2017-11-26, 22:01
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achie
http://www.thesaurus.com/browse/put%20on%20a%20pedestal

Du kan inte se ner på något som du idoliserar, och om du gör det så har du slutat att idolisera objektet.

Och ja, jag är rätt smart.

Ja, det är ju exakt det jag och TS säger att det innebär? Man upphöjer någon och tillskriver personen egenskaper man ser som mycket positiva, men som inte nödvändigtvis har något med den faktiska personen att göra.
Citera
2017-11-26, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Ja, det är ju exakt det jag och TS säger att det innebär? Man upphöjer någon och tillskriver personen egenskaper man ser som mycket positiva, men som inte nödvändigtvis har något med den faktiska personen att göra.

Vilket leder till

1) Man vågar inte stöta på tjejen
och
2) Man tofflar för tjejen

Ingenting negativt för er alltså, såvida ni inte ogillar tofflande

Tillägg: Att kräva att folk lever upp till ens krav/ideal har inget att göra med det här uttrycket, gör man det så har man definitivt INTE satt kvinnan på en piedestal.
Senast redigerad av Achie 2017-11-26 kl. 22:08.
Citera
2017-11-26, 22:08
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Uttrycket fångar hela relationen och inte endast det som de facto sätts på piedestal. Att något är högre implicerar att något annat (i relationen) är under.

Det du talar om är snarare att se upp och beundra någon/något. Visst, det kan man göra - men det har inget med det vedertagna betydelsen av uttrycket att göra oavsett vad du tycker om saken.

Det är snarare dina egna tillägg till begreppets innebörd som är just något du själv kokat ihop och som inte har något med den vedertagna betydelsen av uttrycket att göra. Tillfråga gärna valfri ordbok, synonymlista eller webbsida (bortsett från din blogg) för bekräftelse på att du har fel. Toffla och sätta på piedestal är två skilda begrepp, med skilda innebörder, även om det givetvis kan finnas relationer där bägge är giltiga.
Citera
2017-11-26, 22:11
Medlem
Citat:
Det är snarare dina egna tillägg till begreppets innebörd som är just något du själv kokat ihop och som inte har något med den vedertagna betydelsen av uttrycket att göra. Tillfråga gärna valfri ordbok, synonymlista eller webbsida (bortsett från din blogg) för bekräftelse på att du har fel. Toffla och sätta på piedestal är två skilda begrepp, med skilda innebörder, även om det givetvis kan finnas relationer där bägge är giltiga.

Det är som att du aktivt vägrar förstå.

https://www.macmillandictionary.com/...-on-a-pedestal

Här är ett exempel som SPECIFIKT relaterar till det vi pratar om

"to admire or love someone so much that you believe they have no faults
He had a tendency to put women on a pedestal"
Citera
2017-11-26, 22:13
Medlem
Citat:

Från wikipedia:
Citat:
I överförd bemärkelse används ordet i uttrycket att sätta någon på en piedestal, vilket innebär att man – med rätta eller, oftare, på ett överdrivet vis – visar mycket stor aktning för någon.

Hur visar man aktning på ett överdrivet vis?

Att begreppet kan appliceras på vilken relation som helst är oväsentligt. Du kan t.ex. sätta en professor på piedestal MEN när begreppet tillämpas på en kärleksrelation implicerar det en undergiven part - aka en toffel.
Citera
2017-11-26, 22:14
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Det är som att du aktivt vägrar förstå.

https://www.macmillandictionary.com/...-on-a-pedestal

Här är ett exempel som SPECIFIKT relaterar till det vi pratar om

"to admire or love someone so much that you believe they have no faults
He had a tendency to put women on a pedestal"

Ja, det är ju exakt vad jag säger att begreppet betyder?

Vad det INTE betyder är att toffla. Att toffla, det vill säga agera någon form av förtryckt och oavlönad tjänare till någon, är inte liktydigt med att beundra, älska, eller ens dyrka.
Citera
2017-11-26, 22:19
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Vad gör man mot folk man idoliserar och vars brister man förbiser? Man försöker göra dem till lags, man sätter deras vilja över sin egen. Hm, jag tycker mig finna ett ord som beskriver detta när män gör detta mot kvinnan i sitt liv, men ordet undgår mig...

Det kan givetvis förekomma, men kräver ju bland annat att den högaktade personen själv väljer att ställa orimliga krav och försöka få den dyrkande parten att göra våld på sin vilja.
Citera
2017-11-27, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
Ett ämne som genomsyrar många trådar är att män blir besvikna när kvinnor inte lever upp till deras förväntningar om den perfekta kvinnan. Det kan handla om uppdelningen i vad som är ”dåliga” och ”bra” kvinnor där mannen sätter vissa kvinnor på en piedestal där hon egentligen inte längre är ett eget aktivt subjekt utan en canvas där mannen lägger sina förhoppningar, något kvinnan antagligen inte bett om.

Jag är nyfiken hur ni resonerar kring de här och om ni själva tenderar att sätta kvinnor på piedestal. Varför gör ni det?

Mitt resonemang

De som gör så är betor som hoppas på mus.
ne
Citera
2017-11-27, 00:32
Medlem
Imirons avatar
Begreppet handlar inte så mycket om män som målar upp en drömbild av en partner (det kan för övrigt kvinnor göra också) eller av kvinnor i allmänhet, utan om hur mannen hanterar sin relation till kvinnor och sitt egna värde i förhållande till dem.

En viss mån av anpassning och offervilja är önskvärt. Man ska inte klä sig fult och måste förstå att man kan komma att behöva utmana sig själv för att bli attraktiv hos kvinnor.

Det män som sätter kvinnor på en piedestal gör är dock att de släpper all integritet. De vet att tjejen inte är något speciellt men krälar ändå i hennes stoft. Beroende på situation kan det ta sig olika uttryck men handlar om att mannen fått för sig att han ska göra massa saker för kvinnan i en förhoppning om att bli "värdig". Så håller visserligen en sund person på i viss mån, men det är när det går överstyr och är extremt ensidigt som det är knas.

Personen värderar helt enkelt kvinnor för högt. Som varför i helvete skulle man behöva köpa en snordyr drink åt en tjej bara för att prata med henne? Varför? Vad gör henne värd det? När man inte ens pratat innan? Gjorde faktumet att hon råkade ha en fitta henne värd en drink? Det är en helt annan sak att prata med någon i 30 min och sen när man själv ska köpa något fråga om man kan få bjuda. Då pratar man redan och visar att man inte är en snål jävel. Men man bör heller inte bjuda på allt sen, jag menar varför skulle man göra det?

På samma sätt är det skillnad på att bära matkassarna när en själv och tjejkompisen varit och handlat för att laga mat, för att det helt enkelt är artigt, mot att ständigt åka runt och göra massa grejer ut någon brud i hopp om att hon helt plötsligt ska komma på att hon minsann vill ligga med dig. Det kommer liksom inte funka.

De här typerna tar ju sedan dissarna väldigt hårt eftersom de gjort så mycket för tjejen, eller åtminstone investerat så mycket psykiskt. Det de borde göra är bara glida upp direkt och snacka lite, får de nobben så tänker de "Jaha, synd för henne, tack å hej nästa tjej" och går vidare med livet. Det finns fler fiskar i sjön.
Citera
2017-11-27, 01:12
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ett ämne som genomsyrar många trådar är att män blir besvikna när kvinnor inte lever upp till deras förväntningar om den perfekta kvinnan. Det kan handla om uppdelningen i vad som är ”dåliga” och ”bra” kvinnor där mannen sätter vissa kvinnor på en piedestal där hon egentligen inte längre är ett eget aktivt subjekt utan en canvas där mannen lägger sina förhoppningar, något kvinnan antagligen inte bett om.

Jag är nyfiken hur ni resonerar kring de här och om ni själva tenderar att sätta kvinnor på piedestal. Varför gör ni det?

Det är det bara klantar på flashback som gör. Normala människor betraktar varann som jämlikar (utom när det ska knullas, då är hon en liten hora).
Citera
2017-11-27, 06:52
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Det är det bara klantar på flashback som gör. Normala människor betraktar varann som jämlikar (utom när det ska knullas, då är hon en liten hora).
Okej. Så du menar att i sängen måste hon köpas? Ett lågt betyg för deb killen som inte får någon att självmant ligga med honom.
Citera
2017-11-27, 09:18
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Inte? Jag förstår det som något män gör, inget som kvinnor bett om

Nä det är helt rätt.
Men uttrycket används som förklaring till varför vissa män är "rädda" för kvinnor snarare än att de skulle sätta några krav som du beskriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in