2017-11-23, 05:32
Medlem
Såg JCA redan på 1980-talet, slemmig typ redan då, definitivt inte snygg eller sofistikerad, bara depraverad. Han hängde ibland på gamla Röda rummet, den som fanns vid fönstren mot Berzelii park, på den tiden Berns salonger med krogshowerna huserade i stora lokalen. Några gånger var han där med en kvinna, som jag senare förstod var KF. Elfriede Jelineks roman Pianolärarinnan handlar om voyeurism och sex. Jag tror detta har varit KFs roll. Hon kan omöjligt ha varit ovetande. Som någon skrev här, Forum var deras experimentverkstad.

Jag gick aldrig dit, eftersom jag redan före dess tillblivelse insåg att JCA är rätt äcklig, och i min då unga moraliska konsekvens ville jag inte gå till Forum då det startade. Dessvärre betalade jag priset, blev inte insläppt i kultursvängen, och det blev inga stipendier.
Citera
2017-11-23, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArbetarenKamraten
Poeten som tog Jean-Claude Arnault i försvar heter Beate Grimsrud. Så här skrev hon till BA-Folkhögskola:

Athena Farrokhzad: "Jag vill inte skriva namnet på avsändaren, dels eftersom det relevanta i det här fallet är mekanismen, inte människan, dels eftersom hennes makt inte är särskilt stor. Men jag vill förtydliga, eftersom jag har fått frågan från flera håll, att det inte är Beate Grimsrud (en av redaktörerna för antologin som nämns) som har skrivit brevet, hon har inget med detta att göra."
Citera
2017-11-23, 06:25
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Onekligen är tystnaden kring Katarina Frostenson intressant. Det skrivs om Horace Engdahls medskyldighet, men lite om Frostensons. För tänk om Frostenson inte också är Arnaults offer, den förtryckta hustrun utan aktivt medskyldig. En markisinnan de Sade.
Engdahl och Frostenson kommer hursomhelst att få det svårt att sitta kvar på sina stolar. Formellt sitter de på livstid men det enda rimliga är att de träder tillbaka och slutar delta i akademiens verksamhet.

Problemet är väl att vi helt enkelt inte vet om hennes verkliga roll i det hela?

En lite onödig detalj, men ändå för att kommentera ditt och det förra inlägget: Marquis de Sade var faktiskt endast greve, medan markistiteln var något han själv använde sig av utan att faktiskt ha den.

Självpåtagna titlar har ju blivit populärt bland de offentligt finansierade som syns i offentligheten i dagens Sverige. Antingen är det rent påhitt, som att Henrik Arnstad påstår sig falskt ha fil. kand. och även om "historiker" inte är en skyddad titel, så är det rätt anmärkningsvärt att kalla sig det när man varken har studerat eller forskat inom det. Nuförtiden är väl titelanvändandet inte längre kopplat till kyrkan och markägande, utan i första hand handlar falska titlar om att ljuga om högskoleprestationer, eller att de som går ovetenskapliga och politiserade utbildningar som gynnas av svenska staten hittar på helt nya titlar i samband med sin offentligt finansierade verksamhet (genuscoacher, genuspiloter, genusobservatörer, jämställdhetscoacher o.s.v.).

Arnault är dock sannolikt för gammal för att ha nyttjat sig av liknande och har ju likväl fått offentliga medel utan att behöva göra det. Det kan ju vara intressant att kolla upp hans bakgrund i Frankrike, men han lär väl inte avslöjas för att ha tagit sig fram med falska titlar och utbildningar likt en Refaat El-Sayeed.
Senast redigerad av Europe 2017-11-23 kl. 06:29.
Citera
2017-11-23, 06:44
Medlem
Att Arnault i längden kommer att hamna inför domstol är väl rätt oundvikligt`Då har vi det största målet av den här typen sedan Billy Butts eskapader för tjugofem år sedan - plus att JCA kanske stämmer DN för förtal. Blir spännande att se hur media kommer att hantera detta.
Citera
2017-11-23, 07:42
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Tungt agerat av hårdingen Thomas Engström. Han ser sin flickvän utsättas för ett grovt övergrepp och nöjer sig med att skrika till. Sen går han hem med flickvännen.
Jag tänkte exakt samma som du när jag läste det där, men det är lätt att säga i efterhand att man skulle ha reagerat annorlunda själv.
De gånger i livet jag själv blivit utsatt för överraskande oförrätter så har jag också varit alltför tyst. Sedan har jag kommit på i efterhand hur jag borde reagerat och grämt mig i månader för att jag inte gjorde mer.
Citera
2017-11-23, 08:05
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Katarina F. är definitivt ett offer, ett redskap i hans händer. De flesta är väl medvetna om det, om hur illa han har behandlat henne genom åren, därför kommer hon att skyddas så gott det går av de andra 17 på stolarna. Horace ligger sämre till. Han har gått lite för långt i sitt engagemang för Jean Claude och hans leverne.

Har det varit så illa? En av Sveriges ledande poeter och ledamot i Svenska Akademien har varit ett redskap i händerna på Arnault? Och "de flesta" har vetat om det? Och inte agerat på något sätt?
Vilken krets pratar vi om egentligen där "de flesta" vetat om det?
Det är ju synnerligen prekärt för Akademien att en ledamot är ett redskap i händerna på en människa som tydligen öppet förnedrade kvinnor.
Återigen, det här kommer naturligtvis inte msm att skriva något om, trots att det är av vitalt intresse för hela affären.
Citera
2017-11-23, 08:07
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag tänkte exakt samma som du när jag läste det där, men det är lätt att säga i efterhand att man skulle ha reagerat annorlunda själv.
De gånger i livet jag själv blivit utsatt för överraskande oförrätter så har jag också varit alltför tyst. Sedan har jag kommit på i efterhand hur jag borde reagerat och grämt mig i månader för att jag inte gjorde mer.

Ruben Östlund kanske kan göra en filmatisering av utvecklingen i Forum-kretsen?
Citera
2017-11-23, 08:17
Medlem
Det är ofattbart att en sådan person kan få Sveriges högsta utmärkelse genom Akademiens (Per Wästberg)rekommendation. Det bör synas vad är det för personer som sitter där som medlemmar - upphöjda av sig själva till skyarna.
Nobelpriset som sedan länge har varit världens mest ansedda pris har blivit till det mest omtalade och förlorade sitt anseende efter skandalen i KI, utdelningen av litteraturpriset och nu denna sexskandal.
Man frågar sig: vad är det som händer i vårt land?
Sverige har beskrivits som ett föregångsland tidigare, men om man nu läser utländsk media samt vanliga folk omdöme i sociala medierna, Sverige har blivit ett varnande exempel tyvärr i alltför många avseende.
Citera
2017-11-23, 08:28
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Onekligen är tystnaden kring Katarina Frostenson intressant. Det skrivs om Horace Engdahls medskyldighet, men lite om Frostensons. För tänk om Frostenson inte också är Arnaults offer, den förtryckta hustrun utan aktivt medskyldig. En markisinnan de Sade.
Engdahl och Frostenson kommer hursomhelst att få det svårt att sitta kvar på sina stolar. Formellt sitter de på livstid men det enda rimliga är att de träder tillbaka och slutar delta i akademiens verksamhet.

Men varför ska detta drabba Horace Engdahl? För att han umgåtts en del med JCA och pratat fransk litteratur på franska med honom? Det är väl känt att Horace Engdahl varit den i akademin som legat på hårdast för att ge nobelpriset 2015 till Patrick Modiano, en parisförfattare som ålders-, utseende- och kulturmässigt (östjudisk bakgrund) påminner mycket om JCA.

Kanske borde skälen till varför Horace Engdahl och Katarina Frostenson är "medskyldiga" förtydligas. Någon?
Citera
2017-11-23, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Man, vet ofta bäst efter händelsen hur man borde ha handlat, instämmer.

Jeane Claude Arnau (JCA) fick sig en örfil av offret Gabriella Håkansson efter övergreppet.
Vad som mer borde ha hänt är att Gabriella borde ha polisanmält Jeane Claude för tilltaget. Inte bara för sin egen skull utan mer för andras, nästkommande offer.
Pojkvännen som skall var jurist och författare kunde ha stött henne i detta och noterat vilka som var vittnen till händelsen.

Citat:
Hösten 2007 var författaren Gabriella Håkansson på en 40-årsfest i Stockholm. Klockan var runt sju på kvällen. Hon och hennes dåvarande pojkvän – författaren och juristen Thomas Engström – hade just anlänt när Kulturprofilen kom fram till henne i vimlet.

– Han sa inte många ord innan han ganska hårt tryckte upp handen mellan mina ben och gjorde… en pussy grab, och liksom grävde. Och det fanns inget som motiverade händelsen, den hade inte föregåtts av någon flört eller beröring på armen. Det var bara en hand rakt upp i underlivet, säger Gabriella Håkansson.

Historien bekräftas av Thomas Engström som stod i närheten.
https://www.dn.se/kultur-noje/18-kvi...for-overgrepp/

Det är anmärkningsvärt att Jeane Claude Arnau inte har blivit polisanmäld för sina övergrepp.

Jag undrar hur många av de 18 offren som DN redovisar som är feminister?
Kanske bättre att de byter ut sin feminism mot tro på jämställdhet och tro på rättssamhället. Vissa handlingar bör övriga samhället beivra, det kan vara bästa markeringen att lagföra sexualförbrytaren.

Mer våld är ofta inte bästa lösningen.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2017-11-23 kl. 08:54.
Citera
2017-11-23, 08:47
Medlem
srinivasas avatar
DN har nu översatt vissa delar av artikeln med vissa tillägg till engelska språket.
Man with Swedish Academy ties accused of sexual assault
Vi får se om det kommer att väcka något intresse i omvärlden.
Citera
2017-11-23, 08:53
Medlem
srinivasas avatar
Kulturministern är jätteupprörd! Bah Kuhnkes äckel känner inga gränser och Aftonbladet tar för första gången upp affären (vad jag har sett). Men inget på kultursidorna, Aftonbladet 5:a på bollen som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in