Citat:
Du är säkert bekant med marknadskrafterna och tillgång och efterfrågan. Givetvis blir en bristvara som bostäder dyrare med marknadshyror.
Citat:
Du verkar vara värsta kommunisten som är ute efter de rika med goda kontakter. Hela ditt resonemang går ut på att ta ifrån dessa deras privilegier.
Även om du har en lägenhet som inte kommer från den kommunala bostadskön är det allt som oftast därifrån du fått din första attraktiva lägenhet. Sedan byter du utifrån den. DU ser inte dessa eftersom du har en köplats och inget attraktivt att byta med. När du väl fått din attraktiva lägenhet kan även du byta den mot andra attraktiva lägenheter som inte berörs av kommunal bostadskö. Oavsett så är kön biljetten som möjliggör att du hamnar där du hamnar.
Varför ska alla de som går före bostadskön via kontakter etc (vilket är omöjligt att stäva) få sitta på reglerade hyror?
Varför ska alla de som går före bostadskön via kontakter etc (vilket är omöjligt att stäva) få sitta på reglerade hyror?
Citat:
Jag vet inte hur du lyckas läsa in någon egoism i mitt inlägg. Jag talar i generella termer om bostadsmarknaden, det är du som talar om lyxlägenheter, champagne och oxfilé.
Man märker att du bara pratar för din EGEN sak och inte är solidarisk för fem öre. DU vill ha en superattraktiv lägenhet som är omöjlig att ge till alla. En sann solidarisk person hade tyckt att det var mer rimligt med ett något höjt bostadsbidrag för samtliga än guldbiljetter till extremt få. Du visar alla tecken på att vara en typisk champagnesosse. Alla ska ha det lika bra, men just DU ska ha en fördel. Du är i gott sällskap med Margot Wallström, Laila Freivalds, Göran Persson etc etc
Jag vill ha billiga, enkla lägenheter för vanligt folk, du verkar vara en stekare som drar upp jämförelser med högavlönade politiker.
Citat:
Mat för dagen och tak över huvudet är nog en mänsklig rättighet, i ett välfärdsland som Sverige borde en egen bostad vara en rättighet, och till en hyra som alla har råd med.Oxfilé har det inte varit tal om, det är en lyxvara som man utan vidare kan klara sig utan.
Citat:
Inte alla håller med om detta. Expressen:
I Sverige är man verkligen sin egen lyckas smed. Vi har alla möjligheter i världen att skapa oss det liv vi vill. Vill man bo attraktivt får man jobba för det och prioritera ekonomiskt. Två heltidsarbetande städare kan spara ihop tillräckligt för att bosätta sig i princip var de vill i Sverige. HUR är det orättvist??
"Borättspriserna i Stockholms innerstad gör det omöjligt för de flesta att köpa en bostad"
"För en etta måste du tjäna drygt 49 000 kronor i månaden. Flyttar du till en tvåa eller trea drygt 67 000 kronor för tvåan, och för trean drygt 80 000 kronor."
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/sa-tuffa-ar-kraven-for-att-kopa-en-bostad/