Citat:
Ursprungligen postat av
Ladida
Jag motsätter mig absolut inte mot de som gör som du säger, vilket det finns, för jag har frågat.
Men...det finns "lata" försäljare, som i grund och botten skiter i hur lång tid deras "försändelse count" är, de markerar blixtsnabbt till skickat, drar ut på det och tyvärr i vissa fall har det gått till autosläpp.
Utan vara..
Sedan ska jag inte börja med dispyt systemet som är i klar fördel reglerat till försäljaren.
Vilket jag i vissa fall kan förstå, men i andra absolut inte.
Men det är inte till fördel för säljaren att hålla på så, det finns fler än en (f.d, de har en tendens att försvinna eller byta konto...) som fått pikar av admin i forumet. Uppenbarligen har FS koll på varje säljares statistik och frekvensen av dispyter, jag minns tyvärr inte tråden eftersom det ligger i sakens natur att såna säljare försvinner men de skrev rakt ut att han hade mer än dubbelt så många dispyter som gensomsnittet (och det var lågt). Med andra ord skadar det säljaren själv varje gång någon (som kanske får brevet dagen efter) inleder en dispyt även om köparen släpper pengarna när han får sitt paket.
Jag är stenhård med att inte låta någon få betalt via auto för något de inte levererat.
Kan du utveckla vad problemet med dispytsystemet är? För mig är problemet att de dispyter jag känner till där admin kommit med ett avgörande har varit öppna i månader (en i fyra månader!), som köpare har jag hamnat i en handfull och aldrig hört ett ljud från admin. Nånting säger mig att fyra månader i en grov narkotikabrottslings liv - han måste lösa pengar till inköp osv., det är absurda tider. Det är väl därför de flesta dispyter reds ut utan admin.
Säljarkonton ser dispyter och antal autosläpp på varje köpare och kan alltså säga nej till den som vanemässigt missköter sig.
Citat:
Ja skit samma, jag blir mest bara trött på de som sätter det i system, att man ibland har häcken full och inte hinner med, det kan jag förstå, men de som gång efter annan gör absolut samma sak, typ 7-8ggr i följd.
Jaja shit happends, det jag mest ville lägga en brasklapp för är att det långt ifrån alltid är postnord som strular till det och att även om den vendorn som ALLTID segar till det är den enda som sitter på "din" vara ska man fan bita ihop och bara skita i att beställa.
Likväl som att försäljare har en svart lista på kunder, så bör man som köpare också ha en sådan.
Ja, det är klart det är kasst.
Citat:
Annars kommer det bli skräp alltihopa, även om det handlar om en illegal marknad, med illegala substanser så kan man ju försöka bete sig åtminstone som ett proffs..
Säljare vill att köpare släpper deponin snabbt, tänk om det alltid vore "deponisläppets" fel att det blev försenat (...)
Jo, visst. Men jag kan tänka mig att säljarna skulle svarat att de vill ha kunder som beter sig som kunder. Hur ofta köper du knark irl och sen betalar en vecka senare från en helt okänd kran? Hur ofta handlar du i vilken butik som helst och lämnar den utan att betala?...
Mitt intryck är i alla fall att autosläppen är jävligt vanliga och minst lika satta i system som det är med Skickat-markeringarna. Hade jag kritat ihop till ett parti av X, eller försörjt mig på min verksamhet rent allmänt, hade jag varit måttligt glad för autosläpp. Den dagen FS går ner blir smällen onödigt stor dessutom.
Citat:
På sista halvåret/året tycker jag att postnord faktiskt gjort ett föredömligt arbete i största allmänhet.
Eller så har vi bra arbetare där jag bor helt enkelt, med lite yrkesstolthet kvar.
Kan bara hålla med, jag har inte haft något strul med postnord öht för någon annan försändelse. Och det händer alldeles för ofta att jag, som t ex beställt från vendor1, 2 och 3, med en dags mellanrum, får 2 och 3 men inte den första. Då blir man bara förbannad om de ska åla sig och gnälla på posten.