2017-11-05, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Oj det där var väl en generalisering. För min del har jag inte bytt bil en enda gång. Man köper den av idioten som säljer den efter ett par år och låter den betala den värsta värdeminskningen åt mig. De har antagligen också tagit lån på banken för att köpa bilen. Snacka om blåsning.

Sen håller man liv i den tills den rasar. Den senaste har jag haft i snart 18 år. Reservdelshandlarna verkar ha fullt upp så många gör som jag.

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken."

En del värderar sin tid, komfort eller annat som gör livet lite enklare och trevligare... personligen köpte jag nytt då jag insåg att det jag tjänar på inköpspriset på en begagnad bil kostar mig i både tid och pengar som jag lägger på reparationer eller i vissa fall även service.
På en ny bil har jag garantier som täcker eventuella reparationer, oftast klarar man sig bra de första åren beroende på vilket bilmärke man köper. Även skatt och försäkring blir aningens billigare på en nyare bil.
Så räknar man på bilen som en månadskostnad så blev det billigare att köpa en ny bil än att äga en tre-fem år gammal bil. Då räknar jag med ett nollvärde på bilen när lånet är avbetalt.

Hade jag struntat i komfort och pålitlighet och bara tittat på ekonomin så hade jag köpt en välvårdad 240 eller 740. Då kan du repa bilen mycket innan du kommer upp i de summor man lägger ner på en ny bil.

Lån kan man få ganska billigt om man orkar anstränga sig lite. Tar man ett billån med ränta på 15% så får man ju skylla sig själv.
Citera
2017-11-05, 18:32
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Om 10 år kommer fattigt folk hylla bilar från milennieskiftet fram till 2010 som bilarnas topp eftersom dessa då kommer vara i nåbar prisklass för dem....

Det är som vanligt, det en del inte har råd med pratar de skit om tills de har råd att köpa det varpå kappan snabbt vänds
Jag skrev ju precis att jag har råd att köpa vilken normal ny bil som helst. Men det förstod du visst inte. Riktigt fina lågmilare tex så kallade ladugårds elelr garagefynd kan ju lätt gå på över 150k. För det kan man få väldigt nya bilar om man vill.

Du gör dig bara löjlig med ditt snack om att folk bara gillar vissa bilar för att dessa är billiga.
Citera
2017-11-05, 18:33
Medlem
Swe1227s avatar
Lättare att få skador på bilen = Fler är villiga att ha dyra helförsäkringar på sina bilar.
Citera
2017-11-05, 18:35
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Jag upprepar det för att det är sanningen, du vet det också.
Det enda vi vet är att herrn verkar vara lite dum i huvudet.
Citera
2017-11-05, 18:38
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Det enda vi vet är att herrn verkar vara lite dum i huvudet.

Du har 240 som avatar - ursäkta mig för att jag inte tror på dig när du hävdar dig vara rik och bara kör gammalt skrot för att du gillar det

Det är inte jag som gnäller på nyheter, som du säkert märkt spelar ditt gnäll noll roll för nybilsköparna...
Citera
2017-11-16, 17:48
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Du har 240 som avatar - ursäkta mig för att jag inte tror på dig när du hävdar dig vara rik och bara kör gammalt skrot för att du gillar det

Det är inte jag som gnäller på nyheter, som du säkert märkt spelar ditt gnäll noll roll för nybilsköparna...
Jag har aldrig ens ägt en 240. Och något gammalt skrot äger jag inte heller utan det är toppskick på bilarna.

Rik och rik, jag tjänar 400/timman och har en hel del pengar på banken. Men du får tro vad du vill. Alltid varit konsekvent i vilka bilar jag gillar med, inte börjat gilla en bil efter 2000 eller så bara för att de gått ner i pris, för att i stort sett alla bilar tillverkade därefter är riktigt riktigt fula.

Gillar ju Lamborghini Diablo men det är väl en gammal skrotbil det med.
Citera
2017-11-16, 18:02
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Vi kanske kan vara överrens om att nybilsköparen köper det han/hon vill ha och skiter *fullständigt* i vad personen som slutligen kör bilen till skroten tycker att bilen skulle haft för utrustning?

Det kommer bli fler och fler bilar på marknaden som kommer ha elektrisk handbroms, automatlåda, elektriskt justerbara säten, värme i ratten etc etc etc. Det är bara att titta på vad som säljs nytt i dag för att inse vad en del kommer gnälla på om 10 år

Tid är pengar, tänker inte slösa min värdefulla tid på att bråka med en gammal strulande bil - det skulle bli alldeles för dyrt. Därmed inte sagt att man tvunget måste köpa helt nytt, det håller jag med om oftast är ekonomiskt vansinne.

Tillgången på ett till tre år gamla bilar brukar vara god i bilhallarna.
Ja vad lustigt då att mina sk skrotbilar har den där utrustningen.. Och hur många bilar har road sensing suspension, dvs aktiv och självjusterande fjärdring. Inte så många men min -96 Cadillac har det och det fungerar utmärkt.

Som sagt det är främst designen på nya bilar som är hej kom och hjälp mig..
Citera
2017-11-16, 18:13
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Men gråt då, om 10 år kommer du ha ett helvete att ens hitta en bil utan elektrisk handbroms - vad skall du då göra? Tönt!
Jag kommer iaf åka min Cadillac -96 och min S90 -98. Inte speciellt svårt val.
Citera
2017-11-16, 23:58
Medlem
Allt handlar inte om att fattiga människor köper gamla bilar och alla gamla bilar är inte skrot. finns välvårdade gamla volvos från 80 talet, har en själv och den är riktigt fin och har endast gått 13000 mil.

gillar att mecka gör jag också. köpte mig nyligen en toyota aygo -07 som enbart gått 8000mil och den var löjligt lätt att serva och är i övrigt väldigt "meck vänlig". har synat den noga och den kommer hålla i många år och mil framöver.

att köpa ny bil är den sämsta affären man kan göra! jag skulle kunna gå och lägga 500k på en bil idag om jag ville utan lån men har investerat dessa pengar istället för att fräsa runt i den nyaste bmwn eller audin eller vad man nu ska ha för fräsig bil för att vara "inne".

jag får rikligt med brudar även i min fjolliga aygo och i volvon är det mest unga grabbar och gubbar som "raggar" på mig PGA bilen.
Citera
2017-11-17, 14:09
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Allt handlar inte om att fattiga människor köper gamla bilar och alla gamla bilar är inte skrot. finns välvårdade gamla volvos från 80 talet, har en själv och den är riktigt fin och har endast gått 13000 mil.

gillar att mecka gör jag också. köpte mig nyligen en toyota aygo -07 som enbart gått 8000mil och den var löjligt lätt att serva och är i övrigt väldigt "meck vänlig". har synat den noga och den kommer hålla i många år och mil framöver.

att köpa ny bil är den sämsta affären man kan göra! jag skulle kunna gå och lägga 500k på en bil idag om jag ville utan lån men har investerat dessa pengar istället för att fräsa runt i den nyaste bmwn eller audin eller vad man nu ska ha för fräsig bil för att vara "inne".

jag får rikligt med brudar även i min fjolliga aygo och i volvon är det mest unga grabbar och gubbar som "raggar" på mig PGA bilen.
Precis så är det. Vad är det för Volvo från 80-talet du har som bara gått 13k mil? Modell och årsmodell? Kul iaf för det är ju inte speciellt vanligt med så låga mil. Jag själv tycker ju jag har en lågmilare med min S90 som haft en ägare och gått 15k mil. Men det är ju mycket jämf med din.

Fast skulle jag personligen köpa japanskt så vore Toyota Camry 92-98 mitt självklara val. Riktigt snygg och välutrustad. Men de hade ju inget vidare rostskydd tyvärr så att hitta en fin sån är ju inte det lättaste.
Citera
2017-11-19, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Precis så är det. Vad är det för Volvo från 80-talet du har som bara gått 13k mil? Modell och årsmodell? Kul iaf för det är ju inte speciellt vanligt med så låga mil. Jag själv tycker ju jag har en lågmilare med min S90 som haft en ägare och gått 15k mil. Men det är ju mycket jämf med din.

Fast skulle jag personligen köpa japanskt så vore Toyota Camry 92-98 mitt självklara val. Riktigt snygg och välutrustad. Men de hade ju inget vidare rostskydd tyvärr så att hitta en fin sån är ju inte det lättaste.

är en 740 från -89 så det är visserligen en sen 80 talare. finns fina gamla volvos men dom brukar kosta en del. fanns en röd 240 på blocket som enbart gått 500mil eller något liknande. så helt ny ut, fanns mycket bilder på annonsen. dom skulle ha 50000kr eller högst bjudande.

Det går att hitta finare gamla bilar men är det en camry du vill ha och hittar en som ser fin ut är det bara att underredsbehandla den DIREKT utan att passera gå.
Citera
2017-11-25, 21:04
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
är en 740 från -89 så det är visserligen en sen 80 talare. finns fina gamla volvos men dom brukar kosta en del. fanns en röd 240 på blocket som enbart gått 500mil eller något liknande. så helt ny ut, fanns mycket bilder på annonsen. dom skulle ha 50000kr eller högst bjudande.

Det går att hitta finare gamla bilar men är det en camry du vill ha och hittar en som ser fin ut är det bara att underredsbehandla den DIREKT utan att passera gå.
Ja men 89orna har ju alla riktigt bra rostskydd och är det en GLE har den ju extra mycket krom samt komfortfjärdring och ofta en hel del utrustning. Så bara att gratulera.
Japp har också sett en hel del lågmilare av olika märken dyka upp på blocket senaste tiden. Riktigt kul och man hoppas att de hamnar hos nån som tar hand om de. Nu kommer jag ju behålla mina bilar jag har nu livet ut, men skulle tex Volvon bli krockad så den inte kan lagas så kanske man skulle snela åt nåt annat än ytterligare en Volvo. Men ang rostskydd så tänker jag ju även på skrämkanter o så. Bilen ska ju inte bara fungera utmärkt utan den ska se riktigt riktigt fin ut med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in