2017-11-23, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Ett statsråd ska givetvis inte kalla en person för äckel när vederbörande inte har dömts för brott. I Sverige är man oskyldig tills motsatsen bevisats. När hon uttalar sig på det viset riskerar hon påverka eventuell rättegång vilket är direkt odemokratiskt. Ett statsråd ska helt enkelt inte peka ut någon som förbrytare innan det bevisats.

Hon har inte uttalat sig om i exakt vilka fall han är skyldig till vad - hon säger ingenting om något enskilt fall. Det hon säger är att hon finner det mönster som framträder i kvinnornas vittnesmål motbjudande - det har hon all rätt att säga utan att det skulle betyda någon sorts ministerstyre, eller att hon skulle föregripa ett domslut. Du har en överdrivet formalistisk syn på vad politiker får säga och inte säga.

Dessutom är det rätt uppenbart att hon inte talar på hela regeringens vägnar utan just för egen del.
Citera
2017-11-23, 11:46
Medlem
srinivasas avatar
Det ska väl vara något slags möte om det här på Akademien idag. Enligt uppgift ska det också komma ett uttalande. Vi får se hur starka nypor Sara Danius har. På vissa bilder ser hon rent farlig ut.
Citera
2017-11-23, 11:55
Medlem
Det har blivit kutym i vårt land att aldrig tala om saker och individer i klartext.
Källa: https://www.dn.se/kultur-noje/kultur...filens-medalj/
Citera
2017-11-23, 12:03
Medlem
srinivasas avatar
Läste just Karin Olsson artikel i Expressen idag, där hon hudflänger Horace. Säkert befogat vad det förefaller. I avslutningen av artikeln skriver hon.

Det är klart att Sture Allén och Peter Englund, ständig sekreterare 2009-2015 som nu också ställer sig bakom att banden till kulturscenen kapas, bär ett särskilt ansvar för att i alla år ha gött den utpekade kulturprofilen. Men det var Horace Engdahl som stod honom närmast.

Det här blir väl rent fel? Underförstått i sammanhanget är "stod honom närmast bland Akademiens ledamöter"
Men uppenbart är att hans hustru Katarina Frostenson står honom närmare.

Karin Olsson tar förstås också upp Expressens artiklar från 1997. Det verkar ha varit större textmängd och större uppslaget än vad åtminstone jag föreställt mig. På en av bilderna kan man läsa:

"Obegripliga anklagelser"; kulturarbetarens hustru om sextrakasserierna.

Följaktligen uttalade sig Katarina Frostenson då om de anklagelser som riktades mot hennes man.
Och förstod ingenting!
Hur är det i dagsläget?
Citera
2017-11-23, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
Läste just Karin Olsson artikel i Expressen idag, där hon hudflänger Horace. Säkert befogat vad det förefaller. I avslutningen av artikeln skriver hon.

Det är klart att Sture Allén och Peter Englund, ständig sekreterare 2009-2015 som nu också ställer sig bakom att banden till kulturscenen kapas, bär ett särskilt ansvar för att i alla år ha gött den utpekade kulturprofilen. Men det var Horace Engdahl som stod honom närmast.

Det här blir väl rent fel? Underförstått i sammanhanget är "stod honom närmast bland Akademiens ledamöter"

Karin Olsson tar förstås också upp Expressens artiklar från 1997. Det verkar ha varit större textmängd och större uppslaget än vad åtminstone jag föreställt mig. På en av bilderna kan man läsa:

Följaktligen uttalade sig Katarina Frostenson då om de anklagelser som riktades mot hennes man.
Och förstod ingenting!
Hur är det i dagsläget?

Karin Olsson sysslar bara med positionering. Hon har helt okritiskt backat upp Ebba WB i den långdragna fajten mellan henne och Horace, eftersom hon dels vill ha Ebba att skriva eldfängda inlägg i sin egen tidning, dels vet att feminister gillar Ebba - och dels själv gillar smaskiga, skvallriga kulturbråk. Värdegrundspossen i svensk media har aldrig riktigt kunnat med Horace, det var tydligt redan på 80-talet.

Karin Olsson har verkligen ingen trovärdighet i den här frågan, eller någonstans.
Citera
2017-11-23, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa

Och förstod ingenting!
Hur är det i dagsläget?

Går det att få fram artikeln där KF uttalar sig?
Citera
2017-11-23, 12:23
Medlem
outback4s avatar
Per Wästberg var väldigt engagerad i att tilldela JCA kunglig order,tydligen enastående bedrifter JCA gjort inom kulturen
anser Wästberg. Har inte PW en fallenhet för unga tjejer?Har hört det nånstans..
Hmm.
Citera
2017-11-23, 12:26
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BV56
Går det att få fram artikeln där KF uttalar sig?

Det går förstås, om inte annat så på KB. Rubriken är "Obegripliga anklagelser" och artikeln från 1997.
Om det finns lättillgängligt i digitaliserat format vet jag inte.
Citera
2017-11-23, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Per Wästberg var väldigt engagerad i att tilldela JCA kunglig order,tydligen enastående bedrifter JCA gjort inom kulturen
anser Wästberg. Har inte PW en fallenhet för unga tjejer?Har hört det nånstans..
Hmm.

Jo
https://www.expressen.se/noje/sofia-...gs-nya-kvinna/
Citera
2017-11-23, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Hon har inte uttalat sig om i exakt vilka fall han är skyldig till vad - hon säger ingenting om något enskilt fall. Det hon säger är att hon finner det mönster som framträder i kvinnornas vittnesmål motbjudande - det har hon all rätt att säga utan att det skulle betyda någon sorts ministerstyre, eller att hon skulle föregripa ett domslut. Du har en överdrivet formalistisk syn på vad politiker får säga och inte säga.

Dessutom är det rätt uppenbart att hon inte talar på hela regeringens vägnar utan just för egen del.
Hon säger så här

Citat:
... var att undersöka om den kan tas tillbaka. Det skulle symboliskt svida i den förbannade ytligheten. Samtidigt, såren hos alla hans offer är djupa och för evigt. Äcklet vet inga gränser.

Det går inte att misstolka på något sätt, när hon pratar om "hans offer" och kallar honom för äckel så pekar hon ut honom som gärningsman, även om hon inte nämner hans namn direkt.

Som statsråd är hon alltid i tjänst och alla hennes uttalanden ska göras med försiktighet, särskilt i fall som detta. Som statsråd kan man inte kläcka ur sig vad som helst och sedan hävda "privat uttalande" så fort man får kritik. Faktum kvarstår, hon har i egenskap av statsråd anklagat en icke dömd privatperson för sexualbrott, det är allvarligt.

Hoppas på JO-anmälan.

Påminner lite om när Löfven spekulerade om vem som är skyldig till mordet på Palme, totalt inkompetent.

http://www.gd.se/opinion/ledare/ta-t...-stefan-lofven

Citat:
Posterna som statsminister och justitieråd är två av Sveriges mäktigaste statliga ämbeten. Med dessa följer ansvar – som att inte spä på misstankarna mot två män som har friats av landets domstolar. Alla är oskyldiga om inte motsatsen är bevisad.

Hon ska helt enkelt hålla käften om ämnet.
Senast redigerad av gaggzi 2017-11-23 kl. 12:31.
Citera
2017-11-23, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag tänkte exakt samma som du när jag läste det där, men det är lätt att säga i efterhand att man skulle ha reagerat annorlunda själv.
De gånger i livet jag själv blivit utsatt för överraskande oförrätter så har jag också varit alltför tyst. Sedan har jag kommit på i efterhand hur jag borde reagerat och grämt mig i månader för att jag inte gjorde mer.

DN:s Malin Lindgren tar upp händelsen där Thomas Engströms dåvarande flickvän blir angripen framför hans ögon :

Citat:
Ändå krävdes det att en stor tidning som Dagens Nyheter kallade övergreppen för övergrepp, att kvinnornas erfarenheter formulerades som hårda, smärtsamma utsagor i publicerad text, för att inflytelserika människor i kultursfären skulle börja två sina händer – trots att en rad av dessa händelser redan varit bevittnade.

Författaren och kritikern Gabriella Håkansson beskriver hur Kulturprofilen hårt körde upp sin hand mellan hennes ben på en fest. Hon gav honom en örfil, hennes dåvarande pojkvän skrek åt Kulturprofilen. Men de andra? ”Människorna som stod runt omkring dem skakade först på sina huvuden och mumlade något om att han inte var klok. Men snart började de låtsas som ingenting.”

Varför denna papperssläta flathet? Mannens skrämmande, informella makt, rädslan för att hamna i onåd hos Svenska Akademien – det är sociologiskt informativa förklaringar. Men icke desto mindre är det också djupt nedslående gestaltningar av underkastelsen inför verkliga eller föreställda auktoriteter.

Det finns fler skäl till denna brist på civilkurage. Jag tror att det handlar om föraktet för, eller illojaliteten med offren. Det förakt, den illojalitet, som offer för sexualbrott har drabbats av sedan tidernas begynnelse, och som ännu i våra dagar inte är utrotade.
https://www.dn.se/kultur-noje/malin-...-inget-visste/

Passiviteten pga rädslan för att hamna i onåd hos Svenska Akademin och JCA:s informella makt låter helt rimligt. Men att något förakt för offren ligger bakom tystnaden är långsökt, låter mer som feministiskt önsketänkande och skulle i så fall även inkludera de kvinnor sett mellan fingrarna på övergreppen av sina medsystrar.

Tror snarare att i de här kretsarna rör sig feminiserade män med reducerad förmåga att försvara kvinnor. En annan mindre grupp är de som sett upp till JCA, likt Horace som gett rådet att män ska bli gentlemen som JCA och inte hipsters ( exempelvis Engström ). JCA har inte mött något motstånd.
Om JCA uppträtt på ett liknande sätt mot kvinnor där vanligt folk festade, hade han åkt på ordentligt med stryk.

Att det just handlade om Engström som var vittne och inte gjorde någon heroisk insats är lite kul. Bakom tangentbordet på twitter anstränger han sig till det yttersta för att framstå som macho, ser ansträngt hård ut på profilbilden och har ett kapten Haddock-liknande språk när han blockar och skäller ut de som inte är tillräckligt politiskt korrekta. Patetiskt.

https://twitter.com/ThomasEngstr
Senast redigerad av Batuta 2017-11-23 kl. 12:35.
Citera
2017-11-23, 12:35
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Karin Olsson sysslar bara med positionering. Hon har helt okritiskt backat upp Ebba WB i den långdragna fajten mellan henne och Horace, eftersom hon dels vill ha Ebba att skriva eldfängda inlägg i sin egen tidning, dels vet att feminister gillar Ebba - och dels själv gillar smaskiga, skvallriga kulturbråk. Värdegrundspossen i svensk media har aldrig riktigt kunnat med Horace, det var tydligt redan på 80-talet.

Karin Olsson har verkligen ingen trovärdighet i den här frågan, eller någonstans.

Jaså, ja jag är inte så insatt. I samma linje kan man kanske konstatera att Åsa Beckman är prominent på DN:s kulturredaktion och har tidigare stöttat Matilda Gustafsson. Åsa Beckman har skrivit om Stig Larssons otrevliga sätt tidigare. Nu är ju, vad som framgår, Stig Larsson, Horace Engdahl och Jean Claude Arnault något av ett triumvirat (post festum då) i den finkulturella backanalen!
Törhända har nämnda Åsa ett finger med i spelet när det här drevet drogs igång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in