Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-23, 08:46
  #49
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brystatyssen
Det handlar ju om vad du vill få ut av ditt hojåkande.
En glidare åker du på medan tex en sport hoj eller en halvcross kör du.

Aktivt eller passivt ?
De går att race'a en vardagsmöbel också
https://www.youtube.com/watch?v=1-VyTWdN5i8
https://www.youtube.com/watch?v=0nrMQ3QwyPo
https://www.youtube.com/watch?v=fSVg3Gg4LmA
https://www.youtube.com/watch?v=BmNqKOhX1r4
https://www.youtube.com/watch?v=4MO-vrFSZl8
Citera
2017-11-23, 19:52
  #50
Medlem
Jo det är ju onekligen sant, man får hela tiden upp ögonen för något annat som verkar spännande.
Det där med att verkligen skita i vad andra tycker kan vara svårt men det brukar lättna med stigande ålder.
Jag köpte en Honda Silver Wing för att komplettera mina andra hojar med något som går att köra längre med, och få med tält och så.
Den är nog av väldigt många ansedd som en av dom töntigaste hojar som gjorts men det bryr mig föga.
Den var billig och hellre än att sälja någon av dom andra så köpte jag den och den gör sitt jobb utmärkt.

Peace
Citera
2017-11-23, 20:23
  #51
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brystatyssen
Jo det är ju onekligen sant, man får hela tiden upp ögonen för något annat som verkar spännande.
Det där med att verkligen skita i vad andra tycker kan vara svårt men det brukar lättna med stigande ålder.
Jag köpte en Honda Silver Wing för att komplettera mina andra hojar med något som går att köra längre med, och få med tält och så.
Den är nog av väldigt många ansedd som en av dom töntigaste hojar som gjorts men det bryr mig föga.
Den var billig och hellre än att sälja någon av dom andra så köpte jag den och den gör sitt jobb utmärkt.

Peace
Är inte det samma som Honda CX500? I så fall mer en gammal rejäl brukshoj än direkt glidare. Har själv åkt på en sån och tycker om den ganska upprätta körställningen och både starka och snälla motorgången. Robust och långlivad sak dessutom.
Citera
2017-11-24, 16:06
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Är inte det samma som Honda CX500? I så fall mer en gammal rejäl brukshoj än direkt glidare. Har själv åkt på en sån och tycker om den ganska upprätta körställningen och både starka och snälla motorgången. Robust och långlivad sak dessutom.


Jo, det är samma motor som CX, kanske även samma ram?, kan knappast kallas glidare utan en budgetvariant av Guldvingarna.
Tog väl bara upp exemplet för att gestalta att det knappast är något som jag skulle kört runt på för femton år sen men att det idag bryr mig föga.

Peace
Citera
2017-11-24, 19:29
  #53
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brystatyssen
Jo, det är samma motor som CX, kanske även samma ram?, kan knappast kallas glidare utan en budgetvariant av Guldvingarna.
Tog väl bara upp exemplet för att gestalta att det knappast är något som jag skulle kört runt på för femton år sen men att det idag bryr mig föga.

Peace
Det är väl därför glidarhojar lätt får en töntstämpel. Folk som köper dessa köper en livsstil. Med en HD och lite skinnkläder med fransar vill man verka lite outlaw och farlig, cool snubbe i plus 50-åldern. Om man sitter som it-konsult hela dagarna har man kanske behov av detta...
Jag själv kör för närvarande (under ett par semesterveckor) en totalt otrendig 400cc från 80-talet, och är inte ett dugg cool.
Citera
2017-11-24, 21:23
  #54
Medlem
LembitARTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brystatyssen
Jo, det är samma motor som CX, kanske även samma ram?, kan knappast kallas glidare utan en budgetvariant av Guldvingarna.
Tog väl bara upp exemplet för att gestalta att det knappast är något som jag skulle kört runt på för femton år sen men att det idag bryr mig föga.

Peace

Du åker en fin motor, en Honda v2a om jag inte minns fel, jag personligen slutade att åka fort när jag wobblade i 180km/h i shorts på en Suzuki 850 turbo, jag klarade mig med att hålla gasen och sakta rida ut wobblet.
När man är ung så tror man att man är odödlig.
Citera
2017-11-24, 21:40
  #55
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LembitART
Du åker en fin motor, en Honda v2a om jag inte minns fel, jag personligen slutade att åka fort när jag wobblade i 180km/h i shorts på en Suzuki 850 turbo, jag klarade mig med att hålla gasen och sakta rida ut wobblet.
När man är ung så tror man att man är odödlig.
Sant. Kör för min del aldrig över 120, 90-100 räcker bra om vägen är intressant. Hellre 80 på en skön kurvig väg än 150 rakt fram på motorvägen. Det är det hojåkande handlar om för min del.
Citera
2017-11-25, 05:56
  #56
Medlem
Ingen hoj är töntig så länge den inte har ett töntigt syfte, vill du glida runt på Öland eller ta dig snabbt igenom trafik, eller känna frihet, köra i skogen etc

Töntigt blir det när folk inte kan hantera sin hoj de har eller när de tar bort ljud dämparn och kör bland folk.
Citera
2017-11-25, 19:45
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är väl därför glidarhojar lätt får en töntstämpel. Folk som köper dessa köper en livsstil. Med en HD och lite skinnkläder med fransar vill man verka lite outlaw och farlig, cool snubbe i plus 50-åldern. Om man sitter som it-konsult hela dagarna har man kanske behov av detta...
Jag själv kör för närvarande (under ett par semesterveckor) en totalt otrendig 400cc från 80-talet, och är inte ett dugg cool.

Sammalika här, min " vardagsmoppe " är en SR 400 från 1982.
På nittiotalet körde jag Trajja och tyckte HD var alltför vanligt även om många vänner körde slika.
Dock har jag alltid, men först nu erkänt det ens för mig själv, tyckt att Sporstern kan bli javligt cool.
Och är väl för övrigt nästan den enda modellen som man verkligen kan köra, och inte bara åka på.
Nu funderar jag på att ev utöka mitt stall med en Sportster men jag har så svårt för just det du skriver om. Och att vuxna karlar går runt i SOA- jackor och tröjor.
Vill dom försöka skrämma folk som inte vet vad det är att dom är med i någon farlig klubb, eller vad ?
Lite obegripligt är det ?

Harley är ju liksom BMWs bilar så laddade varumärken.
Många tycks tro att ballhet sitter i attributen.
Men det går inte att komma ifrån att det alltid varit bra bilar och sen 30 år eller så är tillförlitliga hojar.

Men jag brukar skita i vad andra tycker och tänker så det blir nog en Sportster till våren.

Peace
Citera
2017-11-25, 20:04
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LembitART
Du åker en fin motor, en Honda v2a om jag inte minns fel, jag personligen slutade att åka fort när jag wobblade i 180km/h i shorts på en Suzuki 850 turbo, jag klarade mig med att hålla gasen och sakta rida ut wobblet.
När man är ung så tror man att man är odödlig.


Precis, motorn är välkänd för sin tillförlitlighet.

Och det var nog tur att jag gillade min gamla Trajja när jag var yngre.
Med obehandlade ADHD hade nog inte slutat väl om min fascination hade varit skrevraketer.
Jag fick ut mina lustar i skogen med crosshojar, även om det resulterade i ett synnerligen allvarligt benbrott.

Hastigheter runt sjuttio räcker utmärkt bara vägen svänger som den ska. Och det gör dom.
I den hastigheten har man iaf en sportslig att överleva.
Läser med förvåning om hojar med tvåhundrafemtio hästar.
Jag körde en XJR med hälften en gång och den var bokstavligt talat skräckinjagande.
Visserligen vänjer man väl sig men ändå ?

Peace
Citera
2017-11-25, 20:18
  #59
Medlem
Toolmans avatar
Man ska inte bry sig i vad andra tycker är töntigt, själv sätter jag gränsen vid att man sätter långgaffel på en scooter.

https://www.youtube.com/watch?v=xrOek4z32Vg
Citera
2017-11-25, 20:54
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toolman
Man ska inte bry sig i vad andra tycker är töntigt, själv sätter jag gränsen vid att man sätter långgaffel på en scooter.

https://www.youtube.com/watch?v=xrOek4z32Vg


Ähh faan, alla som vågar vara annorlunda har min fulla respekt.

Peace
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback