2017-11-23, 02:10
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
”Extremt noggranna”? Du menar att jägarna själva skriver hur duktiga de är i sina rapporter, som de skickar in till myndigheterna? O, ja, oerhört noggrant och säkert än mer sanningsenligt.

Det var därför jag frågade om det godtogs som källa.

Ja, extremt noggranna.
Dom som varit utvalda under försöksverksamheten exempelvis, har varit under i sammanhanget extrem uppsyn.

Men det är klart, man kan aldrig göra rätt.

I början av utvärderingen blev man bara insläppt i hägn.
Då hade man verkligen 100% uppsyn, och kunde genomföra försöken i det närmaste kliniskt.

”Men usch vad osportsligt”
Citera
2017-11-23, 02:20
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Om det ska bli tillåtet med jakt på större djur typ älg med pilbåge så utgår jag från att de betalar för eftersök och hundar etc som hör till när man har skadeskjutit ett djur. Det kommer att hända många gånger. Ska man fälla djuret så ska man göra det med besked, och då är en vanlig älgstudsare det säkraste och bästa sättet.

Jag kan tänka mig att det kanske skulle vara ok att jaga hare och räv, fåglar, med båge, men absolut inte större djur. Möjligen skulle det vara ok med armborst, där kan du få betydligt större energi i det som avfyras än vad du får med en vanlig pilbåge. Ett kraftigt armborst motsvarar i princip en älgstudsare.

Det blir absolut ingen skillnad på vad jägarna gör idag.

Du är skyldig att ha tillgång till eftersökshund oavsett.
Statistiken säger något annat angående skadeskjutningarna.
Armborstet motsvarar inte en studsare energimässigt.
Det har generellt lägre penetrationsförmåga än en båge, energimängden i sig är inte speciellt relevant gällande en pil.
Citera
2017-11-23, 02:29
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Veterinärmedicinska utlåtanden låter som det mest vettiga av det du nämner.
Då skall jag be att få återkomma för sådana ligger på fil som bilaga från myndigheter, och min gamla dator tillåter inte att jag ser dom.
Citera
2017-11-23, 02:31
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreath
Wat? Hur små sändare finns det nu egentligen? Tänker mig att man inte vill tynga ner pilen mycket. Men finns det är det ju såklart ett grymt alternativ. Tror inte du pratat med jägarna härikring iaf. Här gnälls det på allt som kostar pengar, och lagar och regler är lite flytande.
Det finns alltså.
Sök bara på "Arrow tracker".
Citera
2017-11-23, 02:39
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzer
Här har du svaret.

Enligt svenska jaktlagen ska jakt bedrivas så att djuret inte utsätts för onödigt lidande. Pilbågsjakt uppfyller inte detta krav.

Trodde du att förbud mot pilbåge var för att man inte ska skrämma cowboysarna i skogen eller..?

Nej, det var därför jag skrev "Det är inte vad du tror".
Under den perioden i Sverige förbjöd/tog man bort flera olika saker ganska godtyckligt.

Det fanns ingen som helst utvärdering, utan man resonerade som många här i tråden "men det känns inte rätt, ser inte rätt ut".
Ett underliggande skäl var däremot att alla former av vapen som man inte hade ett licensförfarande på skulle tas bort som jaktvapen, för att man alltså skulle ha ökad kontroll.

Skälet "Djurvänligt" fanns inte med i tankarna, fastän det BORDE varit det mest naturliga.

Precis samma som när "Salongsgevären" förbjöds.

Oavsett, nu är det 2017, så jag ställer samma fråga till dig.

"- om en jaktform ger färre skadeskjutningar, varför bör man då inte tillåta den?"
Citera
2017-11-23, 02:45
Medlem
scoremaxs avatar
[quote]
Citat:
Citat:

Citat:
Å, ”Arns jaktguide AB”, drivet av en skicklig jägare som vill finansiera sin passion, säljer naturligtvis jaktupplevelser åt dessa feta tyskar och danskar. Det gör företaget så bra att isterbukarna lär få rimlig chans att skadeskjuta.
Tack annars för ett gott argument att inte tillåta ytterligare djurplågande jakt. Att det är illa nog idag är naturligtvis inget argument för att tillåta fler djurplågande jaktmetoder
.

Och vilket argument är det han anför?

Bågjakt kommer aldrig bli något där kreti och pleti springer runt och skjuter pilar hej vilt.

samma fråga igen:
Om man uppnår lägre skadeskjutningsfrekvens med en jaktform, bör den tillåtas då?
Om inte, varför?
Senast redigerad av scoremax 2017-11-23 kl. 02:53.
Citera
2017-11-23, 02:54
Medlem
Flashshits avatar
Får lite varningssignaler av detta.
Känns som att när man tillåter bågjakt så kommer nästa argument, nu behöver inte svensken ha skjutvapen längre, de kan bedriva sin jakt med pilbåge istället...

Ett steg närmare att avväpna svenska befolkningen, check..
Citera
2017-11-23, 02:57
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasquit
Antar att armborstjakt även det är olagligt i Sverige?

Ja självklart.

(Tränar du BJJ förövrigt?)
Citera
2017-11-23, 03:02
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Får lite varningssignaler av detta.
Känns som att när man tillåter bågjakt så kommer nästa argument, nu behöver inte svensken ha skjutvapen längre, de kan bedriva sin jakt med pilbåge istället...

Ett steg närmare att avväpna svenska befolkningen, check..

Så är det absolut.
Det har redan varit en del av argumentationen i Tyskland (lite) och Danmark.

Men sätt det i perspektiv till en del åsikter här i tråden(och inte bara i denna, det är vanligt):

Jakt skall bara utföras av statliga politruker, vapeninnehav skall bara meddelas statliga politruker, staten skall äga viltet förekommer delvis redan ju).osv osv..

Den privata äganderätten är oerhört hårt ansatt på många sätt.
Citera
2017-11-23, 03:03
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av THE-HYPNOTOAD
Känns nyttigare en att få i sig massa bly. Men vore inte armborst bättre?

Som bekant så jagar vi kvinnor inte enbart karlar på krogen, utan även vilda djur i skogen. Med min armstyrka så skulle jag lättare kunna avliva ett jaktdjur med armborst än med ett rekylstarkt gevär.

Mitt förslag är således att göra som Storbrittannien och USA: Tillåt jakt med armborst ! (för djurens skull)
Citera
2017-11-23, 05:14
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Det låter inte särskilt traditionellt. Mera en avart. Med traditionell jakt avser jag exempelvis bumerangjakt eller jakt med snaror och fällor. Eller jakt i syfte att skydda rennäring. Jag antar dock att mer traditionell jakt även finns i Nordamerika.

Det blir lite av en paradox här.

Bågjägare brukar framhålla dom traditionella värdena.
Bågjaktsmotståndare brukar invända mot just det, och hävda det är förlegat.

Du beskriver själv vilka infallsvinklar du skulle vilja se jakten ifrån;
Nu beskriver du "Traditionell jakt" som acceptabel, med Bumerangjakt & fällor.

Men pilbåge, det går inte för sig.
Jag förstår verkligen inte hur du får det gå ihop..
Citera
2017-11-23, 05:20
Medlem
Om man inte orkar bära runt på bössan i skogen, hur skulle man då orka bära hem villebrådet man fällt?
Sluta klaga eller sluta jaga!

Om jakt med båge sköts etiskt, reglerat och det ställs samma krav på bågjägare som oss vanliga jägare, för all del låt bågjägare få jaga med båge.

I dagsläget kan vem som helst köpa en båge utan licens. Hur hade myndigheten tänkt lösa den frågan eftersom båge tekniskt sett blir ett jaktvapen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in