2017-11-26, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Stella Polaris sköttes inte av B-detaljen(som då för övrigt varken formellt eller faktiskt existerade i dess senare form).

Att Åke Ek skulle ha varit inblandad i SP finns det inga belägg för. Mest troligt rustade Ek av i Finland under tiden för genomförandet av SP. Halvåret senare 1945 gjorde han sin värnplikt och därefter engagerades han 1946 på Gotland.
Den karaktär och lydnadsställning på de inblandade från svenskt håll i SP går långt över Ek då och senare. Han var i sammanhanget obetydlig i relation till övriga.

Det Rolf Dahlgren berättar för Jerry Martinger är att chefspersonen i 60-årsåldern kommer till centralen vid tretiden. Efter koll av tågen kom södra stambanans tåg från Malmö in 1449, enda ankomst av fjärrgående tåg mellan 14-15.

Detta säger inte säkert på något sätt att mannen kommit in med nämnda tåg, men öppnar för möjligheten.

RD säger att mannen vid 2230 plockas upp vid operan för vidare färd till området vid Sveavägen/Odengatan.

Anstrin är kanske tänkbar där.... tillräckligt doldis för att inte vara igenkänd och rätt bakgrund att servas av Holmer?
Citera
2017-11-26, 12:25
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Problemet är att om man väljer och tolkar gör man ett för mordutredningar stort kardinalfel och då kan man komma till vilken slutsats som helst. Det är idag uppenbart att varken vittnesmål eller annat från mordplatsen kan leda till någon klarhet. En enda avgörande sak finns outredd. OPs övervakare.

Ingen av de som brukar vara pigga på vilda spekulationer om motiv verkar vilja diskutera de som nu hjälper till att sprida villospår som uttryckt sig vara säkra på att OP skulle till Moskva med dödslistor och handlingar kring Svenska försvaret. Dessa personer med starka motiv, förmåga, vilja både att genomföra det hela och att mörklägga det. Människor i en liten klick med bakgrund i IB och Säpo som gick samman och tog beslutet.

För 6 år sedan började jag förstå spelet och vilka som stod bakom fullt ut. Mordplatsvittnena vet inget om dem.

Jag håller helt med dig, fullständigt!

Jag tror dock inte att förstår hur jag menar.

Det går inte att lösa mordet med hjälp av vittnena. Men, det går inte heller att med andra vittnen, som inte såg något av det som föregick mordet, att påvisa att det de andra såg är fel, eller till och med inte hänt.

Det de såg är fragment av utförandet som man borde kunna få vissa ledtrådar om vad det handlar om.

Man kan dra vissa slutsatser av de vittnesmål som är kända, men även av vittnen, för det finns sådana, som inte är offentligt kända.
Nämligen, pga av rättegången mot CP, att det finns med säkerhet ingenting alls i PU som tyder på att det var en "ensam galning", och inte ett enda vittnesmål över huvud taget som ger stöd åt LPs version av händelsen.
Och det som fanns räckte inte till en fällande dom, så med andra ord finns inget som ger stöd åt polisens dvs HH & co upplägg.

WT-männen är gåtans lösning.

Svaret på det är myndigheternas hantering av det avsnittet. Garanterat är det så att när något förnekas av myndigheter, in absurdum, då är det mycket känsligt för staten.
Citera
2017-11-26, 12:50
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
GM stod inte i avfasningen men till höger om Dekorimas entre. Han följde med LOP 5 meter, från Dekorimas entre till mordplatsen. LOP kom ifrån reklampelaren til Dekorimas entre/skyltfönster der GM stod. LOP var tvungna att gå nära reklampelaren på grund av ett ungdomsgäng som gick norrut. AB gick på andra sidan reklampelaren, han kom från sträckstenskanten på trottoarens västra sida.

Det stämmer inte. LP har aldrig sagt något om att något över huvud taget påverkade deras promenad från Sari till mordplatsen. Enligt henne gick LOP intill fasaden arm i arm tills skotten föll.

I det du säger finns ett problem, och det är den 4 personen som finns på mordplatsen.

I skottögonblicket kan man med säkerhet säga att dessa 4 är intill fasaden.

Vittnet CA ser 3 personer komma runt pelaren, på utsidan av den, tätt tillsammans. Det är inte AB som hon ser.

Vidare kan man säga att LP faktisk lade märke till personen, som hon först inte säger sig ha sett.
Ordagrant har hon sagt, "att hon först trodde att skotten kom längre bort ifrån, men att det faktiskt var den person som stod alldeles intill som sköt". Det går ju inte att tolka annorlunda än att hon faktiskt såg mannen, samt att hon inte sammanblandar den mannen med AB.

Här finns alltså en person som uppenbarligen måste ha stått norr om mordplatsen men inte observerats av någon, bortsett från IM?

AB har stått i flera minuter på i stort sett samma plats, han har inte sett GM, han har inte sett LOP heller. Och detta är en gåta av gigantiska format!

Uppgiften om ungdomsgänget är för svajig för att ha med som en påverkan av händelseförloppet.
Citera
2017-11-26, 13:53
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Anstrin är kanske tänkbar där.... tillräckligt doldis för att inte vara igenkänd och rätt bakgrund att servas av Holmer?
Om Anstrin bodde i Skåne vid den tiden så tycker jag att det är ett rimligt förslag.
Citera
2017-11-26, 14:04
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Stella Polaris sköttes inte av B-detaljen(som då för övrigt varken formellt eller faktiskt existerade i dess senare form).

Att Åke Ek skulle ha varit inblandad i SP finns det inga belägg för. Mest troligt rustade Ek av i Finland under tiden för genomförandet av SP. Halvåret senare 1945 gjorde han sin värnplikt och därefter engagerades han 1946 på Gotland.
Den karaktär och lydnadsställning på de inblandade från svenskt håll i SP går långt över Ek då och senare. Han var i sammanhanget obetydlig i relation till övriga.

Det Rolf Dahlgren berättar för Jerry Martinger är att chefspersonen i 60-årsåldern kommer till centralen vid tretiden. Efter koll av tågen kom södra stambanans tåg från Malmö in 1449, enda ankomst av fjärrgående tåg mellan 14-15.

Detta säger inte säkert på något sätt att mannen kommit in med nämnda tåg, men öppnar för möjligheten.

RD säger att mannen vid 2230 plockas upp vid operan för vidare färd till området vid Sveavägen/Odengatan.

Stort tack! Ja Åke J Ek var ju väldigt ung då och hade givetvis ingen viktig ansvarsställning i Stella Polaris, men han kan trots det ha varit informerad om saken och kanske ombedd att utföra saker? Ja, vi vet inte. Det är en spekulation från min sida.

Beträffande tågen så låter informationen om tåget från Malmö intressant eftersom det var det enda som kom in vid den tiden. Det behöver inte betyda att mannen kom just från Malmö eftersom jag antar att tåget stannade på flera ställen under vägen.

Wikipedia: Södra stambanan är en elektrifierad järnvägslinje mellan Malmö och Katrineholm samt Järna via bland annat Hässleholm, Nässjö, Linköping och Norrköping.

Snurrandet vid Rådmansgatan ter sig onekligen fortfarande som högintressant, särskilt med tanke på tidpunkten. HH och "chefspersonen" kan inte av det skälet konkret knytas till mordet, jag vet, men det luktar onekligen rutten fisk.

Nyckeln ligger, som vi är många som påpekat länge, i identifieringen av WT-männen. När vi vet vilka de var så är nog saken löst.

För egen del tycker jag mig alltså se "signalementsmässig överensstämmelse" mellan mannen på Schönfeldts gränd - mannen som LEE såg utanför Grand - mannen som taxichauffören MW körde till E4 Häggvik.

Och att denne man, med svagt sydlig dialekt, är identisk med en våldsam Norrmalmspolis som bodde i Kista och fick alibi av sin hustru - som av okänd anledning inte förhördes samtidigt med mannen.

Ett alibi som spräcks av att en kollega till polismannen ringde hem till honom senare på kvällen och inte fick svar.

Andra vittnen, som konsekvent viftats bort av myndigheterna, säger sig ha sett samme Norrmalmspolis nära mordplatsen efter 23 på mordkvällen.

Han var uppväxt i Malmö vilket då skulle förklara den svagt sydliga dialekten.
Citera
2017-11-26, 14:08
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:

Intressant med Bo Anstrin som "chefspersonen i 60-årsåldern". Utveckla gärna din tankegång. Vet att han var andreman i IB och fick avgå, men hans roll här skulle då vara att vara "en av de personer inom underrättelsetjänsten" som var involverade i mordkomplotten?
Citera
2017-11-26, 14:14
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Det finns två fantastiska böcker som handlar om de underjordiska gångarna i just det kvarteret (Rosendal Större) och dessas koppling till kalla kriget. De heter "Gentlemen" och "Gangsters" och är skrivna av Klas Östergren

Okej, här får jag alltså avslöja att jag inte läst dem. Är urusel på romaner, mer en faktaboksperson.
Finns det något intressant för Palmemordsutredningen där?
Citera
2017-11-26, 14:38
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Intressant med Bo Anstrin som "chefspersonen i 60-årsåldern". Utveckla gärna din tankegång. Vet att han var andreman i IB och fick avgå, men hans roll här skulle då vara att vara "en av de personer inom underrättelsetjänsten" som var involverade i mordkomplotten?
Enligt 'IB - och hotet mot vår säkerhet' var Anstrin operativ chef och hade anställts av Jan Rydström på Östekonomiska byrån. Rydström skulle ha varit hemlig finansminister men använt pengarna lite som han själv ville och även för privata ändamål. På äldre dar var väl Anstrin kompanjon med Birger Elmér i södra Skåne?
Citera
2017-11-26, 14:47
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Stort tack! Ja Åke J Ek var ju väldigt ung då och hade givetvis ingen viktig ansvarsställning i Stella Polaris, men han kan trots det ha varit informerad om saken och kanske ombedd att utföra saker? Ja, vi vet inte. Det är en spekulation från min sida.

Beträffande tågen så låter informationen om tåget från Malmö intressant eftersom det var det enda som kom in vid den tiden. Det behöver inte betyda att mannen kom just från Malmö eftersom jag antar att tåget stannade på flera ställen under vägen.

Wikipedia: Södra stambanan är en elektrifierad järnvägslinje mellan Malmö och Katrineholm samt Järna via bland annat Hässleholm, Nässjö, Linköping och Norrköping.

Snurrandet vid Rådmansgatan ter sig onekligen fortfarande som högintressant, särskilt med tanke på tidpunkten. HH och "chefspersonen" kan inte av det skälet konkret knytas till mordet, jag vet, men det luktar onekligen rutten fisk.

Nyckeln ligger, som vi är många som påpekat länge, i identifieringen av WT-männen. När vi vet vilka de var så är nog saken löst.

För egen del tycker jag mig alltså se "signalementsmässig överensstämmelse" mellan mannen på Schönfeldts gränd - mannen som LEE såg utanför Grand - mannen som taxichauffören MW körde till E4 Häggvik.

Och att denne man, med svagt sydlig dialekt, är identisk med en våldsam Norrmalmspolis som bodde i Kista och fick alibi av sin hustru - som av okänd anledning inte förhördes samtidigt med mannen.

Ett alibi som spräcks av att en kollega till polismannen ringde hem till honom senare på kvällen och inte fick svar.

Andra vittnen, som konsekvent viftats bort av myndigheterna, säger sig ha sett samme Norrmalmspolis nära mordplatsen efter 23 på mordkvällen.

Han var uppväxt i Malmö vilket då skulle förklara den svagt sydliga dialekten.

Tåget stannade bl a i Linköping 1215 och i Norrköping 1248. Den senare staden är ett nav i de militärens hemliga tjänster.

Mannen på Schönfeldts gränd vill jag minnas Ulla Strömbäck-Larsson sa var kraftig med en ganska liten näsa. När det gäller dialekten på mannen i Taxin sa väl chauffören att han associerade till Växjö?
Citera
2017-11-26, 15:13
Medlem
Citat:
Tåget stannade bl a i Linköping 1215 och i Norrköping 1248. Den senare staden är ett nav i de militärens hemliga tjänster.

Mannen på Schönfeldts gränd vill jag minnas Ulla Strömbäck-Larsson sa var kraftig med en ganska liten näsa. När det gäller dialekten på mannen i Taxin sa väl chauffören att han associerade till Växjö?

Jag associerar till Norrköpingsmötet:
https://www.youtube.com/watch?v=LLv0-pBrxC8
Citera
2017-11-26, 15:33
Medlem
Citat:

Tja det är svårt att se bakom vilka turer som kan ha förekommit men koppling mellan Holmer och Anstrin finns ju belagd och han passar utan tvekan på den vaga beskrivningen. Liksom OF var han ju en fd underrättelseman i skuggorna som kan tänkas ha engagerat sig i undersökande av misstankar mot OP.

Anstrin var den som samverkade med OF då Säpo (som ju valde att sticka upp huvudet om OP), kring bland annat agenten ADA/MOTIVET dvs Gunnar Ekberg (ÖGAT) som agerade i bland KFML lika mycket som provokatör som som infiltratör och som delades av Anstrin och Frånstedt.

Här har vi alltså en person till som var ute ur operativ tjänst men som de kretsar som ansåg att t ex Säpo inte tog misstankarna mot OP på allvar skulle kunna tänkas kontakta likväl som man kunde vänad sig till OF efter mordet

Här har vi alltså ett galleri med personer utanför operativt aktiv underrättelsetjänst (med undantag för Donald) som kan ha delat syn och som har personkopplingar djupt i i gamla IB-gänget.

Holmer, Anstrin och gamla IB gäng är alltså en högst trolig och inte alls märklig konstellation av fribrytare eller som Tore och Näss uttryckte det "bakgård" att tänka sig aktiv utan yttre uppdragsgivare.
Citera
2017-11-26, 15:44
Medlem
Citat:
Tja det är svårt att se bakom vilka turer som kan ha förekommit men koppling mellan Holmer och Anstrin finns ju belagd och han passar utan tvekan på den vaga beskrivningen. Liksom OF var han ju en fd underrättelseman i skuggorna som kan tänkas ha engagerat sig i undersökande av misstankar mot OP.

Anstrin var den som samverkade med OF då Säpo (som ju valde att sticka upp huvudet om OP), kring bland annat agenten ADA/MOTIVET dvs Gunnar Ekberg (ÖGAT) som agerade i bland KFML lika mycket som provokatör som som infiltratör och som delades av Anstrin och Frånstedt.

Här har vi alltså en person till som var ute ur operativ tjänst men som de kretsar som ansåg att t ex Säpo inte tog misstankarna mot OP på allvar skulle kunna tänkas kontakta likväl som man kunde vänad sig till OF efter mordet

Här har vi alltså ett galleri med personer utanför operativt aktiv underrättelsetjänst (med undantag för Donald) som kan ha delat syn och som har personkopplingar djupt i i gamla IB-gänget.

Holmer, Anstrin och gamla IB gäng är alltså en högst trolig och inte alls märklig konstellation av fribrytare eller som Tore och Näss uttryckte det "bakgård" att tänka sig aktiv utan yttre uppdragsgivare.
bild Anstrin från IB avslöjandet.... https://archive.is/UWjA/85750a46f5d031c3cdf5de162113abf6ea520f2d.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in