2017-11-23, 16:26
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Jag tror inte att AGB är bättre än något annat.
Jag har Melatonin AGB 2mg, jag delar den på 4 och tar således 1/4 varje kväll, det räcker för mig.
Jag tror att Melatonin är överprissatt på apoteken i Sverige, just på Melatonin saknas det konkurrens på apoteken.

Är dina Natrol av typen time release eller fast dissolve?

Jag har Melatonin AGB 2 mg på recept och efter att ha läst runt lite verkar det som att det är en rätt onödigt hög dos även för vuxna? Delar du den med en vanlig tablettdelare man kan köpa på typ apoteket?
Citera
2017-11-23, 16:38
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Jag har Melatonin AGB 2 mg på recept och efter att ha läst runt lite verkar det som att det är en rätt onödigt hög dos även för vuxna? Delar du den med en vanlig tablettdelare man kan köpa på typ apoteket?

Jag delar tabletten med fingrarna, jag kan ge dig ett tips, tillsammans med melatoninet tar jag ett bra magnesiumtillskott 500 mg, på den kombinationen sover jag bra. Jag tar inte melatonin på sommaren.
Citera
2017-11-23, 16:45
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Jag delar tabletten med fingrarna, jag kan ge dig ett tips, tillsammans med melatoninet tar jag ett bra magnesiumtillskott 500 mg, på den kombinationen sover jag bra. Jag tar inte melatonin på sommaren.

Tack för svar. Hur långt innan sängående brukar du ta melatonin? Alla i tråden får givetvis svara på den, själv sa min läkare ungefär 1 timme. Men det kanske egentligen är bättre att ta den direkt i samband med att man verkligen lägger sig i sängen för att sova?
Citera
2017-11-23, 16:49
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Tack för svar. Hur långt innan sängående brukar du ta melatonin? Alla i tråden får givetvis svara på den, själv sa min läkare ungefär 1 timme. Men det kanske egentligen är bättre att ta den direkt i samband med att man verkligen lägger sig i sängen för att sova?
Det varierar, 1-2 timmar innan sänggående.
Citera
2017-11-23, 17:04
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Den kombon ska jag testa.

"Har du väldigt svårt för att sova och vaknar ofta mitt i natten?
Det kan vara ett tecken på magnesiumbrist. Ett sätt att få bättre sömn kan därför vara att ta extra magnesium. Amerikansk forskning ett extra intag av magnesium hjälpa till att få bukt med sömnproblemen."

http://halsobibeln.newsner.com/13-te...mer-magnesium/
Startar med 375 mg magnesium.
Citera
2017-11-23, 17:36
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Jag tar melatonin typ 10 minuter innan sängdags, jag låter melatoninet vara kvar i munnen så det tas upp via slemhinnorna tycker det funkar bättre än att svälja.
Citera
2017-11-23, 17:37
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Den kombon ska jag testa.

"Har du väldigt svårt för att sova och vaknar ofta mitt i natten?
Det kan vara ett tecken på magnesiumbrist. Ett sätt att få bättre sömn kan därför vara att ta extra magnesium. Amerikansk forskning ett extra intag av magnesium hjälpa till att få bukt med sömnproblemen."

http://halsobibeln.newsner.com/13-te...mer-magnesium/
Startar med 375 mg magnesium.

För mig är den kombinationen helt oslagbar, bättre än allt annat jag provat. Jag undviker alkohol, för mig räcker det med två öl så sover jag sämre, även med kombon.
Försök att hitta ett bra magnesiumpreparat, det är skillnad på magnesium och magnesium.
Citera
2017-11-23, 22:11
Medlem
Jofs avatar
Citat:
För mig är den kombinationen helt oslagbar, bättre än allt annat jag provat. Jag undviker alkohol, för mig räcker det med två öl så sover jag sämre, även med kombon.
Försök att hitta ett bra magnesiumpreparat, det är skillnad på magnesium och magnesium.

Vad säger du om detta:
Supermagnesium 375 gr. Great Earth Vitamins, Gävle.
Citera
2017-11-23, 23:51
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Vad säger du om detta:
Supermagnesium 375 gr. Great Earth Vitamins, Gävle.

Jag känner inte till den, jag är lite konservativ, vill jag ha magnesium så köper jag magnesium, jag är inte säker på att jag vill ha det andra som det preparatet innehåller.
Det finns en tråd här på FB om magnesium, du kan också söka information på nätet, det sägs bl.a. att billigt magnesium ofta är svårt att ta upp, själv använder jag https://www.svenskhalsokost.se/helhe...SABEgKsjfD_BwE

Innehåller: magnesiumcitrat, magnesiumglycinat, magnesiumsuccinat. Jag tar 2-3 kapslar på kvällen tillsammans med melatonin.
Jag bor i en storstad, här är det lätt att hitta en bra hälsokostbutik, hittar du en med bra sortiment, kunnig personal och bra priser så är det värdefullt, det kan kosta en tia mera per burk jämfört med nätet, men du får en klok människa att rådfråga.
Flotta kedje-butiker med snygga storbystade expediter i eleganta centrumanlägningar med höga hyror brukar inte vara ett bra val i detta sammanhang.
Melatoninet köper du på apoteket med recept eller på nätet, Apoteket är dyrt men du vet vad du får, nätet är billigt men lite osäkrare.
Senast redigerad av trottwell 2017-11-24 kl. 00:17.
Citera
2017-11-24, 00:32
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Melatoninet köper du på apoteket med recept eller på nätet, Apoteket är dyrt men du vet vad du får, nätet är billigt men lite osäkrare.
Apoteket dyrt? jag betalar inte en krona för melatonin därifrån går på högkostnadsskyddet.
Citera
2017-11-24, 04:53
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Apoteket dyrt? jag betalar inte en krona för melatonin därifrån går på högkostnadsskyddet.
Samma sak gäller för mig just nu, det beror på var i rabattrappan man bifinner sig, men priset för 100 tabletter är ca 750:- utan högkostnadsskydd, alla har inte frikort, framför allt inte året runt livet ut. För vissa kostar också läkarbesöket pengar och tar tid.
Sammanfattningsvis kan man säga att en burk Melatonin AGB från apoteket utan högkostnadsskydd och frikort inom sjukvården kostar en del och är lite omständig att inhandla, men har man fullt högkostnadsskydd och frikort inom sjukvården då har man ingen kostnad, har man dessutom en bra läkarkontakt och kan beställa receptet via telefon, då blir det både billigt och enkelt.
Jag tar bara 1/4 tablett varje dag, dvs det blir ganska billigt även med full kostnad, en burk räcker i ca 13 månader, detta skall ställas i relation till att handla på nätet. Men för någon annan kan det kännas som ett dyrt utlägg med totalt ca 1 000:- utan frikort för vård och läkemedel. Då kan det kännas frestande att köpa en buk på nätet för några hundralappar.
Senast redigerad av trottwell 2017-11-24 kl. 05:27.
Citera
2017-12-06, 22:10
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Beställt melatonin från Storbritannien. Bör jag vara orolig över att tullen plockar det?

Är det enkelt att få utskrivet i Sverige? Jag har grova sömnproblem vilket står i min journal så skulle gissa att jag kan få det lätt?

Dock fattig nu och har inget högkostnadsskydd. Därför jag beställde från UK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in