 på Gotland.
Den karaktär och lydnadsställning på de inblandade från svenskt håll i SP går långt över Ek då och senare. Han var i sammanhanget obetydlig i relation till övriga.
Det Rolf Dahlgren berättar för Jerry Martinger är att chefspersonen i 60-årsåldern kommer till centralen vid tretiden. Efter koll av tågen kom södra stambanans tåg från Malmö in 1449, enda ankomst av fjärrgående tåg mellan 14-15.
Detta säger inte säkert på något sätt att mannen kommit in med nämnda tåg, men öppnar för möjligheten.
RD säger att mannen vid 2230 plockas upp vid operan för vidare färd till området vid Sveavägen/Odengatan.
Stort tack! Ja Åke J Ek var ju väldigt ung då och hade givetvis ingen viktig ansvarsställning i Stella Polaris, men han kan trots det ha varit informerad om saken och kanske ombedd att utföra saker? Ja, vi vet inte. Det är en spekulation från min sida.
Beträffande tågen så låter informationen om tåget från Malmö intressant eftersom det var det enda som kom in vid den tiden. Det behöver inte betyda att mannen kom just från Malmö eftersom jag antar att tåget stannade på flera ställen under vägen.
Wikipedia: Södra stambanan är en elektrifierad järnvägslinje mellan Malmö och Katrineholm samt Järna via bland annat Hässleholm, Nässjö, Linköping och Norrköping.
Snurrandet vid Rådmansgatan ter sig onekligen fortfarande som högintressant, särskilt med tanke på tidpunkten. HH och "chefspersonen" kan inte av det skälet konkret knytas till mordet, jag vet, men det luktar onekligen rutten fisk.
Nyckeln ligger, som vi är många som påpekat länge, i identifieringen av WT-männen. När vi vet vilka de var så är nog saken löst.
För egen del tycker jag mig alltså se "signalementsmässig överensstämmelse" mellan mannen på Schönfeldts gränd - mannen som LEE såg utanför Grand - mannen som taxichauffören MW körde till E4 Häggvik.
Och att denne man, med svagt sydlig dialekt, är identisk med en våldsam Norrmalmspolis som bodde i Kista och fick alibi av sin hustru - som av okänd anledning inte förhördes samtidigt med mannen.
Ett alibi som spräcks av att en kollega till polismannen ringde hem till honom senare på kvällen och inte fick svar.
Andra vittnen, som konsekvent viftats bort av myndigheterna, säger sig ha sett samme Norrmalmspolis nära mordplatsen efter 23 på mordkvällen.
Han var uppväxt i Malmö vilket då skulle förklara den svagt sydliga dialekten.