2017-11-23, 16:50
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Detta ihop med mitt flöde på Facebook med folk som nu springer till M då de har läst att M minsann har jättetuff migrationspolitik gör att man tappar hoppet om mänskligheten.
Jävla får. Men gör så. Rösta på M som nyss hade makten i 8 år och startade detta helvete på allvar. De samarbetade med MP OCH vill nu ha en invandring på 100.000/ år och ska kompromissa UPP den siffran med C och L. Det är en högre nivå av invandring än vi har nu med S vid makten. Det är precis samma landsförrädare som representerar M nu som då.

Detta kommer aldrig att hålla för moderaterna - inte ens fram till valet 2018. Tillräckligt många väljare kommer att vända tillbaka när de inser att Kristerssons politik är en enda stor chimär och att han dessutom kommer att tvingas införa stora delar av Lööfs och Björklunds galenskapsinvandring och annat integrationsvansinne.

Glöm inte heller att Liberalerna dessutom nu i sitt parti röstat igenom att arbeta för att EU ska bli en fullfjädrad federation - ALL makt till EU, nationalstaten ska dö. Cecilia Wikström twittrade oerhört glatt om detta för några dagar sedan. Man tar sig för pannan

Som jag skrev i ett tidigare inlägg: de senaste månadernas nedgångar är en naturlig del och är på intet sätt ovanliga inom partipolitiken. Detta har hänt förr i SD:s historia och borde inte utgöra något större bekymmer denna gång heller. Den dystra samhällsutvecklingen som befinner sig i en fullfjädrad nedåtgående spiral kommer att utgöra en garanti för att SD på lång och medellång sikt fortsätter att växa - och växa rejält i opinionen. Den riktiga galenskapen i landet är bara i sin begynnelse. Vänta och se vad som händer när inga eller en handfull av de nyanlända får jobb, när bostadskrisen slår till med full kraft, när nedskärningarna och besparingarna kommer att vridas upp till max och pengarna till olika bidragssystem börjar att sina för ALLA grupper i samhället samtidigt som de styrande tvingas fortsätta låna 700 miljoner SEK i veckan för att kunna betala invandringens (de nyanländas) kostnader: boende, mat, bidrag etc... DÅ - om inte förr - kommer folk att vakna på allvar. Lägg ordet statsförfall på minnet.

Nej, SD kommer inte att raderas ut, de kommer att plana ut i opinionen för att sedan börja klättra igen. Ett hack i kurvan, inget märkligt inom politiken. Minst 25% i nästa års val. Vänta bara...
2017-11-23, 17:09
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Apropå Yougov.
Inte ens opinionsinstitut som enbart använder sig av självrekryterande paneler kan längre dölja att väljarstödet för SD är sjunkande. När kommer det stora raset.

Det kan du drömma om! Nu flyr en massa moderater och det är i princip bra. Nu kan Sd börja locka över uppvaknade sossar.

YouGov håller på att rensa ut sverigedemokrater från sin panel, de får inga opinionsfrågor. Därmed kan de ju styra svaren precis som de vill. Så jag har inget förtroende för dem heller.

Hur Sentio får tag på sina frågeobjekt initialt har jag ingen aning om. Men det är i princip bra då kan ingen påstå att de är självrekryterande bara att man svarar via webb.
2017-11-23, 17:20
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det kan du drömma om! Nu flyr en massa moderater och det är i princip bra. Nu kan Sd börja locka över uppvaknade sossar.

YouGov håller på att rensa ut sverigedemokrater från sin panel, de får inga opinionsfrågor. Därmed kan de ju styra svaren precis som de vill. Så jag har inget förtroende för dem heller.

Hur Sentio får tag på sina frågeobjekt initialt har jag ingen aning om. Men det är i princip bra då kan ingen påstå att de är självrekryterande bara att man svarar via webb.

(Min fetning)

Detta var intressant och en nyhet för mig. Men varför? Nya ägare? Låter mycket märkligt... Betyder kanske att vi framöver tvingas lägga Yougov i samma smutshög som Sifo, Inizio, Ipsos, Novus och de andra "erkänt duktiga" instituten... såvida de inte tar sitt förnuft till fånga. Hoppas bara att Sentio inte klantar till sig nu utan håller fast vid sina hittills utmärkta mätmetoder, viktningar och annat. Jag menar, hur många opinionsinstitut därute har vi som mäter SD fel med ynka 1,5% när vi jämför med valresultaten (facit)? Sentio är helt unika i detta avseende. De får inte schabbla bort sin särställning nu.
Senast redigerad av Smoothman 2017-11-23 kl. 17:25. Anledning: Förtydligande
2017-11-23, 17:33
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Detta var intressant och en nyhet för mig. Men varför? Nya ägare? Låter mycket märkligt... Betyder kanske att vi framöver tvingas lägga Yougov i samma smutshög som Sifo, Inizio, Ipsos, Novus och de andra "erkänt duktiga" instituten... såvida de inte tar sitt förnuft till fånga. Hoppas bara att Sentio inte klantar till sig nu utan håller fast vid sina hittills utmärkta metoder, jag menar: hur många opinionsinstitut därute har vi som mäter SD fel med ynka 1,5% när vi jämför med valresultaten (facit)? Sentio är helt unika i detta avseende.

Kanske tycker de att panelen innehåller för många Sd sympatisörer. Problemet med paneler är att man inte vet om de är snedrekryterade. Det blir vanligare, alla har paneler utom SCB. Kanske 10 gånger större är dem de frågar varje gång. Fördelen är att man lätt får tag på det antal svar man vill ha och nackdelen är att man inte vet om den stämmer med hela populationen.

Påstår inte att opinionsundersökningar är lätt när 45% egentligen inte vill svara. Men det ger dom ju möjlighet att kreativt få fram ett passande resultat utan att direkt ljuga med siffrorna.
Nu är jag själv en totalvägrare. Fördelen är att lyckan blir mycket större på valdagen.
2017-11-23, 18:17
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Kanske tycker de att panelen innehåller för många Sd sympatisörer. Problemet med paneler är att man inte vet om de är snedrekryterade. Det blir vanligare, alla har paneler utom SCB. Kanske 10 gånger större är dem de frågar varje gång. Fördelen är att man lätt får tag på det antal svar man vill ha och nackdelen är att man inte vet om den stämmer med hela populationen.

Påstår inte att opinionsundersökningar är lätt när 45% egentligen inte vill svara. Men det ger dom ju möjlighet att kreativt få fram ett passande resultat utan att direkt ljuga med siffrorna.
Nu är jag själv en totalvägrare. Fördelen är att lyckan blir mycket större på valdagen.
Det stämmer, men de försöker ju välja ut i panelen så att de skapar en representativ population, ett "mini-Sverige". Så det är inte slumpmässigt, vad jag förstår.
2017-11-23, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det stämmer, men de försöker ju välja ut i panelen så att de skapar en representativ population, ett "mini-Sverige". Så det är inte slumpmässigt, vad jag förstår.
Det kan förklara SD tappet. Men varför försöker de laga något inte funkat bra utan funkat bäst?. Det är korkat av dem att försöka skapa en mini population för de ska inte skapa en utan mäta en.
2017-11-23, 21:22
Medlem
Opinionen i Yougov är nu tillbaka där den låg i juni 2015.

Förutom då att M fortfarande ligger lägre och C högre. Men SD är nu där partiet var innan stödet i Yougov sköt i höjden under sensommaren för två år sen, och Åkesson började tala kaxigt om att bli Sveriges största parti; ett mål som länge verkade vara inom sikte. Men som det ser ut nu så återstår det en hel del hårt arbete för att nå dit.
2017-11-23, 21:58
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Apropå Yougov.
Inte ens opinionsinstitut som enbart använder sig av självrekryterande paneler kan längre dölja att väljarstödet för SD är sjunkande. När kommer det stora raset.

Var inte så skadeglad, facit kommer söndagen den 9 september 2018.
2017-11-23, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Om man försöker extrapolera oddsen på Unibet får man följande valresultat.
S 24 %, SD 21, M 21, C 11, V 8, L 5, MP 5, KD 4 .
Lägg märke till att det är inte Unibet som sätter oddsen, utan det bestäms av spelarnas insatser.
Man får visserligen oddset som gäller när man satsar, men sedan ändras oddset till nästa spelare.

https://se.unibet.com/betting#filter/politics

Kan någon förklara för mig, varför Yougovs senaste mätning stämmer helt in med Unibets odds? (Skrev om Unibets odds innan Yougovs mätning).

Begriper givetvis att väljaropinionen idag ser inte ut som tidigare, utan det är max hälften som redan bestämt sig (varav de flesta är gamla sossar eller inbitna SD-are), och resten är mottagliga för argument från samtliga partier!
Senast redigerad av Hultabultan 2017-11-24 kl. 00:15.
2017-11-24, 00:06
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Opinionen i Yougov är nu tillbaka där den låg i juni 2015.

Förutom då att M fortfarande ligger lägre och C högre. Men SD är nu där partiet var innan stödet i Yougov sköt i höjden under sensommaren för två år sen, och Åkesson började tala kaxigt om att bli Sveriges största parti; ett mål som länge verkade vara inom sikte. Men som det ser ut nu så återstår det en hel del hårt arbete för att nå dit.

Det finns dock fortfarande en oerhört viktig fråga som ingen kan ge ett entydigt och sant svar på: Hur stort är mörkertalet i opinionen när det gäller SD? Denna fråga är helt avgörande för att kunna få en uppfattning om hur stora SD egentligen är just nu. Personligen misstänker jag att detta mörkertal är gigantiskt och att i stort sett alla OI har mer eller mindre besvärligt att få grepp om det.

Glöm inte heller att ca 3,5 miljoner röstberättigade svenska medborgare bestämmer sig sista veckan före ett val vilket parti de ska lägga sin röst på. Kan någon säga hur många potentiella och blivande SD-väljare som finns i denna grupp? Naturligtvis inte. Så många olika faktorer, parametrar, yttre och inre händelser spelar in här att ingen av oss vet hur många "dolda" SD-väljare som vandrar omkring därute i samhället. Och med tanke på att svarsbortfallet i många opinionsundersökningar ligger på 25, 40 och t o m 60% i vissa fall, så blir det än svårare. Och för att göra ekvationen ännu lite besvärligare så måste vi ta med i beräkningen alla de SD-röstande som helt sonika vägrar att svara på opinionsundersökningar (eller svarar att de kommer att rösta på ett annat parti).

Ju större SD är i opinionen (den reella siffran), desto vanskligare är det att göra korrekta opinionsundersökningar på dem. Mörkertalet är ett stort, stort problem när det gäller SD och OI. Och medierna och hela etablissemanget har inte gjort det lättare genom att de brännmärker och stämplar alla som vågar titta åt SD:s håll som rasister, fascister, främlingsfientliga och nazister... Tacka fan för att vanligt folk som tidigare varit sossar eller moderater väljer att hålla käft när Sifo, Inizio, Novus eller någon annan hör av sig - vem vill få dessa etiketter stämplade i pannan?
2017-11-24, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Det finns dock fortfarande en oerhört viktig fråga som ingen kan ge ett entydigt och sant svar på: Hur stort är mörkertalet i opinionen när det gäller SD? Denna fråga är helt avgörande för att kunna få en uppfattning om hur stora SD egentligen är just nu. Personligen misstänker jag att detta mörkertal är gigantiskt och att i stort sett alla OI har mer eller mindre besvärligt att få grepp om det.

Glöm inte heller att ca 3,5 miljoner röstberättigade svenska medborgare bestämmer sig sista veckan före ett val vilket parti de ska lägga sin röst på. Kan någon säga hur många potentiella och blivande SD-väljare som finns i denna grupp? Naturligtvis inte. Så många olika faktorer, parametrar, yttre och inre händelser spelar in här att ingen av oss vet hur många "dolda" SD-väljare som vandrar omkring därute i samhället. Och med tanke på att svarsbortfallet i många opinionsundersökningar ligger på 25, 40 och t o m 60% i vissa fall, så blir det än svårare. Och för att göra ekvationen ännu lite besvärligare så måste vi ta med i beräkningen alla de SD-röstande som helt sonika vägrar att svara på opinionsundersökningar (eller svarar att de kommer att rösta på ett annat parti).

Ju större SD är i opinionen (den reella siffran), desto vanskligare är det att göra korrekta opinionsundersökningar på dem. Mörkertalet är ett stort, stort problem när det gäller SD och OI. Och medierna och hela etablissemanget har inte gjort det lättare genom att de brännmärker och stämplar alla som vågar titta åt SD:s håll som rasister, fascister, främlingsfientliga och nazister... Tacka fan för att vanligt folk som tidigare varit sossar eller moderater väljer att hålla käft när Sifo, Inizio, Novus eller någon annan hör av sig - vem vill få dessa etiketter stämplade i pannan?

Det som skiljer nästa år från föregående är att lagen om kommunal bostad för blattarna upphör första mars.
Visserligen kommer säkert inte alla kommuner köra ut blattarna på gatan, men tillräckligt många tar säkert tillfället i akt.
Skulle absolut tro, att blattar som blivit satta på gatan nästa år kommer leva rövare utan tidigare motstycke.
Detta engångsfenomen kommer garanterat lyfta SD med ca 5 %, mot vad man skulle få annars!
2017-11-24, 01:20
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Kan någon förklara för mig, varför Yougovs senaste mätning stämmer helt in med Unibets odds? (Skrev om Unibets odds innan Yougovs mätning).

Begriper givetvis att väljaropinionen idag ser inte ut som tidigare, utan det är max hälften som redan bestämt sig (varav de flesta är gamla sossar eller inbitna SD-are), och resten är mottagliga för argument från samtliga partier!

Det ligger ju pengar i betting, vilket utgör den viktiga skillnaden gentemot OI. Om företag ger knäppa odds kommer de få betala med kalla stålar, detsamma gäller såklart vadslagare.

YouGov är det existerande OI som overall varit närmast valresultat (Sentio ligger före beroende på hur mycket de gav F! innan valet, något vi inte vet då de inte redovisade detta separat). YouGov är även internationellt välrenommerat, i jämförelse med svenska inavlade bakelitinstitut som består av dinosaurier vars utdaterade metoder redan har förkastats i decennier i andra länder: typexemplet varandes Frankrike och deras OI-chock som kom redan 2002. Låter detta drastiskt? Överväg då att med skillnaderna som finns mellan nuvarande OI (främst med avseende på SD) spelar det ingen roll vad utfallet är, ifall det skulle hamna i ett genomsnitt av instituten, några kommer behöva göra om sin metodik i grunden. Är det mest troligt att det är YouGov, ett multinationellt företag som framgångsrikt förutspått Brexit och många val i andra länder, eller dammiga reliker som SCB och andra som var åt helvete fel redan förra valet?

En enkel bettingstrategi vore att bara tippa vad det ser ut som at YouGov säger kommer hända - såklart idiotiskt i nuläget då vad som helst fortfarande kan hända innan valet, men men... Motsvarande är det vettigt från Unibets sida att anpassa sina odds efter YouGov ifall de inte har stora strömmar av vadslagare att anpassa oddsen efter.
Senast redigerad av Rostere 2017-11-24 kl. 01:34.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in