2017-11-23, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J39
Nästan alla tidningar har titleln M fortfarande näst största parti men de tar inte upp att M och S har tappat och SD går upp. Det blir nästan komiskt.

På längre sikt, ja.

Men på kort sikt har SD gått från att under en period varit det näst största partiet till att åter vara tredje störst. Det är den förändring som skett mest nyligen. Då är det väl inte så konstigt om tidningarna rapporterar det?

Notera dock att jag bara talar om undersökningar från Sifo, Ipsos med flera.

I Sentio och Yougov är SD ännu näst störst, större än M. Men där har SD å andra sidan länge varit det största partiet, för att på senare tid blivit omkört av Socialdemokraterna.
2017-11-23, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
På längre sikt, ja.

Men på kort sikt har SD gått från att under en period varit det näst största partiet till att åter vara tredje störst. Det är den förändring som skett mest nyligen. Då är det väl inte så konstigt om tidningarna rapporterar det?

I Sentio och Yougov är SD ännu näst störst, större än M. Men där har SD å andra sidan länge varit det största partiet, för att på senare tid blivit omkört av Socialdemokraterna.

Om man försöker extrapolera oddsen på Unibet får man följande valresultat.
S 24 %, SD 21, M 21, C 11, V 8, L 5, MP 5, KD 4 .
Lägg märke till att det är inte Unibet som sätter oddsen, utan det bestäms av spelarnas insatser.
Man får visserligen oddset som gäller när man satsar, men sedan ändras oddset till nästa spelare.

https://se.unibet.com/betting#filter/politics
2017-11-23, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
På längre sikt, ja.

Det jag menar är att om SD hadde varit näst största parti på mätning och tappat 1% medans M eller S går upp så skulle runrikerna se ut så här. SD tappar och M går upp. Nu när de är tvärt om så säger de att M är fortfarande näst störst. Det blir komiskt för att när SD tappar skriker de oj titta hur mycket SD har tappat nu kommer och M blir näst största parti hura! Och när SD går upp och de andra tappar så skriker deFå inte panik M är fortfarande näst störst.
2017-11-23, 12:34
Medlem
Yougov November

SD 20,7 (-1,2)

https://www.metro.se/artikel/motvind-f%C3%B6r-sd-inf%C3%B6r-kongressen-l%C3%A4gsta-v%C3%A4ljarst%C3%B6det-p%C3%A5-2-%C3%A5r
2017-11-23, 12:52
Medlem
Powergirls avatar
Apropå Yougov.
Inte ens opinionsinstitut som enbart använder sig av självrekryterande paneler kan längre dölja att väljarstödet för SD är sjunkande. När kommer det stora raset.
2017-11-23, 12:58
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DID63
Yougov November

SD 20,7 (-1,2)

https://www.metro.se/artikel/motvind-f%C3%B6r-sd-inf%C3%B6r-kongressen-l%C3%A4gsta-v%C3%A4ljarst%C3%B6det-p%C3%A5-2-%C3%A5r

Citat:
– En del av de som lämnade M har nog gått tillbaka, säger Anders Sannerstedt, docent i statsvetenskap vid Lunds universitet som har forskat kring SD:s väljarkår.

-----

– Avhoppen är nog inte så betydelsefullt och hände även förra mandatperioden. I ett par fall har det ju varit tydligt att de inte varit lämpliga företrädare. Det kan vara så att historien med Hanna Wigh har fått en del väljare att reagera men det brukar inte vara så, säger Sannerstedt.

--------

– Jag skulle säga att SD lider av växtvärk. Man har fördubblat sitt rösttal från val till val och helt enkelt inte haft tillräckligt med folk, säger Sannerstedt.

-------

– I dag är det ytterst osannolikt att de skulle gå om Socialdemokraterna, det gapet är alldeles för stort. Min gissning är att de förmodligen går framåt och Moderaterna ska inte känna sig helt säkra på andra platsen, säger Anders Sannerstedt.

En rimlig analys vågar jag påstå.

Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Apropå Yougov.
Inte ens opinionsinstitut som enbart använder sig av självrekryterande paneler kan längre dölja att väljarstödet för SD är sjunkande. När kommer det stora raset.

Jag gillar din optimism
2017-11-23, 13:00
Medlem
Citat:
Apropå Yougov.

Som du säkert förstått av denna tråden, är alla mätningar om sjunkande SD-opinioner fusk och förfalskning. Endast ständigt stadigt stigande SD-opinioner är sann och äkta rapportering från opuinionsinstitutens sida.
SD åtnjuter således egen, objektiv opinionsmajoritet på högsta nivå och behöver alls icke anstränga sig inför valet. Allt annat är lögn och förbannad dikt, enligt de starkt övertygade debattörerna i SD:s egen lilla supporterklubb.
2017-11-23, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Om man försöker extrapolera oddsen på Unibet får man följande valresultat.
S 24 %, SD 21, M 21, C 11, V 8, L 5, MP 5, KD 4 .
Lägg märke till att det är inte Unibet som sätter oddsen, utan det bestäms av spelarnas insatser.
Man får visserligen oddset som gäller när man satsar, men sedan ändras oddset till nästa spelare.

https://se.unibet.com/betting#filter/politics

Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Som du säkert förstått av denna tråden, är alla mätningar om sjunkande SD-opinioner fusk och förfalskning. Endast ständigt stadigt stigande SD-opinioner är sann och äkta rapportering från opuinionsinstitutens sida.
SD åtnjuter således egen, objektiv opinionsmajoritet på högsta nivå och behöver alls icke anstränga sig inför valet. Allt annat är lögn och förbannad dikt, enligt de starkt övertygade debattörerna i SD:s egen lilla supporterklubb.

Skulle utan överdrift påstå att Yougov är i särklass bäst på att förutse valresultatet, i jämförelse med oddsen hos Unibet.
Spelarna räknar säkert in en obligatorisk uppgång under sommaren för SD, som beror på blatterelaterad brottslighet just under den varma årstiden.

Kanske Yougov gjort som jag i sina mätningar, alltså titta på speloddsen hos Unibet?
2017-11-23, 13:38
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Apropå Yougov.

När Sentio ligger på 15%, då möjligen är "raset" ett faktum
Vilket institut just nu tror du ligger närmast verkligheten, Sifo med sina 14,7% eller Yougov och Sentio som ligger runt 20%? Det skiljer trots allt ca 6 procentenheter mellan dessa.
Senast redigerad av Smoothman 2017-11-23 kl. 13:44. Anledning: Tillägg
2017-11-23, 13:41
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Apropå Yougov.
Kommer inget stort ras. SD har redan peakat nedåt och är på G upp igen.
2017-11-23, 14:52
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Kommer inget stort ras. SD har redan peakat nedåt och är på G upp igen.

Är också inne på att SD nått "botten" denna gång. Har för mig att även Crispy nämnde detta redan för ett par veckor sedan... rätta mig gärna om jag har fel.

Dessa hack i kurvan är inget konstigt, vi har sett dem åtskilliga gånger tidigare. Det hör till i politiken. På lång och medellång sikt kommer SD dock att fortsätta klättra uppåt i opinionen och i valen; den nuvarande urspårade samhällsutvecklingen i Sverige garanterar detta... Dessutom är det glädjande att M börjar stagnera redan vid låga 20%. I en mätning förra veckan hade ju Moderaterna t o m börjat backa - dock med en ynka procentenhet, men ändå. Nej, oavsett vad SD-hatarna i denna tråd anser så kommer SD att hamna på minst 25% i valet nästa år.
2017-11-23, 16:10
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DID63
Yougov November

SD 20,7 (-1,2)

Detta ihop med mitt flöde på Facebook med folk som nu springer till M då de har läst att M minsann har jättetuff migrationspolitik gör att man tappar hoppet om mänskligheten.
Jävla får. Men gör så. Rösta på M som nyss hade makten i 8 år och startade detta helvete på allvar. De samarbetade med MP OCH vill nu ha en invandring på 100.000/ år och ska kompromissa UPP den siffran med C och L. Det är en högre nivå av invandring än vi har nu med S vid makten. Det är precis samma landsförrädare som representerar M nu som då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in