2017-11-24, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Re pk2:

Kom nu till bevisföring.

En omständighet som talar för att Gud finns är att det finns myndigheter som vill "kartlägga
himmelriket". Enligt vad jag läst i alla fall.

Sen får man avgöra själv om det räcker som bevis eller inte.
Senast redigerad av pk2 2017-11-24 kl. 19:32.
Citera
2017-11-24, 19:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
En omständighet som talar för att Gud finns är att det finns myndigheter som vill "kartlägga
himmelriket".

Citat:
Sen får man avgöra själv om det räcker som bevis eller inte.

Och jag har för min del "avgjort": Det har inte ett dyft med bevisföring att göra.
Citera
2017-11-24, 19:43
Medlem
Citat:
Och jag har för min del "avgjort": Det har inte ett dyft med bevisföring att göra.

Nej, du vill inte se vad som är uppenbart för 80% av världens befolkning.
Och nu får du dessutom en indicie-bevis. Alla borde ju se att det finns nåt bakom det hela.
Citera
2017-11-24, 19:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej, du vill inte se vad som är uppenbart för 80% av världens befolkning.

Är "argumentum ad populum" ett bevis?
Citera
2017-11-24, 19:56
Medlem
Citat:

Ja det är det, om man ska se rent statiskist på det hela.
Alla kan inte ha fel hela tiden, och under två tusen år. Man får ju ha bott under en sten
hela livet, om man inte kan se det. Jag vet att du ibland har en fabläss för pastafari,
men rent statiskist är inte den guden särskilt troligt.
Citera
2017-11-24, 20:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:

Är statistik ett bevisförings-underlag?
Citera
2017-11-24, 20:16
Medlem
Citat:
Är statistik ett bevisförings-underlag?

När blir indicierna för många, kan man fråga sig? Bevisen för att Gud finns är överväldigande.
Men för att övertyga guds-motstånds fanatiker som dig, så finns det inte så mycket att göra.
Ett par saker har inte förts fram som bevisföring i den här tråden finns ändå kvar att ta upp.
Men om jag skulle påvisa dessa skulle ni tycka att jag var ett jävla kräk. Och som sagt är jag är lite
ambivalent till den här tråden, för folk har blivit lynchade för mindre ån så, tidigare i Abrahamismens
historia.
Senast redigerad av pk2 2017-11-24 kl. 20:24.
Citera
2017-11-24, 20:30
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Alla kan inte ha fel hela tiden, och under två tusen år. Man får ju ha bott under en sten
hela livet, om man inte kan se det. Jag vet att du ibland har en fabläss för pastafari,
men rent statiskist är inte den guden särskilt troligt.

Om varenda människa som någonsin levt trodde på en gud men ingen kunde ge en anledning till det, så finns det absolut ingen anledning till att tro att det är sant. Att det är många som tror något är inte bevis för någonting.
Citera
2017-11-24, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Om varenda människa som någonsin levt trodde på en gud men ingen kunde ge en anledning till det, så finns det absolut ingen anledning till att tro att det är sant. Att det är många som tror något är inte bevis för någonting.

På det fetade.

Det finns tusen anledningar till att tro på Gud, både filosofiskt-rationella som psykologi-fysiska.
Därtill rent vetenskapliga bevis.
Citera
2017-11-24, 20:50
Medlem
Citat:
På det fetade.

Det finns tusen anledningar till att tro på Gud, både filosofiskt-rationella som psykologi-fysiska.

Ja visst, kan du ge tusen vetenskapliga bevis för gud...väntar med spänning...kommer dock ej att hålla andan.
Citera
2017-11-24, 21:06
Medlem
inneskos avatar
Citat:
På det fetade.

Nej vetenskapen har nu bevisat bort all rimlig tvivel att ingen gud existera. Det finns extremt bra filosofiska och rationella anledningar till att tro att ingen gud existerar och det är även bra för den mentala hälsan att inte tro på en gud.

Om du vill att jag ska visa några belägg för detta så tänker jag inte dela med mig av dem. Jag tänker bara sitta och upprepa att de finns men jag tänker aldrig någonsin visa upp dem.

(Hoppas du förstår hinten)
Citera
2017-11-24, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIEGLOCKE
Ja visst, kan du ge tusen vetenskapliga bevis för gud...väntar med spänning...kommer dock ej att hålla andan.

Man måste mobilisera lite pungkulor för att våga möta Gud, fast man kan också säga att man måste
ödmjuka sig innan man får och i "bästa fall" får träffa Gud. De psykolgi-fysiska bevisen talar
för sig självt. Den etablerade vetenskapen, tror jag, vet mer än vad som sägs rent ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in