2017-11-23, 05:26
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mecika
Om man inte orkar bära runt på bössan i skogen, hur skulle man då orka bära hem villebrådet man fällt?
Sluta klaga eller sluta jaga!

Om jakt med båge sköts etiskt, reglerat och det ställs samma krav på bågjägare som oss vanliga jägare, för all del låt bågjägare få jaga med båge.

I dagsläget kan vem som helst köpa en båge utan licens. Hur hade myndigheten tänkt lösa den frågan eftersom båge tekniskt sett blir ett jaktvapen?

Bra sagt!
Ställ krav, gärna högre.

Det blir sannolikt (om det nu sker någongång övht) inget krav på licens på bågen som vapen, utan du får helt enkelt ett tillstånd att jaga, men inte på vapnet (som typ fälla).
Citera
2017-11-23, 05:29
Medlem
WordWarriors avatar
Äntligen.

Nu får vi se hur många ytterligare decennier Naturvårdsverket orkar hålla emot all opinion och all evidens som talar för bågjakten, och sätta den här frågan i långbänk.

Sverige är i sanning ett mycket skruvat och bakåtsträvande land. När vi får en frihet (händer ytterst sällan), så är typ Nordkorea det enda land som har förbud kvar.
Citera
2017-11-23, 06:26
Medlem
BullensPilsners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123....
Dom jägare som förespråkar jakt på älg med pilbåge skall avstängas från all form av jakt oavsett vapen. Det vittnar om dåligt omdöme och ett vedervärdigt förhållningsätt till allt levande att förespråka sådant barbari....
Varför kommentera när du uppenbart inte vet vad du pratar om?
Gå en jägarutbildning. Hade du gjort det skulle du förstå att det inte alls är svårt att döda en älg med pilbåge.
Du anpassar ditt vapens kraft efter vad du jagar och hur jakten går till.
Vi jagar inte älg med grytpistol heller, även om det är ett krutvapen, precis som ett kulgevär 6,5.
Citera
2017-11-23, 06:35
Medlem
BullensPilsners avatar
Citat:
I dagsläget kan vem som helst köpa en båge utan licens. Hur hade myndigheten tänkt lösa den frågan eftersom båge tekniskt sett blir ett jaktvapen?
På samma sätt som med luftvapen. Det behövs ingen licens för dessa heller.
Och varför skulle det bli ett problem med pilbågar bara för att licensierade jägare får jaga med pilbåge?
Det finns massor med vapen som ägs av icke licensierade jägare och det verkar inte vara något större problem med att dessa är ute i skogen och leker jakt.
Vet inte vad det är som gör att bågjakt anses så fel här i sverige, men jag skyller på veganismen och miljörörelsen.
Citera
2017-11-23, 07:18
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullensPilsner
På samma sätt som med luftvapen. Det behövs ingen licens för dessa heller.
Och varför skulle det bli ett problem med pilbågar bara för att licensierade jägare får jaga med pilbåge?
Det finns massor med vapen som ägs av icke licensierade jägare och det verkar inte vara något större problem med att dessa är ute i skogen och leker jakt.
Vet inte vad det är som gör att bågjakt anses så fel här i sverige, men jag skyller på veganismen och miljörörelsen.

Inte för att vara värsta Savanten, men luftvapen godkända för jakt ÄR faktiskt licensbelagda.
Citera
2017-11-23, 07:35
Medlem
Kör medieval style jägarjävlar och se hur många HS ni får nu.

Älgjakten patchnotes 1.1.3
* Älgar got buffed, running speed increased from 3 to 3.25.
* Älgar will now reproduce at least 2 living babies.
* Älgbebis har a slightly chance to involve into Medusa at age 16.
* Älgar is getting higher risks of foreignrape (from 0,1% to 80%)
* Jägares shotgun got replaced with CrossBow.
* Skoog now produce 0.07% less oxygen.
* Jägare weight decreased with 5kg
* slightly chance (from 0.25% to 1%) that random gosig Björn will attack jägare and mutilate body.
Citera
2017-11-23, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Nej, det var därför jag skrev "Det är inte vad du tror".
Under den perioden i Sverige förbjöd/tog man bort flera olika saker ganska godtyckligt.

Det fanns ingen som helst utvärdering, utan man resonerade som många här i tråden "men det känns inte rätt, ser inte rätt ut".
Ett underliggande skäl var däremot att alla former av vapen som man inte hade ett licensförfarande på skulle tas bort som jaktvapen, för att man alltså skulle ha ökad kontroll.

Skälet "Djurvänligt" fanns inte med i tankarna, fastän det BORDE varit det mest naturliga.

Precis samma som när "Salongsgevären" förbjöds.

Oavsett, nu är det 2017, så jag ställer samma fråga till dig.

"- om en jaktform ger färre skadeskjutningar, varför bör man då inte tillåta den?"

Mindre skadeskjutningar..?
Kan du förstå problemet när vem som helst känner sig äventyrs sugen kan gå och köpa sig en pilbåge för 1500 spänn och ge sig ut i skogen i jakt tider och börjar skjuta hej vilt på allt som rör sig
I skogen.
Du själv är säkert duktig och har bra utrustning..men man fasar över alla andra Lycksökare som detta med bågjakt drar till sig.
Ungefär som med körkort för bil..finns säkert många som hade kört bra utan utbildning och körkort..men reglerna måste ju sättas efter den gruppen som inte klarar det utan utbildning..så är ju regel systemet uppbyggt med i stort allting.
Citera
2017-11-23, 09:20
Medlem
Utbildning krävs!
Allt för många i dag tror att jakt är en del av allemansrätten, det är den inte!

Det finns en hög risk att ett antal, icke-seriösa bågjägare, skulle vara ute i skog och mark och skjuta pilar på allt möjligt som rör sig.

Jag har absolut emot seriösa bågjägare, tvärtom, men jag har definitivt mycket emot alla de oseriösa "bågjägare" som oundvikligt kommer dras till detta!
Citera
2017-11-23, 09:56
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzer
Mindre skadeskjutningar..?
Kan du förstå problemet när vem som helst känner sig äventyrs sugen kan gå och köpa sig en pilbåge för 1500 spänn och ge sig ut i skogen i jakt tider och börjar skjuta hej vilt på allt som rör sig
I skogen.
Du själv är säkert duktig och har bra utrustning..men man fasar över alla andra Lycksökare som detta med bågjakt drar till sig.
Ungefär som med körkort för bil..finns säkert många som hade kört bra utan utbildning och körkort..men reglerna måste ju sättas efter den gruppen som inte klarar det utan utbildning..så är ju regel systemet uppbyggt med i stort allting.

Va?
IDAG kan alltså
Citat:
vem som helst känner sig äventyrs sugen kan gå och köpa sig en pilbåge för 1500 spänn och ge sig ut i skogen i jakt tider och börjar skjuta hej vilt på allt som rör sig
I skogen.

Om man nu IMORGON inför ett licensförfarande i någon form, med höga krav, då är det ju inte längre "Vem som helst" som är ute och skjuter hej vilt......?

Är man det är det ju tjuvjakt, och den är likadan oavsett.

Citat:
Ungefär som med körkort för bil..finns säkert många som hade kört bra utan utbildning och körkort..men reglerna måste ju sättas efter den gruppen som inte klarar det utan utbildning..så är ju regel systemet uppbyggt med i stort allting.[/

Ja men det är ju inte snack om att släppa bågjakten fri utan utbildning överhuvudtaget, INGEN jakt i Sverige överhuvudtaget är utan krav på utbildning..
Om en bågjägare har krav på samma utbildning som en vanlig jägare...plus speciell bågjägarexamen...hur kan det då vara ett problem?
Senast redigerad av scoremax 2017-11-23 kl. 10:02.
Citera
2017-11-23, 09:58
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Utbildning krävs!
Allt för många i dag tror att jakt är en del av allemansrätten, det är den inte!

Det finns en hög risk att ett antal, icke-seriösa bågjägare, skulle vara ute i skog och mark och skjuta pilar på allt möjligt som rör sig.

Jag har absolut emot seriösa bågjägare, tvärtom, men jag har definitivt mycket emot alla de oseriösa "bågjägare" som oundvikligt kommer dras till detta!
Se ovan.

"Tjuvjakt med pilbåge kan vara ett problem, alltså kan vi inte reglera det och utbilda jägarna, utan man får fortsätta tjuvjaga"

Resonera på samma sätt när det gäller studsarjakten:

"Tjuvjakt med kulvapen kan vara ett problem, alltså kan vi inte reglera det och utbilda jägarna, utan man får fortsätta tjuvjaga"

Que?
Citera
2017-11-23, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Jag är inte principiell jaktmotståndare. Däremot anser jag att jakt ska bedrivas av skickliga, utbildade och licensierade jägare som antingen har det som yrke eller som utkomst av egen jakträtt. Och det ska vara i primärt naturvårdande syfte. Val av jaktmetod blir då underordnat. Undantag är givetvis naturfolk som har jakt eller skyddsjakt som en del av sin traditionella livsstil.
Citat:
Det blir lite av en paradox här.

Bågjägare brukar framhålla dom traditionella värdena.
Bågjaktsmotståndare brukar invända mot just det, och hävda det är förlegat.

Du beskriver själv vilka infallsvinklar du skulle vilja se jakten ifrån;
Nu beskriver du "Traditionell jakt" som acceptabel, med Bumerangjakt & fällor.

Men pilbåge, det går inte för sig.
Jag förstår verkligen inte hur du får det gå ihop..
Se det fetade ovan. Omsorgsfull utbildning, träning, skicklighet och licensiering är något man kan kräva av civiliserade västerlänningar. Så, jo då, pilbåge går för sig, men inte för vem som helst som vill jaga så. Naturfolk (som inte har övergått i någon knasig blandkultur med motorfordon) ska ha rätt att jaga på sina traditionella sätt. Deras kultur går före djurskyddshänsyn. Jag är nämligen inte djurrättsaktivist heller. Ska man koka ned allting är jag väl aggressiv och njugg mot låtsasjägare och andra jägare som borde ha lagt vapnet på hyllan för länge sedan. Jag vill inte se fler sådana här nyheter, där en jägare går helt fri trots att denne dödade en människa. Fördelen med pilbåge är att skidåkaren hade överlevt...
Citera
2017-11-23, 10:09
Medlem
Citat:
Det var därför jag frågade om det godtogs som källa.
Nej, naturligtvis inte. Man får undersöka den saken på annat sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in